Groot probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleStar

Groot probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:09

Lieve paardenvrienden,
Sins mijn negen jarige paardje een schaatser op de sloot naast de schuur heeft gehoord en gezien..
Is ze niet meer rustig geweetst. Ze vliegt overal heen staat de heledag te trillen en durft haar stal niet meer in, als ze buiten zijn gaat ze in een hoekje staan..
Nu wil ik weer gaan rijden maar alles in de bak vind ze nu eng... ze is bang dat er iets achter de schuur vandaan komt..!
Hoe kan ik dit nu oplossen?

Liefs

Sheran

Re: Groot probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:11

LittleStar schreef:
Lieve paardenvrienden,
Sins mijn negen jarige paardje een schaatser op de sloot naast de schuur heeft gehoord en gezien..
Is ze niet meer rustig geweetst. Ze vliegt overal heen staat de heledag te trillen en durft haar stal niet meer in, als ze buiten zijn gaat ze in een hoekje staan..
Nu wil ik weer gaan rijden maar alles in de bak vind ze nu eng... ze is bang dat er iets achter de schuur vandaan komt..!

Liefs

Geduldig blijven, aan de hand erlangs lopen, kalmeren... je moet haar meteen maar even confronteren met haar angst, zodat het niet escaleert Lachen
Succes Lachen

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:13

stapje voor stapje te werk gaan, dus ik zou voorlopig niet rijden in de bak...je zou haar eest los in de bak kunnen zetten, of naast haar lopen in de bak....en later wat grondwerk..en daarna pas rijden..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:13

zorg dat je paard jou en de omgeving weer gaat vertrouwen..ga eerst rondjes wandelen,longeren en bouw het weer op tot je paard rustiger is..
ook met de stal in en uit..geef je paard de tijd om om zich heen te kijken en te laten zien dat het niet eng is..
geduld is een schone zaak..
succes! ik hoop dat je hier iets mee kan

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:14

Beste Ts., als jij zo lief begint, doe ik dat ook...

Wellicht heb je hier iets aan.
Mijn paard was erg bang voor wielrenners. Ik was eens met hem gevallen langs de weg toen er voorbij kwam. Ik ben weer terug gegaan naar de basis: gerust stellen, ontspannen, steeds weer naar die wielrenners toe. Zelf op de fiets er langs, etc.

Ik zou steeds weer naar die schuur gaan, hem daar wat te eten geven. Gewoon wat hooi neerleggen, op den duur zal hij er zelf staan van "wat doe ik hier". Dit duurt wel even.

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:26

Maar het probleem is dat als ik met haar erlangs loop aan de hand ze gewoon weg spring en ik haar niet kan houden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:28

Dan moet je haar bezighouden, met eten bijvoorbeeld, of met praten, of met spannende dingen aan de andere kant Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:30

ga jij eens op die sloot lopen,zodat ze je kan zien en horen....bij mijn paard werkt dat vaak wel....als ze ergens bang van zijn ,er iets ligt ofzo en ik laat zien dat het niet eng is zijn ze helemaal gerust....als moeders maar voorop gaat....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:33

toch doordoen hoor, niet afgeven, eventueel een ander halster nemen samen met een heel lang touw.
En het paard zijn aandacht proberen te krijgen, zet hem meer aan het werk als hij ook maar even wil denken aan ontsnappen, daar moet je dus heel goed voor naar je paard kijken. ze noemen dit ( het paard lezen )

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:00

LittleStar schreef:
Maar het probleem is dat als ik met haar erlangs loop aan de hand ze gewoon weg spring en ik haar niet kan houden.

Zo als ik het opvat heb je dan hulp nodig van iemand die weet haar bijzich te houden.
Als jij bang bent dat ze wegspringt of er tegenop ziet met haar aan de wandel te gaan langs de "enge" dingen dan kom je zo niet verder.

Ken je iemand die je hiermee kan helpen.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:02

Sheran schreef:
LittleStar schreef:
Lieve paardenvrienden,

Liefs

Geduldig blijven, aan de hand erlangs lopen, kalmeren... je moet haar meteen maar even confronteren met haar angst, zodat het niet escaleert Lachen
Succes Lachen

Mee eens, gewoon rustig aan laten wennen aan haar angsten en het overwinnen. niet forceren, maar wel opzoeken, niet vermijden.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:03

Ik zou zeggen trek zelf je schaatsen eens aan Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:28

dat heb ik eens onderweg gehad tijdens een buitenrit,
er kwam een skeeleraar langs, en ik zag die van mij wel raar kijken, en toen ik even laten van de berm over wou steken naar de andere kant... durfde hij in eerste instantie de weg niet op,

hij zag er net immers iemand langs glijden, nouja, gewoon inderdaad veel schaatsen op het slootje, lekkere appeltjes geven enzo vanaf de sloot Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:29

Ah, nog eentje die niet van schaatsers houdt, ik lag er van de week ook al een paar keer bijna naast als er weer eentje voorbij kwam.

Heb madam gewoon aan de hand meegenomen en een paar meisjes waren zo lief om even te helpen, door eerst met haar te gaan knuffelen zodat er een heel klein beetje vertrouwen kwam (en ik was er natuurlijk ook bij), toen gingen die meisjes op het ijs staan maar nog niet schaatsen, dat vond ze al heeeeeel vreemd want hoe kan dat nou dat er mensen op WATER staan!!! En als ik er toen op had gezeten was ze zeker naar huis geraced. En toen dat een beetje goed ging zijn die meisjes voorzichtig gaan schaatsen, steeds een klein rondje voor haar neus. Miepje snapte er helemaal niets van en vond het ook alles behalve leuk, maar ze stond na een tijdje niet meer te trillen. Ze keek alleen nog maar van "die mensen zijn dus echt helemaal gek geworden". Na afloop hebben die meiden haar nog even uitgebreid geaaid en geknuffeld, en sindsdien is het geen volledige paniek meer als ze een schaatser tegenkomt (gebeurt nogal eens in Waterland).

Kortom: Neem een paar vriendinnen mee die je pony liefst goed kent, bind bij een paar vriendinnen schaatsen om en vraag iemand die jouw pony aankan hem vast te houden. En laat het maar langzaam zien dat het hooguit een vreselijk irritant geluid is dat de ijzers over het ijs maken, maar dat schaatsers geen paardetende monsters zijn.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:57

dit is idd de beste oplossing, die van mij vindt vuilniszakken doodeng, als ik er langs moet draait ie zich om en galoppeert ie keihard terug, ook als er auto's achter ons zitten... Boos! ben afgestapt en er naartoe gelopen met mn held-op-sokken achter me aan, en ben bovenop die zakken gaan zitten, t heeft 10 min geduurd, mr nu durft ie dr gwoon langs. loop met dr naar de sloot toe en ga op t ijs staan. als dit goed gaat laat dan iemand anders (of jij) op t ijs schaatsen, net zo lang totdat t niet meer eng is...

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:13

het is al vaker gezegd KAuwen maakt kalm.
Lekker proberen langs te lopen met een onwijze dikke pluk hooi in je hand bijvoorbeeld. en zelf heel rustig blijven. Schaatst er dan iemand voorbij gewoon even mee gaan praten helpt ook vaak goed.

Succes

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:13

die van mij gaat zelf op het ijs staan. niet op de sloot, maar op de plassen die op het zandpad liggen. meestal zakte ze er doorheen, maar dat leek ze leuk te vinden. 1 keer gleed haar voorbeen naar voren, dat vond ze minder, maar wel gewoon doorgaan. ik hoorde continu kgg kgg achter me als ze weer een plas gevonden had.

neem een longeerlijn en ga met hem in de bak staan bij het slootje. laat hem maar weg springen en vier de lijn. langzaam haal je hem weer naar je toe en als ie bij je is geef je hem een snoepje. neem er de tijd voor. geduld is een schone zaak.

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:36

Rustig blijven en laat haar maar weer een beetje vertrouwen krijgen, rustig opbouwen en en neem er idd de tijd voor. Het hoeft niet gehaast..

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:58

Ik merkte vorige week ook dat mijn anders zo coole merrie het zwiepende geluid van schaatsers heel erg eng vond. We reden aangespannen, met oogkleppen op, dus ik wil morgen haar er weer eens naar toe nemen onder het zadel, dan kan ze het eens goed bekijken. Ik moet zeggen dat ik er helemaal niet bij stil had gestaan dat ze daar zo bang van kon zijn Bloos . Tja is ook lang geleden dat er zo geschaatst kon worden; weer een leermoment Knipoog !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:09

misschien ondersteunen met bach bloesem druppels?

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:22

misschien een goed idee om zelf uit die richting te komen met wat lekkers en dan haar daarna naar je toe lokken en belonen met dat lekkers.. en denk dat je verder veeel geduld nodig hebt ja en haar er toch proberen langs te krijgen met geduld en vertrouwen.. veel belonen als ze het goed doet.
ach die schat, wat sneu dat ze zo heftig is geschrokken!!
succes ermee
dis is wel lastig zo