Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:45

Sinds 1,5 maand heb ik een eigen E pony.
Ze loopt geweldig alleen ze zit zo rot!
Kan er heel moeilijk op doorzitten, het ziet er gewoon echt niet uit!
Ik stuiter echt ontzettend..
Wat zijn jullie tips om het toch te leren?
Op mn vorige C pony had ik geen moeite ermee..
Ben radeloos en heb zaterdag alweer wedstrijd.......

kazary

Re: Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:52

Loopt je pony fijn ontspannen met een ontspannen rug?Meestal kun je niet doorzitten als de rug door het paard vastgehouden wordt.Probeer daar dan ook aan te werken.En waarom ga je al zo snel op wedstrijd als jij je daar nu al druk over loopt te maken?Stel dat even uit en ga pas als het thuis fijn gaat.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:07

Kazary.. Al mn proeven gaan goed en ik kom
met winst thuis.. We zijn er gewoon klaar voor.
Alleen het doorzitten lukt niet.. Ze loopt wel
geheel ontspannen..

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:51

misschien kun je ook ens oefenen door de beugels uit te doen, dan moet je wel zitten en leer je je evenwicht houden (niet dat ik zeg dat je die niet hebt hoor). en idd, het paard ontspannen door de rug laten lopen, dat helpt ook vaak!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:57

een vaak voorkomend probleem Lachen.
longeerlijn eraan met iemand in het midden, beugels eraf teugels eraf en zitten maar Knipoog. doe je hand boven je hoofd, strek ze uit langs je lichaam, strek ze uit voor je en hou je handen alsof je teugels vast hebt en laat ze op je benen leunen. allemaal dingen die je kunt doen als je op je pony zit zonder beugels en teugels (er zijn er nog meer). daardoor ben je geconcentreerd op je armen en denk je niet meer (aah ik stuiter, ik stuiter!!!! neeee niet doen ik moet blijven zitten). en probeer ook je knieen/bovenbenen te klemmen. als je dat doet dan zit er als het ware 'lucht' tussen je billen en het zadel, doordat die 'lucht' daar zit is er dus ruimte en daarom ga je op en neer, als die ruimte 'lucht' weg is en je als het ware vastzit aan het zadel merk je dat je beter blijft zitten Lachen.

Ik heb bij veel mensen gezien dat dit geholpen heeft, er zijn natuurlijk meerdere manieren maar ik vond dit altijd wel een hele goede Lachen.

en doordat de teugels er af zijn (merk je waarschijnlijk dat de pony ook meer ontspannen gaat lopen Lachen teugels zou ik eraf halen om het 'trekken' te voorkomen, omdat je zonder stevigheid zit in het zadel (als je niet genoeg evenwicht hebt) ben je geneigd naar de teugels te grijpen en er zo onbewust aan te trekken Knipoog niet fijn voor de pony)

anne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:01

hmm ik heb ut zelfde probleem heb dan wel geen eigen pony maar ik rijd op een manege en ik kan daar ook nooit bij doorzitten dan stuiter ik ook altijd op mijn vezorgpaard had ik daar geen last van maar die heb ik niet meer dus rijd ik op de mange en daar kan ik het ook echt helemaal niet

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:04

Ik had dat probleem ook. Toen ben ik gewoon vaker zonder zadel gaan rijden. Sindsdien zit ik echt geweldig op mn pony!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:38

heb vandaag even zonder zadel op mn pony gezeten.. ze was echt super lief dus kleine stukjes gedraafd.. eigenlijk was ze vrij. Dit ging
heel goed moet ik zeggen.. Vooral als ik mezelf
helemaal slap hou en voledig ontspan..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:41

kazary schreef:
Loopt je pony fijn ontspannen met een ontspannen rug?Meestal kun je niet doorzitten als de rug door het paard vastgehouden wordt.Probeer daar dan ook aan te werken.En waarom ga je al zo snel op wedstrijd als jij je daar nu al druk over loopt te maken?Stel dat even uit en ga pas als het thuis fijn gaat.

Kan het hier niet mee eens zijn, als mijn paard nog niet losgewerkt is kan ik prima doorzitten. Zodra zij ontspant en d'r rug gaat gebruiken, dan pas wordt de mijne onmogelijk om op te blijven zitten en ga ik stuiteren Nagelbijten / Gniffelen
Voor de TS, wat bij mij wel redelijk werkt is: ga na wat jij doet. Zet jij iets vast als je gaat doorzitten, zit je ontspannen, ga je niet scheef zitten? Als ik ga stuiteren is dat bijna altijd een resultaat omdat ik niet lekker zit ( nu zit mijn merrie ook niet geweldig, maar ze valt wel uit te zitten ). Als ik iets meer achterop mijn zadel ga zitten, dan blijf ik meestal redelijk zitten, maar het is geen perfecte oplossing. Eigenlijk moet je het vooral zo veel mogelijk oefenen.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:44

maar weet je wat het is.. soms kan ik heel goed op haar zitten.. maar ik knijp een soort me billen vast aan het zadel ofzo..

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:49

Iedereen zegt wel, je paard moet zich ontspannen.
Maar jij bent juist de gene die zich ontspannen moet.
Ga gewoon kleine stukjes draven en steeds even doorzitten.
In het begin is het beter dat je nog niet gelijk gaat doorzitten, dan is de rug van de pony nog niet helemaal los en is het niet zo goed om gelijk al door te gaan zitten.
Ga als je pony goed los is gewerkt steeds kleine stukjes draven, en doe maar net alsof je een zak aardappelen bent.
Ga een beetje achterover zitten en zit gewoon in het zadel alsof je een pudding bent of weet ik veel Clown ja hoe zeg je dat *LOL*
Maar wel je rug recht houden natuurlijk.
haha ik hoop dat je mij een beetje snapt Clown

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:52

dankje, ik ga het morgen proberen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:53

kiimmiie schreef:
maar weet je wat het is.. soms kan ik heel goed op haar zitten.. maar ik knijp een soort me billen vast aan het zadel ofzo..

en dat is nou het probleem, zoals ik hier boven al vermelde daardoor komt er ruimte tussen jou en het zadel en daarom klets je op en neer, als je volledig ontspant en dus ook geen stevigheid krijgt van de beugels EN teugels merk je vanzelf dat het beter gaat Lachen .

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:59

Maar als je je billen bij elkaar knijpt komt er ruimte tussen jou en het zadel bedoel je?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:16

dat bedoel ik ja Lachen en die ruimte zorgt ervoor dat je stuitert als die ruimte er niet is (je zit dus diep genoeg in het zadel en je zit ontspannen) dan zit er geen ruimte als het goed is Lachen. of iig niet veel.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:23

en dan wel je knien klemmen of niet? Ik val bijna in slaap hier... hihi zo moe!

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:25

Jij spant jezelf gewoon teveel en daardoor stuiter je. Zitles nemen en rustig doorademen. Meer kun je niet doen. Probeer kleine stukjes uit te bouwen naar steeds wat meer, dan zul je zien dat het steeds beter gaat.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:26

nee , als je helemaal ontspannen bent en dus ook niet knieen aan het klemmen bent dan zit je beter in je zadel.
door het knieeen klemmen neem je een bepaalde houding aan die je niet laat ontspannen dus zo komt er nog steeds lucht tussen jou billen en het zadel, daardoor blijf je nog steeds stuiteren. gewoon op je paard gaan zitten zonder beugels en zonder teugels longe eraan iemand in het midden die jou corigeert als je niet goed zit en wat oefeningen gaan doen wat ik hierboven al zei, daardoor denk je niet aan je zit en zit je onbewust eigenlijk heeeeeel erg goed Ja

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:48

Met de tips van xmarliez ga ik helemaal mee. Wat je eventueel ook kunt proberen is kleine stukjes je ogen sluiten als je aan het doorzitten bent en je zoveel mogelijk te concentreren op de bewegingen die je paard maakt. Deze tip had ik ooit van iemand gekregen en het had me goed geholpen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:02

oo handige tip *schrijft snel op* Schijnheilig

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:10

veel zonder beugels rijden, en misschien gaan voltigeren ofzo met je paard. veel met zit oefeningen bezig zijn met het rijden! Lachen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:50

Inujojo Omdat hij dan waarschijnlijk lekker gaat lopen swingen.Heel goed van achter actief loopt.Waar jij dan moet gaan leren in die beweging ook mee te kunnen omdat de gangen dan niet meer vlak zijn.

Voor kiimmiie Wedstrijd punten zeggen me niets.Wel jou post waar je schrijft dat jij je druk maakt.Dat is geen goede basis om te starten,ook al haal je dan punten.Daar ga je vroeg op laat op vastlopen.
Wat ook gezegd is klopt,dat jij ontspannen moet gaan zitten, maar als jij ontspannen bent en je paard niet,gaat het ook niet.Het moet een samenspel zijn.1 van de 2 niet en het gaat niet zoals het hoort.

sara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:23

leren laarzen kopen Tong uitsteken Clown
bij mij hielp het heel erg Knipoog en goed je hakken uitdrukken Knipoog

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:49

Wat ook goed helpt is een actieve beweging maken met je bekken. Deze gooi je elke keer omhoog als het paard jou omhoog gooit. Zo ben je het paard vóór en word je dus minder gelanceerd.
Oefen deze beweging door iets door je knieen te zakken, en dan je bekken van voor naar achteren te kantelen. Zo kun je uiteindelijk je paard ook laten versnellen en vertragen.
Bij mijn Tink, met enorme gangen, gaat het zo het best Haha!
Succes!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:54

kan dit probleem ook gecombeneerd zijn met verkeerd zadel voor de ruiter? want ik heb winteczadels en als ze lekker loopt lukt het aardig, maar het voelt als staan op een evenwichtsbalk. en in een kn zadel heb ik het niet?