Schudden met het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DAAHN_

Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:56

Ik zit al een tijdje met een probleem , dat een poos weg is geweest, maar nu weer is terug gekomen .
Heb al een beetje in de ronde gevraagd , maar nog niet tot een oplossing weten te komen .
Vandaar dat ik een topic start, in de hoop dat iemand dit probleem 'herkend'

Ik start nu M2 met mijn paard, en dat gaat eigenlijk super . alle wedstrijden bij de beste 3 , 13 winstpunten uit 12 proeven .
Maar op een punt in de proef , (wat telkens verschillend is) begint zij te schudden met het hoofd ..
Eerst 'flapperen' haar oren , wat vervolgd in heftig schudden met het hoofd van links naar rechts .

Dit doet zij dan (tot nu toe) ook alleen wanneer ik haar 'op pak' voor het zwaardere werk , na de losrij-fase (lang, rond , laag)
Met trainen doet ze dit nu dus ook ..

Wat ik al geprobeerd heb :
-Verandering van bit (heb nu koperen dubbel gebroken)
-Met een oornetje gereden (zou helpen tegen een evt. oorontsteking)
-Afstraffen
-Tandarts

In het voorjaar van 2008 begon ze hier mee , heb toen gedacht dat het misschien de vliegen waren . dit was niet het geval .
het was telkens afwachten wanneer ze het in de proef deed. daarna is het een poosje weggeweest (vanaf augustus denkik)
en nu , de afgelopen pak & beet 6 weken , is het weer terug .

Wie heeft DÉ gouden tip ?

Inoterry

Re: Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:16

Heb je ook al een keer een osteopaat laten kijken? Mischien dat er iets in de hals of ruggenwervel irriteert/pijn doet?
En anders kan je nog een ander hoofdstel of/en een ander zadel proberen.
En anders staan er in dit topic ook veel adviezen
[MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:20

Ik herken dit...

Mijn lesmeisje haar tinker deed dit ook heel erg.
Ben hem toen zelf gaan rijden en kwam erachter dat je het door écht te ontspannen weg kan krijgen.
Tenminste dat was bij dit paard dè manier!

Het kan dus zijn dat je paard bij een klein beetje verkeerde spanning gaat schudden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:20

In het boek "Metaal in de mond" wordt dit probleem opgenoemd als gevolg van het bit in de mond. Heb je al eens geprobeerd of ze dit ook doet wanneer je met een hoofdstel zonder bit het zwaardere werk oppakt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:25

e_horse schreef:
In het boek "Metaal in de mond" wordt dit probleem opgenoemd als gevolg van het bit in de mond. Heb je al eens geprobeerd of ze dit ook doet wanneer je met een hoofdstel zonder bit het zwaardere werk oppakt?

Hier ga ik in mee. Het boek is erg duidelijk en geeft veel informatie. Bitloos is op wedstrijden (nog) geen optie, maar je kunt in ieder geval thuis eens een paar keer proberen of het verschil uitmaakt. Als het probleem echt ontstaat door beschadigingen in de mond, dan geef je op die manier ook de kans om te herstellen en zal het op de wedstrijden met bit ook beter gaan.

Sluit eerst echter even medische oorzaken (zoals blokkades, beenproblemen, tanden en tuig) uit, want als daar de oorzaak ligt kom je met bitloos rijden ook niet ver.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:45

Ja ik ga ook mee met het boven genoemde.
Laat het dier nakijken en verdiep je ook eens in de oorspronkelijke rijkunst , door echt technisch te trainen , wat heel veel ruiters toch vergeten of nooit geleerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:38

Hoofdschudden mag je nooit afstraffen.
Als het geen Headshaking Syndrome is, dan is het een uiting van ongemak of pijn.

Lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/basiskennis.html
Na het stuk over het gebit en het stuk over de tong en tongproblemen, volgt "Praten door middel van verzet". Daar staan voorbeelden van uitingen van verzet (o.a. schudden met het hoofd) en mogelijke oorzaken van dat verzet (lichamelijk of door de ruiter).
Lijkt me dus goed dat je het hier in gaat zoeken.

Wanneer je paard zonder bit niet loopt te schudden, dan zit de oorzaak dus hoogstwaarschijnlijk in de mond.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:23

Misschien heeft je paard last van oormijt?

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:15

Bedankt voor de snelle reacties ! Lachen
Citaat:
Inoterry:
Heb je ook al een keer een osteopaat laten kijken? Mischien dat er iets in de hals of ruggenwervel irriteert/pijn doet?
En anders kan je nog een ander hoofdstel of/en een ander zadel proberen.

- Hoofdstel & zadel heb ik geprobeerd, dit leverde geen resultaat op. & inderdaad , iets van een osteopaat zat ik ook aan te denken . dat kan zowiso wel goed zijn .

Citaat:
Paintlinger:
Mijn lesmeisje haar tinker deed dit ook heel erg.
Ben hem toen zelf gaan rijden en kwam erachter dat je het door écht te ontspannen weg kan krijgen.

- Toevallig heb ik dat vandaag geprobeerd . Ik ging erover nadenken , en bedacht me dat ze misschien een lange druk op het achterbeen nog niet zo goed kan dragen . dus heb kleine stukjes proefgericht getraind & vervolgens weer terug naar het losrijgedeelte (lang , laag , rond) 2 / 3 rondjes & dan weer op pakken . ze schudde vandaag niet met het hoofd, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn geweest !

Citaat:
e_horse:
Heb je al eens geprobeerd of ze dit ook doet wanneer je met een hoofdstel zonder bit het zwaardere werk oppakt?

-Dit heb ik nog niet geprobeerd , heb wel met een dik enkelgebroken bit ipv dubbelgebroken gereden. dit leverde verder niets op . & heb haar mond ook na gekeken .

Citaat:
alicia2u;
Sluit eerst echter even medische oorzaken (zoals blokkades, beenproblemen, tanden en tuig) uit, want als daar de oorzaak ligt kom je met bitloos rijden ook niet ver.

- Ik zit inderdaad te denken om haar te laten controleren op blokkade's , zenuwknellingen etc . vandaar ook het topic hier , misschien herkend iemand haar / zijn eigen paard hierin . voordatik naar kei-dure praktijken ga .

Citaat:
midgie;
Laat het dier nakijken en verdiep je ook eens in de oorspronkelijke rijkunst , door echt technisch te trainen , wat heel veel ruiters toch vergeten of nooit geleerd hebben.

- Ik word dagelijks begeleid door Loes Corsel , dus dit lijkt me niet aan de orde .

Citaat:
Joviban ;
Als het geen Headshaking Syndrome is, dan is het een uiting van ongemak of pijn.

- Wat is nooit ? Kromme oplossing vind ik dit , hoevaak zie je geen paarden die allerlei smoesjes verzinnen om onder het werk uit te komen . dus waarom dit niet ?

Citaat:
Simmie;
Misschien heeft je paard last van oormijt?

-Wat houd oormijt in?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:17

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:25

Simmie schreef:

Ik denk niet dat het dit is , want ze doet het alleen met het proefgericht (dus zwaarde) trainen .
en ik scheer haar oren altijd uit , dus dan zou ik het wel tegen moeten komen toch?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:30

DAAHN_ schreef:
Ik zit al een tijdje met een probleem , dat een poos weg is geweest, maar nu weer is terug gekomen .
Heb al een beetje in de ronde gevraagd , maar nog niet tot een oplossing weten te komen .
Vandaar dat ik een topic start, in de hoop dat iemand dit probleem 'herkend'

Ik start nu M2 met mijn paard, en dat gaat eigenlijk super . alle wedstrijden bij de beste 3 , 13 winstpunten uit 12 proeven .
Maar op een punt in de proef , (wat telkens verschillend is) begint zij te schudden met het hoofd ..
Eerst 'flapperen' haar oren , wat vervolgd in heftig schudden met het hoofd van links naar rechts .

Dit doet zij dan (tot nu toe) ook alleen wanneer ik haar 'op pak' voor het zwaardere werk , na de losrij-fase (lang, rond , laag)
Met trainen doet ze dit nu dus ook ..

Wat ik al geprobeerd heb :
-Verandering van bit (heb nu koperen dubbel gebroken)
-Met een oornetje gereden (zou helpen tegen een evt. oorontsteking)
-Afstraffen
-Tandarts

In het voorjaar van 2008 begon ze hier mee , heb toen gedacht dat het misschien de vliegen waren . dit was niet het geval .
het was telkens afwachten wanneer ze het in de proef deed. daarna is het een poosje weggeweest (vanaf augustus denkik)
en nu , de afgelopen pak & beet 6 weken , is het weer terug .

Wie heeft DÉ gouden tip ?

Mijn paard deed dit ook, vooral als ik haar wat ronder en zwaarder aan het werk zette. Nu ze dit gewend is doet ze het niet meer. Mijn intructeur vertelde me dat het komt omdat je je paard dan wat ronder, lager (zwaarder werk eventueel) insteld dat de speekselklieren achter de oren dan iets meer beginnen op te spelen en dat begon bij haar te jeuken. Nu ze het gewend is dat werk doet ze het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:44

DAAHN_ schreef:
Citaat:

Wat is nooit ? Kromme oplossing vind ik dit , hoevaak zie je geen paarden die allerlei smoesjes verzinnen om onder het werk uit te komen . dus waarom dit niet ?

Nooit is nooit. Je mag het gewoon niet afstraffen, heel simpel. Wees eerlijk tegenover je paard.

Paarden verzinnen geen smoesjes (dat is nl. een menselijke eigenschap die paarden niet hebben) en ze hebben ook niet de eigenschap om "onder het werk uit te willen komen" (ook dat is iets menselijks)..

Kijk en luister naar je paard!!
Nogmaals, lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/basiskennis.html
Na het stuk over het gebit en het stuk over de tong en tongproblemen, volgt "Praten door middel van verzet". Daar staan voorbeelden van uitingen van verzet (o.a. schudden met het hoofd) en mogelijke oorzaken van dat verzet (lichamelijk of door de ruiter).
Lijkt me dus goed dat je het hier in gaat zoeken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:00

Het kan ook een rijtechnisch probleem zijn. Je paard kan scheef zijn en daarin niet gecorrigeerd worden.
Ik ken een headsheaker die erg baat heeft bij rechtrichten.
Als paarden scheef zijn (wat ieder paard van nature is) en jij heft dit niet op, kan dit rugproblemen veroorzaken, die kunnen lijden tot slechtere gangen, onregelmatigheid, tong uit de mond, headshaken, zelfs tot steigeren en staken toe.

Misschien kun je een paar lessen nemen in de academische rijkunst/Antoine de bodt om dit uit te proberen.
sowieso leerzaam.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:48

Ik sluit me aan bij driebergen!
Mijn paard heeft er ook veel baat bij gehad, soms schudt hij nog als hij het lastig krijgt (lees: zwaardere oefening, gaat zich weer opspannen..)
Gewoon veel geduld hebben en naar je paard luisteren Lachen

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:02

misschien stomme opmerking... je zegt dat je de oren uitscheert, misschien vindt ze de wind in haar oren niet fijn? maar dan zou ze het idd altijd moeten doen...

helpt het om heel veel been te geven op deze momenten zodat je de achterhand extra activeert waardoor ze misschien afgeleid wordt?

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:25

Heei,
Ik heb ook wel eens last van dat probleem mijn mijn verzorg paard. Zit er misschien iets verkeerd op het hoofdstel of zit de voorpluk niet goed of zo?
Dat is de reden voor mijn verzorgpaard om met haar hoofd te schudden. Verder zou misschien het zadel of zo verkeerd kunnen liggen of heeft je paard zo zoals al eerder gezegt pijn in haar rug.

Verder zou ik niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn...

Veel Succes!

Mees1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:23

Ik heb ook een keer problemen ermee gehad, bleek bij mijn eigen paard dat ze het te moeilijk vond worden en ging dan niet in de staak maar met haar hoofd schudden.
Heb toen iemand erbij gehaald of er niet iets vast zat, bleek het toch niet helemaal lekker zat in haar rug.

Ook was er iemand op stal die de oren vaak ging uitscheren. Toen bleken er losse haren van het scheren in de gehoorgang te zijn terecht gekomen. Maar dan denk ik dat ze het vaker zou doen.

yves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 04:10

ik heb 4 maanden geleden een paard te rijden gekregen dat erg hevig schudde met zijn hoofd,
Dit paard was onderzocht in 2 dierenklinieken, osteopaten, accupuncturisten, niets hielp.
Nu ik hem een tijdje in training heb doet hij het niet meer, met een bereiter van mij ook niet, zit de eigenares er op doet hij het in 10 seconden weer.
De op lossing hier was RECHTRICHTEN EN LENGTE PROBEREN TE KRIJGEN IN DE HALS, STRETCHEN

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:51

http://www.alsfluisterenniethelpt.be/nl/books
In dit boek staat precies beschreven wat JoviBan ook al zei: paarden kunnen geen smoesjes verzinnen om onder werk uit te komen. Ze kunnen dat simpel niet omdat dit een menselijke eigenschap is. Je paard wil je duidelijk iets vertellen, aan jou om uit te zoeken wat.

Stuur mij 20 exemplaren voor mijn leerling topruiters, als ze je boek gelezen hebben hoef ik maar de helft meer uit te leggen. Anky van Grunsven
Met omgekrulde hoeken kreeg ik het boek van mijn trainer-echtgenoot Sjef Janssen in de handen gedrukt.
Hij had het al van voor naar achter en van achter naar voor bestudeerd.
Toen ikzelf het boek doorgenomen had heb ik de telefoon genomen en 20 exemplaren besteld voor mijn leerlingen.
Als mijn topruiters dit boek gelezen hebben hoef ik ze maar de helft meer uit te leggen.
Niet dat alles nieuw is in het boek maar het is duidelijk gestructureerd en verhelderend.
Zowel de topruiter als de gewone paardenliefhebbers hebben met africhting te maken en kunnen hier veel leren.
De psychologische mechanismen waarop de africhting steunt worden zeer duidelijk toegelicht.
Vertrekkend van de natuurlijke gedragingen van het paard is de motiverende gedragstraining de rode draad door het boek.
Het stopt hier niet bij paarden fluisteren, het gaat hier over training van paard en ruiter.
Training is een gedragverandering teweegbrengen.
Dat een gedragsverandering enkel gegeven wordt om er beter van te worden, en hoe dit proces verloopt, wordt na het lezen van dit boek zeer duidelijk.
Er worden geen truckjes aangebracht maar wel inzichten die in alle omstandigheden kunnen toegepast worden.
Moeilijke begrippen als: antropomorfisme, conditionering, stimulus-respons, etc. ... worden zeer begrijpelijk voorgesteld.
Dit boek leert alle paardenmensen hun paard, maar ook zichzelf kennen.
Zijn eigen gedragingen doorgronden en beheersen is het beginpunt van succes.
Op de clinics die door mij en Sjef wereldwijd gegeven worden, verwijzen wij regelmatig naar citaten en gedachtegangen uit dit boek.
Een boek dat door ieder paardminnend mens zou moeten gelezen worden.
Anky Van Grunsven.

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:40

Ik ga me nog meer focussen op het rechtrichten , weet van mn paard dat ze rechtsachter wat slapper is dan linksachter. dus ook iets met de achterhand naar binnen loopt rechtsom , zodat ze het binnenachterbeen er minder onderzet . dit ben ik al aan het trainen voor verbetering , maar kan hier uiteraard nog meer aan gaan werken . zoals Santosww het beschrijft, herken ik mijn paard hierin . en denk ik dat dit een eventuele goede oplossing kan zijn .

Zoals JoviBan een toon tegen me aanslaat , wil ik niet eens op in gaan . Straf je paard nooit af ? Ik zie het al voor me, hij bijt Joviban , en je gaat erom staan lachen . Sorry , maar zulke mensen ga ik niet op in . Het zal best kunnen dat je met bitloos rijden een probleem kunt oplossen, maar op concour gaat dit toch niet lukken . het zal helaas nooit zo gaan als in de natuur , dat zul je je moeten beseffen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:44

DAAHN_ schreef:
Straf je paard nooit af ? Ik zie het al voor me, hij bijt Joviban

Bijt je paard jou?
Ik dacht dat we het hier over hoofdschudden hadden.
Ziek

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:55

Hoef je niet met zo'n wijs antwoord te komen ..
Jij komt zelf met het onderwerp over dat je een paard nooit mag afstraffen ..

Nee idd, we hadden het niet over afstraffen .. maar over het hoofdschudden

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:06

DAAHN_ schreef:
Jij komt zelf met het onderwerp over dat je een paard nooit mag afstraffen ..

... voor hoofdschudden! Een paard kan simpelweg niet denken: "Zo, nu ga ik eens even met mijn hoofdschudden om mijn baasje te pesten" Zo werken paardenhersens nou eenmaal niet..

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:21

Topic mag hierbij gesloten worden .
Ik heb mijn oplossing (denkik) gehoord , en heb geen zin om ellenlange discussie's te voeren .

Iedereen succes met de paarden !