Paard kan niet rustig doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inseperable

Paard kan niet rustig doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:18

Nou... Niet rustig doen, niet rustig doen.. Ik heb een probleempje met de draf en galop op mijn NRPS merrie Farine.

Wij rijden meestal in de bak in mijn eigen tuin. Deze heeft geen hekken rondom, maar wel af en toe een letter. Ik vind het een prima bak zo, we rijden onze eigen hoefslag en hij klopt precies qua afmetingen. Nu is het probleem dus: Als we de kant op rijden, naar stal toe, gaat ze supersnel draven of galloperen en probeert ze de bak uit te piepen om vervolgens keihard naar stal te rennen (meestal komt het gelukkig niet zo ver en kan ik haar de bocht om sturen). De andere kant op gaat wel goed. Ik baal echt vreselijk, want om nou elke keer 5 euro te betalen om naar de bak een half uur verderop te rijden, vind ik gewoon onnodig.

Iemand tips?

monique4

Re: Paard kan niet rustig doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:22

Kan je de bak niet afmaken met schriklint en plastic paaltjes, zodat ze dan uiteindelijk weet dat ze in de bak moet blijven.

Als je richting stal rijdt, overgangen maken, zodat ze weet dat ze bij je moet blijven, dit consequent trainen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:31

Haha! Je moet juist misbruik gaan maken van het feit dat je pony richting stal extra voorwaarts is. Alle moeilijke oefeningen richting stal eerst proberen, dan heb je extra drang naar voren en maakt het voor jou makkelijker.
Overgangen terug zoals Monique aangaf zijn daar ook heel geschikt voor. Je pony zal makkelijker vierkant halthouden, beter doortreden achter in de overgang van draf naar stap etc.

Verder moet je nooit je pony ertussenuit laten piepen en zorgen dat je altijd netjes in stap de ring verlaat. Daar moet je heel consequent in zijn, dan lost je probleem vanzelf op en heb je het omgebogen in een positief aspect van je training.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:36

Anne_GTI schreef:
Haha! Je moet juist misbruik gaan maken van het feit dat je pony richting stal extra voorwaarts is. Alle moeilijke oefeningen richting stal eerst proberen, dan heb je extra drang naar voren en maakt het voor jou makkelijker.
Overgangen terug zoals Monique aangaf zijn daar ook heel geschikt voor. Je pony zal makkelijker vierkant halthouden, beter doortreden achter in de overgang van draf naar stap etc.

Verder moet je nooit je pony ertussenuit laten piepen en zorgen dat je altijd netjes in stap de ring verlaat. Daar moet je heel consequent in zijn, dan lost je probleem vanzelf op en heb je het omgebogen in een positief aspect van je training.

Bedankt voor je tips! Maar toch even over de exdra drang naar voren.. Als Farine keihard gaat draven kan ik die draf nieteens uitzitten! Vork

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:53

Dan stuur je een volte in. En als ze dan nog blijft rennen blijf je op die volte en je maakt die volte kleiner.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:36

Ik ben het met bovenstaande commentaren eens, probeer je pony af te leiden door veel oefeningen op die zijde te doen, als je pony begint te rijden een volte rijden, steeds kleiner totdat je pony rustiger wordt. Succes! Knipoog

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:11

Zoals er al gezegt werd , doet hij iets dat niet goed is, zet hem dan onmiddelijk extra aan het werk, volte rijden of wijken voor het been zijn daar prima oefeningen voor.
Hou hem voorwaarts, hou de aandacht bij jou, en zeker niet afgeven,nooit toestaan dat het paard zelf kiest voor iets anders, buig het dan gewoon om naar iets dat jij dan vraagt ( maakt op dat moment dan ook niet uit wat het is, als het maar iets is dat jij als leider vraagt )

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

plastik schrik draad paaltjes voor de ingang zetten waar die dan naar stal toe wil piepen en geod zient lint hangen dat je paard/pony weet dat ze daar niet heen kan

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:06

Lekker afleiden, voltes rijden, en juist gewoon richting stal trainen.
Niet het gaan ontwijken, als je dit concuquent doet, merkt ze vanzelf denk ik wel dat het niet de manier is.

En als ze aan het eind van het rijden het nog steeds doet, niet naar stal laten gaan, maar wachten tótdat ze braaf is Ja.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:09

Ga met met bovenstaande adviezen, maaruh, wel consequent blijven! Als je 1x toestaat dat ze er tussenuit piept, kun je weer opnieuw beginnen!