ongevoelige mond, hoe op te lossen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

ongevoelige mond, hoe op te lossen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:42

Mijn paard is vrij ongevoelig in haar mond. Ben bang dat ze te veel met te strakke teugel is gereden. Rijdt haar nu met een dubbel gebroken watertrens, verder is ze erg onrustig met haar hoofd en doet ze met haar hoofd wat ze wil, het liefst gooit ze hem de hoogte in.

Is dit op te lossen met een martingaal of thiedeman? heb geen ervaring met bijzetteugels o.i.d. vandaar deze vraag???

Alicia2u

Re: ongevoelige mond, hoe op te lossen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:18

Zijn de tanden recentelijk nog gedaan? ook dat kan oorzaak zijn van dit gedrag, evenals blokkades in de rug en nek of een slecht passend zadel.

Bijzetteugels zijn alleen maar star en zijn hier dus niet de oplossing. Wat je in zo'n geval nodig hebt is een gevoelige ruiterhand, die kan nageven op de juiste momenten.
Wat je verder zou kunnen proberen is een bitloze optoming, zodat je de mond de kans geeft om wat sensibeler te worden (omdat je er niet aan zit).
Goed les nemen is in ieder geval aan te raden.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:41

bitloos, mijn paardje reageerde hier goed op! wil je later weer met bit rijden (na een maandje ofzo) is zijn mond weer een stuk gevoeliger Knipoog (of slofteugels raad het niet aal omdat je dan nog aan zijn mond zit te sjorren Tong uitsteken )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:55

Tenzij het een hulpen/gehoorzaamheidsprobleem is, dan zal er niks veranderen als je bitloos gaat rijden. Sterker nog, dan zou ik dat ten zeerste afraden.

Het echt oplossen doe je met een rustige hand en een fijne contactteugel.
Waar ze het hoofd heeft maakt even niet uit, houd contact zodanig dat je kan ontspannen indien nodig, of juist een ophouding kan maken.
Laat haar reageren op je hulpen, neem hierbij hulp van een goede en consequente instructeur. Beloon bij goede reactie, vooral door je hulp weg te nemen. En kom een keer door bij geen reactie, kort en snel. En vervolgens weer ontspannen. Dit geldt voor zowel hand als beenhulpen.

Wees enorm consequent, werk naar steeds kleinere hulpen en je 'gevoelige' paard weer terug.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:59

laat tandjes controleren als dat nog niet gedaan is. en eventueel het zadel ook.

als het daar niet aan ligt ga je paard dan van achter naar voren rijden. neem goed les.
mijn paard was heel bot in zn mond. nu is hij goed gehoorzaam en zelfs wat gevoelig

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:18

zowizo geen hulpteugels gebruiken..en zoek misschien eerst het probleem eens op..bij jezelf..pijn bij je paard?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:24

Geen hulpteugels! werkt (vaak) averechts.
Wat je kan proberen is als je persé met bit wilt blijven rijden is een hoofdstel nemen waar je met een bit en bitloos op kan rijden, je doet dan de teugels aan een bitloos gedeelte en het bit hangt er in. Zo went die er toch aan en leert gelijk dat een bit ook vriendelijk is. Mijn eigen keus is helemaal bitloos, maar voor de wedstrijd diehard etc. Ik zou toch je zadel en evt ander tuig laten nakijken, want dat met zijn hoofd omhoog gooien is een actie van pijn óf iets wat die altijd heeft moeten doen om de pijn te ontwijken.

groetjes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:10

ik zas gewoon duidelijk en na een tijdje werd hij minder gevoelig, ik heb hem er eigenlijk gewoon doorheen gereden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:53

Ja ik ga ook met het bitloosje mee, laat wel eerst de mond en tanden eens goed nakijken., sommige paarden hebben ook litteken weefsel in de mond waar ze erg pijn en last van hebben, helaas komt dat vaak door te hard bit gebruik, als je echt wil weten of de lagen verder niet zijn aangetast zou je een rontgen foto kunnen laten maken.
Laat ook de rest vanhet lichaam nakijken, want als het daar ook niet lekker zit kan het paard ook erg stug op zijn, ga lekker gymmen en hou het kort en vooral doe alles zacht , dan zal je pony echt weer gaan reageren, maar neem de tijd.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:52

Wat goed kan helpen is om je paard een tijdje met een lange(re) teugel te rijden. Daarbij allerlei oefeningen doen waarbij je je aandacht op vanalles en nog wat richt, maar niet op de teugels/positie van het hoofd. Dat is trouwens ook onwijs leuk om te doen (figuren maken en terugrijden op je zit etc.).

Je zult merken dat ze in het begin nog steeds onrustig zal doen met haar hoofd, maar als zij het vertrouwen krijgt dat jij haar daarin met rust laat zal ze steeds rustiger en meer ontspannen met haar hoofd gaan lopen. En dan kun je het met heel licht contact weer gaan opbouwen (waarbij je in eerste instantie alleen maar probeert om haar naar voren en naar beneden uit te nodigen).

Bitloos (touwhalster: goedkoop of zelf te maken) kan helpen om voor jou en je paard even de focus van dat bit af te halen, maar als je dan toch nog met het hoofd bezig blijft heeft het weinig zin.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:18

bedankt voor alle reacties. Geen bijzet springt er toch duidelijk uit haha. A.s. woensdag komt de tandarts, omdat ik zelf ook al gedacht had aan een tand probleem (echter zou je dan misschien verwachten dat ze juist gevoeliger is in haar mond) Ik ben erg voor het met losse teugels gaan rjden en veel figuurtjes maken zoals Muizenissen schrijft. Helpt dit niet en is haar mond in orde dan ga ik idd bitloos proberen.

bedankt voor jullie tips !!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:20

Sommige paarden verlichten de pijn door er juist tegenin te duwen, als ze merken dat ze het niet kunnen ontlasten. Op die manier werkt de pijn verdovend en continue, waardoor het minder intens wordt.

Goed dat je de tandarts laat komen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:22

het lijkt mij dat ze juist een gevoelige mond heeft....paarden met een ongevoelige mond "rennen"door de ruiterhand heen...voelen dus niets....paarden met een gevoelige mond doen het hoofd omhoog om de ruiterhand te ontwijken...
kijken wat de tandarts zegt...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:06

Tandarts is geweest. Enorme drama. Shanti haar tanden waren wel gewisseld alleen de oude tanden zaten er nog voor. Zo ook bij haar kiezen, tevens had ze een wolfstand. Tja ze moet dus echt pijn hebben gehad.......... mijn arme meisje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:22

ojee....dan zal het probleem grotendeels opgelost zijn!
Gelukkig maar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:15

Geef haar nog wel wat tijd om haar te laten wennen aan het feit dat bit nu niet meer betekent dat ze pijn krijgt, want dat is ze nu immers gewend.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:17

ja ik laat haar mond zoiezo een paar dagen met rust. het was echt een bloedig zooitje. Zo zielig. Van het weekend voorzichtig het bit weer in en een stukje lopen, even laten voelen dat het nu geen pijn meer doet.