(Buiten)bak uit scheuren..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

(Buiten)bak uit scheuren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:16

Hoi allemaal..

Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaardje.. Een leuk fris lief arabiertje en ik heb er (pas) vier keer op gereden nu..
Ik heb de luxe mogelijkheden om binnen of buiten in de bak/bakken te kunnen rijden..
De eigenaar van het paard heeft zelf al een keer aangegeven dat ze nog wel eens de binnenbak wil uitrennen als je alleen bent en de deur openstaat, en in de buitenbak (lage hekjes met opening, dus geen hoge hekken met deur) heeft ze sowieso die neiging ook dit te doen, wat haar een keer gelukt is bij haar baasje. Dus... Deur dicht bij de binnenbak... Buiten mag ik wel rijden, maarja ze kan dus het bit vastpakken en richting stal sjeesen..
Zelf rijdt ze dus niet meer in de buitenbak, dat mag niet van haar moeder.. Maar ik wil, en *denkend aan de zomer in deze vrieskou* in de zomer ook wel eens in de buitenbak gaan rijden..
Ik zie er dus wel een uitdaging in om dat eruit te krijgen dat ik lekker buiten kan rijden..

De laatste keer dat ik ging rijden had ik bijna 'pech'.. Binnen werd gesprongen, maar de paddock was vrij. Die is groot genoeg en kuilvrij genoeg om in te rijden..

Misschien loop ik nog wat vooruit maar ik ga haar natuurlijk nog vaker rijden voor ik bewust/expres in de buitenbak ga, maar zijn er tips voor om dit tegen te gaan/voorkomen..?
Stel dat ik een keer voor dat 'blok' sta dat er binnen gesprongen wordt/het te druk is, die paddock bezet is en ik toch wil rijden (in de buitenbak) kan ik misschien wat tips van jullie paraat houden Vork Ik wil in elk geval de eerste (paar) keer met iemand erbij in de buitenbak, instructie o.i.d. maarja, stel dat.

Dankjullie wel!
Groetjes,
Karin

luffie

Re: (Buiten)bak uit scheuren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:43

Je kan de eerste paar keer dat je in de buitenbak gaat rijden wel iemand erbij halen, maar die houd een paard echt niet tegen!! Misschien is het een optie om eerst aan de longe buiten te gaan rijden?? Ik weet verder geen oplossing en ik snap dat je de uitdaging aan wil gaan, maar wees voorzichtig!!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:20

het paard bezig houden..overgangen..figuren..geef hem/haar geen tijd om te bedenken om de bak uit te rennen..
zodra je merkt dat ze het wil gaan doen zet je het paard op de volte of in een hoek!
geen toestemming geven want er kunnen nare ongelukken gebeuren!
succes..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:23

Karin_88 schreef:
Zelf rijdt ze dus niet meer in de buitenbak, dat mag niet van haar moeder.

Mag jij het dan wel?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:36

Mischien help een pionnetje in het midden van de deur? zo lijt het of ze er niet zo makkelijk door kunnen. bij mijn vp gebruiken ze dit op jonge paarden.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 08:48

Bedankt voor de reacties..
Ik wil natuurlijk voorzichtig gaan beginnen.. Dat bezighouden en pionnetje kan ik wel wat mee, thanks.. Ik weet niet hoe ze hierop zal reageren.. Maar wie weet.

Luffie, ik vind het wel fijner als er iemand bij is, niet omdat ze dan niet zal rennen, maar misschien kan diegene (*instructie) wel even helpen in nood.. Lachen

Brainless, ik mag het wel ja.. Baasje zelf is jonger dan ik, misschien dat het daarmee te maken heeft, dat weet ik niet..

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:28

Precies: paard continu aan het werk houden. Maar hier zit natuurlijk wel de valkuil dat je na bijvoorbeeld tien minuten zelf je concentratie verliest en je paard alsnog in een 'onbewaakt' moment de bak uit sjeest (en dan ben je dus weer verder van huis).

Daarom zou ik beginnen met iets van 10 minuten ofzo, dat je zeker weet dat jij je vp continu aan het werk kunt houden. Dit kun je dan natuurlijk lekker gaan uitbouwen. Ik zou dan trouwens in het begin ook zorgen voor zo min mogelijk afleiding voor jezelf (andere paarden in de bak, mensen langs de kant --> die kunnen je afleiden en dat merkt je vp natuurlijk direct Knipoog )

Veel succes, in ben benieuwd hoe het zal gaan.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:35

Eerst goed bezig houden met (schijn)overgangen en figuren en wat minder geneigd maken (lees minder fris/moe) in de binnenpiste en vervolgens naar buiten gaan om daar nog een aantal minuten doorgaan met wat je in de binnenpiste ook deed en vervolgens aan de hand uitstappen buiten. Vervolgens tijd binnen verkorten en buiten verlengen. Maar streng zijn en bezig blijven houden geen 10 passen hetzelfde.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:40

Misschien eerst een band opbouwen met het dier, zodat ze wel samen met jou in de bak wil blijven,
Ga lekker los en grond werk doen om dat vertrouwen te krijgen .
Ook kan het op de manier van rijden liggen, als je b.v te hard in je hand , je zit enz niet okee, is kan het paard ergens in zijn lichaam pijn hebben en ook daardoor kunnen ze er van door willen, want ja wie wil er blijven bij iemand waar jeje niet prettig bij voelt??

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:06

mijn pony deed dit eerst ook al tijd. zelfs als er een paard uit de bak ging zodat ik nog de enige met haar was, vloog ze al bokkend naar de deur, terwijl die gewoon dicht zat. ze je pony goed aan het werk, zodat hij zich niet zo snel laat afleiden.
het is ook belangerijk om te weten of je totale controle hebt als je zoiets nieuws gaat uitproberen. en het is ook goed als je vertrouwen in je pony hebt, en je pony in jou. en anders kan je natuurlijk ook handwerk gaan doen. gewoon rond lopen met je pony in een bak, waar een ander paard uit gaat, en dan de reactie zien. zo raakt hij er aan de hand aan gewend, en dan word het onder het zadel mischien ook wel een stuk makkelijker! succes ermee! Knipoog

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:14

Wat fijn dat ik zoveel reacties krijg.. Dank jullie! Zoveel meer ideeën dan ik in mijn eentje kan bedenken.. Lachen
Ik heb op die stal de beschikking (*indien vrij) over dus die grote paddock en een longeercirkel. Ik ben een groentje in grondwerk, ik kan enkel longeren.. Wat kan ik zoal doen..?

Vrijdag hadden we haar in de grote paddock gezet om even lekker te mogen rollen/rennen maar het enige wat ze deed is achter ons aan lopen.. Wat voor dingen zou ik kunnen doen dan?

Midgie, bedankt.. Ik weet niet of ze het zal doen waar ik bij ben.. Toen ze bij mij even wegschoot, niet richting uitgang, schrok ze.. En het is een fris alert arabiertje dus denk dat dat ook voor een deel zal uitmaken toen?

Die 10 min in de bak lijkt me ook prima, kan ik eventueel ook doen om uit te stappen? Of is dat minder verstandig omdat ik haar dan niet bezig hou..?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:02

Over dat uitstappen in de buitenbak:

Het ligt eraan hoe ze is. Als ze tijdens het uitstappen heel rustig is en duidelijk geen behoefte om eruit te sjezen, dan kan het natuurlijk geen kwaad. Elke ervaring die ze opdoet in die bak zonder eruit te rennen is positief.

Maar als ze de bak uit rent om onder het werk uit te komen of uit baldadigheid oid dan zal het uitstappen mss niet heel veel helpen om het tijdens het 'werken' te voorkomen. Maar alle (positieve) beetjes kunnen helpen natuurlijk Cool.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:21

Nou ik kan niet wachten tot ik weer ga rijden haha.. Ik rij haar ook nog maar net, ken haar net enzo.. Wanneer ik iets heb gedaan zal ik het hier neerzetten Lachen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:38

Nou ik heb vandaag mijn eerste les gehad.. En omdat het zulk lekker weer was hebben we lekker in de buitenbak gereden.. Baasje was mee, ging eerst in de opening staan, die is vrij breed... Maar op een gegeven moment aan de zijde gaan zitten/hangen..

Ik ben dicht bij de opening gaan rijden zodat ze weinig aanloopruimte zou hebben, mocht ze weg willen sprinten.. Maar ik heb heerlijk gereden en gewoon bezighouden lijkt de goeie therapie... :) Als ik weer buiten wil, wil ik de volgende keren nog wel iemand erbij hebben, niet om het te voorkomen, maar als er iets gebeurt.. ben ik niet alleen.. :)