Pony ongelooflijk boos bij aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Pony ongelooflijk boos bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:34

Hoi iedereen,

Sinds een paar weken heb ik eigenlijk een probleem, en ik weet niet goed wat ik moet doen.
Ik heb een lieve New Forest merrie, Viola. Eind april vorig jaar kreeg ze een blessure (huid en weefsel van onderbeen af), door een sprong over de bakrand. Hierbij bleef ze aan de ijzeren rand haken.
Deze is wel volledig hersteld, afgezien van een litteken.

Sinds de zomer zijn we weer aan de slag, het rijden ging tot nu toe allemaal goed.
Nu ben ik van stal verhuist, pony heeft het geweldig naar haar zin en wil ook altijd werken.

Rijden gaat goed, totdat ik wil aangalopperen.
Ik kan alles doen, ook doorzitten en een middendraf eruit rijden, maar zodra we aangalopperen legt Viola de oren plat in de nek en slaat met haar hoofd omhoog.
Laat ik haar vlot doorgalopperen, dan houdt ze ermee op. Vandaag probeerde ik haar wat rustiger te houden en terug te zekken, toen spande ze zich enorm aan, en legde ze ook haar oren plat in de nek.
Ik rijd zonder sporen, klem niet vast, en heb ook geen zweep erbij. Ik pak haar ook niet teveel op, hoe ik haar ook aan laat springen, ze legt haar oren plat in de nek.
Bijna tegen het omhoog komen aan, alsof haar iets erg dwars zit.
Het was eerst alleen boos zijn, wordt stukjes erger. Ze heeft nu ook een aantal keer een flinke bok gegeven, en dat doet ze verder nooit.

Zadel ligt goed, is naar gekeken. Bovendien doet ze dit in iets mindere mate aan de longeerlijn ook, alhoewel ze hier met de grootst mogelijke buitenstelling aan probeert te springen.
Als ik haar inbuig aan de longe kijkt ze minstens zo boos.
In draf en stap kan ze perfect loslaten, inbuigen, ze kan helemaal over de rug lopen en alles erop en eraan. Van nature is ze niet heel lenig, maar ze komt wel steeds beter los.

Ik weet dus dat hier wat achter zit. Ik weet alleen helemaal niet wát.

Twee weken terug liep ze wel even een dag niet lekker. Niet kreupel, maar ook helemaal niet lekker. Dit was linksachter.
Ik weet nu niet wat ik moet doen. Ik weet niet eens of dit op medisch of rijtechnisch hoort.

Ruim zes maanden geleden heeft ze dus ook een stevige blessure gehad waarvan ook onbekend was hoelang het duurde voordat het weefsel helemaal hersteld was.
We kregen groen licht om te rijden aangezien ze niet kreupel was, maar het bleef onbekend. Huid en weefsel lag er helemaal af en werd vastgehecht, pezen en botten en spieren waren te zien.

Ik sta voor een raadsel, is er iemand die het herkend?
Is het mogelijk dat haar (oude) blesure de oorzaak is? Is er nu iets heel anders aan de hand?
Gaat er iets rijtechnisch totaal verkeerd?
Nog belangrijker, wat moet ik nu doen? Ik heb sterk de neiging om er een dierenarts bij te halen, maar ik weet niet of een dierenarts zo kan zien wat er aan de hand is.
Ik kan een behandeling voor Viola betalen, maar geen röntgenologisch onderzoek van Viola helemaal met alles erop en eraan betalen.
Moet ik het been op de foto zetten? Linksachter heeft ze wel een schiefel overgehouden.

Het kan ik weet niet wat zijn. Eerste dag dat ik haar had gelijk die wond, nu weer problemen.
Iemand enig idee wat ik nu als beste kan doen?

garny95

Re: Pony ongelooflijk boos bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:45

ik vind het het meest voor de hand liggend dat er een oude blessure speelt, of pijn van compensatie van een oude blessure.
Dat er iets is dat is duidelijk dat geeft ze aan. Heeft ze het op een kant of op beide kanten ?
Littekenweefsel kan trekken/ verkleven en pijn geven omdat het helaas niet zo elastisch is als gewone huid.
Ik zou toch om te beginnen er een da naar laten kijken, misschien kan je vervolgens wat doen met een fysio.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:51

Heb tot nu toe het idee gehad dat vooral rechts het probleem was, maar op andere dagen speelt links net zo veel op.
Gebokt heeft ze tot nu toe wel alleen op rechts. Been met de blessure was ook het rechter voorbeen.
Overigens, kan een DA gewoon komen kijken terwijl ik haar onder het zadel toon? Neem aan dat hij daarna wel zal willen onderzoeken of het de benen zijn, maar kijkt een DA ook onder het zadel?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:02

ik zou het telefonisch even doorspreken hoe jij het graag wilt en hoe de da daarover denkt.
Als dit mijn paard was zou ik graag zijn mening willen horen, vervolgens belde ik ook de fysio omdat vooral met de achtergrond van blessures ik graag zou willen dat de fysio mijn paard van voor tot achter gaat voelen en behandelen. Ik denk dat de da constateerd en behandeld zover hij dat kan en dat de fysio verder behandeld en met de history van jouw paard denk ik dat het geen overbodige luxe zal zijn.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:45

DA kijkt ook gewoon onder het zadel als hij denkt dat dat nodig is.
Als de DA niets ziet kun je ook altijd nog een osteophaat erbij halen daar heb ik hele goede ervaring mee. als je daar wat meer over wil weten moet je me even pb'en. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:51

Jouw verhaal komt mij heel bekend voor. Misschien heb je iets aan mijn ervaringen.

Door een blessure - vaak aan één bepaald been - kan een paard scheef worden. Dit gebeurt door het ontlasten van het zere been en daarmee het 'overbelasten' van het been aan de andere kant. Vaak gaat dan de hele diagonaal mee. Mijn paard was na een blessure rechtsvoor ook diagonaal scheef geworden: verlies van spieren rechtsvoor en linksachter, stijfheid van de spieren die overbleven. En die scheefheid zat 'm dwars toen we weer aan het werk gingen, werk deed hem gewoon pijn. Ik ben het eerste jaar na de blessure iedere maand met 'm naar de fysio geweest, om los te werken én voor begeleiding. Ik kreeg tips voor het longeren en het rijden, en je zag 'm gewoon beter en blijer worden.

In jouw geval zou ik het dan ook (eerst even) in de hoek van de fysiotherapie zoeken. Mocht er toch iets mis zijn met een wervel o.i.d., dan merkt een goede fysio dat ook op en die kan je dan evt. doorsturen naar een osteopaat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:42

Karin schreef:
Jouw verhaal komt mij heel bekend voor. Misschien heb je iets aan mijn ervaringen.

Door een blessure - vaak aan één bepaald been - kan een paard scheef worden. Dit gebeurt door het ontlasten van het zere been en daarmee het 'overbelasten' van het been aan de andere kant. Vaak gaat dan de hele diagonaal mee.

In jouw geval zou ik het dan ook (eerst even) in de hoek van de fysiotherapie zoeken. Mocht er toch iets mis zijn met een wervel o.i.d., dan merkt een goede fysio dat ook op en die kan je dan evt. doorsturen naar een osteopaat.

lijkt mij een goed plan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:45

problemen met aangalopperen komen eigenlijk altijd voort uit het lijf...............

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:55

je kunt ook naar een paardenkliniek gaan. die kunnen toch meer dan een dierenarts. dan kun jij altijd nog beslissen om wel of geen fotos te laten maken. als ik je verhaal zo lees dan zegt mijn gevoel dat het in haar lijf zit zoals kiwiko zegt en dan denk ik aan de rug, en dat kan komen door idd de blessure waardoor ze missch scheef is en spieren verkeerd belast, of 1 kant overbelast om de andere kant te ontzien....

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:13

Dan haal ik liever gelijk een fysiotherapeut erbij.
Moet hier een DA voor geweest zijn, voordaat er een fysio bij komt? Ik laat haar namelijk dan liever gelijk door een fysio controleren, en als de fysio het nodig vindt, ook door een ostheopaat.
Ik herken de scheefheid en onbalans en het soms ontzien van een kant namelijk heel goed, en het lijkt me ook logisch dat dit van haar blessure vandaan komt. Pony is ervoor namelijk volledig goedgekeurd.
Vraag blijft wel, weet iemand waar een paardenfysiotherapeut zit in Groningen of omliggende provincies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:16

Ik zou echt eerst een dierenarts laten kijken en dan pas een fysio indien nodig.
Ik weet wel een fysiotherapeut, die zit in Harkema, Friesland, en dat is niet ver van Groningen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:35

Ik zou het juist andersom doen: eerst die fysio erbij halen.

Als het probleem er alleen bij het inbuigen en aangalopperen is, dan lijkt het me niet iets waar een scan of een foto duidelijkheid in kan geven. Uit mijn eigen ervaring zeg ik dat het een kwestie van spieren of eventueel wervels is, en dan heb je aan een fysio (of osteo) IMO meer.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:27

Ik denk niet dat een scan of foto zin heeft. Ik denk dat ik voor de zekerheid eerst de DA laat komen om te kijken of hij hetzelfde denkt, en dan zal ik ook vragen of hij ons door wil sturen naar een fysio. Mocht hij niet door kunnen sturen kan ik de fysio daarna laten komen.
Foto's wil ik niet aan beginnen, of ze moet ineens stokkreupel zijn. Dit is ze helemaal niet, dus een fysio/eventuele ostheopaat is denk ik van meer nut.
Overigens, weet iemand een indicatie van de kosten van een bezoek van de fysio. Misschien/waarschijnlijk zijn er wel meer dan één bezoek nodig, maar ik moet toch wel een beetje inschatten wat de kosten zijn. Hoop dat iemand dit weet! Lachen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:29

Zonder foto's weet je niks Haha!

zeker de fisio of etheo niet Lachen

lekker simpel gedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:30

Dan zou je even een fysio moeten bellen voor een kostenindicatie. Maar het is niet slim om geen foto's te maken want zonder foto's kom je gewoon geen stap verder!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:31

Mijn ervaring met paardenfysiotherapeuten is dat ze tussen de 50 en 70 euro per behandeling rekenen.

Ik denk idd heel simpel ja. Gezien mijn eigen ervaringen. Met de benen van mijn paard was niets (meer) mis nadat hij zijn laatste controlescan had gehad, met de spieren in zijn lijf des te meer.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:39

Mijn paardenfysiotherapeut kost 35/40 euro. Als ze voor 2 paarden komt delen we de voorrijkosten.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 21:09

Vandaag is er een DA bij geweest.
Viola's linkerachterknie/-kniebanden zijn beschadigd, verrekt, verdraaid of er zit scheur in, dat was niet zeker.
Hoe dan ook, haar knie zit niet goed.
Aangalopperen doet haar goed zeer, dat is duidelijk. In ieder geval moet ze twee maanden op rust, alleen stappen aan de hand.
Daarna moet ik in twee maanden opbouwen tot een heel rustig niveau, en onder geen voorwaarde iets van volte's of stelling of buiging vragen.
Als het tussendoor niet afzwakt moeten er foto's gemaakt worden, waarschijnlijk na de rustperiode.

Oorzaak is niet de oude wond op haar rechtervoorbeen - maar wel de sprong over de bakrand. Daar bleef ze haken met haar achterknie, had ze wel een schaafwond maar niet kreupel aan geweest. Op de stal waar ze nu staat in de veel kleinere bak heeft ze waarschijnlijk te kort gedraait, zodat haar al "zwakke" knie erger werd, en ze er last van kreeg.
Geen rijprobleem meer, maar nu een medisch topic.
Ben blij dat er iets gevonden is (het voelde niet goed, het rijden wilde niet meer, geen combinatie), maar vind het wel wat... :=