Ik geef regelmatig tips voor een betere houding en zit op dit forum. Tips waarvan ik uit ervaring weet dat ze werken. Maar nu heb ik iets waarvan ik niet zo goed weet hoe ik dit op moet lossen.
Deze zomer heb ik mijn paard verkocht en ben ik in plaats van bijna elke dag, nog maar twee keer per week gaan rijden. Ik had altijd een prima houding en zit, kreeg daar regelmatig complimenten over en kon ook prima netjes blijven zitten zonder beugels of zonder zadel. Ik knijp niet, ik stuiter niet, ik heb controle over mijn ledematen.
Ik had wel altijd wat moeite om netjes op twee zitbeenknobbels te blijven zitten (wil iets te graag mijn bekken naar voren kantelen ipv naar achteren) en moest daar regelmatig wat aandacht aan besteden (uurtje zonder beugels rijden).
Omdat ik mijn houding graag wilde behouden ondanks dat ik minder ging rijden, ben ik Pilates gaan doen om lang en lenig te blijven. Na een paar maanden viel me op dat ik steeds vaker last van mijn onderrug kreeg met bepaalde oefeningen waarbij mijn rugspieren opgerekt worden.
Daarnaast kreeg ik van mijn dressuurjuf (heb nog steeds één keer per week les) de opmerking dat ik begon te golven in mijn onderrug. Mijn benen bleven prima lang en stil liggen, mijn schouders en handen bleven stil (tov de paardenmond), alleen in mijn onderrug doe ik blijkbaar dingen die ik eerder niet deed. Dit is namelijk de eerste keer dat ik deze opmerking hoor, terwijl voormalige instructeurs toch altijd aardig op mijn houding hamerden. Omdat de rest van mijn houding wel stil blijft, ondervind het paard er niet veel hinder van, buiten dat ik meer moeite heb om mijn balans in het midden te houden. Zonder beugels rijden helpt niet, de instabiliteit blijft.
Mijn eerste gedachte was dat ik mijn buikspieren meer aan moest spannen, zowel met Pilates als met paardrijden. Maar hoe hard ik die ook aanspan, ik stabiliseer daarmee mijn onderrug niet voldoende.
Ik ben al naar en fysio geweest. Zij gaf aan dat ik heel gericht op mijn rugspieren moet gaan trainen. Mogelijk zijn deze te lang geworden door Pilates, terwijl met paardrijden korte, sterke rugspieren nodig hebt. Ik begin in januari met een fysio programma. Het is niet de bedoeling dat ik echt rugpijn ga krijgen, dat ben ik graag voor.
Wat betreft stabiliseren met paardrijden, wil ik eens bij jullie mijn licht opsteken. Goede tips?