Verzamelde draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbutterke

Verzamelde draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:29

Hallo,,

Ik rij met een ponytje van 10 jaar.
Vroeger had hij veel problemen met galop en rustig rijden zonder zich te stressen.
Nu is dat helemaal opgelost, als je intsensief met hem rijd gaat hij mooi aan de teugel.
Maar nu wil ik wat meer met hem proberen zoals verzamelde draf,stap of galop.
Met wat begin je het beste stap, draf of galop?
En hoe begin je eraan?
En wat moet je doen zodat hij verzameld loopt?

x

beantsje

Re: Verzamelde draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:34

Verzameling vereist kracht van je pony, en spieren moet je langzaam kweken.
Ik zou in draf beginnen. In stap is het lastiger omdat de gang gauw kort wordt (dus dan zijn de passen wel korter maar dan is de achterhand er niet goed onder). Galop is toch al niet zijn gemakkelijkste gang, dus draf. Daarna kan je het eens in galop proberen.

Als je hem netjes aan de teugel kunt rijden, dan moet het niet zo moeilijk zijn; de achterhand moet er verder onder en dat moet je voor begrenzen. Belangrijk is dus een sterke achterhand en dat je pony goed aan de hulpen staat, vooral ook aan het been is. Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden, zou ik zeggen, en andere oefeningen die de achterhand sterker maken, zoals zijgangen.

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:54

Een goede insructrise zoeken?

Missbutterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:01

DNICIA schreef:
Een goede insructrise zoeken?

Ik heb een goede lerares Bloos daar ligt het niet aan...
Maar je kan ook leren van andere, hoe zij het aanpakken,...

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:03

ja oke! Je kan idd leren van andere.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:49

Ik zou het ook eerst proberen in draf Ja Goed rechtzitten in het zadel, wat gaan tegenzitten alsof je een overgang naar stap gaat maken, maar toch nog genoeg been erbij, zodat je niet ineens in stap valt. Belangrijk voordat je eraan begint is dat je pony goed aan je been staat, dus idd veel overgangen maken en tempowisselingen. Oefenen baart kunst Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:10

Ook ik zou in draf beginnen. De stap zo lang mogelijk laten liggen, want die kun je als ruiter echt voorgoed bederven.
Ik leerde het altijd aan door te beginnen met schijnovergangen draf-stap (doen alsof je wilt gaan stappen maar voor hij terug komt weer wegrijden), omdat je paard dan leert scherp aan je been te zijn en achteraan steeds actief aan te blijven pakken.
Daarna probeerde ik een actieve draf vooraan op te sluiten, zodra de activiteit van de achterhand minder wordt weer vlot wegdraven. In het begin kun je misschien maar een of twee passen terugrijden en lijkt het totaal nog niet op verzameling, maar het is erg belangrijk dat het paard voortdurend achter actief blijft, want daarin moet hij leren dragen. Anders krijg je gewoon een trage draf en dat wil je niet hebben. Onthou voor jezelf dat de verzamelde draf eigenlijk meer activiteit van het paard vraagt dan de arbeidsdraf en middendraf. Het tempo moet hetzelfde blijven, maar de passen moeten korter en verhevener worden.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:07

Ik ben het met de rest eens begin in draf. Aangezien de galop niet de gemakkelijkste gang van je pony is. Je kunt de draf aanzienlijk meer verzameld krijgen als je heel veel overgangen gaat rijden, maar dan ook echt heel veel. In het begin duurt het een tijdje voordat je pony het doorkrijgt, maar je zult merken dat je steeds meer reactie krijgt. Let er wel op dat je tussen die vele overgangen wel steeds een correcte stap hebt alvorens je weer aandraaft. Ik weet niet hoe ver je bent met je oefeningen maar ook oefeningetjes als schouderbinnenwaarts en travers kunnen veel uitkomst bieden bij de verzameling! (mits ze op een correcte manier worden uitgevoerd) heel veel succes en het komt vast wel goed!

edit; voor de galop (als je daar straks aan toe komt) wil het helpen door op een rechte lijn stelling naar buiten te vragen (zorg wel dat je dan je paard verder rechthoud!) ook lichte traversstelling op de volte bied veel uitkomst Knipoog