Stijfheid, iemand tips aub?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianne1010

Stijfheid, iemand tips aub?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:50

Hoi !

Nu hebben wij dus een paard op de manege, die nogal stijf is. Slapen
Mijn voornemen voor 2009 is dus dit paard het hele jaar door te rijden, en hem aan het einde van 2009 misschien te gaan verzorgen. Het paard is erg lang en heeft ook een lange nek. Ik denk dat hij ongeveer 1.70/1.73 meter hoog is. Als ik dit paard losrijdt, wat ik al 3 dagen achter elkaar gedaan heb, merk ik dat hij na een uur losjes gereden te hebben, hij nog steeds niet los is in zijn buitenkant. Toch wil ik hem nu wat meer lang aan de voorkant rijden, dat hij zijn achterhand meer gaat gebruiken, omdat hij deze nooit meeneemt. Maar toch, als ik dat voor elkaar heb wil ik proberen hem meer los in zijn voorkant te krijgen, dus voor de zekerheid, wie tips heeft, graag!

Groetjes ! Haha!

Roos__

Re: Stijfheid, iemand tips aub?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:38

Goed idee zeg van je!
Ten 1e wens ik je veel succes want ik denk dat het een hele opgave is , haha!

Ik geef je als tip mee dat je veel tempo wisselingen moet rijden dat werkde bij mij heel goed! en blijven draaien! gewoon voltes met door een S van hand veranderen!

en niet opgeven he!

Nou ik weet niet of je er wat mee kunt maar bij mij hielp het wel heel erg Ja

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:38

Goed idee zeg van je!
Ten 1e wens ik je veel succes want ik denk dat het een hele opgave is , haha!

Ik geef je als tip mee dat je veel tempo wisselingen moet rijden dat werkde bij mij heel goed! en blijven draaien! gewoon voltes met door een S van hand veranderen!

en niet opgeven he!

Nou ik weet niet of je er wat mee kunt maar bij mij hielp het wel heel erg Ja

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:03

Veel overgangen rijden... Stel je paard ook eens naar buiten en vervolgens teurg naar binnen (zowel op een rechte lijn als op cirkel). Een toffe oefening vind ik persoonlijk is om een slagevolte te rijden. Maar telkens wanneer je je slangevolte wil inzetten eerst een volte maken van 10m, dan rechtdoor oversteken, op de middellijn op stap en voor de hoefslag weer op draf en vervolgens weer een volte 10m aan de andere kant en zo verder. Kun je een beetje volgen? Tong uitsteken

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:13

Veel overgangen rijden en lekker veel figuren rijden. Vooral een slangevolte of een s werkt uit mijn ervaring goed. Wanneer het paard in een slechte conditie verkeerd, kan je ook veel figuren in stap rijden. Zorg er dan wel voor dat je hem lekker actief door laat lopen. Wanneer je figuren rijd, stelling vragen, zo wordt hij in zijn hals ook een stuk losser.

Veel succes!!

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:12

Allemaal heel erg bedankt ! Ik heb hier ook al aan gedacht, ik doe met losrijden vaak hand naar knie [ lekker overdreven ] en zo mn slangevoltes rijden, ik zal eens kijken of jullie advies zal helpen !

@Roos__ : ik beloof je dat ik het niet opgeef, voor dit paard heb ik erg veel geduld en heb ook alles voor hem over Haha!. het is wel een manegepaard, maar wordt bijna niet gereden omdat hij nogal boos doet in stal, en mensen dit eng vinden. maar als je eenmaal bij hem staat en lekker aait, wilt die je alleen maar knuffelen, echt een geweldig paard.

Iedereen erg bedankt en alvast de beste wensen voor 2009 !

Liefs x

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:16

Bij ons werkt vooral: een lange kant stelling naar buiten en
probeer de acherhand naar binnen te krijgen. Dus 3 hoefslagen rijden. De volgende lange zijde met name kleine afwisseldende slangevolte . Dit ook op de andere hand. Daarna meer tempo wisselingen. Schakelen dus. Verder kun je met hals strekken
oppakken en nageven zodat ze meer neerwaarts wordt.
suc6 met je voornemen.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:05

Leuk dat je het probeert! Wij hadden op de manege ook een groot paard staan dat altijd wat stijfjes was. Zoals de anderen al zeggen: veel overgangen rijden en laten buigen, blijf ook niet te lang op één hand rijden, zorg dat hij aan beide kanten goed los komt.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:39

Vrijheidsdressuur kan hierbij ook heel veel helpen. Er staat genoeg over in het forum over vrijheidsdressuur.
Ik kan me ook goed vinden in de slangenvoltes die worden aangeraden :) Succes!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:39

Probeer veel figuren, tempowisselingen en overgangen te rijden, en probeer eens de overgang van stap gelijk naar galop te rijden, hierdoor moet het paard zijn spieren heel erg aanspannen!

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:53

Wat leuk zeg, dat je zo'n voornemen hebt!!!
Probeer veel overgangen te rijden (ik weet niet of je dat kunt in een manege les) en met extra stelling.. Probeer niet de hele tijd op de hoefslag te rijden, maar veel figuren, slangenvoltens enzo
heel veel succes!

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:04

heel veel overgangen rijden en tempowisselingen doen en voltes rijden. Is een lange weg maar uiteindelijk is het resultaat er,, heb het zelf ook gehad bij mijn paard.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:20

wat leuk :o

oefen met overgangen, stap,draf,stap,draf,galop enz enz
ook kun je je bezig houden met stelling,
bijv. je rijd op links en dan buig je hem eerst in met de linkerstelling en
dan andersom, daar worden ze soepel van. Maar wees niet ongeduldig dat
hij mis. niet gelijk na geeft, dat komt vanzelf, ik zal nog niet beginnen met
hele kleine mini volte's, voor een stijfpaard kan dat voor belasting zorgen.

veel succes! :D