klein probleem !!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jijenik

klein probleem !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:15

mijn gribaldi x b raymond ( paard van 174 )
ze heeft een tijd stil gestaan i.v.m veulen bijna 1 jaar
ben haar toen rustig op gaan pakken ging goed en gingen snel voor uit
op een gegevenmoment ging mijn merrie staaken en aleen maar steigeren en mijn er af gooien en onregelmatig lopen op links voor
mijn instructiese dag van er klopt hier iets niet zo is die merrie niet enzzzz.................!
ik de zadel maker laten komen die lachte mijn uit veel te krap zadel en werd mijn een andere zadel geadviseert
ik dag van wil eerst weten waarom ze slecht loop ik 1,5 maand aleen maar gelongeert over de rug
en ze liep goed blijkbaar last van haar rug
nu ben ik er gister op gegaan om te kijken hoe ze aan voelde, ze leek wel een 3 jarige die nooit een zadel op heeft gehad
ik toch er op en was tegen mijn benen en wilde niet lekker na geven uit eindelijk na half uurtje was ze lekker ontspanne en over haar rug heen te rijden .

nou is mijn vraag zal het tussen haar oren zittten de pijn of zal dit zadel ook niet goed leggen (volgens de zadel maker wel )

graag zou ik advies krijgen
bedankt alvast

Schuur_

Re: klein probleem !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:17

De zadelmaker nog eens bellen. Na de bevalling zal ze wel dikker zijn geworden waardoor het zadel anders paste.
Nu heb je haar gelongeerd en met haar gewerkt dus heeft ze terug een andere maat gekregen.
Als die niets weet toch even de fysio raadplegen.
Wat zegt je intructrice hiervan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:24

Heb je haar rug ook laten nakijken??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:28

Hoe reageert ze als je zonder zadel ontspannen rijd en even niets vragen, gewoon lekker gaan zitten en meerijden??
Je kan ook eens wat gym oefeningen gaan doen, lekker gaan rechtrichten , veel handwerk doen om de spieren weer voor mekaar te krijgen.

jijenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:39

maakt allemaal niet uit zadel maker is 1 week geleden geweest daar licht niet aan en zonder zadel reageert ze ook ja is van top tot teen onder zocht
beadankt voor de reacties

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:00

ik denk dat ze je gewoon weer uitprobeert.
als je al zo lang niet meer op haar gereden hebt en rijden eerst pijn betekende dan heb je grote kans dat zealles opnieuw op een zachte hand moet uitproberen.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:05

Je probleem komt me bekent voor. Persoonlijk denk ik dat je paard rijden met pijn associeert. Ze moet weer leren dat rijden ook zonder pijn kan. Daarnaast zou ik lekker veel figuren met dr rijden en gewoon een beetje rustig stappen waardoor ze soepel wordt. Daarna kan je kleine stukje draven gaan oppakken.
Dit heb ik gedaan nadat mijn merrie problemen met dr rug heeft gehad. Ook ik heb de zadelmaker laten kijken en er een fysio bij gehad die me dit bovenstaande adviseerde en me oefeningen had meegegeven.
Ieder paard is natuurlijk anders, maar het is het proberen waard. Knipoog

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:27

niet teveel doen in het begin lekker rustig beginnen en laten zien dat je de baas bent ! Fysio is duur maarja dat moet je zelf weten Haha!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:28

Fysio is niet zo heel duur. Ik betaal voor een (basis)behandeling 50 euro, vind ik nog best meevallen. Bovendien kan een fysio wel goed de pijn lokaliseren (als het gedrag met pijn te maken zou hebben)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:34

Hoe uud is ze en wat liep ze voordat ze een veulen kreeg?

Ik begrijp ook niet helemaal wanneer je zadel nu voor het laatst is aangepast. Vóór of nadat ze een veulen kreeg?
Wat voor zadelmaker heb je?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:41

Wij hebben een paard met vergelijkbare problemen, slecht passend zadel en mede daardoor rugklachten. Na het nieuwe zadel en loswerken van de rug duurde het wel een tijdje voor hij weer fijn liep. Zoiets heeft gewoon tijd nodig, het heeft dan ook geen zin om meteen de zadelmaker weer te laten komen. Zij moet door het nieuwe zadel namelijk in het rijden weer voelen dat ze de ruimte heeft om al haar spieren weer te gebruiken. Een paard heeft nu eenmaal de neiging om te blijven lopen zoals hij gewend was, toen hij nog pijn had. Dat heeft niks met uitproberen oid te maken.

Wat wij doen om ons paard lekker los te rijden is altijd vw nw beginnen, en eerst een tijd stappen. Daarna in dezelfde houding aandraven, tempowisselingen rijden, hierna pakken we hem iets op en doen een galopje met ook de nadruk op tempowisselingen om het voorwaarts te houden en om ervoor te zorgen dat zijn achterhand voldoende gactiveerd wordt en hij ook zijn rugspieren goed gebruikt. Hierna kunnen we hem helemaal oppakken.

We hem ook een periode eerst gelongeerd voor we gingen rijden zodat hij goed los in zijn rugspieren was. Misschien is dat voor jou ook een idee, om een tijd te proberen, omdat ze met longeren wel ontspannen loopt. Ze is dan al lekker los als je erop gaat zitten, is voor jullie beiden prettig. Mocht je als je dit een week of twee probeert nog steeds het idee hebben dat het met rijden lang duurt voor ze er lekker doorheen loopt dan zou je een fysio naar je paard kunnen laten kijken, om evt de spieren los te maken en te bekijken of het zadel wel goed ligt (maar als je een goede zadelmaker bij je paard hebt gehad kan dat het probleem niet meer zijn.)