Mijn paard is nu ongeveer 5 maanden in mijn bezit. Ik heb hem gekocht als hengst. Hij heeft van veulen af aan 24/7 op de wei gestaan tussen andere hengsten.
Toen ik hem kocht kon hij niks. Alleen een halster omdoen.
Hij staat nu op stal/wei. Hij is ook al gecastereerd, nu 2 maanden geleden.
Ik ben begonnen met poetsen, hoefjes uitkrabben, wandelen.
Daarna ben ik hem gaan longeren. Eerst met halster later met hoofdstel.
Hij reageert al heel goed op mijn stemhulpen. Hij gaat netjes in stap,draf en galop. En stopt ook als ik dat wil. Toen dat goed ging, heb ik een zadel opgelegd en hem losgelaten in de bak. Daarna gelongeerd. Dat heb ik een paar x gedaan.
Laatst ben ik er voor het eerst op gaan hangen, toen opgestapt en meteen afgestapt. 2 dagen laten weer hetzelfde en een paar rondjes gestapt aan de longeerlijn.
Weer later ben ik gaan draven. Dat gaat echt super. Paard zet geen stap verkeerd laat het allemaal toe. Heb er nu 5 x opgezeten. Dit heb ik steeds gedaan zonder hulpen te geven en met losse teugels.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn paard een rustig karakter heeft, en ik goede begleiding heb.
Ik denk wel van mezelf dat ik de ervaring heb om het zelf te doen. Heb al pony's ingereden, maar dat zijn al een aantal jaren geleden.
En ik vraag liever 10x iets teveel dan 1x te weinig

Heb al verschillende meningen gehoord maar ben benieuwd naar de mening van jullie.
Mijn vraag: Kan ik hem de galop beter aanleren aan de longeerlijn of los? En wanneer kan ik beginnen met de hulpen? Nu rijd ik dus nog met losse teugels en geef geen been enz.
!

mr als je er vertrouwen in hebt komt het best goed. doordat ze dan al gewend zijn aan de druk in de mond kan je ze ook met druk terug naar de draf krijgen. de eerste keren zal t toch wel niet gaan zoals in het boekje, maar dat is ook niet te verwachten.