spieren opbouwen rond kniegewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

spieren opbouwen rond kniegewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:57

Mijn paard heeft voor de tweede keer dit jaar een blessure aan de binnenste knieband linksachter. Bij mensen worden tijdens de revalidatie de bovenbeenspieren versterkt om zo stabliteit aan de knie te geven.

Welke oefeningen kan ik, nadat de blessure is genezen, met mijn paard doen om de spieren rond de knie te gaan versterken zonder dat ik de knie te veel ga belasten.

Paintlinger

Re: spieren opbouwen rond kniegewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:59

(zover ik weet)
Heel veel stappen.....beginnen op een vlak stuk..later heuvels... uiteindelijk balkjes op hoogte.

(aquatraining is natuurlijk helemaal top... maar wel een beetje vergezocht Knipoog )

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:01

alleen maar rechtuit!geen volte niet kort draaien en de eerste 2 maand zeker niet in een zware bodem,weet niet of je paard braaf is,maar het beste is op de straat,of op een zandpad(met harde bodem)en maar buitenritten maken,veel stappen stukje draven zo opbouwen.mag je er al wel opzitten,of stap je nog aan de hand.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:04

ik lees even mee... ben wel benieuwd of er nog meer tips komen....

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:07

Paintlinger schreef:
(aquatraining is natuurlijk helemaal top... maar wel een beetje vergezocht Knipoog )

Waarom vergezocht?

Idd heel rustig aan opbouwen. Als je iets meer kan doen kan je ook veel (rustige) overgangen maken, vooral heel rustig en traag aan laten stappen vanuit halthouden, hierdoor train je ook een stukje coördinatie en kracht.

Wanneer je wat meer opgebouwd bent kun je natuurlijk ook iets bergjes gaan stappen, en ook overgangen op hellingen maken. Maar dat kun je natuurlijk niet meteen doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:08

Hihi. ik wist dat die reactie zou komen....

Nou in de zin van: niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat zó regelmatig te kunnen doen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:10

Ik mag er wel opzitten en rechtuit stappen en draven. Helaas is ze niet braaf genoeg om dit langs de weg te doen. Ik rij nu in de binnenmanege waar de bodem redelijk hard is. Ik rij ook geen voltes alleen op de hoefslag of 2e hoefslag. Veel stappen wat draven en dan weer veel stappen. Ongeveer drie kwartier en niet iedere dag. Ze komt wel gewoon buiten (heeft een eigen wei). Over ongeveer 4 weken wordt ze opnieuw gescand en dan mogen we hopelijk het werk weer gaan oppakken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:10

Aha, wij wonen er gelukkig 15 min met de trailer vandaan, vandaar dat we na de spierblessure in de achterhand (nu een jaar terug) nog steeds om de 2 weken gaan. Maar ontussen meer als training.

Moet zeggen dat het voor revalidatie echt ideaal is, gecontroleerd, onbelast bewegen en toch spieren opbouwen Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:12

Het is echt dé manier eigenlijk....
Wij doen het op de kliniek met honden.. echt ideaal! (en erg leuk!)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:13

dat bergjes en hellingen trainen,laat dat nog maar even uit je hoofd.
je bent zo 3 maanden verder voor je je paard weer normaal aan het werk kunt zetten,het gevaarlijke van heuvel en berg op is,dat het paard vanuit zijn knie gaat draaien om kacht te zetten,daarom mag je ook niet in een zware bodem,overgangen zijn ook niet goed voor je paard,omdat hij zijn achterhand er dan meer gebruikt,en je wilt het echt niet overbelasten.
eerste 2 maand echt alleen maar recht uit,stap en draf,en hoe meer kilometers hoe beter,als je het maar goed opbouwd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:15

Als je in de bak rijd, dan veel overgangen (gecontroleerd) en evt (als ze het aankan) ook stukjes achterwaarts en dan weer rustig wegstappen. Vooral rustig wegstappen, niet weg laten vluchten. Als ze wegvlucht kan ze het achterbeen er niet onder houden en zal ze niets trainen, alleen de rug wegdrukken.

Idd Paintlinger, ben er ook echt helemaal weg van. Helaas is het toch té duur om het zomaar op te pakken. Nouja, wij zien het op dit moment als óf een priveles, óf een keer de aquatrainer.

Knooopje, ik bedoelde ook na het opbouwen pas hellingen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:17

maar je zegt nu dat ze achterwaarts moet gaan en dan weer wegstappen,dt is het slechste wat je voor een knie blesure kan doen!!!ik snap dat je ts wilt helpen,maar je geeft echt heel verkeert advies,laat ts het dan aan de dierenart vragen,die zal hetzelfde als mij zeggen,een knie band is geen spier!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:21

er zijn meerdere topics over dit onderwerp ik zal ze er even bij zoeken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:28

knooopje schreef:
maar je zegt nu dat ze achterwaarts moet gaan en dan weer wegstappen,dt is het slechste wat je voor een knie blesure kan doen!!!ik snap dat je ts wilt helpen,maar je geeft echt heel verkeert advies,laat ts het dan aan de dierenart vragen,die zal hetzelfde als mij zeggen,een knie band is geen spier!

Volgens mij vraagt de ts om spieren op te bouwen rond het kniegewricht...

Om te trainen kan je dit goed doen, om te revalideren niet. Maar daar vraagt de ts naar mijn idee niet naar. Voor revalidatie heb ik advies gegeven voor aquatraining, voor training van de spieren opbouwen geef ik rijtechnische oefeningen. Dus je kunt wel wat roepen, maar lijkt me niet helemaal handig.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:32

ik denk dat je dat dan wat duidelijker aan moet geven,voordat ze morgen haar paard in de achteruit zet!en daardoor meer schade aan de knie band brengt!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:33

Nou, bij deze gedaan dan.

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:34

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb namelijk ook een paard met een knieblessure linksachter.
We hebben geen scan van de knie laten maken, maar op de foto was gelukkig niks te zien.
Het is dus waarschijnlijk ook een verrekte band of zo.
Hij staat nu 4 maanden op rust en heb er nu een paar keer opgezeten, alleen gestapt rechtuit over de weg.
Ik probeer het heel rustig op te bouwen, en hij lijkt ook niet meer kreupel.
Ben alleen bang dat het terugkomt, als ik de training weer oppak. Heeft iemand hier ervaring mee?
Duurt het herstel lang? Hoelang duurt het ongeveer tot dat ik hem helemaal terug heb in training?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:36

ga maar uit van een half jaar!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:37

Het gaat om tips voor na de revalidatie periode. Op dit moment mag ik alleen maar rechtuit stappen en draven en ik hoop dat na de controle scan over 4 a 6 weken dat ik dan weer het werk mag gaan oppakken. De dierenarts is vijf weken geleden voor het eerst geweest (ze is toen ingespoten) begin vorige week heeft ze zich weer bezeerd en is de dierenarts is afgelopen dinsdag geweest om toch de knieband en kniegewricht te scannen. Het gewricht is oke alleen op de band is een verdikking en onrelmatigheid in de structuur te zien en wat irritatie. Ze heeft nu ontstekingremmers en een zalf met pretnison. Ze loopt nu nog gevoelig en licht onregelmatig.