4,5jarige met hardnekkig probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

4,5jarige met hardnekkig probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:07

Hey!

Ik rijd een 4,5-jarige ruin. Op de rechterhand heeft hij het altijd wel al moeilijk gehad met buigen en plooien enzo, maar nu is het extreem.
Hij heeft een maand geleden stilgestaan omdat hij pijn zijn been had. Hierna waren we terug beginnen opbouwen, heel rustig.
Nu hadden we weer de indruk dat het paard een beetje onregelmatig liep. Dierenarts geweest. Niets te zien, allerlei proeven gedaan en gelongeerd. Maar aan de longe deed hij het nu niet. Ja dat was ook wel logisch want hij was zo heet als wat.
Nu ging ik vrijdag rijden in een binnenpiste(niet zo groot). En viel het me extreem fel op dat hij rechts zo goed als tegen de muur plakte, ik moest zo fel opletten dat ik er niet met mijn been tegen kwam. Het kan ook aan mij liggen. De hele tijd geprobeerd hem van de muur weg te krijgen, goed buitenteugel aan en buitenbeen, maar echt vlot liep het niet. Linksom heeft hij er niet zo een probleem mee.
Wat ik wel fout durf te doen is mijn binnenteugel rechtsom te veel aan te nemen, linksom heb ik er totaal geen last van, en ik weet het van mijn eigen maar toch lukt het me niet!

Tanden zijn gecontroleerd, veearts heeft hem helemaal nagekeken, zadel ligt goed.. Hij ziet er super uit, goede spieren, goede conditie, niet te dik niet te mager, mooi blinkend..
Het wring echt en ik ben er de kop van in, ik wou in de lente graag eens aan wedstrijden beginnen, maar zo gaat dat niet..

Kunnen jullie me mss helpen met dit probleem? (Ook moesten we de veearts in de loop van de week nog laten weten hoe het met hem ging en of hij nog "mankte", hij krijgt een productje hiervoor)

Danku!

daandriaan

Re: 4,5jarige met hardnekkig probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:10

Osteopaat? Kijken of ie niet vast zit!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:11

Onze veearts doet dat ook. Lachen
Dat is gecontroleerd.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:05

rustig aan gaan trainen lijkt mij..

Tetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:08

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:12

lichamelijk kan hij van alles hebben... Dat moet je eerst uitsluiten.
Verder kan het zijn dat het paard niet sterk is en daarom aan de bakrand plakt.

Hoe zit het met een instructeur, want die zien vak wel of het paard anders loopt of dat het een oorzaak kan zijn van je rijstijl.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:15

Mijn 4,5 jarige heeft redelijk overeenkomende problemen. Code woorden zijn rechtrichten en rustig werken aan nageeflijkheid en goed ondertreden. Geef m nog even de tijd, hij groeit nog volop!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:18

Tetra schreef:

Nou nou, dat is wel een erg snelle conclusie niet? Of bedoel je soms te zeggen dat ze moet gaan werken aan het rechtrichten? Tong uitsteken

Heb je je zadel ook al eens na laten kijken? Ligt dat helemaal ok?

Ik herken het probleem wel. Mijn 5 jarige is op de ene kant veel makkelijker dan op de andere kant. Bij mij was het dus wel echt rechtrichtarbeid die het beter heeft gemaakt maar ik ben zelf ook naar de fysiotherapeut geweest. Wat bleek? Ik had een heeeel scheef bekken. En omdat mijn paard heel gevoelig is op alle hulpen, dus ook gewicht en zit, heb ik haar waarschijnlijk zelf scheef gereden.
Nu ik bij de fysio ben geweest, mijn zadel nagekeken is en ik goed les krijg is het probleem aan het verminderen en is soms zelfs al helemaal weg.

Succes!! Haha!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:29

We trainen heel rustig. Dinsdag hadden we alleen maar aan de lange teugel gereden.
De veearts heeft hem helemaal nagekeken. En ze heeft hem dan ook een productje voorgeschreven en nu moeten we kijken of hij nog "mankt".

Dat scheef zijn dat zou best kunnen! Ik heb nogal de neiging om mijn schouders en bekken omgekeerd te doen op de rechterhand. Mijn instructrice hamert er dan ook héél fel op. Ze zegt ook dat het paard mij op mijn verkeerde zitbeenknobbel gooit, hij moet er ook aan wennen.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:35

Hij heeft het altijd wel al moeilijk gehad op de rechtkant maar toen kwamen we er samen doorheen. Toen liep hij ook niet over de schouder.
Nu voel ik hem weglopen over zijn schouder en ik probeer hem te begrenzen, maar dat lukt niet.

Ook durft hij wel eens mijn benen negeren: vb springoefening. De hele les ging het goed en opt einde wou hij nimmer over een kruisje wat super laag stond! de man die mij lesgaf zag dat als ik benen gaf in de hoek dat hij gwn vertraagde! Toen met hulp van de instructeur ging hij er toch over.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:57

Gaan rechtrichten misschien een optie??
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Waarschijnlijk als het niets medisch is , zal het toch bij jou rijtechniek vandaan komen.

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:44

Osteopaat? Kijken of ie niet vast zit ofzoiets!
hopen van niet natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:24

Rechtrichten inderdaad. Hij zoekt teveel steun aan de rand van de bak.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:34

Ja, dat kan!
Maar met buitenbeen en buitenteugel is hij er niet ver van te krijgen..

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:38

Hoejij het beschrijft lijkt het duidelijk op dat het paard scheef is, ik denk denk dat je even op die site's hierboven moet kijken over het rechtrichten.

Mijn paard heeft dit namelijk ook gedaan en langzamerhand komt er steeds meer verbetering in. Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:40

zweepje aan de buitenkant vasthouden
en je binnenhand losje houden
dit probleem heb ik namelijk ook op de rechterhand krijg ik hem niet recht gericht (het problem is dus meestal dan dat die links vast zit en daar niet inbuigt.)
veel rechte lijnen rijden en vierkante voltes maken
zweepje op de rechterhand in je linkerhand
plakt die zo aan de rand tik je hem van je been en rand af
wel voorzichtig dit kan pijn doen voor je paard Lachen

en ga veel op de 2de hoefslag rijden en goed voorwaarts laten gaan
laat de voorkant even voor wat het is en houd gewoon licht teugelcontact
en voorwaarts met die hap dan gaat die vanzelf zich recht richten
Laatst bijgewerkt door onley op 29-12-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:41

@onley: als het paard links niet buigt, zit hij juist rechts vast Knipoog daar zit zijn kortere spier dan, want als je links een volte maakt, wordt zijn rechter spier opgerekt. Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:44

yousra schreef:
@onley: als het paard links niet buigt, zit hij juist rechts vast Knipoog daar zit zijn kortere spier dan, want als je links een volte maakt, wordt zijn rechter spier opgerekt. Knipoog

ja dat bedoel ik ook Knipoog
staat er wat ongelukkig

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:46

Oh oke, voor de rest ben ik het helemaal met je eens, zo train ik mijn paard ook Tong uitsteken

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:51

Ja! ik ga de bovenstaande sites zeker gebruiken. Lachen ben het net aan het uitprinten. Lachen
Ik rij ook met mijn zweep aan de buitenkant maar toch was het heel raar toen.
Maar ik kan hem niet buigen rechts ...
Normaal rijdne we altijd in een heel grote buitenpiste maar nu is die bevroren. En dan rij ik meestal op de binnenhoefslag, maar nu is dat wat moeilijk met de kleine piste..
Het niet plooien is dus ook van het scheef zijn?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:53

Wat bedoel je precies met het niet plooien?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:48

Ja buigen rechtsom.
Links gaat het goed maar soms zelfs te veel.
Ook wil hij wel eens mijn benen negeren

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:10

De site is echt handig!
Deze avond ga ik rijden en dan laat ik jullie zeker weten wat we allemaal gedaan hebben. Natuurlijk gaat het niet in 1 2 3 goed.

Eros (het paardje) is ook wel een beetje een profiteur. Lachen Hij maakt graag misbruik en ik denk ook dat ik terug kordater moet worden!
Mijn schouders ga ik rechtsom ook vaak fout houden, en mijn zitbeenknobbels soms ook. In de les wordt er dan ook op gehamerd.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:46

Net terug van rijden.
Natuurlijk hadden we rechtsom weer het magneeteffect. Maar door continu op mijn buitenbeen attent te maken ging het iets beter maar als ik dan weer effe minder doe hup de muur.
Ik heb dan de neiging om mijn handen fout te houden..
We zijn ook al wat voor schouderbinnenwaarts aant oefenen maar dat begrijpt hij nog niet goed. Lachen

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:57

Amelii schreef:
Net terug van rijden.
Natuurlijk hadden we rechtsom weer het magneeteffect. Maar door continu op mijn buitenbeen attent te maken ging het iets beter maar als ik dan weer effe minder doe hup de muur.

Wat wel kan helpen is niet de binnenhoefslag te nemen maar nog wat verder van de wand af dus de derde hoefslag, dan moet hij al meer op eigen benen lopen.
Succes ermee.