Inknikken van de heup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Inknikken van de heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 11:58

Mijn probleempje heeft niets met mijn pony te maken, maar 100% met mij.
Als ik paardrijd knik ik in met mijn heup naar rechts.
Ik bedoel dus dat mijn rechterschouder en heup meer rechts zijn dan mijn rug.
Nu denk je oh, simpel op te lossen gewoon de hele tijd opletten, maar het probleem is dat ik zelf niet weet wanneer ik zo zit.
Natuurlijk is dit voor mijn pony ook niet zo fijn, want mijn gewicht is niet netjes verdeeld dan. Hij lijkt hier geen last van te hebben, maar toch ben ik ervan overtuigd dat ik recht moet leren zitten.
Het probleem ligt vooral in stap, in draf zit ik veel rechter en in galop gaat het ook goed.

Wie kan me helpen met enkele goede tips?

Storm

Re: inknikken in de heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:01

Misschien kan je eerst je probleem eens voorleggen aan een goede zadelmaker die langs komt om het zadel op te vullen. Hij kan dan zien hoe je verkeerd op je paard zit en het zadel misschien aanpassen zodat jij wel recht zit. Het kan heel goed mogelijk zijn dat je door je scheve zit het zadel ook scheef hebt gereden.

Casca

Re: inknikken in de heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:02

Af en toe over je schouder naar de flank kijken van je pony, op die manier zet je jezelf ook weer op die kant. (je moet over je schouder kijken aan de kant waar je niet inknikt.)

Of je pony een stuk contrastelling laten lopen, dan ga je ook weer recht zitten, en dan goed voelen hoe je zit.
(ga maar eens achter iemand staan die dat ook doet en vraag hem/haar hetzelfde te doen, de persoon zit ineens recht)

Heel lastig probleem omdat je het inderdaad zelf niet doorhebt.

daandriaan

Re: Inknikken van de heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:02

Ook zou ik dan de osteopaat een even lang latenkomen, als je met een scheeft zadel rijdt, gaat je ponyscheef lopen en zich vast zetten

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:11

Storm76: Ja het is misschien slim om dat eens te doen. Het zadel is wel nog maar een half jaar oud, dus zo lang rijd ik er nog niet op. Maar het is wel een goede tip!

Casca: Dat van over die schouder kijken, is een heel goede oefening. Die ga ik zeker gebruiken! Heb het net even op m'n stoel geprobeerd en het werkt inderdaad.

Daandriaan: Mijn pony schijnt er voorlopig geen last van te hebben (waarschijnlijk ook omdat ik vooral alleen maar in stap in knik). Het is natuurlijk altijd een goed idee om de osteopaat even te laten komen, want het kan dat ik het nog niet merk en dat hij zich eigenlijk wel al vastzet, zoals je zegt. Ik ga nog naar school en een osteopaat is duur vandaar dat ik toch liever eerst nog even afwacht.

Misschien is het handig om te vermelden dat ik zelf wel al naar een osteopaat ga.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:43

Ik ben vandaag gaan rijden. Ik had iemand mee genomen om te zeggen wanneer ik scheef zat. En ik heb ook de oefening van Casca eens gebruikt.
Het ging erg goed eigenlijk. Na een tijdje voelde ik echt wanneer ik recht zat en wanneer niet.

Meer tips zijn natuurlijk nog steeds meer dan welkom!

manon_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:38

Miischien helpt het om altijd recht voor je uit te kijken. Ik zit ook vaak scheef en dat komt omdat ik naar beneden kijk. Door tussen zijn oren door te blijven kijken bleef ik rechter zitten.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:49

hey hoi heb je nog last van het inknikken? misschien is zitles wat voor je? die oefeningen kunnen misschien best helpen.. en proberen recht vooruit te kijken..??
succes in elk geval..
groetjes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:16

Als je inknikt, rijdt dan een paar rondjes met je rechterarm boven je hoofd.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:13

stalkarima schreef:
hey hoi heb je nog last van het inknikken? misschien is zitles wat voor je? die oefeningen kunnen misschien best helpen.. en proberen recht vooruit te kijken..??
succes in elk geval..
groetjes

Recht voor me uit kijken is idd iets waar ik op moet letten, want ik probeer nog vaak geld te vinden :)
Ik probeer er op te letten. Bedankt!

Alicia2u schreef:

Dus mijn teugels beiden in m'n linkerhand en dan mijn arm naar boven houden? Bedankt.
Ik moet zeggen dat de tip van Casca ook heel goed werkt!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:36

Jezelf lang maken (uitstrekken). Op een vast punt met jezelf afspreken dat je dat even doet (bij elke hoek oid). Werkt geheid. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:01

Julie_x schreef:
Mijn probleempje heeft niets met mijn pony te maken, maar 100% met mij.

Da's niet helemaal waar hoor, een scheve pony laat jou weer scheef zitten.
Het is dus heel goed mogelijk dat jouw pony de oorzaak is. Maar het is ook een beetje het kip-of-ei verhaal. Want als jij scheef zit, gaat jouw pony ook scheef lopen.

Even ervan uitgaande dat je inknikt in rechts, dan is je linkerbeen langer/rechter en heb je meer gewicht op je linker zitbeenknobbel.

Als jouw pony rechtsgebogen is, zakt a.h.w. zijn linkerzijkant een beetje naar beneden en jij dus ook.

Probeer het volgende eens;
rijd op de rechterhand over de hoefslag, bij een bakrand langs.
Vraag nu overdreven stelling naar links; hand ver van de hals. Je pony gaat nu scheef lopen en buigt naar links. De rechter kant van de pony zal zakken. Je zult ervaren dat je nu wat naar rechts zakt.

Dit helpt je om te ervaren wat er gebeurt. Het is natuurlijk geen oplossing. Daarvoor zou je wat lessen in rechtrichten kunnen nemen (AdB)

O ja, je zadel zal ongetwijfeld scheef zijn geworden en dat moet je laten corrigeren. Maar dat is geen oorzaak, maar een gevolg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:10

Laat eerst je eigen rug eens nakijken. Ik heb dit probleem ook en liet mijzelf nakijken. Ik bleek een scoliose te hebben en hierdoor staat mijn linkerheup verder naar voren. Als ik mijzelf forceer recht op te zitten (mbv spiegels want ik voel het niet) dan krijg ik rug en schouder pijn. Doordat ik voor het oog toch recht wilde zitten ben ik onbewust gaan inknikken.
Ik ben echter ondanks mijn scheeftheid wel recht (qua gewicht) voor het paard geloof ik, want als ik rechte lijnen rij heb ik nooit last van uitzwenken naar een bepaalde kant, ook niet met jonge paarden. Ik heb het dus maar gewoon geaccepteerd dat ik iets scheeft zit, het inknikken probeer ik wel op te letten en dat doe ik niet vaak meer want dat is niet goed voor je paard.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:17

@ Beantsje: Het zou idd kunnen dat mijn pony een beetje naar een bepaalde kant gebogen is. Maar in galop en draf zit ik wel recht, het probleem doet zich echt alleen voor in stap. Hoe komt dit dan?
Lessen van Antoine De Bôte (of hoe je de naam schrijft) lijken me altijd een goed idee, maar zijn vermoed ik wel heel erg duur. Het omgekeerde stelling vragen, zal ik vast eens proberen. Dan ervaar ik eens wat het verschil is. :)

@ Sizzle: Mijn rug is een tijdje geleden nagekeken door de huisarts en osteopaat omdat ze dachten dat ik een heel kleine buiging had. Dit bleek bij nader inzien toch niets te zijn. Recht zitten met behulp van anderen en spiegels doet geen pijn. Maar moet wel zeggen dat mijn pony in galop wel eens wil uitzwenken met zijn achterhand of over zijn buitenschouder valt. Dit is misschien wel te wijten aan het feit dat ik er soms wel eens aan herinnerd moet worden om bv in het aan rijden naar een hindernis meer op de buitenteugel te rijden. :o

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:09

Lees het boek Verlichte Rijkunst van Heather Moffett eens, daarin staan veel dingen die je in de basis kunnen helpen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:10

Dat probleem ken ik, daardoor gaat mijn paard nog meer naar binnen vallen. Wanneer je nu je linkerbeugel 4 gaatjes korter doet dan je rechterbeugel blijf je beter rechtop zitten en hang je minder naar binnen. Je voelt onder je gebeuren dat je paard rechter rijdt. Probeer het een paar maal uit, je voelt verschil. Na een paar maal oefenen ben je je meer bewust van je houding.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:28

Alicia2u schreef:

Inderdaad, af en toe teugels in een hand en je andere hand rechtomhoog, zodat je je lang maakt. Alsof je je hand opsteekt in de klas om iets te vragen. Met name in de galop kan je je zo mooi rechtmaken. (vreemde blikken van de andere mensen die op dat moment aan het rijden zijn negeren. ;) )

een aantal passen overdreven naar links, op de linker zitbeen knobbel zitten, daarna hetzelfde op rechts doen. Daarna weer 'normaal' gaan zitten: dan zit je meestal weer gelijk.