Uitbreken en wegrennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Uitbreken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 09:23

Hey!

Ik heb een probleem met mijn paardje. Sinds kort draait ze zich iedere keer om in het bos en rent dan keihard weg. Levensgevaarlijk af en toe want ze stopt niet voor obstakels (mensen, auto's).
Als ik merk dat het eraan zit te komen hou ik het been er goed aan maar het wilt niet helpen.
Ik heb haar nog niet zo lang en ze heeft meer "gewoontes" gehad om mij uit te proberen, gelukkig zijn deze al wel verholpen maar dit vind ik een hele lastige en ik zit niet te wachten op ongelukken.
Ik heb overigens 2 keer per week les waarin ze zich (meestal) als een engeltje gedraagt.
Tips zijn dus van harte welkom!

Plaatje1990

Re: Uitbreken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:01

Neem is een keer een ander paard mee om te kijken hoe hij zich dan gedraagd als hij dus niet alleen is ... voor de rest idd gewoon goed je benen eraan en hem goed laten kijken naar de objecten en gewoon rustig opbouwen daarmee bedoel ik dus niet vooruit slaan Knipoog maar wel laten zien dat jij de baas bent!

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:54

Met een ander paard erbij is ze heel erg braaf, maar ik moet ook alleen naar het bos kunnen gaan. Ze kan het immers wel want ze heeft het altijd gewoon gedaan! Het is ook niet dat ze bang is, het is denk ik echt koppigheid. Ze doet het ook pas sinds 3/4 dagen.
Vandaag weer hetzelfde verhaal. Ze was eigenlijk aan de hand heel rustig, van tevoren gelongeerd dat de pit eruit was. En ze deed het weer. Dit keer sloeg ze goed op hol, is uitgegleden en ik lag er onder. Voorlopig kan ik dus even niet rijden :S Mijn been is compleet blauw en mijn pees en spieren zijn beschadigd.
Gelukkig had mijn paardje niks. Maar ik besef maar al te goed dat het veel slechter af had kunnen lopen.
Moet ik nu gewoon doorzetten dat ze doorheeft dat ze dit gewoon niet kan maken?
Ik sla haar overigens niet want dan raakt ze in paniek, ze is heel gevoelig voor "straf". Vaak hoef ik alleen maar een harde/zware stem op te zetten en dat is al genoeg om haar panisch te maken.
Ik baal er in ieder geval ontzettend van.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:08

Snap ik .. probeer anders iemand ernaast op de fiets mee te nemen of lopend dat geeft jou een stuk veiliger gevoel .. maar idd altijd even dus eerst longeren .. verder zou ik als je maar denkt dat ze wat gaat doen haar op een kleine volte sturen en proberen ondertussen gerust te stellen .. succes Lachen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:57

tjaaa wa moet ik hier nu op zeggen héééé, dit is geen goede manier om buiten te gaan rijden , het is niet veilig te noemen da zeg je zelf trouwens en toch doe je het.
De laatste keer ben je er ook nog afgevallen, en dit is eigenlijk iets da je kon zien aankomen, dat paard probeerd en lukt er steeds meer in om zijn zin door te drijven wa had je nu anders gedacht, zo bevestig je eigenlijk dit gedrag, je bent verkeerd bezig nu, en het paard is hier niet verkeerd, die heeft het recht dit uit te proberen en het resultaat is nu op dit moment overhellend naar wat wij als mensen niet als goed ervaren.
Verander jouw gedrag in eerste plaats, ga er vooral op dit moment niet meer mee buitenrijden, als de remmen van je fiets of auto niet meer goed werken rij je daar ook niet meer mee rond, hééééé.
Ik weet het wel dit klinkt een beetje stom maar het is echt een vergelijkbaar probleem, herstel eerst het vertrouwen, het contact met je paard, herstel eerst de remmen, zet er een goede achteruit op, train dit in een afgesloten piste, ik weet ook da je al vermelde maar in de piste is hij braaf.
Ok hij is braaf als je alles rustig vraagt, train en bouw de spanning een beetje op, veel overgangen en maak die een beetje moeilijker , overgang gallop naar stop , en 5sec later weer gallop dan weer stop 5sec later weer gallop , en zo een tijdje door , veel afwijken van de hoefslag deze dus niet volgen neem de binnenhoefslag, volg de diagonaal, steek gewoon ergens willekeurig de baan over, verander van hand door een S, werk ook op deze manier met cavaletti's, eerst gewoon in draf dan ook zelfs met gallop erbij.
Train zowel het stoppen vanuit de gallop vlak na een cavaletto , alsook er net voor, als al deze al niet meer zo heel gewone oefeningen echt heel goed lukken terug eens proberen buiten te gaan,maar echt niet eerder hoor, en dan nog die eerste keren buiten doe dat supper rustig, stap , en mssn een klein drafje, doe dit niet 1 keer maar een hele reeks keren, na veertien dagen pas eens een supper klein rustig gallopje erbij nemen, doe dit heel kort dan weer rustig stappen lange teugel en ruim belonen.
Denk niet te vlug ja maar hij kan het ondertussen al wel hoor, niet doen begin even een stapje lager, bouw alles zorgvuldig op, neem er je tijd voor, dit is veel veiliger, maar wat hij op deze manier leert hoef je nadien niet meer om bezorgt te zijn , das echt voor zijn leven gekent.
veel succes

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:06

Paula1990 schreef:
Neem is een keer een ander paard mee om te kijken hoe hij zich dan gedraagd als hij dus niet alleen is ... voor de rest idd gewoon goed je benen eraan en hem goed laten kijken naar de objecten en gewoon rustig opbouwen daarmee bedoel ik dus niet vooruit slaan Knipoog maar wel laten zien dat jij de baas bent!

ben ik het volkomen mee eens Ja