Galop probleem (even lezen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Galop probleem (even lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 13:36

Ik heb een galopprobleem die ik wil aanpakken, maar weet nog niet zo goed hoe.

IK HEB EEN INSTRUCTEUR! Maar deze is afkomstig van nederland (ben van belgie) en komt dus om de 3 weken, maar ondertussen wil ik er zelf aan werken.

Woest (mijn haflinger van bijna 6 jaar oud) springt goed aan op de linker galop, en slecht op de rechtergalop.

Als hij op de rechter galop zit, krijg ik wel wat stelling, en blijft hij netjes op de hoefslag (terwijl dit zijn SLECHT KANT is!)
Als hij op de linker galop zit (ZIJN GOEDE KANT) krijg ik wel stelling, maar wil hij niet op de hoefslag blijven. Hij reageert dan ook niet op mijn binnenbeen , die uit alle macht hem naar de hoefslag probeert te duwen, zelfs niet met een verzwarende buitenteugel.

Als ik hem te hard ga tikken dan gaat hij sneller. Ik rij hem op een dubbelgebroken sprenger watertrens (goudkleurig) en alhoewel véél mensen me zeggen dat ik zwaarder moet gaan, weiger ik dit, omdat hij GOED!! loopt op dit bitje, enkel in de galop wil hij door mijn bit uit galopperen.

HIJ LOOPT NIET WEG!! van het bit, maar hij kan wel zo sterk worden dat mijn zit en bithulpen niet meer op hem indringen. stop ik dan met drijven (om hem naar de hoefslag te krijgen) dan vertraagt hij ook wel weer.

Ik denk persoonlijk dat ik hem té veel op de volte hem laten galopperen, waardoor hij moeilijk rechtuit wil galopperen. Kan dat?

Hij heeft het ook wel wat moeilijk met de galop omdat wat langer gebouwd is. Maar dit kan ik trainen met balkjes ect, maar echt op de galop oefenen kan ik in de winter niet, omdat we hem niet scheren.

iemand tips voor mijn hoefslag probleem?

PercyLeen

Re: Galop probleem (even lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:39

Hij heeft dus geen respect voor je been! Veel overgangen rijden en kleine stukjes galloperen, rechtuit op twee teugels! Dit is ook iets dat je mooi buiten op een zandpad kan oefenen, eerst een paard op vier benen laten lopen en dan eens beginnen met stelling en buigen om je been!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:43

Waarschijnlijk is je paard scheef; kijk eens bij www.paardenrecht.nl of ander sites hierover. succes!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:45

Ik heb dit met inke ook gehad , om in de goede galop te komen ben ik haar met dubbele lijnen gaan longeren.
En dan geef ik haar aan de lijn de goede stelling en galop hulp, ging ze verkeerd dan ging ik weer draven net zo lang tot het goed ging toen was het probleem onder het zadel ook gelijk over. en de hoeken afsnijden doet inke ook en ik heb nu een klein spoortje omgedaan en verder ook veel overgangen rijden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:59

hoi:

Dat is het nu net, al wat jullie zeggen heb ik al gedaan!

1: woest is nog maar lichtjes scheef, zijn rechterstelling is in de draf erg goed aan komen! Hij buigt sneller en voelt veel lichter aan.
2: Woest heeft zéker respect voor mijn been. In draf moet ik ze goed stilhouden of hij reageert meteen of gaat wijken. Het is enkel in de Galop , en dan ook alléén in mijn linkergalop.
3: we longeren regelmatig met de dubbele longe.
4: Ik rij met lichte knopsporen, maar als ze gebruik gaat hij tegelijk sneller, en ongecontroleerd galopperen, wat dan weer een stap achteruit is;

@jeanine: dat rechtuit galopperen ga ik nu goed oefenen, want ik rij ook veel op de volte. Daar kan het dus ook aan liggen!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:49

ik galopeerde ook veel op de volte, en heb/had ook moeite met rechtuit rijden, maar bij mij was het probleem dat ik te weinig ondersteunde met mijn buitenbeen, (anders was het ook hard hard en hard Knipoog ) dat heeft die van mij nu nodig voor wat extra balans. en verder veel doen, stukje rechtuit, volte, stukje rechtuit en weer een volte. en rust.. niet meegaan in het rennen

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:13

rij je ook wel eens een keer buiten ?
dus buitenrit ofso ,
als je dat doet kun je op vele stukken ook galloperen en moet je rechtuit , bij mijn paard heeft het super geholpen , zijn gallop is ontwikkeld , hij is rechter geworden en vind rechte lijnen veel makkelijker in de galop..