Hoofdschudden tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkaforever

Hoofdschudden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:00

Ik heb sinds 17 november een eigen paardje gekocht. Het rijden is tot nu toe altijd heel goed gegaan.
Maar sinds dit weekend, hebben we een klein probleem. Tijdens het rijden, pakt hij regelmatig zijn bit vast. Dit kan ik wel oplossen door heb voorwaarts te houden. Maar hij schudt zijn hooft ook zijwaarts tijdens het rijden. Hij is eigenlijk de hele tijd bezig met zijn hoofd zowel van onder naar boven als zijwaarts te bewegen. Hij doet dit zowel tijden het uitstappen en instappen aan losse teugel, als tijdens het rijden.
Ik heb hem hiervoor al een keer gestrafd, dat heeft dus geen effect. Ik hem al meer voorwaarts gereden, dit helpt dus ook niet. Ik probeer hem met een constante druk te rijden, ik heb aan anderen gevraagd of ik misschien te streng ben in mijn hand, maar dit is niet het geval.

Medisch gezien is vorige week de tandarts voor hem geweest, hij had een paar haken. Die zijn netjes bijgevijld. Sinds vorige week heb ik ook een nieuw zadel, speciaal voor hem aangepast door een zadelmaker. De zadelmaker dacht niet dat hij last van zijn rug zou hebben.
De dierenarts komt dit weekend nog een keer langst, om hem na te kijken.

Ik krijg ook 1 keer per week prive dressuurles met hem. (vanavond heb ik weer les). Dus ik ga het ook eens bespreken met mijn instructeur.

Maar misschien zijn er hier nog mensen die zoiets meegemaakt hebben. Of mensen die weten waar ik het probleem moet gaan zoeken.
Dus heeft er iemand tips voor mij?

groetjes Ellen

Rhendera

Re: Hoofdschudden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:16

Ik denk dat dit paard gewoon geen ruimte heeft in zijn mond voor het bit!
http://www.bitloospaardrijden.info/basiskennis.html

lees dat maar eens en kijk of je er wat aan hebt. Dit lijkt mij een typisch geval van een paard dat geen ruimte in zn mond heeft.
Succes!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:50

Het kan zeker ook een rijtechnische probleem zijn (headshaken genoemd) Het paard is scheef en gaat schudden met het hoofd om je wat duidelijk te maken. Ik zou je gaan verdiepen in het rechtrichten. Mijn instructrice heeft net een paard in training met headshaken en kissing spines mischien een idee om te gaan kijken en je kennis te verbreden www.stalmireille.nl

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:21

Ik merkte het vandaag voor het eerst bij het paard dat ik rijd.
Ze schud haar hoofd van boven naar beneden.
Waarom doet ze dit? Ze doet dit alleen als ik meer spanning op de teugels zet en dan nog niet constant.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:24

Mijn pony deed het eerst ook heel erg, maar de bakstukken zaten te strak, dus zeg maar het bit zat te strak.
Nadat ik het losser deed, niks meer aan de hand.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:52

om dit te voorkomen kun je het beste gewoon heel veel been geven, maar je handen op de zelfde plaats houden. het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft, misschien zit het bit te strak, of heeft hij ergens anders last van.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:53

Broccoli schreef:
Ik merkte het vandaag voor het eerst bij het paard dat ik rijd.
Ze schud haar hoofd van boven naar beneden.
Waarom doet ze dit? Ze doet dit alleen als ik meer spanning op de teugels zet en dan nog niet constant.

het kan zijn dat ze dit doet om onder het werk uit te komen, gewoon veel been geven maar je paard mag niet harder gaan lopen op dat moment.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:54

Het kan ook komen doordat het paard ik verzet komt tegen teugeldruk oid waar hij/zij last van heeft.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:53

Die van mij deed het niet van links naar rechts maar van onder naar boven zoals Broccoli schreef. Inmiddels bitloos gaan rijden en dat gaat super, ik heb nergens meer last van. Mss een idee?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:34

Ik ben eigenlijk bang dat ze het doet om er onderuit te komen.
Ze loopt niet graag aan de teugel.
Been geven doe ik al, maar ik krijg weinig reactie van haar.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 09:12

ik heb gisteren avond weer les gereden met hem. Ik heb hem tijdens het losstappen gewoon met zijn hoofd laten doen wat hij wou. Zijn gedrag eigenlijk gewoon negeren. Daarna heb ik hem gewoon goed voorwaarts gereden met een licht contact. Ook in draf heb ik zijn hoofdschudden genegeerd. En na een half uurtje heeft hij zelf mijn hand opgezocht en heeft hij ook zo goed als niet meer met zijn hoofd geschudt.
Volgens mijn instructeur moet ik hem nog iets actiever rijden, zodat die zijn achterhand goed blijft gebruiken, en mij op dit moment enkel daar op concentreren. Zijn hoofd en halshouding komt vanzelf wel weer goed.

Dus voorlopig ga ik hem zo aan het werk houden, en volgende week even kijken of hij het nog doet aan de losse teugel, en dan eventueel de da nog inschakelen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:04

ik heb het ook gehad en net als wat hierboven staat is actief rijden de beste oplossing , maar ook als ze haar hoofd naar boven wil gooien kantelde ik mn hand iets naar voren zodat ik haar tegen kon houden , maar dit vergt wel enige kracht !

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:27

Het kan zeker ook een rijtechnische probleem zijn (headshaken genoemd) Het paard is scheef en gaat schudden met het hoofd om je wat duidelijk te maken. Ik zou je gaan verdiepen in het rechtrichten.

Mee eens.

Als een paard zijn lichaam scheef belast of er een wervel scheef zit, gaat hij/ zij met zijn hoofd schudden, om van die spanning af te komen.
Verder zou je te stug in je handen kunnen zijn (maar je paard doet het ook met losseteugel), bit, zadel etc.
Ik zou er niet van uitgaan dat het ongehoorzaamheid is van je paard, want ik heb nog nooit mee gemaakt dat een paard schut met het hoofd omdat er niks aan de hand is.
Probeer eens slingerlijnen te rijden met je paard.
Je stuurt dan rustig naar links, zodra je paard die kant op gaat stuur je weer naar rechts en viseversa, zo voorkom je dat je paard zich vast zet.
Let wel op als je paard wilt ontspannen door zijn hals te strekken geef dan ook de teugels!
Succes

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:29

tinkaforever schreef:
ik heb gisteren avond weer les gereden met hem. Ik heb hem tijdens het losstappen gewoon met zijn hoofd laten doen wat hij wou. Zijn gedrag eigenlijk gewoon negeren. Daarna heb ik hem gewoon goed voorwaarts gereden met een licht contact. Ook in draf heb ik zijn hoofdschudden genegeerd. En na een half uurtje heeft hij zelf mijn hand opgezocht en heeft hij ook zo goed als niet meer met zijn hoofd geschudt.
Volgens mijn instructeur moet ik hem nog iets actiever rijden, zodat die zijn achterhand goed blijft gebruiken, en mij op dit moment enkel daar op concentreren. Zijn hoofd en halshouding komt vanzelf wel weer goed.

Dus voorlopig ga ik hem zo aan het werk houden, en volgende week even kijken of hij het nog doet aan de losse teugel, en dan eventueel de da nog inschakelen.

Prima instructie!