paard wil niet over hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_

paard wil niet over hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:11

hallo
ik rij nu al een poosje een fjord en die heeft sinds kort bedacht dat ze niet meer over de hoefslag wil.
ik rij altijd met zweep omdat ze anders heel erg gaat bokken en achteruit lopen en die houd ik aan de binnen kant. maar dan rij ik van de A naar de C en net voorbij de E gaat ze weer terug naar het begin van de bak:o ik rij dan vaak een volte zodat we weer verder kunnen maar dit helpt niet echt. ik kan schoppen trekken of slaan met de zweep maar werkt ook niet en ik vind dat ook niet een goede oplossing. ik ga proberen of ik haar over en poosje mee naar de manege kan nemen maar weet ik njog niet of dit kan.

groetjes froukje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: paard wil niet over hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:26

Dit lijkt mij een kwestie van uitproberen. Fjorden zijn erg sterk en houden lang vol dus als je dit probleem op wil lossen zul je zelf ook en lange adem moeten hebben. Ik zou vanaf het moment dat je de bak inkomt meteen duidelijk je binnenbeen eraan houden, en je zweep tegen de binnenschouder van je pony. Je moet het moment dat hij van de hoefslag af gaat voor zijn en als je het idee hebt dat hij naar binnen valt meteen een schop met je binnenbeen en een tik met de zweep op de schouder. Als hij van de hoefslag af is zou ik geen middel schuwen om hem weer terug aan het lopen te krijgen. Je geeft zelf aan dat je liever niet schopt of een tik met de zweep geeft, ik zou dat juist wel doen, want ik heb het idee dat hij een loopje met je neemt je mag hem dus best streng aanpakken. Begin met rijden desnoods op een volte bij de A en probeer van daaruit steeds een stukje verder de bak in te gaan. Ik zou niet gaan trekken, je pony is toch sterker dan jij, maar teugels iets losser (wel contact houden) en naar voren rijden.

Het zou idd goed zijn als je naar de manege kunt gaan om les te nemen. Iemand die kijkt wat je doet en wat er gebeurt kan je beter helpen dan iemand vanachter de PC.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:43

Een meisje bij mij op stal had dat ook, haar paard weigerde over de hoefslag te lopen...
we hebben toen drafbalken op de binnenhoefslag gelegd.. over de hele bak.. En dan heeeeel goed je binnenteugel erbij houden, en het hielp!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:27

Been eraan en dóórrijden. Zorg dat je doorkrijgt wanneer ze dit gaat doen en wees stréng! Ze neemt je gewoon in de maling. Ik heb het ook met mijn fries gehad, mevrouw wou niet meer op de hoefslag en ze gooide gewoon dr hoofd omhoog zodat ze niet hoefde te luisteren. Ik ben gewoon een keer echt boos op dr geworden, ik was het zat. ik heb dr paar keer echt pijnlijk om moeten trekken en flink been gegeven , daar schrok ze enorm van. 2x later en het was voorbij.

Ik heb ook op fjorden gereden en ik weet hoe vreselijk eigenwijs ze kunnen zijn, maar geef niet op en geef vooral noooit toe! Pik het gewoon niet als ze het doet. Gelijk been eraan, Flinke tik met de zweep en al moet je de teugels bij het bit vastgrijpen voordat ze omdraaid, maakt niet uit, zolang ze het maar doet. Dit klinkt heel hard en dat is het in feite ook, maar soms moet je er gewoon doorheen.

Zorg wel eerst dat je zeker bent dat het bit goed ligt en dat ze geen mondproblemen heeft!!!

Succes.
X. Kelly

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:59

Liffy schreef:
Een meisje bij mij op stal had dat ook, haar paard weigerde over de hoefslag te lopen...
we hebben toen drafbalken op de binnenhoefslag gelegd.. over de hele bak.. En dan heeeeel goed je binnenteugel erbij houden, en het hielp!

Inderdaad balken neerleggen en goed je binnenbeen en binnenhand erbij houden. Fjorden zijn sterke paarden. Waarschijnlijk probeert hij je gewoon uit. Zodra je hem laat weten dat dit geen zin heeft zal hij denk ik wel ophouden.

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:12

SusanH schreef:
Dit lijkt mij een kwestie van uitproberen. Fjorden zijn erg sterk en houden lang vol dus als je dit probleem op wil lossen zul je zelf ook en lange adem moeten hebben. Ik zou vanaf het moment dat je de bak inkomt meteen duidelijk je binnenbeen eraan houden, en je zweep tegen de binnenschouder van je pony. Je moet het moment dat hij van de hoefslag af gaat voor zijn en als je het idee hebt dat hij naar binnen valt meteen een schop met je binnenbeen en een tik met de zweep op de schouder. Als hij van de hoefslag af is zou ik geen middel schuwen om hem weer terug aan het lopen te krijgen. Je geeft zelf aan dat je liever niet schopt of een tik met de zweep geeft, ik zou dat juist wel doen, want ik heb het idee dat hij een loopje met je neemt je mag hem dus best streng aanpakken. Begin met rijden desnoods op een volte bij de A en probeer van daaruit steeds een stukje verder de bak in te gaan. Ik zou niet gaan trekken, je pony is toch sterker dan jij, maar teugels iets losser (wel contact houden) en naar voren rijden.

Het zou idd goed zijn als je naar de manege kunt gaan om les te nemen. Iemand die kijkt wat je doet en wat er gebeurt kan je beter helpen dan iemand vanachter de PC.

ja ik denk ook dat dit uit proberen is Nagelbijten / Gniffelen hou er niet zo heel erg van om geweld te gebruiken maar ik geloof zelf wel dat als ze zo aan het uitborberen is dat ze dan op haar donder krijgt:= lijkt me logisch( krijg ik ook als ik iets doe wat niet mag) maar ik had zelf ook wel geprobeert om dus een volte te doen en dan steeds verder te gaan maar als ik dan weer gewoon rij dan gaat het soms wel goed maar na een poosje kan ik weer overnieuw beginnen:=

met die balkjes heb ik nog niet geprobeerd ga ik nog doen Haha!

iig allemaal bedankt:D

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:55

waarschijnlijk een kwestie van uitproberen inderdaad.
veel binnenbeen geven en binnenhand eraan houden.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:25

mijn shet de dat ook! ze zijn ej gewoon ana hetr uitproberen! strenger zijn!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:46

Binnenbeen eraan, desnoods je zweep op haar binnenschouder leggen.....

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:41

eerste vraag:is de fjord bekent met bakrijden en hoefslag?

ponys moeten echt beleerd om uberhaupt te begrijpen vvaarom ze langs zo'n hek moeten rijden.ze doen het echt niet uit hun zelf.

doe het eerst in stap en als stap goed lukt dat kleine stukjes draf proberen,tot het mis gaat en dan in stap terugsturen naar hoefslag,op de hoefslag zeg je braaf en is de druk van de teugels eraf,vooral veel positief belonen,niet straffen,slaan,schoppen maar negeren.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:57

sabina1998 schreef:
mijn shet deed dat ook! ze zijn je gewoon aan het uitproberen! strenger zijn!!

Knipoog

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:10

misschien zweepje tegen der schouder aanhouden?
en met je binnenbeen en teugel

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:32

Idd uitproberen! Binnen teugel begrenzen! En je binnen been eraan houden. Eens een keer een flinke tik kan ook helpen!

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:46

casanova schreef:

ponys moeten echt beleerd om uberhaupt te begrijpen vvaarom ze langs zo'n hek moeten rijden.ze doen het echt niet uit hun zelf.

doe het eerst in stap en als stap goed lukt dat kleine stukjes draf proberen,tot het mis gaat en dan in stap terugsturen naar hoefslag,op de hoefslag zeg je braaf en is de druk van de teugels eraf,vooral veel positief belonen,niet straffen,slaan,schoppen maar negeren.

ze rijd al een hele tijd in die bak en dit is nu ineens bedacht;) in stap wil ze het wel als ik de teugels gewoon op maat heb maar niet met lange teugels in draf gaat het gelukkig steeds beter:D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

casanova schreef:

ik reageer wat laat Lachen ben net terug van wintersport sorrie Lachen

maar een jonkie heeft juist steun aan een hek........ elk paard zoekt steun aan de wand Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:49

oke,dan moet je haar voor zijn...kunnen aanvoelen wanneer het gebeurt en buitenteugel er dan bij houden..ontspant ze weer en volgt de hoefslag belonen met de stem.hou het bakrijden kort en interessant.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:15

Ik kreeg vandaag van iemand een goede tip. Ik rijd ook een Fjord met hetzelfde probleem. Een man vertelde mij dat je het moet zien als judo. Als je een duw krijgt, kan je terugduwen, maar dat kost veel kracht. Je kunt ook meegeven, dan wordt de ander verrast en het kost bijna geen kracht. Wat ik wil zeggen is, als je paard de hoeken afsnijdt of gewoon van de hoefslag gaat, heeft hij al gewonnen. Je kunt dan gaan hangen aan de teugels, met de zweep slaan, in zn zij porren of wat dan ook, maar je kunt beter bij jezelf denken: ´als je wil afwenden, prima´ en hem gewoon doorsturen zodat hij een volte maakt en vanzelf weer op de hoefslag belandt. Dat verwacht het paard niet en hij gaat het sowieso nog 50x proberen, maar gewoon elke keer als hij wendt doordrijven en er een volte van maken. Het paard is sowieso met zn pak hem beet 600 kilo veeeeel sterker, en meer dan zn hoofd draaien doet hij toch niet als je de teugels eraan houdt.
Ook gewoon goed hard door laten lopen, hoe sneller hij loopt, hoe minder hij kan wenden. Als jij op je fiets heel hard rijdt kun je ook geen scherpe bochten maken omdat je anders waarschijnlijk naast je fiets ligt.
Na 100x proberen valt het kwartje ook wel bij je paard, en dan baalt hij. Dat had de mijne vanmorgen, toen hij doorhad dat ik slimmer was dan hij was hij meteen niet meer te pruimen. Maar toen bleef hij wel op de hoefslag. Succes!

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:38

Mijn paard probeert het ook vaak. Als ze de hoek niet in wil rij ik een volte door en meestal gaat ze er dan wel doorheen. Succes Lachen

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:40

Je kunt het proberen met voltes en bijv. wat wijken tot de hoefslag! Of je pakt gewoon een x priveles!!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:41

van die drafbalkjes is een super gied idee
inderdaad binnenbeen en binnenhand
je moet goed opletten dat je niet teveel aan je buitenhand trekt dan Knipoog
veel succes

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:47

veel figuren rijden juist helemaal geen extra aandacht besteden aan de hoefslag.
als je je figuren goed rijd kom je vanzelf op de hoefslag.
en dan de hoefslag laten zien als figuur.
gewoon rijden en probeer haar voor te zijn als je denkt dat zij weer ongevraagd van de hoefslag af zal gaan gewoon figuren gaan rijden.

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:57

SusanH schreef:

Mee eens, en succes Ja

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

SusanH schreef:

Mee eens, en succes Ja

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

Oeps ik ben net nieuw dus ik post heel vaak dubbel, Sorrysorry Ach gut Nagelbijten / Gniffelen

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:32

Les nemen is inderdaad wel heel goed Haha!
Maar het is uit proberen dus laat je niet op de kop zitten , goed met je binnen been "wijken" naar de hoefslag.