Pony houd vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony houd vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 14:58

Hallo,

Al sinds een hele tijd houd mijn pony het bit vast op rechts.
Dierenarts is langs geweest en heeft haar rug onderzocht, hier had ze geen last van, het zadel ligt perfect, ze is laatst nog naar de tandarts geweest dus dat kan het ook niet zijn.
Het probleem is dat mijn pony weet dat ik mijn rechterarm zo goed als geen kracht heb en hier maakt ze dus ook handig gebruik van. Ik ben in de training en met les veel bezig met het doorbuigen (gymnastieken) maar ook met het rechtstellen van mijn pony. Ze loopt namelijk vaak met haar hoofd een beetje naar links.
Ik probeer haar zoveel mogelijk los te laten op beide handen en haar met m'n rechterbeen wat meer naar m'n linkerhand te rijden maar ze blijft op m'n rechterhand hangen..
Iemand nog tips om hier vanaf te komen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony houd vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:39

Ik weet iets dat héél mischien helpt, maar ik kan je niets beloven. Het lijkt op wat je nu al doet.
Als jij rechtsom op de volte rijd, wil ze op je binnenhand hangen hé? Blijf een poosje op de volte, zodat ze zich helemaal op die binnenhand instelt zegmaar, buitenhand hoeft niks te doen. Maakt niet uit als ze wat naar binnen valt.
Op een gegeven moment ga je weer rechtdoor. Dan wil ze waarschijnlijk naar binnen vallen, dus jij doet: Buitenteugel binnenbeen. Dan zou het goed moeten zijn.

Hoop dat je hier iets aan hebt, ben geen instructeur of rijtechnisch genie, maar met dit trucje heb ik dus wel ervaring. Helpt ook als je paard niet op je buitenhand wil met nageven.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:27

Dankje voor de tip ik zal het eens proberen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:30

Je kan een wending rijden met een losse binnenteugel, je stuurt namelijk met je buitenteugel. Laat rechtsom dus zoveel mogelijk je rechterteugel los, los, los. Pak hem soms weer heel zachtjes op naar gelijke druk op 2 teugels, pakt ze vast, laat je weer los.
Linksom is je rechterteugel wel belangrijk, maar door haar op je binnenteugel mee naar links te nemen (schuif je hand horizontaal naar links) kan je proberen of ze links ook wil aannemen.
Veel grote achten rijden, zodat je steeds moet omstellen en je rechterhand weer een andere functie heeft.

Probleem van het vastpakken zit 9 van de 10 keer bij de ruiter. Als jij je pony namelijk geen kans geen om vast te pakken, zal ze dat ook niet doen. Laat dus steeds die rechterteugel weer los en probeer hem daarna vriendelijk op te pakken. Focus je niet alleen op rechts, want ze onttrekt zich namelijk aan links, dus je zult verbinding moeten krijgen op links.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:34

Dankje voor de uitleg! Dat het probleem voor groot en deels aan mij ligt was ik inmiddels ook al uit, alleen wist niet hoe ik het op moest lossen. Ik zal het eens proberen op de manier waarop jij het uitlegt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:51

Constant eraan blijven denken; rechts los, rechts los, rechts los. Die grapjas van mij pakt het ook meteen vast als ik er niet op let. Het is voor hun een mooie manier om het rechts buigen/links verlengen niet te hoeven doen. Dus als ik hem de kans geef, pakt hij hem. Dus meteen vanaf stap 1 opletten; rechts los. Steek regelmatig je hand naar voren en neem hem weer voorzichtig aan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:37

ik denk niet dat je paard het rechterbit vast pakt omdat ie weet dat jij daar geen kracht hebt, dan zou ie juist het linker bit vast nemen omdat er daar vanuit jou meer druk komt als op je "slappe" kant rechts.

rechterkant los, druk op links overnemen, laten buigen om je rechterbeen, evt overdreven je rechterhand naar voren steken zodat ie geen kans heeft om deze vast te pakken.