Help!! Mijn paard springt steeds verkeerd aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priscilla135

Help!! Mijn paard springt steeds verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:23

Hoi sinds een tijdje springt mijn paard verkeerd aan in de rechtergalop. Waarschijnlijk omdat hij het moeilijk vind denk ik... Heeft er miss iemand tips voor me om hem het toch weer goed te leren? Want mijn ideen raken op ook eveneens mijn geduld, wil het ook niet forceren... De laatste tijd is hij ook erg drammerig.. gewoon aan gaan draven en dan steeds harder en ik moet er ook steeds meer moeite voor doen om hem terug de krijgen in tempo of stil te laten staan.. hij loopt gewoon door. En omdat ik hem ook niet de hele tijd in zijn mond wil trekken.. is het ingewikkeld want hij moet teug in tempo, op normale druk reageert hij dan niet... moet ik gewoon gaan trekken om hem terug te krijgen. En dat wil ik niet... ook bij elke hoek willen aangalloperen en dan weer hetzelfde tafereel met het terug in tempo rijden.. erg vermoeiend.. ik ben erg lang heel geduldig geweest maar ook raakt mijn geduld eens op.. ik hoop dat jullie mijn probleem een beetje snappen, en me miss wat advies kunnen geven??

lissisanne

Re: Help!! Mijn paard springt steeds verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:49

ik heb daar ook weleens last van, verkeerde galop enzo, ik ben ook benieuwd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:38

je moet je paard leren om te wachten op jouw hulpen. Op dit moment neemt hij namelijk de leiding over en bepaalt het tempo.

dit kun je oplossen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden.
begin vanaf de stap en het stilstaan, 5 passen stap, 3 seconden stilstaan, 5 passen stap, 3 seconden stilstaan.
bouw dit later op met stappen, en een schijnovergang, weer normaal temto stappen, echt stilstaan etc. als je paard geleerd heeft om te wachten in de stap, ga je het vanuit de stap/draf ook zo doen. accepteer NIET dat je paard gaat drammen, een hulp is een hulp, geen reactie?
een hele ophouding maken en terug naar de stap. meteen herhalen door weer naar de draf te gaan. begint je paard weer te drammen?
draai hem eens steeds een kleine volte van een metertje of 15. op die manier krijgt hij niet de kans de benen te nemen, en heb je meer controle.
houdt de training ook spannend, veel korte stukken ( echt meterwerk, dus tussen elk bordje bv wat anders doen) en je paard consequent op je zit en benen laten reageren.
in het begin zal de reactie hierop heel laag zijn, maar probeer maar eens 20 minuten bovenstaande oefening, dan zul je zien dat je paard steeds minder op de teugels hangt en doordramt omdat het niet weet wat er komen gaat en niet de kans krijgt om door te drammen.
de galop is een kwestie van oefenen om de boel sterker te maken, veel voltes verkleinen en vergroten en weer die overgangen. dit doe je trouwens gewoon in stap en draf Knipoog
kijk uit dat je niet steeds dezelfde hoek uitkiest voor de galop, dat leren ze donderssnel!
probeer voordat je naar de galop gaat eerst een volte te verkleinen en vergroten in draf, met voldoende stelling naar binnen. hierdoor richt je je paard al goed en zet het de benen correct neer.
zodra je de hoefslag aanraakt, vraag je duidelijk stelling naar binnen en been je aan ( zelf op de binnenzitbeenknobbel leunen)
in het begin zat dit vaak verkeerd gaan, maar consequent terug vragen en opnieuw aanspringen. dit is de enige manier om het te leren, je paard moet gewoonweg sterker worden, en heeft er nog moeite mee.
geef het de tijd, oefen veel, en het komt echt goed Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:50

Ja als je ongeduldig word is dat niet goed, waarschijnlijk is daar ook de fout ontstaan, dat je te ongeduldig met sommige dingen ben en dat werkt dus alleen maar averechts,

Mijn tip is om te gaan gymmen rechtrichten, waarschijnlijk zit je paard ergens vast in zijn lijf waardoor hij de galop ziet als iets wat wat niet fijn is en daardoor ook gaat rennen,
Laat hem een snakijken of lekker masseren, ga aan je eigen techniek werken en laat je ongeduld thuis, want daar word je paard alleen maar onzeker van.
Als het niets lichamelijks is dan zou ik de fout toch bij jezlef zoeken, je paard reageerd zoals jij vraagt, is het zadel ook goed, want dat kan ook misschien niet meer fijn zitten??

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:55

Ik zou het paard eerst een laten onderzoeken door een osteopaat, ik heb namelijk wel gehad dat er iets scheef zat waardor mijn paard niet rechts aan kon galoperen als je het dan toch blijft proberen krijg je ook nog eens dat je er een gewoonte van laat maken dat de rechtergalophulp geassocieerd wordt met de linkergalop en dat corrigeren is heel moeilijk

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:00

Lowara schreef:
zodra je de hoefslag aanraakt, vraag je duidelijk stelling naar binnen en been je aan ( zelf op de binnenzitbeenknobbel leunen)

Ik heb altijd geleerd dat je stelling naar buiten moet hebben zodat het binnenvoorbeen 'ruimte' heeft om het eerst naar voren te doen.
(met succes)

Toch heb ik zelf ook problemen met in de goede galop aanspringen. Het paard springt voor de wagen áltijd goed aan maar onder het zadel is het een hele opgave. Hoogst waarschijnlijk zit het in zijn rug.
Wat helpt is onverwachts aanspringen (en dan in een keer galopperen) zodat hij geen tijd heeft erover na te denken (daar gaat het bij mijn pony de fout in).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:00

Ik heb dat ook gehad met mijn paardje, altijd sprong ie verkeerd aan.

Wij hebben daar toen met de les heel veel aandacht aan besteed.
Vooral aanspringen op een volte en op het moment dat ik de hulp gaf voor aanspringen, mijn rechterhand extreem naar voren doen.
Slechts een fractie van een seconden en daarna weer terugpakken op maat zodra de galop er was.
En dan elke keer als je aanspringt een stukje minder meegeven.
Zo ging het eigenlijk al een heel stuk beter en na een week of 2 had hij het helemaal door en kon ik op de normale manier aanspringen.
Sindsdien springt hij eigenlijk nooit meer fout aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:25

Eerst ervoor zorgen dat je paard weer op jouw tempo draaft. Zolang hij rennerig is en blijft, niet eens gaan galopperen. Dit probleem komt waarschijnlijk door frustatie omdat het aanspringen niet lukt. Eerst weer de ontspanning opzoeken.

Als de ontspanning er weer voor 100% er is, ga je weer galopperen. Zorg dat je de buitenschouder goed begrenst. Dat hij dus niet zijn schouder naar buiten toe drukt. Dit moet je eigenlijk in de draf al controleren. Als hij recht is, probeer je aan te springen. Springt hij verkeerd aan, niet gelijk terugnemen, laat hem maar even galoperen, je wilt immers de frustatie niet terug hebben. Je hebt hem net weer ontspannen, dus galopeer een half rondje en neem hem dan weer rustig terug. Eerst de ontspanning weer waarborgen, en nu probeer je de schouder iets naar binnen te zetten.(stelling iets naar buiten) Lukt het weer niet, rustig laten galoperen en na een half rondje weer terug nemen. Ontspanning waarborgen. Je hand te hoogte van je knie ( niet vastzetten en echt ter hoogte van je knie) en met je binnenbeen aandrukken. Lukt het dan nog niet, stoppen en de volgende keer weer proberen.

Een balkje wil soms ook wel helpen.

O ja, het belangrijkste, zorg dat je zelf in balans zit en niet zelf scheef zit, dan kan hij ook niet goed aanspringen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:28

Zonder op de achterliggende problemen in te gaan:
een gebroken lijntje rijden en dan aanspringen zodra je p de hoefslag komt (werkte bij mijn 3jarige) of een klein (!) beetje stelling naar buiten vragen
Zorgen dat ie aanspringt en niet in galop 'valt'

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:17

dank jullie allemaal voor jullie tips en adviezen.. Echter is het niet zo dat ik erg ongeduldig ben, als je na een half jaar klungelen nog geduld hebt vind ik het knap... ik heb les gehad en het wilde maar niet baten, dus omdat ik western rijdt en mij elke keer verteld word hem van voren los te laten en zijn heup eerst naar binnen te zetten voordat hij aanspringt.. dan lukt het wel maar ik ben niet zo ver gevorderd dat ik dat dus altijd voor elkaar krijg en springt hij dus vooral verkeerd aan.. verder is alles goed met hem want ik heb hem pas laten masseren enz en met zijn rug is niks aan de hand ook niet met zijn schouders of dregelijke. zijn zadel heb ik pas aan laten passen omdat ik dus dacht dat het daar aan lag, nu heeft ie een zadel wat echt perfect past en hij doet t nog... dus ik ben even door mijn ideen heen en laat het nu ook aan iemand over die er al jaren ervaring mee heeft zodat ik ook weet wat ik moet doen, we lessen 1 keer in de week en zij rijdt hem 1 keer per week dus aan begeleiding niet tekort. ik denk dat het vooral ligt aan dat hij het gewoon moeilijk vind.. en dat denkt mijn instructrice ook. hij neemt de laatste tijd gewoon een loopje met me want als mijn instructrice erop zit is ie anders dan luisterd hij beter. bij mij loopt hij te drammen wat hij bij haar niet doet bv.. ik hoop echt dat het goed komt... want ik vind het echt heel erg

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:47

Mijn paard heeft het ook een tijd gehad, zij was niet zo goed in de correcte aanleuning en op een fractie van een seconde bij de aansprong smeet ze even haar "gewicht" op de linkerteugel. Wat toen bij mij geholpen heeft is op het moment van de aansprong ineens de rechterteugel te openen en onmiddellijk terug naar de hals te brengen. Ook buitenbeen achteruit en duwen met het binnenbeen. Maar als ik alles hier zo lees is het voor elk paard verschillend Haha! Mijn oudje is ook erg vooruit en zeker vanaf het ogenblik dat ik ga doorzitten denkt hij onmiddellijk aan de galop, consequent zijn was bij hem de boodschap en veel schijnovergangen rijden, ook het vele doorzitten heeft geholpen. Hij had in rechtergalop last van zijn rug en bij hem ging ik dan in verlichte zit zitten om hem te ontlasten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:32

veel stemhulpen gebruiken! mij is ooit geleerd om op het binnenbeen te gaat lichtrijden en vandaar uit aan te galopperen. ik gebruik dit nog steeds bij de jonge paarden op het begin en bij diegene die er moeite mee hebben. wel gebruik ik daarbij altijd mijn stemhulp.