Help : graag zowel bitloos advies als met bit advies>>>>>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Help : graag zowel bitloos advies als met bit advies>>>>>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:01

hallo

Ik heb een probleem!

Mijn paard pakt vaak het bit vast in galop, ze doet dus niet constant maar wel elke dag dat ze het een keer probeert,
Dit voel ik aankomen want ze maakt gewoon haar nek lang en hap ,vast! je hoort ook echt van klink! Clown
Nou dacht ik de oplossing te hebben door gewoon ook haar bitloos te gaan rijden Knipoog ,
Maar haha mevrouw is niet van gisteren natuurlijk en heeft nu ondekt dat gewoon je neus in de lucht steken dan ook heel goed wil Boos! ,

Maar wat doe ik hier nou aan?
Mn paard is 19 en doet dit al heel haar leven,
Wij rijden geen wedstrijden dus dat is niet van belang,
Wat wel van belang is dat wij veel buitenrijden en ze het daar dus ook doet,wat eindigt in scheurpartijen,
Nou kan er niet zo gek veel gebeuren aangezien we op militair terrein rijden en je daar geen hond tegenkomt en je hele zware brede zandpaden hebben waardoor ze het wel opgeeft...maar soms ben ik het zo beu...
ze bokt enzo niet hoor ,verder is ze harstikke braaf..

Ik ben me dr van bewust dat dit een discussie topic gaat worden ,aangezien ik zowel met bit als zonder bit rij...
Maargoed ik wil graag voor beide een oplossing..

Ik rij ongeveer 20 jaar waarvan 3 jaar bitloos..

Dus mensen brand los.!!

p.s het kan zijn dat ik pas zondag reageer want heb een bruiloft..

groeten angelique

midgie

Re: Help : graag zowel bitloos advies als met bit advies>>>>>

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:09

Ja ik zou eerst eens wat grondwerk gaan doen met deze dame en zelf wat les nemen om je zelf eens bij te scholen, ook recreatie ruiters moeten weten hoe je een paard moet rijden, erop blijven is geen kunst vaak, maar het gata om de techniek, een paard wat het bit vastpakt is vaak erg stijf aan een kant en zal dat dus blijven doen tenzij je lekker met hem gaat gymmen en rechtrichten, ik had er ook een die dat heel erg goed kon, nu ben ik al 1 1/2 jaar bezig met rechtrichten en gymmen en puur op techniek aan het trainen en nu is ze zo soepel en heeft gene rede meer om het bit vast te pakken en er vandoor te gaan.
Een paard pak niet zomaar het bit vast en gooit ook niet zomaar de kop in de lucht, hoe is het met haar rug, doe je wel eens iets aan gymmen met haar , want ook een bos paard moet soepel en buigzaam zijn .
Veel plezier op de bruiloft.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:15

Oh sorry even een toelichting: wij lessen weleens bij emiel voest en wij doen wel degelijk aan grondwerk /freestyle/lange lijnen enzo, ook aan longeren zowel enkel als dubbel,
Vroeger was ik een fanatieke wedstrijdruiter (m1 ook sgw), maar daar heb ik nu geen zin meer in , het zadel past ook goed ,de tandarts is al geweest en de osteopaat ook ,
was allemaal niks aan het handje..

figuren rijden gaat heel makkelijk ,wijken travers en renvers ook,
dus echt stijf dat ervaar ik niet zo...
Ik noem het altijd de dolle 5 minuten
Laatst bijgewerkt door lique op 19-12-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:18

ik heb ook een paard op bitloos gehad. ze heeft nog nooit zo goed gelopen. die van mij was "boos" op het bit. zodra ik druk nam op de teugels ging ze recht overeind staan. met bitloos had ik daar geen last van. ik ben Z1 met dr en ze heeft zo fijn gelopen zonder bit. ze ging veel beter haar lichaam gebruiken. helaas mag ik er geen wedstrijden mee rijden dus heb langzaam het bit weer ingedaan.

mijn ander paard heb ik ook een poging gedaan en die reageerde totaal niet. Boos! ik had totaal geen controle. die heb ik direct weer op bit gepakt.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:22

@Nitro...dat laatste ervaar ik ook zo...
Mijn andere paard liep ook beter bitloos dan deze merrie,
Dressuur bitloos met haar lijkt nergens op als je het vergelijkt met bit..maar in het bos vind ik het juist fijner bitloos omdat ze dan ook lekker kan grazen enzo..en ze dan niet allemaal dressuur dingen hoeft te doen..

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:32

mijn fjord loopt beter bitloos dan met bit...je moet het misschien gewoon een keer proberen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:34

Ehm...wat proberen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:22

Misschien een martingaal erop? Een martingaal (mits natuurlijk op de goede maat) zal je paard alleen corrigeren als ze echt met dr neus de lucht in gaat, zolang ze braaf loopt (en dus bestuurbaar is) werkt hij niet in, dus zal het je paard ook niet hinderen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:01

Princesj schreef:
Misschien een martingaal erop? Een martingaal (mits natuurlijk op de goede maat) zal je paard alleen corrigeren als ze echt met dr neus de lucht in gaat, zolang ze braaf loopt (en dus bestuurbaar is) werkt hij niet in, dus zal het je paard ook niet hinderen

Het enigste waar een martingaal hoort is in de kliko Bloos
Je moet ten alle tijden zelf kunnen oplossen en als dat niet lukt, zeker niet naar hulpmiddelen pakken, maar les van iemand nemen die jou kan helpen om het op te lossen wat je tenslotte zelf fout doet.
Een paard pakt om een rede het bit vast en niet om de ruiter te pesten.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:08

Jeetje zeg, je kan overal wel een reden om gaan zoeken.... misschien doet het paard het wel gewoon omdat ze niet anders kent, hoeft niks met de ruiter te maken hebben, ik vind een martingaal ook wel een goede optie... misschien als je het aan voelt komen dat ze het bit wil pakken al afstraffen en dan heeeeeeel erg belonen als ze het op dat moment niet doet.... gewoon een beetje uittesten....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:10

Lies21 schreef:
Jeetje zeg, je kan overal wel een reden om gaan zoeken.... misschien doet het paard het wel gewoon omdat ze niet anders kent, hoeft niks met de ruiter te maken hebben, ik vind een martingaal ook wel een goede optie... misschien als je het aan voelt komen dat ze het bit wil pakken al afstraffen en dan heeeeeeel erg belonen als ze het op dat moment niet doet.... gewoon een beetje uittesten....

Nou dan is dat toch de rede , omdat hij het niet kent??
Dan moet je toch een oplossing zoeken en dat is geen straf en ook geen martingaal, maar aan je eigen werken zodat je een oplossing kan geven naar je paard toe???

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:00

en wat vind je van een lederen bit. Dat kan ze niet vastpakken omdat je het onder de kin vastgespt. Je paard kan dan nog wel de tong bewegen en slikken maar het bit niet tussen de kiezen nemen. Mijn merrie heeft een hekel aan bitten en dit is het enige dat ze accepteert. Ze is er goed nageeflijk op en kan dan heerlijk dressuur lopen en ook buiten is het een (voor mij) veilig bit.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:17

Wat hierboven wordt gezegt is een heel fijn bitje! Dat gebruikte ik ook bij mijn verzorgfjordje die een hele harde mond had en op dit bit reageerde ze wel gewoon goed! Ze kunnen het echt niet vastpakken! Ik vond het een heel fijn bit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:40

idd een leer bitje is ook erg fijn, word zacht en soepel in de mond, geeft ook minder pijnprikkel op de lagen , wat vaak de rede is voor het vastpakken van het bit en/of vluchtgdrag,
Maar let wel het is nog steeds de hand die er aan vast zit die het probleem vaak veroorzaakt.
Bitloos rijdne ook buiten is in princiepe net zo veilig, in sommige gevallen zelfs veiliger, als je paard geleerd heeft te wijken voor druk is bitloos zelf fijner voor je paard.