Afkicken slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Afkicken slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:08

Hoi bokt Nerd

Ben het al een tijdje zoo beu om met slof te rijden, ik vind het zielig voor mijn paard en ze leert er niets door bij. Heb er ook al heel wat spijt van dat ik ooit begonnen ben met slofteugels, maar ze was gewoon zo waanzinnig hevig en ik redelijk onervaren.
Sinds ongeveer een maand of 2 laat ik mijn slof aan de haak hangen en zijn we bezig met dressuur op gewone teugel.
Heel wat miserie gehad; heb haar volledig terug moeten rechtrichten (paard liep soms zoo scheef Ö).
Vandaag de 1u30 getraint op het aan de teugel rijden.
Ik weet dat die 'krul' niet het doel mag zijn van je rijden, maar ik had het toch graag geprobeerd.
Heel veel overgangen gemaakt (stap-draf-galop in alle mogelijke combinaties), figuren gereden (honderden slangenvoltes, gewone voltes,.. enzovoort), balkjes gedraafd en gestapt...
Ik voelde dat mijn paard los zat in dr rug, ze wende veel vlotter en makkelijker dan anders (door al die figuren waarschijnlijk Clown )
maar aan de teugel lopen, hooo maar Frusty

Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom ik zoo graag wil dat ze aan de teugel loopt;
* ik ga mss het paard kopen (is nu mijn verzorgpaard) en zou graag goed gaan dressuren..
* en ik zou graag mijn paard wat beter rijden want ik heb niet het gevoel dat we echt vooruit gaan..

alvast bedankt
x Morgan
Laatst bijgewerkt door Alabama op 18-12-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Re: Afkicken slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:09

Les nemen. Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:10

moonfish13 schreef:
Les nemen. Haha!

Dat is precies wat ik ook wilde zeggen! Tong uitsteken

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:12

ja tuurlijk ga ik les nemen; maar dat kan pas over 2 weken.
momenteel wilde ik gewoon wat tips

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:14

idd wat je al gedaan hebt, veel overgangen rijden, veel schakelijk voorwaarts en wat terug, en voren beetje dr vanaf blijven wel contact ed.. maar het idd niet "dwingen"

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:16

zorg dat ze aan je been is, dus lekker voorwaarts en actief (dat betekend niet hard) ga schakelen in de gangen..dus zachter en weer wat harder en weer zachter etc. en zorg dat je ten alle tijden wél contact hebt, maar ga niet trekken of plukken.

je kunt kleine ophoudingen maken en als ze nageeft, doe jij je hand naar voren (je geeft ook na om het maar zo te noemen). daarna je hand weer op de plek en weer verder werken, knikt ze weer in? hand weer naar voren, dus je beloont haar voor eht nageven. als het niet werkt...word niet boos en wacht geduldig op je les

midgie

In elk geval fijn voor je paard dat je die slof aan de wilgen hangt.
Je paard beter rijden is zelf beter leren rijden, ga je paard rechtrichten neem les van iemand die jou kan helpen, een paard aan de teugel rijden is niet moeilijk , als je maar weet hoe het moet, ga eens lekker grondwerk en hanfwerk doen, om je paard soepel en buidzaam van achter te maken dat heeft hij waarschijnlijk niet geleerd .als je dat voor mekaar hebt dan zal hij zeker netjes gaan lopen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Neem de tijd en waarom zou je het paard niet kunnen kopen , elk paard kun je mooi laten lopen, als je er maar tijd en geduld in steekt.

1.30 u trainen om je paard aan de teugel te laten lopen is erg oneerlijk, train kort en met een doel en niet 1.30 uur ficussen op iest wat het paard nog niet kan, stapje voor stapje naar je doel teo werken met gevoel voor je paard en niet wat jij perse wil zien, want dat komt vanzelf als je het zelf gaat snappen.

Ladygiroc

Wat doe je als onervaren ruiter met een slof in je handen?

Al zou je de hele dag op je paard gaan zitten, hij zal niet makkelijk gaan nageven. Hij is het vertrouwen in jou kwijt als je hem met een slof naar beneden trekt..

Haal alles eraf en begin bij de basis. Aan je been zetten en figuren rijden. Voeg daar een beetje les aan toe en je komt een stuk verder..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:18

Ladygiroc schreef:

Al zou je de hele dag op je paard gaan zitten, hij zal niet makkelijk gaan nageven. Hij is het vertrouwen in jou kwijt als je hem met een slof naar beneden trekt..

Haal alles eraf en begin bij de basis. Aan je been zetten en figuren rijden. Voeg daar een beetje les aan toe en je komt een stuk verder..

Een gevorderde ruiter hoort ook geen slof in zijn handen te hebben Knipoog
Ze zouden die dingen moeten vernietigen Boos!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:19

Het is al heel goed dat je die slof aan de wilgen gehangen heb.. houden zo he!
Je kan van je verzorg pony niet verwachten dat ze nu in anderhalf uur trainen netjes nageeflijk gaat lopen dat gaat wel even duren. Je heb haar immers altijd in een houding gedwongen. Probeer eerst maar een mooie constante aanleuning te krijgen met een stille hand je benen mooi aan houden tot dat je les krijgt. Ik hoop dat je wel van iemand les neemt die weet waar hij/zij over praat.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:20

@Ladygiroc *ik was niet onervaren; reed al 8jaar maar met 'onervaren' bedoelde ik dat dit het eerste paardje was dat helemaal mijn verantwoordelijkheid was; ik reed nl in maneges. Na aanraden heb ik een slof gekocht, maar daar ben ik nu echt van af gestapt.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:22

Vooral veel geduld hebben.

Je paardje heeft altijd in een houding moeten lopen en nooit in een ontspannen houding leren lopen. Je bent in ieder geval goed begonnen. Je hebt je slof tenminste aan de wilgen gehangen. Veel overgangen en voltes rijden alles lekker afwisselen. Gun je paard ook ontspanning tussen door. Dat moet je doel worden. Niet die krul. Vraag eens kleine stukjes aanleuning en beloon dat. Daarna vraag je eens het hoofdje op de loodlijn en beloon je dat.

Het kan niet in 1 keer. Je zult met kleine stapjes genoegen moeten nemen. En 2 weken is niet zo lang, het hoeft toch niet binnen die tijd?

Edit: Je geeft aan dat je het paard wilt kopen. Er is toch niets mooiers dan samen groeien en ontwikkelen? Juist daarmee bouw je een leuke band op met je paard. Je koopt een paard niet omdattie wel of niet aan de teugel kan.
Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 18-12-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:22

Alabaster schreef:
Het is al heel goed dat je die slof aan de wilgen gehangen heb.. houden zo he!
Je kan van je verzorg pony niet verwachten dat ze nu in anderhalf uur trainen netjes nageeflijk gaat lopen dat gaat wel even duren. Je heb haar immers altijd in een houding gedwongen. Probeer eerst maar een mooie constante aanleuning te krijgen met een stille hand je benen mooi aan houden tot dat je les krijgt. Ik hoop dat je wel van iemand les neemt die weet waar hij/zij over praat.

ik zal les vragen aan mijn manege-instructeur; waarvan ik weet dat hij al heel wat goeie dressuurpaarden heeft getraint en hij mij en mijn nivo ook kent.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:25

midgie schreef:
Ladygiroc schreef:

Een gevorderde ruiter hoort ook geen slof in zijn handen te hebben Knipoog
Ze zouden die dingen moeten vernietigen Boos!

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens..Maar das erg offtopic.

En TS, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen..

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:25

Nee het is niet zo dat het paardje nù moet leren nageeflijk lopen, maar ik heb nu vakantie en had me er gewoon graag goed op toegelegd nu ik zoveel tijd heb ervoor.
Ik weet dat het veel tijd in beslag zal nemen, maar ik heb het er voor over..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:39

xMRGANx schreef:
Nee het is niet zo dat het paardje nù moet leren nageeflijk lopen, maar ik heb nu vakantie en had me er gewoon graag goed op toegelegd nu ik zoveel tijd heb ervoor.
Ik weet dat het veel tijd in beslag zal nemen, maar ik heb het er voor over..

Heel goed!
Nageeflijkheid kan je niet afdwingen .. met geduld en de juiste begeleiding zullen jullie beiden erg vooruit gaan. Het is een goeie instelling van je dat je er veel tijd voor over heb om het nu goed te gaan doen.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:46

Ja dankje.. ik heb haar zo ver gekregen dat vanals ze een slof aanheeft; ze aan de teugel loopt (ookal hangt ie heel los)
maar dat heeft helemaal geen nut; paard ziet het volgens mij meer als een straf, en ze loopt helemaal niet voor haar eigen goed aan de loodlijn, want doe je de slof af, loopt ze weer met der kop in de lucht.
ik heb er echt spijt van ; had ik niet aan die slof begonnen, had ze mss nu al veel beter gelopen; maar ik moet toegeven dat ze toch rustiger is geworden.
bedankt voor de tips x