zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:28

Hoe maken jullie je jonge paard zadelmak?

Romy18

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:30

Daar zijn er meer topic's over even de zoekfunctie gebruiken!

Daarnaast is dat per paard verschillend en niet echt aan te raden van het internet af te willen leren, zadelmak maken maakt of breekt de carriere van een paard voor de rest van zijn leven en kan dus best aan mensen met heel veel ervaring overgelaten worden!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:43

Zoals "Romy " ook al zei , als je daar niet echt ervaribg mee hebt is het niet iets dat je zelf moet gaan doen.
Ieder paard is inderdaat anders, en daar moet je dan ook dadelijk op reageren.
Er is een hele waslijst dingen die moeten gecheckt worden voor het zover is dat er ook maar aan gedacht kan worden om er een persoon op te zetten.
En het maakt daarbij niet echt uit of het nu een supperbrave knol is of niet , ook die supperbrave moet onder het zadel goed gaan reageren, als je hem vraagt voorwaarts te gaan moet hij gewillig vertrekken alsook bij de eerste vraag moet hij onmiddelijk stoppen, da zijn dingen die hij bij wijze van spreken al moet kennen voor er iemand voor de eerste keer opgaat.

ik stuurde je al een pb

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:47

Het is ook niet mijn bedoeling om "het van het internet" te leren. Bovendien ben ik geen groentje. Heb zelf 6 paarden van 7 maanden tot bijna 19 jaar, enkele hier geboren en opgeleid dus... Ik ben wel heel benieuwd hoe anderen het doen. Je bent immers nooit uitgeleerd. En terecht, elk paard is anders en vraag een andere begeleiding.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:48

aeolusnr1, bedankt voor je aanbod ! Voorlopig denk ik het niet nodig te hebben en anders hoor je het beslist!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:22

Om te beginnen wachten tot het paard er lichamelijk en geestelijk klaar voor is.
Dan grondwerk aan halster en halstertouw, afgewisseld met werk in de roundpen.
In de roundpen geleidelijk werken met zadel, hoofdstel en bit, later mag “Arthur” meerijden, Arthur is een mansgrote voddepop. Als dit allemaal goed gaat zal er voor de eerste keer een ruiter op zitten, alleen zitten en terug afstijgen. Dit wordt geleidelijk opgebouwd in duur en de nodige “knopjes” worden geplaatst, het paard krijgt een basistraining die er nooit meer uitgaat. Daardoorheen wordt er ook gewenningstraining gedaan met kluisters, touwen, andere paarden en alles wat interessant of schrikwekkend is voor een jong paard.
Al deze training wordt gedaan met volle aandacht voor de reakties van het paard, zodat alles gebeurd op een tempo, aangepast aan zijn tempo van aannemen.
De latere ruiter neemt meerdere keren per week deel aan de trainingen en krijgt steeds alle nodige verklarende uitleg over de redenen en achtergrond van elke oefening.
Het eindpunt is er wanneer alle betrokkenen het eens zijn dat paard en ruiter klaar zijn om zelfstandig te beginnen aan hun verdere opleiding en leven, dan zijn ze 4 tot 5 maanden verder.
Dit is een korte samenvatting van de basis westerntraining van ons paard.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:15

Ik ben nooit zo´n fan van `Arthur` mijn ervaring is dat die nog wel eens lomp uit de hoek kan komen en een paard helemaal over de zeik kan helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 08:57

Ik had er ook totaal geen ervaring mee, maar het het toch zelf gedaan, het voordeel was wel dat ze bij mij geboren is , du sik haar door en door kent en een enorme band met haar hebt.
Belangrijk is dat het paard je vertrouwt, ik ben toen begonnen met los en grondwerk eerst zonder zadel , toen met, de dubbelen lijnen geleerd en zo het stuur en het halt en het stap en draf aan geleerd, ja toen ben ik erop gegaan en nooit een probleem ermee gehad, gewoon zitten de eerste paar keer en verder niets, toen ben ik langszaam stapje voor stapje verder gegaan, erg leuk om te doen, neem de tijd zou ik zeggen , maak er geen haastklus, lekker samen op je gemak doen en bij de eerste stapjes vragen of iemand meeloopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:42

Complete opleiding:
Paard komt binnen, wat poetsen en aan de hand meestappen om te kijken wat voor vlees ik in de kuip heb en evt. aan de hand gedrag corrigeren, krijgt hoofdstelletje aan, longeren met longe aan neusriem, longeersingel aan, bijzetjes aan, dekje erop, zadeltje erop, beugels los laten hangen, longe aan het bitje bevestigen, desensibiliseren, hangen, erop zitten, op en af stappen, stap en halt, sturen, draf, vanuit halt aandraven, fijner stuurwerk, galop, tempowisselingen draf, wijken, tempowisselingen galop, schouderbinnenwaarts, vanuit stap aanspringen, travers, keertwendingen, contragalop, appuyementen, eenvoudige wissel, changement, arbeidspirouette in galop. En verder ben ik nog nooit geraakt met een zelf opgeleid paard. Paarden die komen voor het zadelmak maken gaan meestal rond de periode wijken/tempowisselingen in galop/schouderbinnenwaarts ergens naar huis. Hoeveel tijd een fase in beslag neemt geeft het paard aan.
Ik heb geen grondman helaas, dus al het werk komt neer op het paard en mijzelf. Rust, vertrouwen en het commando halt is dan ook superbelangrijk Knipoog

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:49

Hier zijn altijd zoveel topic over, bijna elke week wel weer. Daarbij zegt iedereen dan ook '' ik ben ervaren''. Ik krijg dan altijd mijn twijfels hierover. Maar dat doet er niet toe.
Het verschilt per paard wat het beste kan gebeuren, je hebt paarden waar je opstapt en zo mee weg kan rijden, je hebt paarden die zo stijf van spanning staan en dat je de eerst paar keer toch moet zandhappen. Ook al is dit niet de bedoeling.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 03:30

Imo, als je zo ervaren bent, hoef je het niet te vragen Lachen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:39

Sancha schreef:
Imo, als je zo ervaren bent, hoef je het niet te vragen Lachen

Dit is een foute instelling, zelfs de meest ervaren trainer kan nog steeds bijleren en de trainers die verder dan hun neus en portefeuille kijken zullen dit ook doen en blijven zoeken naar uitbreiding van hun kennis of verbetering van hun kunde.
De trainer die ons paard zijn basistraining heeft gegeven heeft alle mogelijk trainers diploma's en meer dan 20 jaar ervaring maar rijd met zijn paarden elke week naar Duitsland om zelf les te nemen van een trainer.