HELP!! mijn paard wil niet normaal galloperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

HELP!! mijn paard wil niet normaal galloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:45

Nou de titel zegt het al mijn paard die wil aleen snel en als ik rustig wil galloperen gaat die over in draf ik ben nu bezig met voltes galloperen steeds kleiner en groter maken dit helpt een beetje er zit al verschil in dus zijn er nog meer tips?
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 18-12-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marianna

Re: HELP!! mijn paard wil niet normaal galloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:48

Veel overgangen rijden op de momenten dat ie snel wil galloperen. Dus terugrijden, bewust en dan ook weer bewust een overgang vooruit rijden. Ook in het galloperen zelf schakelen. Langzaam galloperen is namelijk vrij zwaar voor je paard.

Ook kun je dit goed oefenen aan de longeerlijn.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:53

marianna schreef:
Veel overgangen rijden op de momenten dat ie snel wil galloperen. Dus terugrijden, bewust en dan ook weer bewust een overgang vooruit rijden. Ook in het galloperen zelf schakelen. Langzaam galloperen is namelijk vrij zwaar voor je paard.

Ook kun je dit goed oefenen aan de longeerlijn.

Aan de longeer lijn gaat die nog harder dan moet ik gewoon meerennen want anders gaat die helemaal niet in galop.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:56

Geduld hebben.
Als een paard gaat draven betekent dit meestal dat hij of zijn balans verliest, of nog niet sterk genoeg is om in het tempo te galopperen dat jij vraagt. Langzaam galopperen is namelijk veel moeilijker/zwaarder als snel. En vooral het opbouwen van kracht kost nu eenmaal tijd.

Je bent al goed bezig door de voltes te verkleinen en vergroten. Let erop dat je de volte niet meteen heel klein maakt, en ook dat je niet teveel kleine voltes achter elkaar maakt. Dit moet je namelijk langzaam opbouwen. Probeer verder ook eens om veel overgangen te maken. Je gaat bijvoorbeeld op de volte bij A of C , en dan galoppeer je telkens het stuk van de korte zijde van de bak, een halve volte ongeveer, en dan ga je weer draven. Je gebruikt de korte zijde omdat je paard daar vaak wat aanleuning heeft van een omheining, dat maakt het iets gemakkelijker voor hem. Als dat nou heel goed gaat dan probeer je het ook eens op de volte bij B-E.

Verder hoeft je, hoe gek het ook klinkt, de galop niet alleen maar te oefenen door te gaan galopperen. Probeer ook eens veel kleine tempowisselingen te maken in draf, rijd overgangen draf-stap en ook draf-halt als je dat al kan. Maak veel slangevoltes en kleine voltes in draf. Dit helpt allemaal om de kracht en balans te verbeteren, wat uiteindelijk te galop alleen maar ten goede zal komen.

Verder is het erg belangrijk dat je regelmatig les neemt natuurlijk. Het is makkelijk om zo wat tips te geven vanachter de pc, maar het is veel beter om tips te krijgen die specifiek op jouw paardje zijn gericht. Daarnaast is het belangrijk om iemand op te grond te hebben die jou aangeeft wanneer het goed is, zodat je ook leert welk gevoel je moet hebben en hoe je daar naartoe rijd. Vooral in galop moet je namelijk heel goed opletten dat je geen sprong verliest. Dan gaat je paard namelijk wel langzaam, maar is de galop niet meer correct en zal het uiteindelijk alleen achteruit gaan ipv vooruit.
Succes met oefenen Lachen

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:00

Ik ben elke x bezig met voltes rijden in galop niks anders wel gewoon draf natuurlijk maar als we aan galloperen toe zijn gallopeer ik aleen voltes.
Er zit een beetje verschil in zulke kleine voltes worden het niet.
Want als ze erg klein worden valt die alsnog terug.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:11

Dat is dan net de grens die je op moet zoeken iedere keer. Je maakt de volte zo klein dat ze eigenlijk net terug wil vallen, je drijft bij met je been, en na enkele passen maak je de volte weer groter en beloon je je paard. Dat je dan gewoon op iedere hand 3 of 4 keer, natuurlijk wel nadat je goed los hebt gereden! en daarna zou ik dan de galop ook laten rusten. Of maak bijvoorbeeld nog wat overgangen draf-galop. Maar niet eindeloos galopperen, dat heeft zelden nut.
Omdat je net op de grens gaat werken van wat het paard wel/niet aankan zal je merken dat die grens langzaamaan verschuift, dat hij het steeds iets langer volhoud. Wel niet volgende week resultaat verwachten hoor, neem de tijd anders krijg je alleen een dwars paard met spierpijn!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:17

Ik ga strax rijden en ik ga de tips proberen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:27

Goedzo, laat maar horen hoe het ging?

Heb je ook les trouwens, wat zegt je instructeur? Probeer dit in ieder geval veel onder begeleiding te gaan oefenen, om te voorkomen dat je de galopsprong er helemaal uit rijdt!

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:29

ben beneiuwd of het helpt Haha!

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:32

Myn paard deed dit eerst ook , veel geduld ! Mijn instructrice zei ook van dat als je dan aan springt in galop , direct bepalen wat het tempo is, gaat ze ook maar 3 passen ´zacht´ terug nemen naar draf, belonen voor die drie passen! Steeds iets meer tegen de grens aan gaan rijden , kijken hoever je vandaag is kan gaan. En ik moet zeggen , ik kan nu meestal ( even afkloppen Clown ) , zoveel rustige voltes ryden als ik wil, grote , kleine maakt niks uit! Zonder dat ik uitzwenk aan alle kanten omdat we zo onbenullig hard gaan! Gewoon blijven oefenen, en vooral niet opgeven! De aanhouder wint!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:21

Jaa het werkte heel veel passen gingen echt heel mooi relaxt volgens mij ging het wel 1x over de grens meneer ging ervandoor hihi.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:38

Goedzo! En vooral rustig blijven als hij toch een keer wat hard gaat...kan niet ineen keer helemaal goed gaan natuurlijk.

En denk je er wel aan dat je paard voldoende sprong blijft houden? Anders heb je straks het tegenovergestelde probleem Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:43

Aangalopperen vanuit een langzame draf. Dan is je tempo al niet zo hoog in de galop. En inderdaad, als je paard terug valt in draf, snel terug naar een rustig draftempo. Verder vaak overgangen draf - galop - draf en tussendoor helemaal terug naar stap of halthouden. Dus veel overgangen. Knipoog

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:20

vandaag ging het prima ik heb zonder sporen gereden en hij sprong steeds van stap naar galop aan in rustige passen Haha!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:38

Super! Haha!