Evenwicht in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Evenwicht in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:32

Hai,
Sinds kort rijd ik een jongere haflinger (4 jaar) en met rijden stuit ik op wat problemen in galop.
Stap en draf gaan al netjes, hij zoekt goed mijn hand op en buigt netjes in (rechts minder dan links).
Het is nog niet allemaal constant, maar ik ben er al best trots op.

Galop is dus wel een probleem. Het aanspringen gaat goed, maar eigenlijk kan ie maar 1 stand, hard en rechtuit Vork . Het is niet zo dat ie onder me uit loopt, maar een rustige verzamelde galop zit er echt niet in, hij valt echt uit elkaar.

Het is natuurlijk een jong paard, dus naar mijn idee heeft hij gewoon de balans nog niet om fatsoenlijk te galopperen. Hebben jullie tips die ik kan gebruiken tijdens de training om hem meer in evenwicht te krijgen (en een goede achterhand te trainen)? Ik heb wel eens gehoord dat het goed is om lange rechte stukken te galopperen, maar ook om telkens korte stukjes te galopperen en veel overgangen te maken :S
Maar wat is wijsheid?

Thirty

Re: Evenwicht in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:48

Geef het de tijd Lachen Het komt vanzelf goed. Hij is nog jong, en moet voldoende balans en spieren kweken. Overvraag hem niet, maar ga gewoon rustig door.
Lange rechte stukken zijn goed voor de balans, overgangen meer voor de achterhand. Doe dus beide Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:19

Balans krijgen ze op een volte, probleem is wanneer ze die cirkel optisch niet zien, dat ze denken dat ze alleen rechtdoor kunnen Lachen

Je kunt eens rijden in een afgezet stukje van de bak (echt waar, hoe kleiner de bak, hoe minder ze het proberen op te lossen door hard te gaan en hoe meer ze vanuit rust gaan galopperen), zet een kegeltje op X.
Rijd met een heel los contact en laat ze zelf de hoofd-halshouding kiezen (maar NIET laten sterrenkijken), durf altijd je been eraan te houden.

Verder vind ik dat goed longeren heel veel voorbereidend werk kan doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:22

Kan ie zonder ruiter wel door de bocht galopperen beide kanten op?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:41

Bedankt voor de tips.
Ik ga volgende week eens een paar pionnetjes in de bak neer zetten en dan proberen binnen een halve bak vanuit een rustige verzamelde draf aan te springen. Bloos
Ik zou idd ook kunnen gaan longeren, ik heb gehoord dat de achterhand ook goed verbeterd met het longeren met dubbele lijnen of een pessoa-teugel. Helaas heb ik daar (nog) geen ervaring in, dus eerst maar gewoon eens met rijden proberen.

@Lotte1990: Volgens mij lukt dat wel prima.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:57

Misschien nog niet galoperen?
Ga eerst idd eens werken met de dubbelen lijnen , zonder bijzet, dubbelen lijnen is eigenlijk de basis.
Werk ook eens aan wat zijgangen , zoals schouderbinnen en traver, b.v aan de hand om een soepelen en buigzamen achterhand mee te krijgen en dan pas weer eens aan de galop gaan denken.
Neem de tijd, die galop komt vanzelf.
Bedenk dat hij nog maar 4 is en lichamelijk en ook geestelijk nog niet af is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:13

Dubbele lijnen zijn leuk maar ook een hele kunst, en als je het niet kunt, kun je het, zeker met ook een onervaren paard, imo beter laten.

Galopperen mag, maar geen ongecontroleerde stukken. Dat de eerste stapen nog eens gek zijn ok, maar trek echt een duidelijke lijn. vb: 5 stappen onstabiel en hard = draf en daar weer balans opbouwen.

Aan de longe kun je ze leren om

1 goed aan te springen zodat het al niet fout gaat met die eerste cruciale passen
2 door te galopperen zonder de rust te verliezen

Zit zelf heel recht, kijk goed voor je en geef vertrouwen, laat ze hun weg zoeken!

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:02

inderdaad blijven oefenen en gedult hebben

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:46

Veel jonge dieren hebben moeite met hun balans te vinden in de galop.

Het beste vind ik nog altijd werken om ze niet te veel te gaan storen, maar vooral zorgen dat je zelf in balans blijft zitten, niet plukken of duwen. Maar rustig aan wat volte werk gaan doen. Vooral veel grote voltes hierin kun je ze al enigzins wat sluiten en zodra je paard daarin wat makkelijker gaat de voltes wat verkleinen en weer vergroten. In het verkleinen kun je ze dan weer wat meer sluiten.

Het aanspringen in galop kun je ook het beste doen vanuit een kleine volte, deze rustig openen en dan in het openen van je volte aanspringen. (op het moment dat je paard aan je binnen been/ buiten teugel is, in de mate van de africhting, dus dat kan minimaal zijn bij zo'n jong dier)