hoe paard met zijn neus laten zakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

hoe paard met zijn neus laten zakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:06

nou hier komt mijn probleem
ik zat er pas is een keer heel erg goed op te letten dat de fjord die ik voor mensen rijd best wel opgekropt loopt.
nou lukt het me in het begin als ik lekker ga stappen enzo om hem lekker met zijn neus laag te houden en rijdt daarvoor ook veel voltes zodat die lekker los is, die voltes blijf ik in alle gangen rijden en doe ze ook vergroten en verkleinen.
maar zodra ik aan ga draven schiet die weer omhoog en krijg ik hem wel laag met zijn neus maar gaat hij zijn neus naar voren doen ipv naar beneden. ik heb wel eens les met hem maar niet zo vaak.
wie heeft hier tips voor om zijn neus naar beneden te laten zakken ipv naar voren?
alvast bedankt.

Juangi

Re: hoe paard met zijn neus laten zakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:36

Veel overgangen rijden en voltes en figuren blijven rijden. Ook helpt het als je je handen iets verder uit elkaar houd en met de teugels gaat spelen. Het ene paard heeft er meer moeite mee dan het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:46

Handen verder uit elkaar en spelen is gewoon zagen.

Wat het allerbeste helpt is je handen stilhouden, en been erbij. Wss komt hij in stap wel "in de krul"(aan de teugel is hier niet het geval imo) omdat je teveel tijd hebt om met je handen te werken, in andere gangen heb je die tijd niet Lachen

Houd je handen stil, goed zitten, en paard goed aan je been maken. Goed losrijden, en dan zou het helemaal goed moeten komen Ja

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 07:13

opgekropt loopt die zeker niet hier een foto en
hoe ik hem in de stap rijdt en hem eigenlyk zo zou willen hebben :

Afbeelding

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:49

Blijven rijden, contact houden en een klein beetje meer ruimte geven. Als hij je hand volgt kan je nog wat meer meegeven. Houd hem lekker voorwaarts en rijd hem als het ware naar je hand toe.
Als hij gespannen blijft stappen helpt het bij mij nog wel eens om even over de manenkam te kroezen. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:45

love_u: je zet je handen vast, en je blokkeert hem door je rug hol te trekken in de rug..... Lachen
Hij loopt idd niet opgekropt, maar hij hangt wel, en stevig ook Bloos!
Idd aan het voorwaartse gaan werken, paard van achter naar voren gaan rijden, goed aan de hulpen zetten, en werk aan je zit en handen Ja

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:39

dat is dan een momentopname dat die hangt want dat doet die zeker niet,
voorwaarts is die zeker, dus daar kan het niet aan liggen ik probeer hem ook zo veel naar myn hand te rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:22

De fjord loopt achter de loodlijn, het ziet er eerder uit als een trucje om niet aan het werk te hoeven of om onder jouw handen uit te komen. Fjorden hebben een kortere hals dan bijvoorbeeld een grote warmbloed, daarom zal het meer moeite kosten om hem netjes nageeflijk te krijgen. Verdiep je eens in het verschil tussen voorwaarts, waarbij het paard met een actief achterbeen door zijn rug de aanleuning opzoekt, en snel, waarbij hij snel loopt, op de voorhand, en soms ook nog eens in een ordinaire krul zoals deze fjord. Verder is de voorhand nog helemaal niet aan de orde, eerst moet het paard actiever worden en dat doe je aan de achterkant, dáár zit de motor! De voorkant komt dan vanzelf ook wel goed Ja Neem alsjeblieft les bij een goede instructeur... en regel een zadel, ik geloof nooit dat je hem zo echt dressuurmatig aan het werk kunt zetten.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 07:42

ik rijd ook altyd met zadel alleen was die ene keer zijn singelstoot gebroken Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:50

Anouar heeft er ook moeite mee. Ik heb nu een andere aanpak, totaal niet dressuur-verantwoord, maar het werkt wel heel goed bij hem (en ik rij toch geen dressuurwedstrijden)
Ik rij hem lekker voorwaarts en vraag dmv druk op de teugels (in ons geval druk op de neus) z'n hoofd naar beneden te doen. Heeft hij z'n hoofd op de juiste positie dan neem ik de druk helemaal weg. Doet hij z'n hoofd weer omhoog dan herhaal ik het weer. Na een paar keer herhalen is het kwartje weer gevallen en blijft z'n hoofd netjes laag.
Niet in de krul of wat dan ook, maar gewoon een net niet horizontale hals en het neusje iets voor de loodlijn. Als hij daarbij goed voorwaarts is en z'n rug ontspant ben ik dik tevreden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:54

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft er ook moeite mee. Ik heb nu een andere aanpak, totaal niet dressuur-verantwoord, maar het werkt wel heel goed bij hem (en ik rij toch geen dressuurwedstrijden)
Ik rij hem lekker voorwaarts en vraag dmv druk op de teugels (in ons geval druk op de neus) z'n hoofd naar beneden te doen. Heeft hij z'n hoofd op de juiste positie dan neem ik de druk helemaal weg. Doet hij z'n hoofd weer omhoog dan herhaal ik het weer. Na een paar keer herhalen is het kwartje weer gevallen en blijft z'n hoofd netjes laag.
Niet in de krul of wat dan ook, maar gewoon een net niet horizontale hals en het neusje iets voor de loodlijn. Als hij daarbij goed voorwaarts is en z'n rug ontspant ben ik dik tevreden.

Maar als het paard goed voorwaarts is is er toch geen druk nodig..ik zie liever dat het paard zelf de nageeflijkheid opzoekt. Vragen met druk, is een soort dwingen. Er staat dan waarschijnlijk ook druk op de teugels

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:00

Joceline schreef:
Lenneke_ schreef:

Maar als het paard goed voorwaarts is is er toch geen druk nodig..ik zie liever dat het paard zelf de nageeflijkheid opzoekt. Vragen met druk, is een soort dwingen. Er staat dan waarschijnlijk ook druk op de teugels

zo heb ik het ook geleerd je moet je paard toch ook duidelijk maken dat hij nageefelijk en voorwaarts moet lopen, dat doe je dan door middel van beloning toch?
mijn instructeur zei ook altijd als die omhoog komt weer weerstand bieden (druk)
en goed voorwaarts blijven rijden,
zodra die weer zakt gelijk belonen met de druk weg te halen
op den duur merken ze dat ze beloond worden voor hun goed gedrag
als ze nageefelijk zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:46

hestejente schreef:
De fjord loopt achter de loodlijn, het ziet er eerder uit als een trucje om niet aan het werk te hoeven of om onder jouw handen uit te komen. Fjorden hebben een kortere hals dan bijvoorbeeld een grote warmbloed, daarom zal het meer moeite kosten om hem netjes nageeflijk te krijgen. Verdiep je eens in het verschil tussen voorwaarts, waarbij het paard met een actief achterbeen door zijn rug de aanleuning opzoekt, en snel, waarbij hij snel loopt, op de voorhand, en soms ook nog eens in een ordinaire krul zoals deze fjord. Verder is de voorhand nog helemaal niet aan de orde, eerst moet het paard actiever worden en dat doe je aan de achterkant, dáár zit de motor! De voorkant komt dan vanzelf ook wel goed Ja Neem alsjeblieft les bij een goede instructeur... en regel een zadel, ik geloof nooit dat je hem zo echt dressuurmatig aan het werk kunt zetten.

Waarom zou je zonder zadel niet dressuurmatig kunnen werken??
Juist zonder zadel kun je heel veel voelen en het is nog goed voor je zit ook, ik ben juist voor zeker in het begin zoveel mogelijk zonder zadel te rijden,
Ik rij mijn jonkies zels in zonder zadel, vind dat veel veiliger ook.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:08

zo heb ik het ook geleerd je moet je paard toch ook duidelijk maken dat hij nageefelijk en voorwaarts moet lopen, dat doe je dan door middel van beloning toch?
mijn instructeur zei ook altijd als die omhoog komt weer weerstand bieden (druk)
en goed voorwaarts blijven rijden,
zodra die weer zakt gelijk belonen met de druk weg te halen
op den duur merken ze dat ze beloond worden voor hun goed gedrag
als ze nageefelijk zijn.[/quote]

Als het voorwaarts zijn goed zit, jij ontspannen bent en goed zit, en hij mooi over de rug loopt..zal het paardje zelf de nageeflijkheid opzoeken. Er is geen druk nodig enkel als het paardje naar boven komt dan belonen met ontspanning. Maar niet naar beneden vragen met druk enkel corrigeren.