Jong paard snapt beenhulpen niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Jong paard snapt beenhulpen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:57

Ik rij nu een ruintje in (NRPS) en hij is hardstikke braaf, snapt halthouden, sturen, etc maar hij snapt niet dat mijn been het tempo aangeeft (samen met mijn zit), ik heb dit dus nog nooit bij de hand gehad. Normaal gesproken loste zich dit op door het te combineren met stemhulpen (werkt niet), door 1 keer kort maar streng te zijn met mijn been (werkt niet), aan de longeerlijn (werkt niet), met een zweepje (werkt niet). Als een ander paard voor hem draaft gaat het wel en als er iemand meerent ook. Maar ik probeer al 3 weken de omschakeling te maken, dat hij het los ook kan. Los snapt hij de rest van de hulpen wel. Alleen het aandraven en hem in draf houden is nog raadselachtig. Dit paardje is 5 jaar, sinds een jaar word er mee gewandeld en gelongeerd. Hij is braaf in omgang, heeft respect voor je en is zeer leergierig. Mijn inspiratie raakt een beetje op, hoe los ik dit op....... Tips mogen altijd, hoe belachelijk ook!

Groetjes Barbara

midgie

Re: Jong paard snapt beenhulpen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:07

Heeft hij leren wijken voor druk vanaf de grond,
Vaak voor een jong paard is het erg moeilijk om de link te leggen als je er dan ook nog op zit.
Hoe stuur je als ik het vragen mag?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:08

Volgens mij zit je stemhulp er niet echt voldoende in. Als hij aan de longe niet op een stemhulp reageert kent hij die dus ook onvoldoende. Zo te horen snapt hij lichaamstaal wel, dus als je hem met longeren kort bij jou houdt hoort hij vooruit te gaan als je stemhulp geeft en je iets naar zijn achterhand verplaatst. Om te controleren of de stemhulp er echt goed inzit kan je ook gewoon naast hem stappen,, "draf" zeggen en pas gaan lopen als hij draaft. Gaat hij niet draven voor jij loopt dan kent hij je stemhulp gewoon onvoldoende en als je dit echt gaat trainen denk ik dat het alleszinds met longeren wel zal gaan lukken.
(of heb ik het nu verkeerd begrepen en draaft hij wel aan de longe als er niemand op zit?)
En idd wijken voor druk,, als je hem (uiteindelijk, nadat hij het gewone wijken voor druk kent) aanleert te wijken voor een (dressuur)zweep kan je op dezelfde manier gaan aandrijven achteraan als hij alleen stemhulp nog niet snapt.
Geef hem de tijd zou ik zo zeggen Haha! ken je het gevoel dat iemand je iets te snel probeert uit te leggen en je alles door elkaar slaat?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:12

Leer hem idd op de grond wijken voor druk! Kent ie bijv. 'om' en 'terug' ik zou toch weer even terug gaan naar het begin en opnieuw beginnen met je stemhulp en dat straks combineren met je been..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:33

Alsnog bedankt voor het meedenken, maar hij staat al meer dan twee jaar prima aan de hulpen vanaf de grond. Zowel stem als het wijken voor druk. Daarom is het ook zo'n raadsel voor me. Als hij gelongeerd word reageerd hij top op stem, maar zodra ik erop zit snapt hij het niet goed meer. We hebben wat NH en zelfs wat VHD (zijn eigenaar dan) gedaan. Paard is zo handig als wat en zeker niet overdonderd want alles is rustig opgebouwd in jaren, maanden en weken. Hij kent 'om', 'te-rug', 'ho', 'stay', 'stap-pen', 'GA-lop', 'drrrraf', 'eeeasy', 'WHO' (vanuit galop of draf stilstaan) en 'voorrwaarts' helemaal en al jaren nog afgezien van de andere dingetjes die we hem geleerd hebben. Wijken doet hij ook prima, verplaats ik mijn gewicht iets en leg ik mijn kuit iets terug, stapt hij zo zijwaarts. Ook het wegstappen vanuit halthouden gaat prima, alleen het aandraven niet.
Hij is verkeersmak en heeft sinds het rijden geen pas verkeerd gezet, desondanks hebben niets overhaast. De afgelopen 2 jaar heeft zijn eigenaar (goede vriend) alles met hem gedaan, aan de hand schriktraining, longeren, wandelen op het strand, bos, over straat, hij heeft van de zomer met andere kleuter/kinder/puberpaarden op het land gestaan. En staat daar nu nog halve dagen.
En Lord_ik bedankt voor het meedenken maar ik ben geen penny, danku. Ik hoop ervaringsdeskundigen te treffen op het gebied van 'probleemgevallen', waar ik me dagelijks mee bezig hou, ik kom hier gewoon niet uit. Paard is helemaal bijgehouden vanaf jongs af aan, ontwormt, bekapt, nagekeken, voordat we gingen rijden is hij gecheckt door een osteo, tandarts is laatst geweest, we rijden/wandelen/longeren momenteel zowel met als zonder bit en hij reageerd op beide even goed. Zadel ligt goed, kamer is ruim genoeg....

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:43

Ik lees even mee, heb namelijk hetzelfde probleem. Mijn paard doet alles aan de longeerlijn heel braaf en reageert dan goed op mijn stemhulpen. Maar met rijden kan ik alles proberen, ze gaat gewoon niet. Ben benieuwd naar tips.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:10

Er zijn een aantal dingen waar ik aan denk als ik dit verhaal lees.

Ten eerste een aantal dingen die je moet na gaan voor jezelf:
- Zit je recht en in balans?
- Is het zadel mooi gelijkmatig op de rug?
- Ligt het zadel op de juiste plek?
- Past het zadel goed? (het mag, helemaal bij een niet-voorwaarts paard, absoluut niet op de schouder drukken!)
- Ligt de onderlegger goed?
- Heeft het paard voldoende bespiering?

Als je zeker weet dat deze punten in orde zijn kun je aan het werk gaan.
Pak een vast punt in de bak en markeer dit door een duidelijk voorwerp (bijvoorbeeld een pillon) dat er normaal niet staat. Maak je overgang elke keer bij dit punt. Eerst aan de hand, longe, dan achter een ander paard aan en later helemaal 'los'. Eventueel kun je er zelfs een balkje neer leggen. Dat kan heel goed helpen aangezien het paard de benen dan al meer op moet tillen, een beenhulp op het juiste momen kan dan heel goed helpen. Zorg er voor dat je duidelijke hulpen geeft zowel met je stem als met je been.

Dan nog een stukje rijtechniek dat je heel goed in gedachten moet houden:
Bereid de overgang heel zorgvuldig voor.
Teugels op maat, benen lang, af en toe licht bij drijven en actief rijden in stap. Zodra je voelt dat hij wil gaan draven pak je hem van voor nog heel even bij je, je legt je been aan en laat voor langzaam los tot hij in draf zit. Stop dan direct met je hulpen en laat langzaam je benen weer helemaal los. Met je hand houd je natuurlijk een licht contact. Als hij terug valt in stap is dat niet erg. Herhaal de oefening gewoon. Je zult vanzelf zien dat de draf telkens langer gaat duren. Letterlijk elk stapje is vooruitgang!

Eventueel laat je een paard voor die van jou alvast rustig draven terwijl jij dit paard actief laat stappen ter voorbereiding van de draf.
Ik persoonlijk zou echter eerder kiezen voor een persoon die vanaf de grond begeleid met een longeerzweep en lichaamstaal. Dit omdat het paard dan niet leert om te hangen aan andere paarden.

Wat ook nog wel eens wil helpen maar waar ik niet zo'n enorme voorstander van ben is het paard uit balans brengen en het dan door drijven de draf in. Dit werkt net als bij een brommer of fiets die op het punt staat om te vallen. Door tempo te maken trekt hij weer recht naar voren. Je vraagt eerst binnenstelling, dan ga je drijven, je vraagt steeds meer stelling en drijft nog meer dan laat je hem in een keer afwenden en drijft hem behoorlijk door. De meeste paarden vallen (!) nu in draf. Direct helemaal los laten zodat hij weer balans kan vinden en helemaal de hemel in prijzen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 10:01

Dankjewel Malenka, voor je antwoord. (en de rest ook hoor!!)
-zadel ligt correct, kamer is ruim genoeg, schouder ligt helemaal vrij, zadel drukt of knelt niet, ligt een dun shabrakje onder.
-ik durf te stellen dat ik in balans zit en ontspannen (dus geen aangeklemde knieen oid)
-het vanaf de grond met longeerzweep en lichaamstaal gaat super, totdat ik mijn benen erbij gebruik, hoe licht ook, hij stopt eerder dan dat hij aandraaft
-paard is voldoende bespierd om ermee aan de gang te gaan. ord al ruim een jaar mee gewandeld, gefietst, gelongeerd en VHD en NH mee gedaan. En ben er nu twee maandjes mee bezig (qua erop zitten etc), al wat stapritjes gemaakt van een 3 kwartier buiten.

Ik denk dat ik met je eerste tip aan de gang ga, de rest is al geprobeerd. Wellicht het van pion tot pion draven, eerst aan de hand dan aan de longeerlijn, met ander paard ervoor en dan zelf... We hadden dit zelf ook bedacht, maar ik koos gewoon een stuk bak uit, achteraf gezien was het voor het paard dus niet helemaal duidelijk welk punt dit was. Van pion tot pion is voor hem ook makkelijker.

Ik ga er een tijdje mee aan de slag en jullie horen het nog, als jullie nog iets anders weten....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:11

Ik zou ook idd op de grond gaan beginnen net als al genoemd is. Bedenk je ook dat ineens luisteren naar iets wat op je rug zit tijd kost. Maak het ook leuk voor hem en uitdagend. En beloon het goede, probeer steeds meer over te nemen en iemand die ernaast loopt steeds minder te laten doen. Hij moet ook leren dat de link been niet gekopelt moet worden aan stoppen dus op het moment dat je dan stopt leert hij het juist wel. je moet niet grover en ruiger worden maar de volhouder wint en de hulp stopt pas bij voorwaarts. en idd van punt tot punt kan ook helpen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:17

Is het ook iets om ohz en vanaf de grond te combineren?
Omdat je aangeeft dat hij supergoed luistert naar alle hulpen vanaf de grond die jij geeft.
Als je er iemand anders (een goede ruiter/amazone) opzet en jullie combineren de hulpen vanaf de grond en vanaf de rug?

Schoot me ineens te binnen hoor, geen idee of het zou werken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:46

Dat wilde ik idd ook vragen. durft hij wel te draven als je erop zit? dus jij alleen zitten en niets doen en dan iemand anders vanaf de grond gewoon longeren. Doet ie het dan wel? Ik ken namelijk wel meer paarden die ohz gewoon niet durfde te draven.

edit: het antwoord op mijn vraag al gelezen staat in de begin post slimmie dat ik ben Bloos

Is er geen mogelijkheid dat je met iemand anders ohz naar buiten gaat? Je laat de andere persoon een stuk wegdraven en houd die van jou nog een tijdje bij je tot je voelt dat ie echt achter die ander aan wilt (zorg wel dat je aandraaft voor je serieus verzet krijgt) dan drijf je met je been en laat je hem van voren los als ie aan draaft prijs je hem de hemel in en laat je hem naar de ander toe draven. Op die manier kan je dat langzaam opbouwen dus steeds sneller naar de ander toe draven tot je op het laatst te gelijk aan kunt draven of zelfs weg kan rijden van de ander. Zorg wel altijd dat jij de hulp geeft voor hij aandraaft en laat m nooit op eigen initiatief aandraven.
Zou normaal gesproken wel moeten werken omdat ze altijd samen willen blijven en daar kan je dan mooi gebruik van maken.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:57

kan er weinig aan toevoegen maar ook veel belonen als hij veen reageert op je been

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 09:43

Hai daar ben ik weer, ben aan de slag gegaan met van pion tot pion draven, maar nog steeds zodra ik mijn benen gebruik gaat de rem erop... (niet stilstaan, maar langzamer stappen) Maar goed, we hebben het pas 2 keer gedaan dus we proberen gewoon nog even verder. Ik laat hem ook niet stoppen als ik harder wil hoor, want inderdaad dan leert hij het verkeerd.
Op stem doet ie alles. Als ik zit en niets doe en ik laat hem op stem aandraven dan gaat het goed. Hij is niet bang voor mijn been, want kan er rustig mee zwaaien, klapperen etc. We belonen hem veel voor alle dingen die hij goed probeerd te doen (met stem, klopje, aai en bij bijzondere of nieuwe dingen soms een snoepje (nee hij is niet verwend en 'eist' zijn snoepje niet op, daar zorgen we wel voor)....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:54

Ik ben natuurlijk weer het simplistisch verbond, maar zou het toch nog weer proberen
met jij op de grond, "longeren" al dan niet met lijn, en iemand anders op je paard.
Zodat hij de commando's kan gaan koppelen.
(is hier al geopperd)

Ben zelf ook wel eens het rijhaasje geweest, bij een paard dat er inderdaad niets
meer van leek te snappen toen zijn vaste baasje erop zat en vanaf zijn rug
hulpen ging geven. (al dan niet gecombineerd met stem, iemand er naast of wat dan ook.).
Lastige is wel dat timing van diegene op de grond en ruiter goed moeten zijn
en op elkaar afgestemd. Anders gaat het natuurlijk niet.

Tja en het ene paard heeft dat soort dingen sneller door dan de ander.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:13

het is mijn paard niet. De eigenaar longeerd hem, ik rij erop. Gaat prima allemaal, stap, draf zelfs al per ongeluk galopje. Alleen die hulpen naar de draf toe en in draf houden....... we lopen beetje vast, omdat ik ook geen progressie zie of ook maar het idee heb dat er iets gaat veranderen. Ben hier nog nooit tegenaan gelopen, vandaar dit topic

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:26

Bij het inrijden van mijn jonge pony liep ik hier ook (in iets mindere mate) tegenaan. Wat bij haar het kwartje heeft laten vallen is haar meenemen op buitenritjes als handpaard met mij er op en dan goed afstemmen met ruiter op leidpaard wanneer we gingen aandraven. Dus eerst de beenhulp kan geven (drijven in cadans met het wegvallen van de buik aan die kant, dus als het ware een beetje slingerend)
dan de stemhulp en meteen daarna draaft de leidpony aan. Mijn pony reageerde heel sterk met vertragen in draf als je ook maar een fractie naar voren kwam met je gewicht en veel paarden blokkereren ook als je met twee benen tegelijk aandrijft. Inmiddels doet mijn pony het praktisch altijd correct bij de drijvende hulpen, maar ze is zo sensibel dat ik nog steeds heel erg moet oppassen niet naar voren te leunen tijdens het draven want anders vertraagt ze direct.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:59

en dubbele longe al eens geprobeerd? en dan erachter lopen ,alsof je paard ingespannen is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:45

Hoe gaat het nu?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:03

Ik zou toch meer proberen te werken met stemhulp.
Even lekker longeren, grondoefeningen, en het vervolgens nog is proberen.
Ik denk toch dat daar de oplossing zit, verder moet jijzelf natuurlijk mooi recht en stil in balans zitten Ja.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:10

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat!
Rijd je met een spoortje? Heb al vaker meegemaakt dat jonge paarden op je been gaan hangen en dat het met een klein spoortje makkelijk opgelost was.
Ik neem tenminste aan dat je hem niet onnodig aan zult raken..

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:56

hier even een stipje.

mijn pony snapt het tijdens losrijden juist beter dan aan de lijn met mij erop.

dus ik ga even mee lezen