Hengst wil niet vooruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Hengst wil niet vooruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:52

Hoi,

ik heb een 4.5 jarige fjordenhengst en zit met het volgende probleem. Hij wil gewoon niet vooruit. Niet in stap niet in draf en niet in galop. De tandarts is langsgeweest en heeft zijn tanden gevijlt, zadelmaker is langsgeweest en het zadel past. Toch maar eens boomloos geprobeert , maar niets helpt. Hij blijft gewoon op een slakkentempo lopen. Hij stapt geen 5 km per uur en zelfs in groep loopt hij laatst , hij zit er zelfs niets mee in dat hij ze niet meer ziet. Ik krijg wekelijks een uur privé dressuurles en we krijgen parelli les. Ook met het grondwerk gebeurt alles op een enorm slaapverwekkend tempo. Ik rijd hem met zweep, ik geef eerst een hulp met mijn kuit, den hak en reageert hij dan nog niet dan krijgt hij een tik met de zweep, maar zelfs die tik met de zweep deert hem niet. Ik moet altijd drijven want anders stopt hij en gaat hij gewoon stil staan. Mijn lesgeefster heeft wanneer we gaan galopperen zelf een zweepje vast zodat als hij niet op mij reageert ze me wat kan helpen. Leuk is het niet ik ben altijd stikop als we gereden hebben. Hij is voor de rest tiptop in orde. Ik heb hem nu een jaar en ik dacht dat het wel zou beteren. Iets is het gebetert, maar het is nog altijd enorm hard werken om hem in het juiste tempo te laten lopen en daar te laten . Heeft iemand goede tips voor mij?

Liselot

Re: Hengst wil niet vooruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:56

als je paard echt absoluut niets mankeert zou ik hem persoonlijk een keer vreselijk vooruit jagen en dan ook echt heel goed aanpakken. beestje heeft gewoon naar jou te luisteren!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:19

is hij ook zo zonder jou?

heb je al wat ''heter'' voer geprobeert?
staat hij op stal of 24 uur buiten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:20

wat dacht je van castreren????

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:23

En zorg voor veel afwisseling in zijn werk, zodat hij in zijn koppie ook lekker fris blijft.
Hoe was hij toen hij is beleerd?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:28

Castreren lijkt mij juist onhandig omdat ze dan rustiger worden. Ik zou gewoon voer gebruiken waar hij wat drukker van word en misschien meer variatie aanbrengen. Het klinkt namekijk ook als verveling, maar dat is eigenlijk slecht te beoordelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:30

gekkie............ dat stilstaan is puur dominantie......... en hengsten zijn gruwelijk lui in het werk

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:31

Juangi schreef:
Castreren lijkt mij juist onhandig omdat ze dan rustiger worden. Ik zou gewoon voer gebruiken waar hij wat drukker van word en misschien meer variatie aanbrengen. Het klinkt namekijk ook als verveling, maar dat is eigenlijk slecht te beoordelen.

Mijn hengst was altijd een doetje, stoer en voor niks bang.
Afgelopen voorjaar is hij gecastreert en ziet nu achter elk bosje spoken......
Mijn andere hengst is precies andersom, dus elke hengst is anders.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:31

Mijn fries is ook niet de friste in haar hoofd. Altijd chill... maar volgensm ij niet zo erg als dievan jou. Ik weet wel dat ze haar vroeger met de longeer zweep achter haar aan in gallop moesten houden. Nou, ik kan je wel vertellen dat dat niet echt nodig hoeft te zijn. Ik heb 3 maanden op een echt te luie fries gereden en het gaat echt steeds beter. Ik denk dat het bij jou fjord ook is dat als je been geeft geeft hij een kleine reactie en na een paar stappen is er niks meer van te zien. ZO stel ik het me iig voor. Het enige wat je echt altijd moet doen is concequent met het been blijven. Altijd voorwaarts blijven denken. En liever 1 tikje te veel dan een pas te langzaam:) Je mag best eens 'grrr' zeggen. Wat bij mij op een gegeven moment goed hielp was mijn paard voor mij uit te laten lopen ipv veel mensen altijd zeggen onder je. Als dat eenmaal goed gaat, nou dan snap je zelf ook wel dat hij dan onder jou veel gemakkelijker is:)
Het duurt bij slome paardjes echt heel lang. Het is neit een kwestie van even een maandje en dan is het over. Maar, als je ze eenmaal hebt kun je trots zijn dat ze voor jou willen werken:)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:32

volledig eens met kiwiko, hengsten zijn inderdaad lui en plakken vreselijk aan het been.
had er trouwens overheengelezen dat het een hengst is.

maar dan nog blijf ik er bij om hem eens goed op zijn plek te zetten en onmeunig naar voren te jagen. dit heeft niet te maken met weinig voer namelijk.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

LiSSy schreef:
volledig eens met kiwiko, hengsten zijn inderdaad lui en plakken vreselijk aan het been.
had er trouwens overheengelezen dat het een hengst is.

maar dan nog blijf ik er bij om hem eens goed op zijn plek te zetten en onmeunig naar voren te jagen. dit heeft niet te maken met weinig voer namelijk.

Veel mensen op bokt hebben toch echt de neiging om elk paard in een hokje te stoppen(toevallig zat ik echt NET op een topic waar ze dat deden:P). Niet elke hengst is hetzelfde. Ik ken JUIST hengsten die veel spetterder waren toen ze hengst waren dan toen ze geruint waren. Bij een was het zelfs zo erg dat hij er 2 of 3 jaar uit was geweest.

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

heb je idd vaker met hengsten ! zo hebben wij dr thuis een die ook niet wil lopen , gaat stilstaan en bijt in je voeten zodra je been geeft.. hij zal toch moeten weten wie de baas is ! idd goed op zijn plek zetten.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:03

hoi,
in maart gaat hij naar de keuring, dus castreren is voorlopig geen optie. Wordt hij niet gekeurt, dan praten we nog eens Knipoog . Dominantieprobleem lijkt mij niet. In het verleden was hij enorm dominant , maar na bijna een jaar wekelijks parelli lessen en grondwerk zijn we al een pak verder wat dat betreft. Verder mankeert hij echt voor de rest niets, dierenarts moet binnenkort nog eens langskompen, ik ga hem nog maar eens vragen om eens een keertje bloed te trekken en eens kijken wat daaruit voort komt.

In de wei is hij niet overdreven vooruit. Hij showt wat naar de paarden naast zijn wei maar is niet overdreven actief. Hij staat 24 op 24 7 van de 7 buiten met een shetmerrie en een merrie die niet vruchtbaar is , en deze laatste zet hem regelmatig op zijn plaats als zijn testosteron de bovenhand neemt. Misschien inderdaad nog eens proberen om hem cordater aan te pakken. Ik heb hem al een aantal keren op zijn donder gegeven, maar mijnheer is niet snel onder de indruk. Wel denk ik dat hij ooit met een slecht passend zadel gereden geweest is. Hij heeft een witte vlek boven op zijn schoft. Verder hebben ze niets gevonden dat er op lijkt dat hij pijn heeft in zijn rug.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:06

je zegt dat je al super veel hebt geprobeert dus daar kan het niet aan liggen. castreren lijkt mij geen optie.
misschien een keer round pennen?
en anders flink aanpakken of in zijn achteruit dan gaan ze vanzelf wel voorwaarts lopen

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:14

Ik heb ook z'on paard dat er gewoon geen zin in heeft. Mist gewoon de werklust. Je kunt wel afwisselen maar als je weer gaat dressuuren dan krijg je weer z ón slakkentempo.
Mensen zeggen dat je consequent moet zijn,en het paard beter voor het been maken. Maar je kunt een paard niet leren dressuur leuk te vinden. Als jij niets doet dat doet hij ook niets.
Het is gewoon een karakter eigenschap en je kunt er niets aan veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:32

Fototje van de voeten misschien? Een jong dier dat zich bijna nooit een keertje uitleeft zou ik helemaal binnenste buiten laten keren. Zolang hij nog niet vooruit te branden is kun je de keuring ook wel vergeten trouwens, of doet hij het aan de hand wel flitsend? En stel dat het in het karakter zit, wil je daar dan echt mee fokken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:43

Lynske78 schreef:
Ik heb ook z'on paard dat er gewoon geen zin in heeft. Mist gewoon de werklust. Je kunt wel afwisselen maar als je weer gaat dressuuren dan krijg je weer z ón slakkentempo.
Mensen zeggen dat je consequent moet zijn,en het paard beter voor het been maken. Maar je kunt een paard niet leren dressuur leuk te vinden. Als jij niets doet dat doet hij ook niets.
Het is gewoon een karakter eigenschap en je kunt er niets aan veranderen.

een karakter kun je niet veranderen, maar je kunt ieder paard actief aan het been krijgen. En als je ook een lui paard in de dressuur voldoende afwisseling biedt, en zelf uitermate consequent bent met rijden, kun je ook de dressuur een heel stuk verbeteren.

TS, beginnen met afleren om steeds te drijven. 1 hulp, geen reactie, versterken. En als het nodig is, eis je reactie en om heel eerlijk te zijn interesseert het me dan niet meer hoe, maar hij MOET op jou reageren. Maar dat begint dus wel al in de omgang. Alles wat je van hem vraagt moet vlot en zonder enige aarzeling gebeuren. Want wsl is hij daar ook al liever lui dan moe.

*even aannemend dat het niet fysiek is, en qua castreren sluit ik me aan Kiwiko*

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:30

Als hij niks mankeerd, en dus gezond is , dan moet je op je strepen staan, vooruit is vooruit, niks anders.
Tis uiteraard niet het meest vinnige ras alhoewel er daar ook verschillen in zijn weet ik ook wel maar ze zijn iets rustiger en kunnen ook al wel iets meer verdragen als je bv even een tikje met de zweep geeft maakt dat op zo'n paardje niet dadelijk een grote indruk, je moet er dus wel reaktie op krijgen hééééé.
Ik ben er wel zeker van dat hij het wel zou doen als je iets heviger er tegenin zou gaan.
ik stuur je nog een pb

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:11

Geef hem eerst maar eens een schep brok/muesli extra en laat hem eens goed nakijken door een va, als hij verder goed gezond is kun je het probleem onder het zadel oplossen.

Stop eerst eens met continu drijven, daar stompt hij juist van af. Neem een zweep met leren slagje en spoor 1x aan, geen reactie is nog een x en meteen een flinke klets met de zweep op zijn kont. Bokt ie? Goed zo, dan heb je tenminste reactie. Op die manier heel consequent zijn, 1x aansporen, geen reactie is een goede mep.
Rijd de eerste keren kort, zodra hij vlot voorwaarts gaat stop je en beloon je hem uitgebreid, ookal is dat na 5 minuten.
Als hij weet dat hij mag stoppen als hij actief is zal dat ook helpen.

En echt even goed laten nakijken en voer hem flink bij, kijken of je dan reactie krijgt.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:38

Hoi,

hij is tiptop in orde. Dierenarts is erbij geweest , ook voor zijn rug na te kijken is er iemand langsgeweest . Zijn voer is al een stuk opgedreven , hij krijgt nu 2x per dag een kilo topsport van het merk culminar en een schep haver. Normaal ben ik hier niet echt voorstander van, maar op den duur probeer je vanalles. Hij durft wel eens een sprintje trekken en een bok zetten in de wei, maar meestal is dit ook heel snel terug over. Dan staat hij relaxt te gapen en, begint hij te grazen. Het zou kunnen dat het aan mij ligt , Als mijn parelli instructeur hem over neemt om grondwerk te doen, dan schiet hij direct wakker . Als hij erop zit is het ook weer wat minder allemaal terug.

Ik heb hier nog een filmpje gevonden. Ik denk dat dit ongeveer het tempo is dat hij moet lopen ? let niet op mijn geweldige houding en ik moet leren contact met mijn teugels te houden, dankzij mijn lesgeefster is dit al pakken beter. Wat mij opvalt is dat ik mijn zweep helemaal niet zo vaak gebruik als ik altijd denk. Ik zit gewoon heel de tijd te keuteren ? Man lief vind het ergens in de helft ook nodig om de honden te filmen. Dit filmpje is van in de lente , toen kreeg ik nog geen les, intussen zijn we dus al een stuk vooruit gegaan, enkel het tempo, daar moet ik nog echt aan werken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:39

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:50

Op het filmpje vind ik hem best oké lopen. Het ziet er ook niet uit alsof je vreselijk veel moeite moet doen (da's in ieder geval positief Haha!)

Ons eerste paard, wat we nog altijd hebben, was met rijden ook zo. Niet vooruit te branden.

Het enige wat bij haar hielp was zéér consequent zijn. Niet in één keer reactie = mep.

Ik vind dat geen leuke manier van rijden dus uiteindelijk zijn we alleen nog andere dingen met haar gaan doen (wandelen, buitenritjes...). Ik snap dat dat voor jou geen optie is Knipoog

Je moet nog naar de keuring, anders zou ik zeker castreren. Bij luie hengsten is dat vaak een uitkomst Ja.

Kan ie wel een beetje showen dan? Op de keuring zien ze niet graag zeer flegmatieke paarden meen ik?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:26

Ik zie meteen al dat je constant een klein beetje been geeft. Nooit doen. Zo wordt hij alleen maar doof aan je been, hij geeft ook nog eens geen reactie. blijf concequent. Ik weet dat veel mensen zeggen 2x been dan een tikje. Maar, denk ik jou geval maar 1x been ...geen reactie? hup naar draf en anders even flink hard galloperen! Dat is even een paar weken flink door zetten, maar daarna word het leuker voor jou en ook voor je paard.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:54

Ik ben inderdaad bijna heel de tijd been aan het geven, anders staat hij direct stil. ik zou wat sneller moeten reageren , zeker als ik erop zit durf ik te zacht reageren en dat zal hij weten, op de grond ben ik cordater. Al is hij daar ook niet echt vooruit. Hij kan wel showen, maar veel tempo zit daar niet bij, misschien eventjes. Ook tijdens het galopperen, hij galoppeert in een heel rustig tempo, en wil je hem eens lekker laten doorgalopperen, dat gaat gewoon niet. 1 keertje is het mij eens gelukt om hem buiten in groep eens lekker laten uit te razen en achteraf heb ik hem uitgebreid beloont. Hij had er ook wel van genoten. Maar ik ben degenen die het hardste afziet tijdens het rijden geloof ik. Mijn lesgeefster dressuur is er eens opgekropen om hem te laten doorgalopperen , maar ook zij krijgt er niet meer uit dan een verzameld galopje. En zij is veel cordater als ik. Wel als zij hem aantikt bokt hij , maar gaat geen pas sneller. Hij staat nu een 3 tal weken stil, ik wil eens kijken of hij na een aantal weken vakantie misschien wat verandert en misschien een vitaminekuur ? Ik laat in ieder geval nog wel eens bloed trekken. Ik heb voor de rest niet echt de indruk dat hij last heeft ergens? hij is vrolijk voor de rest, meestal lekker ontspannen tijdens het rijden.

Afwisselen doen we genoeg, ik laat hem ook maar een keer of 3 per week werken, een keer dressuur ,grondwerk, buitenritten en we huren regelmatig andere binnenpistes zodat hij overal wat komt, maar hij is ook nooit onder de indruk. Voor de rest is hij wel braaf hoor, hij doet zijn overgange goed en is puur op been te rijden, enkel iets meer tempo zou welkom zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:09

bokken als je een tik geeft mag dus niet, hij moet voorwaarts reageren, dit is gewoon protest. En eerst op de grond zorgen dat hij vlug is in alles, echt heel streng en meteen reactie eisen zodra jij iets vraagt. Hij moet vooral in zijn hoofd vlugger worden.