Advies nodig!! Pony met erg korte stap!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vagebondlove

Advies nodig!! Pony met erg korte stap!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:52

Hallo ,

Ik ben van plan een Pony erbij aan te schaffen ,
Nu heb ik er 1 op het oog maar ik begin te twijfelen aan 1 ding ...
Hij heeft een erg korte stap , (voelt als een soort tolt soms)
op sommige stukken gaat het wel goed .
De bedoeling is om met hem dressuur wedstrijdjes te gaan rijden.
En weet wel dat het ongewenst is
Nu is mijn vraag , is dat makkelijk te corrigeren?
de pony is 13 , m2 niveau
Ik vind hem echt erg leuk ! dus ik ben benieuwd naar reacties

Alvast bedankt ,

Groetjes Dominique

Alicia2u

Re: Advies nodig!! Pony met erg korte stap!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:57

Als hij al M2 loopt, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Toen ik mijn paard kort was de pas rechtsachter ongeveer 15 cm korter als linksachter. Het heeft bijna een jaar geduurd, maar na een paar maanden intensief rechtrichten, zie je er nu niets meer van. Ik weet niet of de situatie te vergelijken is, maar mijn ervaring is dus dat je er wel wat aan kunt doen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:59

Mijn eerste gedachte is dat een m2 pony nooit een hondsberoerde stap kan hebben Lachen. Heb je hem zien lopen onder de huidige eigenaar of heb je er alleen zelf op gereden? In het laatste geval zou ik aanraden om de pony door de huidige eigenaar te laten rijden en te beoordelen of hij dan nog een korte stap heeft. Wellicht is het iets wat tussen jullie 2 nog wat verder uitgewerkt moet worden, maar beschikt hij wel over een goede stap Lachen
Mijn paard had aanvankelijk ook een korte stap maar dit kwam voort uit een gebrek aan rust tussen de oren Clown. Ik heb eindeloos lang en laag met haar gereden zodat er wat rust in het hoofd kwam. Daarna was de stap ineens geen probleem meer...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:11

volgens mij is dat wel te trainen hoor. met balkjes mss een idee?

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:34

bedankt voor de reacties , de huidige eigenaar heeft hem eerst
voorgereden , en viel me dit al op . hij beschikt denk ik wel over een goede stap want er zitten wel goede stukken tussen,
verder is het egt de pony die ik zoek ...
maar ik begon wel te twijfelen daardoor .
daarom vind ik het fijn advies te krijgen van bokkers die het probleem kennen of het wel te corrigeren is

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:35

Mijn merrie heeft op haar 17e nog ruim leren stappen en draven. Ze was altijd van een manege en ze was heel kort en opgekropt. Na een half jaar lang en laag en veel weidegang begon ze heel ruim te lopen en drukte ze eindelijk haar rug niet meer weg.

Ik denk dus dat het prima op te lossen is!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:33

Ja hooi mensen. Je kan niet elke appel met elkaar vergelijken. Wanneer hij M2 loopt dan zou er in principe niks mis moeten zijn aangezien dat dus wat je zelf al aangeeft neit echt gewenst is tijdens wedstrijden en je dus niet zover zou kunnen komen. Heb je hem/haar verder wel clinisch laten keuren? Je moet het zelf weten, maar als ik jou was zou ik toch nog even verder zoeken. Lachen

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:41

met veel tijd en moeite krijg je dat vanzelf weer goed

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:14

kan het zijn dat de pony in het verleden m2 was en er nu een tijd niks mee is gedaan waardoor de soepelheid etc weg is? Als je zelf die oefeningnen beheerst zou ik controleren of de pony het echt nog allemaal kan. In elk geval laten keuren!

RENSKIRT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:15

het lijkt mij niet erg als hij m2 loopt, ik denk ook wel dat je het kan verhelpen. leek het niet alleen zo?

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:29

Bedankt voor de reacties ...
Ik weet wel dat niet alle paarden hetzelfde zijn , maar zelf dacht ik aan een ontspanningsprobleem , want het duurt ook even voordat je hem ontspannen en laag hebt.
Ik denk dat ik aan de huidige eigenaar maar ga vragen hoe dat zit , en of het iets is van de laatste tijd omdat ze wel wedstrijden heeft gereden ... Met het proefrijden heb ik wel het een en ander uitgeprobeerd en alle knoppen zitten er op
Maarja als ik dan niet verder kan komen als m2 ?? zou jammer zijn. ik wil hem zeker wel laten keuren.
En het leek niet alleen zo ik voelde het zeker wel ... niet constant hoor maar toch
Als het te corrigeren is , vind ik dat niet erg .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:36

Controleer even de protocollen, als hij altijd een 4 op stappen krijgt dan weet je waar je niet op gaat scoren!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:40

Dat is een goeie tip Dankje
Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:44

Ik denk, als je hem eerst een tijdje lekker lang & laag gaat rijden, dat de stap al gauw ruimer word. Pony die ik reed, had ook een hele korte stap, en toen ging ik een tijdje lang & laag rijden, gewoon lekker voltetjes, stelling etc. gewoon rustig aan, en nu loopt ze heel mooi ruim. Lovers En nu kan ze ook gewoon wat meer opgepakt worden, zonder dat haar stap meteen kort word. Ze hebben dan meestal gewoon van voor net even wat meer ruimte nodig.
Of is er even niks mee gedaan, en is ze een beetje stijf oid? Lachen
Als de pony verder volledig gezond is, zou ik me er niet zo druk om maken moet ik eerlijk zeggen. Ja

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:47

Oke , dankje ...
ik voel me al veel geruster Lachen

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:03

Allereerst denk ik niet dat je een pony gelijk moet afwijzen omdat hij sommige stukken een korte stap heeft. Als het verder je droompony is, wat maakt dan die stap nog uit? Daar kan je nog een heleboel aan trainen en verbeteren. En idd, als hij serieus M2 is, is het vast niet zo slecht als het lijkt.

Wat ik met m'n jonge Fries heb moeten doen, die had ook zo'n 'krabbel-stap', is heel (maar dan ook echt héél) langzaam stappen. Dus eigenlijk halthouden, maar dan met net een heel klein beetje beweging. Als hij in dat tempo op jou blijft wachten (en niet als jij je hand ontspant weer hard gaat stappen), kan je weer een pasje vooruit. Echt, het heeft bij mijn paard super geholpen! Het voelt zeker in het begin misschien idioot, maar hij werd er echt veel beter van. Is trouwens ook een goede wachtoefening.

Iig succes ermee! Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:08

ik heb ooit eens van iemand gehoord dat z'on paard dan "op"is...versleten....ik weet niet wat daarvan waar is hoor...

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:06

Ik zou willen adviseren om eventueel een goed ervaren onafhankelijke persoon mee te nemen en die te laten kijken en beoordelen. Dat kan zowiezo zeker geen kwaad naar mijn mening. En inderdaad klinisch laten keuren zou ik zeker doen, wellicht komt er dan iets uit de buigproef.. Hopelijk niet voor je natuurlijk.. En een da, geeft je met de keuring ook een advies wat betreft koop.
Succes ermee.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:10

Ik zou er niet te veel aan prutsen, zeker niet als ie al M2 loopt of heeft gelopen.
DA erbij als hij korter stapt dan voorheen zou geen overbodige luxe zijn idd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:12

Stap is de moeilijkste gang om te verbeteren. Dat hij daarmee M2 loopt zegt vooral dat hij verder wel een prettige pony is. Ik had zelf vaak 4en en zelfs 3en op de stap onderdelen maar kon dat vaak wel compenseren met andere hele goede onderdelen in draf en galop met 8en voor zijgangen.
Het blijft wel eeuwig frustrerend en ik koop nooit meer een paard met een slechte stap na deze.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 06:40

Lijkt me niet dat we vanachter de computer kunnen beoordelen of die korte stap een probleem zou kunnen zijn. Iemand gaf een tip om nog iemand anders te laten kijken, lijkt me een goed plan. Mocht er een probleem zijn komt het hopelijk met de keuring er ook nog uit. Dat de pony (ooit?? ) M gelopen heeft geeft natuurlijk geen garantie dat er verder niks aan de hand is.

T_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:10

Loopt de pony ook snel in stap? Want mijn pard "dribbelde" soms. Ik heb gewoon steeds mijn tempo aangehouden en toen ze ontspande liep ze ruimer. Dit echt als normaal aanleren is gewoon een questie van consequent rijden.
Succes

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:35

verder is het echt een leuke goede pony. goede heeft een fijne galop die je gemakkelijk kan verzamelen. verder erg fijn aan de hulpen , alleen dan die stap waarbij hij vaak die rug wegdrukt en moeilijk ontspannen laag kan lopen. Dribbelen kan ik het niet echt noemen .
Toch bedankt ...
Groetjes