Problemen met aanleuning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GoGo

Problemen met aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:10

Ik heb een probleem, mijn pony heeft met rijden een erg onrustige aanleuning.
Ze doet steeds haar hoofd naar beneden en naar boven.
Soms is het periodes minder maar het komt dat weer terug.
Haar tanden zijn nagekeken en ik heb gewoon een dubbelgebroken bit met een rond tussenstukje.
Op haar beenwerk is ze gewoon goed. Maar als je naar der hoofd kijkt lijkt het net of ze kreupel loopt voor..
Ik les met wel met haar maar het blijft moeilijk!
Misschien iemand met hetzelfde probleem of tips??

aeolusnr1

Re: Problemen met aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:13

d'as gewoon een manier om het bit te proberen te ontlopen.
Met een rustige hand dus blijven doorvragen en indien er even goede reaktie is dadelijk rust geven.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:42

je kan je handen wat breder zetten ( niet op je knieen maar wat breder) zo heeft ze iets meer steun,het kan namelijk steun zoeken zijn Knipoog
als ze dan goedloopt ga je beetje bij beetje je handen weer omhoog halen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:55

Ik denk juist dat je te veel druk geeft óf op het verkeerde moment. Het klinkt ook als teugelkreupel.

Handen breed zetten is imo niet verstandig en maak je jezelf sterker en dus leg je nóg meer druk op de teugels. Steun geven is mo het laatste wat je moet doen.Al zie ik dat zelfs als belemmeren ipv steun geven. Door teveel met de voorkant bezig te zijn, kan het paard niet los in z'n lijf zijn of blijven...

Hoe zit het met prive-les? Wat zegt die er van?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:38

Nee, ik zou hem ook niet steun geven als ik jou was. Paard moet op zijn eigen benen lopen. Laat de teugels maar eens wat losser, niet denken aan het 'nagevelijk rijden' moeten. In principe als ze echt ontspannen zoals je zegt is zou ze je dan moeten opzoeken. Wanneer ze mooi laag kan lopen met constante druk kan je haar meer laten verzamelen etc etc. Maar eerst zelf laten lopen van voor en achter uiteraard, maar je zegt dus dat dat het probleem niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:40

Hij eens lang en laag.... daardoor moeten ze op hun eigen benen lopen. Zogauw dit helemaal goed gaat kun je de hals wat hoger instellen. Het werkt ook goed om vaak te wisselen, dus eerst lekker lang en laag, dan wat ronder, dan 'wedstrijdhouding' dan weer iets anders....

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:56

Wat zegt je instructie hiervan? Want je geeft aan dat je les krijgt? Dan moet jouw instructeur het toch ook zien en jou hierbij kunnen helpen... toch?

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:01

Ja heb vandaag gereden en ging erg goed.. veel voorwaarts gereden en eigelijk bijna niet aan de voorkant gezeten..
Ze loopt er dan niet helemaal doorheen maar dat is niet mijn eerste zorg.
Instructie zegt stabiliseren.. ik weet ook hoe het moet voelen maar ze reageerd op elke kleine beweging.
Zou het niet helpen om een ander bit te proberen?
Als ik haar lang en laag rijd doet ze het ook..
Rij ik haar wat korter heb ik stukje aanleuning en dan krult ze een seconde op en neemt ze het bit weer aan.. terwijl het tempo hetzelfde blijft..
Het is erg moeilijk uit te leggen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:36

stabiliseren is een opmerking die ik nogh niet gehoord heb. Wat moet je dan doen? Moet je dan juist meer met je handen doen? -dat is imo een NO-NO

Met dat opkrullen in een seconde denk ik meer aan een valse knik eigenlijk. Paard moet gewoon afgebogen lopen met de neus op of net iets voor de loodlijn, zéker niet er achter als je zo'n probleem heb.

Als haar tanden goed zijn, verwacht ik niet dat een ander bit zal helpen.
- waar dacht je zelf aan, een scherper bit of juist vriendelijker?

Hoe zit het met het zadel? Kan best dat deze is gaan knellen door andere (meer) bespiering.
Gedraagt ze zich anders met poetsen, opzadelen?
Heb je de rugenwervel gevoeld? Is alles ontspannen op haar rug?

foto zou ook fijn zijn Vork

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:11

een zwaarder bit zou eventueel wel kunnen deze ligt stiller in de mond

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:36

Uhm waar wil je precies een foto van??
Met poetsen doet ze wel lelijk! Maar haar zadel is helemaal aagepast op haar rug!
vooral onder haar buik poetsen vind ze niets.
Stabiliseren is haar op de juiste plek houden met me handen, en dan been erachteraan.
Maar ze doet het vooral als ik veel overgangen rijd.
Dat verhaal van achter het bit snap ik, maar het rare is dat is tussen die knikjes door gewoon echt een fijne aaneuning heb.
Ik weet wel hoe het voelt als een paard de diep loopt maar dat is dit niet..
Ja ik dacht zelf aan het kk bit voor aanleuningsproblemen dat is een vrij zwaar bit, maar hij ziet er wel erg scherp uit en dat is nou juist weer niet te bedoeling. Dat neemt ze hem straks helemaal niet meer aan ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:18

Mijn haflinger doet dit ook.
Ik heb de ostheopaat laten komen en hij zat compleet vast.
Nu doet hij het nog een beetje,ik longeer hem momenteel meerdere keren per week flink bijgezet(met touwtjes,lammert haanstra methode).
Ik probeer hem wat door te vragen op die manier via longeren,heb nu een enkelgebroken bustrens erin maar wil een dubbelgebroken watertrens proberen om te zien of dit helpt.
Misschien goed hem eens te laten nakijken door een fysio of ostheo en misschien wat meer longeren?
Op die manier kan je hier wel mee aan het werk gaan,zonder dat je ruk en pluk reacties krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:28

GoGo schreef:
Stabiliseren is haar op de juiste plek houden met me handen, en dan been erachteraan

Nog steeds kan ik dat niet voor me zien..
Imo rij je eerst met je benen en zit en niet (eerst) met je handen Verward

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:56

je rijd idd met je benen Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:36

De basis van het paardrijden is vanuit je been naar je buitenhand toerijden en met je binnenhand lichte stelling vragen! Vergeet dat alsjeblieft NOOIT meer!

Je geeft aan dat ze de singel en het poetsen onder haar buik niets vind, eigenlijk geef je daar zelf al een probleem aan.
Als je pony last heeft van de singelplek (dus de buikspieren) kan ze nooit haar buikspieren aanspannen om vervolgens haar rugspieren te ontspannen en krijg je dus een kettingreactie van allerlei problemen. Ik denk dat je er heel goed aan doet om een osteopaat langs te laten komen, want ik denk dat ze zo vast als een huis zit.

Verder denk ik dat jij teveel met je hand rijd en te weinig met je been (al kan ik daar natuurlijk verder niet zoveel van zeggen omdat ik je niet kan zien rijden, maar ik haal dit uit je verhaal), daar kan lichte teugelkreupelheid uit voortkomen. Dit is op te lossen door veel voorwaarts te rijden en weinig hand te gebruiken. Overgangen rijd je op je ZIT en niet op je HAND.

Dit is absoluut niet negatief bedoeld maar meer als een advies en een hypothese. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:49

GoGo schreef:
Met poetsen doet ze wel lelijk! Maar haar zadel is helemaal aagepast op haar rug!
vooral onder haar buik poetsen vind ze niets.

Hoelang geleden is het zadel nagekeken? Er kan best iets verandert zijn in haar bespiering of houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:13

wat een wijsheid...zulke dingen komen niet vanzelf goed.
En oneliners zijn ook niet toegestaan,trouwens!

edit: heb even getemd naar aanleiding van jouw zinloze posts hier op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:52

dit is overigens niet bedoeld naar de opost van Sette hierboven..maar naar aan post die inmiddels verwijderd is door de mods.