longeren voor het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malih

longeren voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:28

Nu met de koudere dagen wil mijn bijrijd paardje niet meer lekker zakken en los worden in haar lijf, Uit eindelijk lukt het wel, maar dat duurt onwijs lang. (drie kwartier ) Zou het helpen als ik haar voor het rijden even longeer? Of heeft dit geen enkele nut? En moet ik haar dan bijzetten met iets (zo ja, wat adviseren jullie?)

Alvast bedankt.

eveline_86

Re: longeren voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:14

Het zou zeker kunnen helpen. Tenminste dat is mijn ervaring....
Als je paardje wat fris is, en je gooit haar voor het rijden even aan een lijntje, kan ze even lekker haar ei kwijt. Zonder bijzet of wat dan ook.
Dat is fijn voor haar omdat ze dat de overtollige energie vast kwijt kan (zonder dat jij op haar rug zit) en fijn voor jou, omdat ze dan vast wat rustiger en minder fris is, waardoor ze haar spieren waarschijnlijk ook minder aanspant. Als ik teveel energie heb, en t ook niet kwijt kan, kan ik ook m'n spieren niet ontspannen....
Hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:07

Ik denk dat sommige mensen ook wat moeilijker op gan gkomen met deze kou.
Laat hem idd voo rhet rijden even aan een lijntje lekker even in zijn eiegn balans lopen zodat de ergste frisheid er uit kan en de spieren even lekker wat warm kunnen draaien, je kan ook vanaf de grond wat gynoefeningen doen zodat de spieren wat kunnen rekken en strekken en dan pas erop,
Dus gewoon lekker opbouwen en even de tijd er voor nemen.
Zou zeker geen bijzet eraan doen, zeker niet als het paard nog warm moet draaien.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 11:00

Ik ga het vanavond even uit proberen Haha! En hopen dat het werkt Lachen dankjulliewel Haha!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:39

mijn paard is uberfris nu ,hij is 4 dus ik longeer ehm gewoon even evene kijken hoe hij is.
kan hij zijn bok even kwijt ipv dat hij hem opkropt tijdens het rijden Knipoog

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:21

Ik zou je paard idd even longeren. Dan worden der spieren al wat warm en worden de spieren ook losser. Hierdoor word ze dus losser in der lijf, daarom zou ik ook geen bijzet gebruiken, hierdoor word ze al(gedeeltelijk) in een houding gedwongen en kan ze dus niet lekker los worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:24

ik slinger noob altijd even rond voor het rijden. zonder bijzet oid. zadeltje gewoon op, beugels omhoog en teugels in de knoop zodat hij hier niet in kan gaan staan.
kan ie mooi in zijn eigen tempo opwarmen zonder directe belasting van iemand op zijn rug.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:59

Het klinkt misschien raar maar voor je gaat rijden geef je paard twee suikerklontjes dan zijn ze veel loser en rijden ze makkelijker!!

Succes

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:02

ROFL
Sorry Huilen van het lachen

Ik ga -als ik weer een zadel heb- ook longeren voor het rijden. Dat doe ik alleen in de winter omdat ze echt ontzettend veel energie heeft.
In de zomer is het niet nodig, dan is ze net even wat braver.
Zo kan ze zich even lekker uitleven en dr hoogste bokken showen, zodat ze dat niet meer doet als ik dr op zit Tong uitsteken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:40

Hoe lang longeren jullie je paard ongeveer? voor dat je gaat rijden?

t ging wel iets beter, er waren korte momenten dat ze even zakte,

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:49

suikerklontjes stimuleert het kauwen op het bit, waardoor ze makkelijker loslaten in de kaak. dit heeft echter niets te maken met de rest van het lijf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:39

ik denk dat je opzoek moet naar de rede of heb ik daaroverheen gelezen? Ik heb namelijk ookwel staan die het op koude dagen minder doen, daar neem ik gewoon meer tijd voor, dat zijn ze nu eenmaal wat strammer. Langer stappen, etc etc.

Ik het omdat ze te fris is, zou longeren lekker kunnen zijn om de ergste energie eruit te werken. Wat betreft bijzetten. Zet voor jezelf eens neer wat je wilt bereiken, zoek daarbij passende hulpteugels en weeg voor en nadelen tegen elkaar af. Vraag desnoods iemand met ervaring je de eerste keer te helpen met oa de afstelling etc.

Dan nog iets over het zakken, hoe vraag je haar te zakken?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:47

de oorzaak die ik als einigen kan bedenken is de kou. Daarnaast snap ik haar ook wel, de eigenaar crost er alleen maar mee, dresuurmatig rijden kent ze dan ook eigelijk niet zo goed.

Echt frisser als in de zomer is ze niet, atans niet dat ik kan merken. Zeker nu ze een deken op heeft valt het erg mee.

Over het bijzetten ben ik erg voorzichtig mee, Ik wil namelijk geen schade aan het paard, maar gewoon dat ze losser in haar lijfje word, en meer haar rug gaan gebruiken tijdens het rijden. En een volgende vraag is dan ook, welke bijzet geven jullie als voorkeur, om haar losser te werken, of te helpen tijdens het longeren.

Het laten zakken tijdens het rijden, ik probeer haar voorwaard te houden, en veel figuren te rijden, en overgangen. zodat ze losser word, met warmer weer ontspant ze en langzaam zakt ze dan meer, en uit eindelijk gaat ze dan ook haar rug beter gebruiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:08

Wat weinig kwaad kan (mits je paard wat achter de billen accepteerd is een bodywrap. bij mijn hengstje helpt dit stomme stuk elastiek maar mooi om hem te laten zakken in de hals met achterhand erbij zonder wat aan het hoofd te binden. Het loopt in een soort 8 om het lijf. om de boeg, gekruisd over de rug en om de achterhand. Je gebruikt 1 of 2 (misschien 3) elastische bandages. pben mag altijd.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:07

malih schreef:
Hoe lang longeren jullie je paard ongeveer? voor dat je gaat rijden?

t ging wel iets beter, er waren korte momenten dat ze even zakte,

Minuutje of 10 a 20.
Eerst even goed instappen, liever te lang dan te kort....

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:04

Maandag gaan we waarschijnlijk(mits goed weer)

even lekker naar buiten, voor de afwisseling Haha! de 29e, ga ik al jullie tips weer uit proberen Lachen maar meer tips zijn nog altijd welkom Haha!

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:43

longeren is idd wel een goed idee.
dan zijn zijn spieren ook al wat losser als je gaat rijden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:03

Ik longeer mijn haflingermerrie altijd voor het rijden. In de zomer soms niet, wanneer het warm is en ze dan toch wat minder fris is. Ik kan tijdens het longeren dan vaak zien hoe haar humeur en haar temperament is en kan mij daar tijdens het rijden op aanpassen. Ik stap haar altijd aan de hand in, zodat ze voor haar gekke buien goed opgewarmd is.
Nu, tijdens vorst, longeer ik haar ong. een kwartier, anders tien minuten. Instappen is voor de tijd al gedaan,.

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:05

Het zou zeker kunnen helpen. Tenminste dat is mijn ervaring....
Als je paardje wat fris is, en je gooit haar voor het rijden even aan een lijntje, kan ze even lekker haar ei kwijt. Zonder bijzet of wat dan ook.
Dat is fijn voor haar omdat ze dat de overtollige energie vast kwijt kan (zonder dat jij op haar rug zit) en fijn voor jou, omdat ze dan vast wat rustiger en minder fris is, waardoor ze haar spieren waarschijnlijk ook minder aanspant. Als ik teveel energie heb, en t ook niet kwijt kan, kan ik ook m'n spieren niet ontspannen....
Hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes Lachen

^^

daar ben ik het mee eens Ja

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:37

aangezien ik een zeer elastische hittepetit heb, en ik geen zin heb in kurketrekkers als ik zelf ben opgestapt, longeer ik mijn jonge paard altijd even voor het rijden. Soms 2 rondjes linksom en 2 rechtsom als ze relaxt is en ik haar een beetje moet drijven, soms 10 minuten of langer tot de ergste joligheid eraf is. Het helpt zeker wel om een paard los te maken, de spieren kunnen zo opwarmen zonder de belasting van de ruiter. Bovendien kun je haar zo vanaf de grond al attent erop maken dat jullie gaan werken zodat ze geconcentreerd op jou wordt en zo ook makkelijker doorwerkt als je opstapt. Ik longeer dan wel met heel veel overgangen en flink tempo, geen gelanterfant, en zonder bijzet, want ik wil dat ze vanachteruit zakt, niet op een stug touwtje aan het bit. Als ik haar goed longeer heb ik ook geen touwtjes nodig om haar rond en ontspannen te krijgen. Maar die van mij loopt het hele jaar door de hele dag buiten dus die hoeft niet zonodig voor het stretchen gelongeerd te worden, is al los door de weidegang. Tis puur omdat het vrouwtje geen zin heeft in gymnastische hogeschoolsprongen, zover zijn we nog niet in de africhting Clown

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:45

Ik longeerde Max ook af en toe even, maximaal 10 minuten, licht bijgezet voor het rijden. Vroeg niet veel, maar dan was hij lekker warm en soepel voordat ik erop ging en was hij meteen nagefelijk, en konden we ook meteen wat oefeningetjes gaan doen, vind ik soms wel even lekker.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:48

Ik heb altijd geleerd dat je een paard niet voor het rijden moet longeren omdat hij daar alleen maar drukker van werdt

(ik heb een friese hengst gereden van 3 jaar, die behoorlijk fris was in de winter.. ik longeerde hem voor die tijd ook altijd, totdat ik les kreeg en die mevrouw raade het sterk af, ik moes dus gewoon rustig tienduizende rondjes door de bak maken zodat hij ook rustiger werd, en t werkte echt!)

Ik rijd nu stap-draf kris kras door de bak (15-20min), ''snoetje naar voetje'' en rustig oppakken

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:08

benangelique schreef:
suikerklontjes stimuleert het kauwen op het bit, waardoor ze makkelijker loslaten in de kaak. dit heeft echter niets te maken met de rest van het lijf.

als ze de kaak loslaten kunnen ze de rest van het lichaam ook makkelijker ontspannen. span zelf je kaak/halsspieren maar eens erg aan, dan spannen je buik- en rugspieren automatisch ook.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:35

Ik merk dat mijn paard nu ook met dit koude weer een stuk frisser is.

Daarom ga ik hem nu ook weer voor het rijden longeren anders gaat hij bij de eerste paar passen in draf de lucht in.

Maar als ik hem aan de longe doe is het eerste wat hij doet (vooral nu) hard rondjes rennen. Als hij de eerste gekkigheid eruit heeft reageert hij wel weer gewoon op mijn stemhulpen. Maar ik was benieuwd hoe jullie dat doen of laten jullie je paard ook gewoon even rennen voordat je hem overgangen etc aan de longe laat maken? En hoelang en hoeveel laten jullie hem aan de longe stappen?

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:48

ik heb mijn paard van de week voor het rijden een kleine 20 min aan de longe gedaan
puur om het feit dat de grond buiten het niet toe laat om te draven, galopperen en dat het zo koud is dat hij anders te fris en te gespannen word

na die 20 min was hij lekker los en heb ik een uur priveles gehad wat best aardig ging