Probleem met Stelling vragen en buigen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blommen

Probleem met Stelling vragen en buigen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:33

Hoi hoi,

Ik heb een pony Wino. Waar ik 1 keer in de week mee rijd(ik ben te groot, zie mijn profiel en hij heeft 6 dagen in de week een klein verzorgstertje)

Het verzorgstertje rijd onder begeleiding. Maar we zijn op een punt dat we niet erg verder komen.

Hij heeft moeite met stelling. Zodra je stelling vraagt begrijpt ie het niet en wilt ie afwenden.

Ook buigt hij rechts heel soepel maar links niet.
Nu zij dat meisje haar instructrice dat het misschien slim is om hem met een elastiek te gaan longeren, zodat hij hij wat soepeler word zodat hij beter kan buigen. Maar eigenlijk heb ik geen verstand van hulpteugels en ik gebruik ze ook nooit. Ik wil hem nergens toe dwingen.
Maar wat vinden jullie van longeren met elastiek?

Ik zou dan zo'n longeer singel om moeten doen en het elastiek en dan op de ene hand het ene stuk elastiek korter en op de andere hand de andere kant.(lastig te verwoorden)

Is dit slim om te doen? Of hebben jullie andere oefeningen zodat ie meer kan buigen en losser word?
Ook zou ik graag tips willen hebben over stelling vragen.

Sorry lang verhaal, maar hoor liever meerdere meningen als 1 want ik wil zeker weten dat ik het goed ga doen als we er mee aan de slag gaan.

Nog 1 ding trouwens: Ik galoppeer nu best veel omdat hij daar wel losser van word.
Alvast bedankt

midgie

Re: Probleem met Stelling vragen en buigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:43

Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
staat in wat en waarvoor de stelling bedoelt is.
Ik zou zeker geen stiek doen, dat is een dwangmatige manier van trainen, neem de tijd.
Ga je eens verdiepen in het rechtricht verhaal, dat kun je als te grote ruiter ook naast e paard doen en is nog super leuk en leerzaam ook.
Train de spieren stukje bij beetje . zelf kun je ook niet in 1 x de split ook als ze een stiek aan je benen binden en aan beide kanten trekken, geef de spieren de kans om zich te verlengen en te ontwikkelen,dat heeft echt tijd nodig en dat kan heel geod en zelf beter dan er maar hulpmiddelen aan zetten.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:50

lekker veel je paar gymnastiseren, en veel van hand veranderen Lachen

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:52

Bedankt, daar heb ik wat aan. En idd van die split. Goede vergelijking. En hadveranderen, voltes, alles hebben we geprobeerd en heel veel mee geoefend.

Hij word binnen kort wel gemasseerd. Dat scheelt misschien ook.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:55

Bedankt voor de tip van de site... Ik ga even flink neuzen daar.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:57

Als je pony wil afwenden als jij stelling vraagt,
moet je dus duidelijker aangeven met je binnenbeen&buitenteugel dat je wel op de hoefslag wil blijven.
Niet meteen er allerlei hulpteugels tegenaangooien.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:01

Dat elastiek was meer om het losster te krijgen zodat hij beter buigt.

ook nog zoiets geks.... ALs ik hem rijd en de teugels even lang vast heb dan hangt de rechter losser? Dat is zeker omdat ie meer naar rechts scheef is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:38

Zijn spieren aan de linker kant zijn een stuk strakker dan rechts, dus die moet je losser zien te krijgen. Daarom hangt je teugel waarschijnlijk ook niet recht: links is hij strakker in de spieren dus daar staat meer druk op, rechts laat hij makkelijker los.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:43

Als ik de beschrijving hoor dan komt het erop neer dat je pony scheef is. Niet erg want elk paard is scheef maar een elastiek zal je niet helpen. Ga op zoek naar een goede instructrice en begin eerst eens met rechtrichten dan zul je zien dat het een stuk beter gaat!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:22

Ik blijf van mening dat het amper via een tekst te beoordelen is wat de oorzaak van zo'n probleem is.. Er kunnen meer redenen/oorzaken zijn dat dit niet lekker gaat.
Jullie lopen hiermee vast en het verzorgstertje rijdt onder begeleiding zeg je.. Die begeleiding is er toch voor om zulke problemen te zien, op te lossen en je erbij te begeleiden Verward

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:51

Elk paard is van nature, net als ons, links of rechtshandig. Dit paardje lijkt rechtsgebogen. Hij buigt makkelijker naar rechts dan naar links. Vaak neemt hij dan meer gewicht op het linkervoorbeen (linkshandig). Ook kan hij het bit links vastpakken, omdat hij inderdaad wat naar rechts gebogen is en wil voorkomen dat hij links moet inbuigen. Het probleem is vaak dat het rechterachterbeen buiten de massa wordt geplaatst en niet draagt. Er kunnen natuurlijk ook medische oorzaken achter liggen. Maar een elastiek zou hem dwingen in een houding, waarvoor hij de spieren nog niet voldoende heeft. Ik denk dat rechtrichtende buigingsarbeid dit paard goed kan helpen. Zoals eerder gezegd staan diverse tips op paardenbegrijpen.nl. Succes!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:16

Zonder het te zien denk ik dat deze pony inderdaad rechtsgebogen is. Je kunt ook met worteltraining (naast het paard staan met wortel in de hand naar de flank toe bewegen en dan laten pakken, bouw dit wel rustig op je zult zien dat de ene kant wat makkelijker is dan de andere)proberen de spieren wat losser te krijgen waardoor de gebogenheid wat minder problemen zou kunnen gaan opleveren.
Ik zou zeker niet met elastiek werken. Het gevaar dat er een te gedwongen houding wordt gevraagd is te groot ook al heb je het nog zo goed voor met je pony.
De bijrijdruiter moet wel consequent zijn met de hulpen (misschien iets subtieler met de hand en meer met been) en dan zeker met het binnenbeen. Ze moet de "kracht" hebben om elke seconde van de minuut te blijven rijden. Heeft ze wel "kracht" genoeg in haar been om bij stelling de binnenschouder te bewaken?
En verder een kwestie van goede begeleiding en volhouden

Veel succes