1 probleem opgelost, nu begint het andere

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

1 probleem opgelost, nu begint het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:16

Ik rij een hele lieve merrie. In het begin gallopeerde ze niet, nee ze rende. Normaal gallopeern kon je dus niet. Ze stak haar hoofd in de lucht en ze ging er vandoor. Vaak was ze echt niet te houden. Ook liep ze enorm op de voorhand. Toen ben ik op het idee te komen ze te longeren voor ik ging rijden. En dit lukte aardig goed. Ze begon heel rustig te gallopeeren en ze gebruikte haar achterbenen zeer goed. Maar nu heeft ze iets anders gevonden. Ipv mooi aan de teugel kruipt ze er nu achter. Ik zet niet veel druk op de teugels dus ik trek ze absoluut niet in de krul. Ook gaat ze haar rug een beetje bollen. Ze gaat nu heel rustig maar aangenaam zitten is het absoluut niet. Met haar tuig is ook niets en ook niets aan haar gebit. Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen.
Alvast bedankt Knipoog .

Vliendertje

Re: 1 probleem opgelost, nu begint het andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:19

Voorwaarts rijden.
Benen eraan!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:21

been eraan en voren dan lucht geven dan kan die niet hangen en moet die wel zijn neus naar voren doen om balans te houden

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:23

voorwaarts rijden en voelen wanneer je haar op kan vangen ivm het racen. Verder veel figuren rijden in die galop, slangenvoltes, gewone voltes, van hand veranderen (galopwissel ertussen), van hand veranderen en meteen weer dus zelfde galop blijven. Laat haar ergens anders mee bezig zijn dan met alleen dat rustige lopen.

Als paarden de galop leren doen ze het in het begin altijd onstuimig, pas als ze de juiste balans erin vinden kunnen ze de tempowisselingen in de galop op de juiste manier lopen.
En paarden leren galopperen door veeeeeeeel oefenen, in de bak en buiten!!

Succes!!

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:55

Idd juistje been eraan houden, succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:15

Inderdaat meer voorwaarts drijven, en welk tempo het paard dan kiest is in eerste instantie niet belangrijk.
En mssn ook terug een stapje terugnemen en meer grondwerk gaan doen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:32

In het bos is inderdaad een goed idee!
Dan hebben ze niet de bakrand om balans te houden, maar kunnen ze wel lekker een lang stuk voorwarts galoperen zonder steeds de bocht te worden omgetrokken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:40

achter de teugel kruipen is eigenlijk een andere oplossing voor vermoedelijk hetzelfde probleem bij je paard. nl niet echt los kunnen lopen of problemen met zn balans. dus eigenlijk moet je werken aan de balans en de losheid... teugels niet te strak zodat hij zeker niet aangemoedigd wordt om korter in de hals te worden en voldoende actief rijden. probeer niet op de voorkant te letten, maar te voelen of de achterkant zn werk doet tijdens het rijden Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:50

Ik wil nog een keer attenderen op het gebit en zadel. Ik heb voor mijn fjord 5 tandartsen gehad. eerste 3 vonden hem onderhoudsvrij (zat ook een da tussen). De 4e vijlde wel wat, met de hand, maar merkte weinig verschil, wel iets natuurlijk. De 5e heeft zijn hele gebit uitgelijnt en hij is alles behalve onderhoudsvrij en nu, je merkt zo enorm veel verschil!
Dan het zadel. Ik heb verschillde door zadelmakers op maat aangepaste zadels gezien, maar ik als leek kan zien/voelen dat het zadel knelt, drukt, te groot van inchmaat is, te hard is opgevult, niet in evenwicht ligt etc. Hoe dus goed je ogen open!

Maar nu het rijden. Ik zou ook zeggen als je het kan en de mogelijkheid hebt bezig gaan met bochten (van binnenbeen naar buiten hand rijden) en beginnen met zijgangen voor balans, kracht en achterhand gebruik. Binnenhoefslag rijden is ook nooit verkeerd. Je kan met lange stukken rechtuit en dan je paard rechtmaken (in draf bijvoorbeeld op het moeilijke been lichtrijden en controleren of verschil kleiner wordt) en tempowisselingen, een keer een flinke draf en weer terug etc. en dan kijken of ze wil zakken met neus naar grond. Ik merk dat mijn opkrullers dat erg helpt, ze maken dan weer lengte in de hals, vinden het leuk en hoeven geen rekening met bochten te houden. vervolgens ga ik in stap een beetje stellen/buigen en als ze er klaar voor zijn wat zijgangen. Meestal gaat het een stuk beter, vallen ze weer terug probeer ik het eerst voorwaarts in stap op te lossen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:34

ik ben het met lailapri eens, veel afwisseling en laat hem op zn eigen benen lopen. vwnw voor de lengte in haar hals.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:10

als je ze teugels geeft gaat ze echt stofzuigen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:27

Met je been weer naar je hand rijden Knipoog

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:43

heel veel overgangen rijden! Knipoog

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:55

Eerst rug laten ontspannen door een goede VW-NW, niet eerder oppakken. Vooral vooruit denken
(Heb momenteel hetzelfde probleem en weet dat het niet evident is om aan te moedigen je hand goed te volgen en uit hun eigen houdinkje te komen)