Buitenrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassiewassie

Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:35

Hoi!

Ik heb een probleem met buitenritten maken.
Mijn paard wil dan niet vooruit en soms komt ze ook omhoog.
Ze draait zich gewoon om. Ook als ik samen met iemand rijd gebeurt dit.

Weet iemand misschien hoe dit kan oplossen?

Alicia2u

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:42

Zorg ervoor dat je eerst meer vertrouwen krijgt in de bak en op de grond. Ga een grondwerken met d'r, of doe een schriktraining. Er zijn een heleboel boeken, dvds en internetsites die je bij dit probleem kunnen helpen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:17

Volgens mij is het paard bang, ga werken aan het vertrouwen en loop dat stukje eens samen met je paard (dat jij ernaast loopt). Laat het paard aan alle dingen wennen en zorg dat het verkeersmak word. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:52

Ja ik ga ook voor het grondwerk, lekker veel wandelen aan de hand en zorgen dat je het dier vertrouwen geeft door het goed achetr je te laten lopen en je als leider gedragen., dus niet naar de grond gaan lopen kijken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:26

Dit is een goed voorbeeld van een paard dat wel zadelmak gemaakt is en dat wel geleerd heeft te stappen, te draven,te galoperen maar waar een heleboel dingen vergeten zijn en die brengen nu dus een probleemgedrag.
De basisopleiding nog eens goed doorlopen, vertrouwen opbouwen, gewillig nageeflijk willen meewerken,vooral ook een goede " stop " instaleren, stoppen is stoppen en geen halve stap verder.
Veel grondwerk.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:05

ik heb hetzelfde probleem, maar in de bak doet ze alles kan zelfs trakkor bij in de bak rijde

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:14

jetwii schreef:
ik heb hetzelfde probleem, maar in de bak doet ze alles kan zelfs trakkor bij in de bak rijde

Ja dat heb ik dus ook.
En ze is verkeersmak. Want eerst kon ik ook gewoon met der buitenrijden.
Op het erg begint ze zelfs al met 'staken'.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:16

Ga je op het erf schriktraining doen.

Het geeft geen zin om het paard door deze onzichtbare grenzen heen te duwen, dat zorgt alleen maar voor spanning, beschaad het vertrouwen en zorgt voor gevaarlijke situaties.

het paard heeft vertrouwen in de bak, maar blijkbaar niet genoeg bij jou: als dat zo was dan durfde het ook wel met je de weg op. remedie blijft hetzelfde: grondwerken en vertrouwen kweken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:17

Ik denk dat het gaat om een dominantie probleem en dat paard baas aan het spelen is over jou. Zoek een goede instructeur die je eerst in de piste goed begeleid en daarna samen met je naar buiten gaat...

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:19

Alicia2u schreef:
Ga je op het erf schriktraining doen.

Het geeft geen zin om het paard door deze onzichtbare grenzen heen te duwen, dat zorgt alleen maar voor spanning, beschaad het vertrouwen en zorgt voor gevaarlijke situaties.

het paard heeft vertrouwen in de bak, maar blijkbaar niet genoeg bij jou: als dat zo was dan durfde het ook wel met je de weg op. remedie blijft hetzelfde: grondwerken en vertrouwen kweken.

Ik ben niet de enigste met wie ze niet naar buiten wil. Dit wil ze met niemand meer.
Het maakt niet uit wie er op zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:33

Zelfde verhaal Lachen Pard vrtrouwd mensen niet genoeg dat ze ze als leider wil zien. Of dat nu komt door angst of dominantie, dat maakt niet uit. Je moet werken aan het vertrouwen en daar zit bij sommige paarden een heleboel tijd in.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:25

heej
mijn paard is nooit verkeersmak gemaakt en is nu 14.
als het mij gebeurd stap ik overigs af en neem haar aan de hand mee, dan staakt ze eerst ook maar door rustig tegen haar te praten krijg ik haar er wel voorbij, en een volgende keer gaat ze er weel sneller voorbij dan de eerste keer

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:28

heyhey
mijn paard doet dit ook wel is (meestal bij oversteken)
zodra ik merk dat hij wil omkeren of andere kuren , dan stap ik af neem ik hem aan de hand mee en 30 m verderop stap ik weer op en meestal loopt hij dan wel .

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:31

jeslivito schreef:
heyhey
mijn paard doet dit ook wel is (meestal bij oversteken)
zodra ik merk dat hij wil omkeren of andere kuren , dan stap ik af neem ik hem aan de hand mee en 30 m verderop stap ik weer op en meestal loopt hij dan wel .

Dat wordt bij mij lastiger..
Naar huis wil ze als de beste !
En dan gaat ze ook echt in volle galop terug.
Afstappen heeft geen zin omdat ze dan der bit tussen der kiezen neemt en gewoon terug gaat.