Problemen met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:08

Morgen heb ik een wedstrijd op een pony die wat problemen heeft. Hij heeft moeite om in de linkergalop over te springen en als hij erin zit springt hij vaak over. Verder is hij erg moeilijk om hem uit de galop te halen en als hij eruit is gaat hij heel hard draven en is hij heel moeilijk om weer terug te gaan naar de arbeidsdraf. De instructrice zei dat ik hem desnoods er gewoon uit moest trekken maar zijn er ook andere oplossingen voor? Verder heeft hij moeite om in de galop de stelling te houden.
Vind het best wel dom van mezelf dat ik erpas zo laat mee kom Koe

Alicia2u

Re: Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:30

Ja, waarom ga je op wedstrijd als de basis nog niet in orde is?

Eerst dit thuis fixen met je instructrice, dan pas op wedstrijd gaan.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:32

Misschien rijd ze op een manege?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:41

Dan blijf ik bij wat ik zei. Dit soort problemen in een stressvolle situatie waarbij de druk hoog is zorgt alleen maar voor frustraties. Waarom rij je paard als het niet vooral voor je plezier is?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:52

Waar slaat dat nou op! Ik doe het juist voor mijn plezier! Het is helemaal niet stressvol, ik vraag alleen maar naar tips niet of iemand tegen mij wil zeggen dat ik het niet voor me plezier doe of dat ik het al veel eerder mee had moeten beginnen. Ik ben gewoon iemand die op het laatste moment aan dingen denkt. En ik rij op een manege.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:54

De kans is groot det je teveel druk hebt op je binnenteugel. Laat die maar eens in een boogje (ook in de wendingen) , drijf met je binnenbeen naar je buitenhand.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:59

Oke dankjewel! Hier heb ik wat aan!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:22

Ik wil je alleen maar bijbrengen dat je dit soort problemen meestal niet in één dag oplost en als het morgen dus niet perfect gaat, dat vooral aan je eigen voorbereiding ligt.

Het is met deze informatie onmogelijk te zeggen hoe je dit op kan lossen. Wel lijkt het me dat de oorzaak ligt in de scheefheid van het paard en dat je je bezig zult moeten houden met het consequent rechtrichten van het paard. Omdat je op een manege rijdt en waarschijnlijk het paard maar een keer per week een uurtje rijdt, is het verspilde moeite. Om dit probleem op te lossen ben je waarschijnlijk maanden bezig met elke dag rechtrichten. Alle andere oplossingen zijn tijdelijk of schadelijk voor het paard (fysiek of mentaal). Er zijn voor dit soort problemen geen 'quick fix'es.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:33

Vanaf hier is het natuurlijk heel moeilijk te beoordelen wat er precies fout gaat.
Maar je moet voor jezelf goed blijven controleren dat je je paard op 2 teugels houd en vooral in je binnenteugel voldoende meegeeft.

Je kunt het beste je galoparbeid op de volte houden voorlopig en het aanspringen in galop goed voorbereiden al in je draf, zodat het aanspringen al mooi in balans gebeurd.
Probeer in je galop rustig aan de voltes wat te vergroten en weer te verkleinen en goed op letten dat je binnenstelling blijft behouden met een hele zachte binnenhand en je blijft de buitenschouder controleren. Ook de achterhand van je paard blijven controren op uitzwaaien.
Als je de voltes vergroot kun je bijvoorbeeld gecontroleerd wat naar voren schakelen, als je verkleint probeer je je paard weer op te vangen.
In het verkleinen kun je dus ook weer terug naar de draf schakelen en dan in draf de kleine volte niet uitrijden tot je het tempo weer onder controle hebt.

Bovenstaande arbeid en het schakelen in tempo op de voltes zou ik in draf ook veel doen, hier wordt je paard sterker van en komt het meer in balans.

Maar een goede instructrise zal je hierin wel begeleiden.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:36

Alicia2u schreef:
Ik wil je alleen maar bijbrengen dat je dit soort problemen meestal niet in één dag oplost en als het morgen dus niet perfect gaat, dat vooral aan je eigen voorbereiding ligt.

Het is met deze informatie onmogelijk te zeggen hoe je dit op kan lossen. Wel lijkt het me dat de oorzaak ligt in de scheefheid van het paard en dat je je bezig zult moeten houden met het consequent rechtrichten van het paard. Omdat je op een manege rijdt en waarschijnlijk het paard maar een keer per week een uurtje rijdt, is het verspilde moeite. Om dit probleem op te lossen ben je waarschijnlijk maanden bezig met elke dag rechtrichten. Alle andere oplossingen zijn tijdelijk of schadelijk voor het paard (fysiek of mentaal). Er zijn voor dit soort problemen geen 'quick fix'es.

Misschien doet ie het alleen bij haar? Want het is en blijft een manege paard je kan niet zien hoe ie het bij andere doet

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:39

Volgens de manegeeigenaresse (die ons dus les gaf) heeft hij dit altijd al gehad. Maar zal er zeker op letten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:41

Ik kan ook niet zien wat hij bij haar doet. Wil je een definitief antwoord van het internet, dan moet je er een filmpje bij hebben.

Beste en snelste optie is meestal aan je instructrice vragen, maar dat heeft de TS niet gedaan. Dan rest het mij om maar te 'raden' naar de oorzaak. Meest voorkomende oorzaak, zeker bij manegepaarden omdat die minder consequent gereden worden, is scheefheid. Maar zoals ik in mijn vorige post ook al zei is dat in deze situatie natuurlijk niet zeker.

Wél zeker is dat de TS met dit paard intensieve en goede begeleiding nodig heeft om dit probleem op te lossen, want of de oorzaak nu ligt bij scheefheid van het paard of bij scheefheid van de ruiter (wat jij suggereerd), het veranderen van bewegingspatronen blijft een intensief en tijdrovend process.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:18

Net heb ik dus het proefje gereden en het ging erg goed. Was helemaal niet zenuwachtig, Kasper was erg fris, moeilijk terug te nemen maar het is gelukt. Bij mij sprong hij gewoon in de goede galop aan, bij andere de foute.