help.!! zo kijkerig niet meer te rijden..!! wat nu..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

help.!! zo kijkerig niet meer te rijden..!! wat nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:29

hallo.

ik heb een 5 jarige merrie, ze is altijd al wat kijkerig geweest maar nu loopt het de spuigaten uit..
ik kon eerst alleen naar buite ree heel veel buite toen ook. in de rijbak keekze weles een beetje maar nu moet ik rijden en elke stap bang zijn dat ze ineens stopt en andere kant op weg rent als ik dan aan der mond komt vliegt ze meteen omhoog of begint ze te bokken.
ik heb bijna 4 weke niet kunnen rijden i.v.m ontstekingen en uitrekkingen in de arm die nu over zijn gegaan op tenniselleboog dus mag eigelijk ngo steeds neit rijden maar dat terzijde. ik heb haar die 4 weken gelongeerd bijna elke dag.
ik ben maandag weer gaan proberen te rijden en ging redelijk ze keek wel heel erg veel meer maar meer niet. ik wilde buite utstappen maar dat heb ik kunne vertegen ze zag overal van alles en ik heb der bijna vooruit meote schreeuwen want been geven hielp niet..
en vandaag elke stap meost ik bang zijn bijna dat ze omhoog ging elk zandkorreltje daarvan dacht ze dat haar zou aanvallen en vooral haar eige schaduw is gewoon te eng.. ik weet nu gewoon echt neit meer wat ik moet doen..
hebben jullie tips.. ?

risky

Re: help.!! zo kijkerig niet meer te rijden..!! wat nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:12

als je nu eens teruggaat naar het grondwerk en opnieuw vertrouwen opbouwd met je paard

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:36

Wat krijgt het paard gevoerd? Wat is het trainingsschema? Komt het paard buiten? Heeft ze de mogelijkheid tot sociaal contact met soortgenoten?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:36

ze staat elke dag op de wei ongveer 8 uurtjes..
ze kreeg eerst 4 kilo bassisbrok nu nog 2 sinds 3 weke..
ik longeer der elke dag ze staat in de wei naast andere paarden en in de stal is een tralies tussewerk met een ander paard ernaast..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:37

Uiteraard moet je nagaan of er iets medisch niet in orde zou zijn, pijn ergens bij het paard, of tanden niet in orde, of zadel of ander getuig niet in orde of niet op maat. ?????
Aan de uitleg die ik hier las is er bij de opleiding van het paard gewoon veel mis, ze is zadelmak gemaakt, ze heeft leren stappen-draven-geloperen op vraag maar veel meer denk ik eigenlijk niet dat er gebeurt is.
Das heel spijtig want nu zie je gedragsproblemen die er mssn niet zouden geweest zijn , maar jaaaaa daar heb je nu op dit moment niks meer aan , dus eerst weer de basis in orde brengen.
Grondwerk, stap-draf-stop, nageeflijk zijn, achterwaarts gaan, zijwaarts laten wijken, aan de lange lijnen, aan de longe, aan het halstertouw. En stop moet stop zijn niet nog een halve stap meer.
Hoeven geven, ook voor een iets langere tijd 2a3min.
Je paard ergens vastzetten ( hij moet dan rustig staan niks raars doen gewoon gewillig en ontspannen )
hetzelfde proberen maar tussen 2 lijnen vastzetten.
Buigoefeningen zowel links als rechts en opletten dat hij zijn hoofd buigt en niet kantelt.
Als al deze dingen goed lukken dan er pas weer opgaan en diezelfde dingen doen maar dan met jou op zijn rug, uiteraard niet het vastzetten.
Wees duidelijk en consequent, want nu is er een situatie waarin je paard jou niet als leider ziet, hij vertrouwt jou ook voor geen haar, en dan komt er nog bij dat hij eigenlijk soms gewoon de vraag niet snapt en daar bovenop geef jij hem dan nog op zijn donder.
Heb respekt voor elkaar en doe alles traag en met begrip.
Veel oefenen en succes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:43

Ze staat dus alleen op de wei? Dat is wel iets anders dan echt contact hebben met een soortgenoot natuurlijk,
maar ( gaaaaaaaaaan we weer!!) heb je les? Je maakt duidelijk geen indruk op je paard en geeft haar de kans om naar andere dingen te kijken in plaats van op jou te letten. Een goede instructeur of trice kan je daar zeker bij helpen.
Probeer de aandacht van je paard bij jou te houden en niet bij de dingen die om en rond de baan of buiten gebeuren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:47

Mijn idee? Stoppen met voer of ander merk voer gaan voeren.
Mijn paard wordt vreselijk kijkerig van Pavo, ja ook van een paar handjes van de simpelste brok.
Ik voer nu actionbrok en probleem over.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:14

de brok die ze nu krijg heeft ze der hele leve al gehad.
de weides ernaast staan ook paarden waar ze wel contackt mee kan hebben.
ik heb elke week les van een goede intructeur. alleen de afgelope 4 weken niet inverband met mijn blessuren.
ik heb haar wel degelijk op niveau getraint ik trainde der op L2 niveau kwa opleiding zit het dus echt niet mis.
het zadel licht goed is laatst nog toevallig na gekeken ze heeft ook geen pijn op der rug. tanden worden de 22e gedaan.
ik kan der aandacht wel bij mij proberen te houden maar kan der bijna beter naar bove late kijken want ze ziet de spoken op de grond. als de bodem net iets anders is kwa kleur of net iets is opgehoopt dan staat ze der meteen voor stil. kan ik wel vooruit drijven maar dan gaat ze er juist meteen tussenuit. nogmaals er was niks mis tot afgelope maandag.
er is zelf vanaf vorige week vrijdag 1 kilo brok minder gemaakt per dag. dus daar kan het gewoon echt niet aan liggen,,
buite het rijden is ze gewoon braaf. ze staat tussen 2 lijnen en staat gewoon ontspannen stil. voetje geven doet ze ook gewoon langer dan 4 min als ik dat wil. ze wijkt aan de hand en loopt los met me mee loopt achteruit. alleen is ze idd dus ook sidns maandag met het lopen van en naar de stal van en naar de wei en van en naar de rijbak wat zenuwachtiger.. ze is altijd al een erg nerveus paard geweest maar nu gewoon veel erger..

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:23

zou haar gezichtsvermogen misschien verminderd zijn omdat ze nu dus overdreven reageert op haar omgeving

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:27

even medisch laten checken Ja
Vooral problemen met de ogen (zoals boven geopperd) kunnen kijkerigheid in de hand werken.
Problemen met de rug/tanden/spieren e.d. kunnen ook de oorzaak zijn, het paard lijkt dan kijkerig en bang... maar in feite staakt het dan gewoon van de pijn Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:02

Even laten kijken en het feit dat je haar schreeuwend vooruit moet kijken , geeft ook aan dat je zelf geen ervaring hebt met dit soort paarden, het dier is jong, moet nog veel leren, heeft geen vertrouwen in jou.
Je zegt ze word elke dag gelongeerd, maar longeer je met een doel? want alleen rondjes laten lopen krijgen ze een super condirie van, ga eens gericht trainen en maak hou het simpel.
Vaak een kijkerig en bang paard heeft een kijkerige en angstige ruiter op zijn rug of gehad, ik weet niet of jij angstig ben??
Neem les van iemand die ou kan om wille van het paard kan helpen, ik denk dat de fout echt bij jezelf zit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:18

Kom ik weer,ik zou een goed ruiter haar er hier even doorheen laten rijden.

Soms kom je zelf gewoon in een dipje met je paard.
Hier hoeft niets medisch ter grondslag aan te liggen, maar veel paarden worden gewoon teveel verwend door hun baasjes.
Of je dit nu in de gaten hebt of niet.

Het blijft een bonk vlees van 500 kilo met een geheel eigen wil.

Laat eens een tijdje iemand die niet bang is rijden, en ga dan zelf met goede begeleiding weer aan de slag.

Mensen doen het vaak niet bewust, maar het blijft zo belangrijk om je paard op te blijven voeden Lachen

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:10

Mijn 4 jarige heeft dit ook doorgemaakt. En als ik op een vreemde plaats ben heeft ze dit soms nog. Maar ik heb erg veel aan onze vertrouwensband gewerkt door veel met haar bezig te zijn en vooral zelf rustig te blijven en dit heeft alles een heel stuk verbeterd. Ik ben ook veel met haar gaan wandelen aan de hand. Ze moet je ook als een leiderfiguur zien waar ze op kan bouwen als het eng voor haar word. Ik denk dat dit ook wel een beetje de aard van het beestje is, als ze snel nerveus worden, maar je moet een manier vinden om haar hierin te begeleiden, zodat je het zelf zeker niet verergerd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:14

kwa vertrouwens band zit het echt niet slecht tussen mij en het paard. kwa gezichtvermoge dat wil ik best wel eens gaan na laten kijken klinkt best logish.
kwa pijn dat heeft ze neit aan der rug en spieren. der tanden heb ik gistere ook na gekeken der kieze niet goed kunne zien maar vooraan heeft ze niks wat niet hoort.
mijn ervaring vind ik neit da je kan zeggen dat ik met dat buite stappen fout zat want een paard wat niet meer vooruit gaat maar dan wel reageerd op de aanmoedeging van mijn stem. dan ga je natuurlijk je stem gebruiken en dat dat nu wat harder is dan normaal praten so what..
iemand anders erop is geen optie. k heb heel lang meote werekn met haar om haar dressuurmatig fijn aan het lopen te krijgen en ik heb wel eens andere mensen erop gehad maar die krijgen haar niet aan het lopen op 1 iemand na maar die woont te ver weg.
ik heb gistere heel lang met de vorige eigenaar gepraat hierover en ik heb weer de moed en het vertrouwen dat het meot lukken om der er weer doorheen te krijgen. al kan ik op het moment bijna niet tot niet rijden ga ik dus verder met het longeren (ik longeer der altijd met hulpteugels. vaak met pessoa tuig maar ook vaker met elastiek.) haar hebben jullie nog simpele dingen zoals jullie je paard vooruit houden als het zo vreselijk kijkerig is.
ik heb namelijk ook al gehoord dat voor zo kijkerig zijn ook een naam is.. ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:37

Ja ik denk toch dat het aan het vertrouwen tussen jullie ligt, hoe lang heb je haar al.
En ben je zelf tandarts?? omdat je zelf kan oordelen of er niet saan de hand is??
Hulpteugels ben ik zelf niet voor.
Ga een sgewoon grondwerk doen, aan de handwerken met je teugel.
Je zegt dat je al weken niet hebt gereden en nu ook geen tijd heb, waarom wacht je dan niet totdat je het rijden weer normaal kan oppakken dan nu stres opzoeken voor 1 x
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl en de site van Voest , misschien heb je daar wat aan om je paard echt te leren kennen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:36

ik heb het paard al 2,5 jaar
ik heb gistere een "proefje" gedaan oftwel ik ben met een vriendin naar mijn paard gegaan en zou eigelijk haar late rijden kijke hoe ze daarop zou reageren. maar omdat ze bak te hard was hebben we besloten om buite een stukje te gaan stappen. en ben ik er zelf op gegaan ter veiligheid voor nu op het moment heeft die vriendin haar met een halstertouw ook vast gehouden omdat ik er geen hulpteugel om wilde doen ( dit doe ik normaal bijna altijd als ik ga buiten rijden omdat ze anders meer dan te moeilijk word dat wilde ik nu niet doen om de stress uit de weg te gaan die dat soms met zich mee brengt). ik ben er toen dus op gegaan en zij ernaast ze was toen nog steeds heel erg kijkerig en ik moest continue aandrijven en blijve prate tegen haar. daarna ben ik een stuk erlangs gegaan dat ik haar zelf vast had en liep ze na 10 meter met der hoofd bijna op de grond en helemaal ontspannen daarna ben ik het laatste stukje weer erop gegaan en was ze weer een stukje gespannener dus aan de band met mij en het paard is niks mis.
ik ben geen tandarts maar op school hebben we hier veel lessen in.!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:38

heeft ze misschien magnesium tekort? ik heb wel eens gehoord dat dat ook een reden zou kunnen zijn dat paarden heel gespannen zijn.

sterkte er mee!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:39

XxLiEsJuHhxX schreef:
=ze na 10 meter met der hoofd bijna op de grond en helemaal ontspannen daarna ben ik het laatste stukje weer erop gegaan en was ze weer een stukje gespannener

misschien ben jij te zenuwachtig/gespannen zodat zodra je op haar rug zit gaat ze zich aanspannen als reactie op jou.

doe dezelde test eens maar dan met je vriendin erop, als ze dan ook spant heeft ze misschien wel gewoon last van haar rug dat ze daarom spant en druk word

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:48

Ik dacht ook gelijk in de richting van risky. Vooral omdat je in het begin schrijft over je arm. Je mag eigenlijk ook nog niet rijden, dan zit je er misschien wel net iets anders op dan anders en waarschijnlijk heb je een paard die hier gevoelig voor is.
Dan zou je eerst zelf 100% moeten herstellen en dan gewoon weer terug naar de basis met je paard.

Wat denk je eigenlijk zelf wat er aan de hand is?

Verder klinkt het alsof "de proef" wel is gelukt. Het is misschien gewoon weer even wennen na een tijd van "rust".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:51

Ik stel voor dat je ten eerste stopt met schreeuwen, daar wordt het gemiddelde paard nu eenmaal niet rustiger van

Vervolgens probeer je relaxed te zitten. Lachen Als jij spant, gaat zij denken dat ze reden heeft om bang te zijn. En ook al lijkt er voor jou niets te zijn, een paard heeft een ander gezichtsveld dan ons. Ze kennen ook geen dingen zoals wij, dingen die wij "normaal" vinden kunnen voor hem potentiele paardetende monsters zijn. Overdag ziet een paard nl veel slechter dan wij mensen. Dus dingen nemen dan ook sneller enge vormen aan (ja, ook dat zandkorreltje.)

Enige wat hierbij helpt is inderdaad grondwerk, vertrouwen opbouwen. Zorgen dat ze jou als ruiter en jouw hand vertrouwd. Dat ze zo iets heeft van 'als baasje zegt dat het goed is....' Met grondwerk kom je al een eind, maar je zal haar ook tijd moeten geven om je als ruiter te vertrouwen. Een mens langs je, of een mens op de meest gevoelige plek van je lichaam... Met de benen om je heen geklemd... Als ik prooidier was, zou ik ook bang zijn. (want vergeet niet dat paarden normaal als "prooi" gezien worden. En leeuwen hen op hun rug aanvallen om trappen te voorkomen en hun klauwen om hun buik klemmen om te kunnen blijven hangen tot het dier uitgeput genoeg is. Exact op de plek waar wij dus onze benen "klemmen"

Sommige paarden blijven schrikkerig, mijn merrie is nog steeds zo. Dan moet je er mee leren om gaan, haar beter aan je hulpen zetten en zorgen dat ze de hulpen "belangrijker" vind dan het enge. Of haar zodanig aan het werk zetten, dat ze er geen tijd meer voor heeft. Dan zal je dus creatief moeten zijn in je oplossingen. (lees: in het voorkomen, want een oplossing is er niet voor de echte "schrikkers")

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:45

De pony die ik rijd, heeft dit ook heel erg gehad. Sommige periodes erger als andere.
Mijn advies is om haar eerst na te laten kijken, en als er niks is, gewoon lekker doorrijden.
Als jij onzeker op je pony zit omdat je bang bent dat hij/zij schrik dan voelt je pony dat.
Je kan hier dan het beste geen aandacht aan schenken en gewoon doorrijden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Ja

Verder ben ik het helemaal met pharagirlke eens!

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:36

geef haar de tijd om te kijken , praat tegen haar en beloon haar als ze rustig blijft , en ik weet dat het makkelijker gezegt is als gedaan maar probeer je spieren te ontspannen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:00

Aan je reakties te horen ben je dus in mijn opzicht verkeerd bezig.
Plinge band die je denkt te hebben met je paard moet veel beter kunnen
Plinge gedachte die in jouw hoofd rondspookt van normaal doe ik een hulpteugel aan als ik ermee buiten ga, bewijst dat het niet echt goed is , probeer eerst de basis in orde te krijgen en dan de rest pas
*En vooral neem een goede instructeur, hoe goed bedoelt het ook allemaal is ; aanmodderen blijft aanmodderen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
der tanden heb ik gistere ook na gekeken der kieze niet goed kunne zien maar vooraan heeft ze niks wat niet hoort.

Als ze problemen aan het gebit hebben zit het juist achterin de mond.(Haken op de kiezen), en dat kun je zelf niet zien en slecht voelen.
Als je er les ingehad hebt op school had je dat toch moeten weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:59

Komt allemaal over als een angstige ruiter en een paard wat daarmee aan de haal weet te gaan, bovendien zijn de meeste paarden met het koudere weer veel springeriger en kijkeriger. Ook ik vind het een goeie tip om dit paard eens goed door te laten rijden door een kundig ruiter en niet meteen altijd klaar te staan met opmerkingen over tandjes, rug, blablabla..... raar dat er altijd eerst wordt gezdocht naar medische wegkomers in plaats van eens goed kritisch te kijken naar niet het paard en alles wat daarmee samenhangt maar naar degene die er op zit!!!
Succes!