verheven/verzamelde draf aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

verheven/verzamelde draf aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:41

vanmiddag was ik met mijn rijpaardje (western overigens) aan het rijden en ik ben erg bezig om zijn achterhand actiefer te krijgen aangezien hij zijn achterbenen echt meesjokt. er is niks mis met zijn benen hij is gewoon lui.

nu was ik aan het rijden en ik wende iets af om ergens een volte in te zetten en ik had wat been erbij. plots deed hij uit zijn eigen echt 10 passen achter elkaar een gecontroleerde verheven draf Go jij! Go jij!
heb het later nog een paar keer geprobeert en hij deed het zo weer.

ik ben nu helemaal blij natuurlijk omdat ik er zeker van ben dat zijn achterhand dus steeds sterker word en dat is heel positief.
maar nu ben ik toch wel benieuwd hoe je zoiets aanleert. heb ik dat onbewust gedaan of is het mogelijk dat hij het zelf door middel van iets meer druk te voelen zo gaat lopen?

midgie

Re: verheven/verzamelde draf aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:51

Aan de gang gaan met rechtrichten, ook basis, de schouder binnen en traver mee nemen, zijn oefeningen om het achterbeen dragend te maken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:54

midgie schreef:
Aan de gang gaan met rechtrichten, ook basis, de schouder binnen en traver mee nemen, zijn oefeningen om het achterbeen dragend te maken.

dat heb ik wel vaak meegenomen in de training aangezien hij absoluut niet recht is.
ik heb hem 12 weken niet kunnen rijden vanwege een operatie aan mijn enkel. en rijd hem nu pas weer een week of 5/6 en ben voornamelijk bezig met rechtrichten.
ook schouderbinnenwaarts gaat steeds vloeiender. in het begin ging hij wel zijwaarts maar niet voorwaarts en dat kan nu al wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:13

Ja dan is het alleen een kwestie van geduld en blij zijn met de paar sec dat hij mooi en goed loopt.
Sucses

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:24

Heb je wat meer info over je paardje?
Hoe oud is hij, en hoe lang onder het zadel? Hij is dus western ingereden. En rijdt jij zelf ook wedstrijden, en welke discipline?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:45

hij is een 9 jaar ??? oude criolo.
waarschijnlijk is ij op zijn 3/4de jaar naar nederland gekomen en ingereden. hij is altijd western gereden en heeft ook een paar reining wedstrijden gelopen met zijn baasje.
ik heb altijd dressuur gereden op L/m niveau en ben sinds 2 jaar overgestapt naar western.
ik wil met hem als het lukt ook wedstrijden rijden maar dat zien we vanzelf. ik rijd hem 3 dagen in de week en verder rijd zijn baasje hem voornamelijk reining.

op het moment probeer ik hem dus veel recht te richten en hem sterker te krijgen in zijn achterhand. hij hoeft absoluut niet als een dressuurpaard te gaan lopen maar hij moet wel actief blijven met zijn achterhand en ook beter word inde galop want die is echt nog niet goed. heel houterig.
als ik hem goed losrijd en tempowisselingen heb dan gaat de galop best goed. laat ik hem loslopen en blijf ik niet rijden en ga dan galoperen dan komt hij niet eens vooruit.... heel houterig enzo. best apart eigenlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:15

Heb je het probleem ook wel eens met de eigenaar besproken? Een westernpaard loopt natuurlijk anders dan een dressuurpaard. Vooral een pleasure paard moet een heel erg rustige en vlakke jog hebben, natuurlijk niet op de voorhand, maar wel heel rustig. Voor mensen die dressuur gewend zijn lijkt het alsof het paard zo'n beetje rechtop staat te slapen. Ik kan me ook voorstellen dat de eigenaar die jog erin heeft getraind, en misschien niet erg blij is als je die eruit rijdt?? Maar ik kan vanachter mijn scherm natuurlijk niet precies zien hoe het zit Knipoog
Ook de galop hoort heel rustig, vlak en verzameld te zijn, zonder teveel sprong. Ik kan me niet voorstellen dat een reining-paard een zwakke achterhand heeft. Maar kan het 'houterige' gevoel niet komen door slijtage in de benen bijvoorbeeld, of misschien zit hij een beetje vast in de rug of hals? Of misschien ligt het zadel niet helemaal goed? Je kan altijd eens een fysio laten komen voor de zekerheid.
Krijg je trouwens les?

Misschien kun je je paard eens filmen tijdens een training, en op het westernforum laten zien, die kunnen je misschien nog wat meer tips geven wat betreft de hulpen en de gangen van westerngereden paarden.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:20

de eigenaar en ik proberen vaak om een keer tegelijk te rijden zodat we elkaar aan kunnen vullen. ook ik probeer een heel relaxete jog te creeeren, maar wat het probleem dan is is dat hij wel heel rustig is maar in 3 stukken loopt of zijn achterbenen niet optilt. er is niks mis met zijn rug of benen. want als hij wil kan hij ze super netjes optillen. die momenten van verheven draf die hij vandaag had kwamen ook vanuit een bijna jogg toestand zegmaar en toen zag ik in de spiegels ook dat zijn achterbenen echt van de grond afkwamen en anders doen ze dat echt niet.
hij kan ook (heb ik weleens onder instructie geoefend) changeren over een balk zonder de balk aan te raken.
ik zal even een foto opzoeken waar goed zijn houding van de achterbenen te zien is.

p.s. er is in februari een osteophaat bij hem geweest en die heeft hem behandelt maar daarna was niet heel veel verschil te merken. wel wat maar niet extreem.
ga de foto even opzoeken

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:45

ik heb geen goede foto's van het rijden op de pc staan.. maar wat ik begrijp uit jullie reacties is dat hij die passen verheven draf heeft gelopen kan voortkomen uit het feit dat ik hem train met recht richten, schouder binnen/buitenwaarts travers enzo en vooral veel gymnastiek enzo