Handen stilhouden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Handen stilhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:09

Ik zit met een probleem, ik heb namelijk heel erg veel moeite om mijn handen stil te houden. Tijdens het doorzitten wil het nog wel, maar zodra ik ga lichtrijden gaan ze weer heen en weer. Ook heb ik gauw de neiging om mijn handen vast te zetten...

Heeft iemand tips om mijn handen wat beter te leren beheersen? Clown

belle_boef

Re: Handen stilhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:15

je hebt van die lusjes die je aan je zadel kan vastmaken, kun je je pink in doen, als je snapt wat ik bedoek Knipoog

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:16

ok.. Lachen Waar zo je die kunnen kopen, of is het om zelf te maken? Tong uitsteken

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:17

Ik heb precies hetzelfde probleem, dus ben ook benieuwd...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:19

Ik denk dat je ze gewoon bij een ruitersportzaak kan kopen,,
maar eerlijk gezegt zou ik dat niet weten, was van de week ook een topic over geloof ik

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:32

die lusjes kunnen je er attent op houden , gewoon een touwtje vastmaken aan de 2 ringetjes vooraan aan je zadel, niks moeilijk aan.
ik zeg soms ook neem een paar haartjes van de manen mee vasttussen je vingers, als je ze kwijt geraakt heb je dus te veel bewogen.
Je kan ook je zweepje dwars nemen en het vasthouden tussen duim en teugelswel bijde handen, dus net voor je zadel je handen waar ze horen te zijn met het zweepje zo horizontaal , als je dan je handen beweegt zie je dat heel goed aan de beweging van die zweep , dus die moet zo stil mogelijk blijven.
Je kan de teugels in 1 hand nemen tijdens stap en draf en dan de andere hand op schouderhoogte vooruit steken, en zo stil mogelijk houden wel blijven doorrijden.
Je kan ook 2 plastieken bekertjes in iedere hand 1 dus en half gevult met water vasthouden en zo rijden, zowel stap als draf.
Ook een goeie oefening is het met 1 gaatje verkorten of verlengen van je stijgbeugels, dit moet je dan wel doen in stap en als het heel goed moest lukken kan je het ook proberen in draf. ( Dit geeft een heel goed zicht op je onafhankelijke zit, je stille handen je coordinatie, .... ) als die laatste oefening uiteindelijk goed lukt ben ik er wel zeker van de je je handen een beetje onder controle hebt.
veel oefenen dus.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:11

Probeer eens aan de longe wat oefeningen te doen.
Iemand houdt jouw paard vast, dus jij hoeft dan niet aan de teugels te komen. Pak een voetbal en ga hiermee oefeningen doen. Verzin wat leuke oefeningen, houd de bal hoog, laag, links, rechts , ga bewegen met de bal, laat je handen bewegen, aai over de bal. Dit alles TIJDENS het rijden, lichtrijden, doorzitten, alles. Net zolang totdat je alles met die bal kunt doen, dan heb jij een onafhankelijke zit, en kunnen je handen en onderlichaam onafhankelijk van elkaar bewegen en kun jij dus ook je handen stilhouden, wat weer zorgt voor een bit dat stiller in de mond van het paard ligt.

Succes!!!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:17

Dat is dus bij mij een beetje het probleem.. Knipoog Met losse handen rijden, met mijn handen op mijn hoofd in mijn zij, dat lukt allemaal gewoon, dus het is meer dat ik mijn handen gewoon beweeg, snel loop te trekken, of ze juist hartstikke vast zet.. Knipoog

Wel bedankt allemaal voor de tips.. Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:22

Rij dan eens een tijdje zonder contactteugel en probeer eens te sturen met je lichaam, zit en benen, je zult merken dat je geen contactteugel nodig hebt en dat je veel meer bewust wordt van je eigen lichaam.
Hint naar de website in mijn onderschrift, daar wordt t allemaal uitgelegd hoe het in zn werk gaat Lachen

Anders misschien een goede instructrice die jou dit afleert?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:24

Ik heb normaal gesproken elke week privéles, maar door ziekte heb ik de laatste paar weken weinig gereden en dus ook geen les gehad.. Knipoog
Ik zal eens even kijken.. Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:09

Pfoeh, wat een ingewikkelde tips allemaal... als je nou gewoon eens je ellebogen als scharnieren gebruikt? Je arm een beetje strekken als je uit het zadel komt met lichtrijden en weer terug buigen als je kont weer landt. Let maar eens op, je handen gaan ineens een stuk minder op en neer. Verder: check of je niet te veel naar achter leunt als je lichtrijdt en zo uit balans komt en je vasthoudt aan de teugels. Je bovenlichaam hoort precies hetzelfde te doen als je met teugels lichtrijdt als wanneer je ze niet vasthoudt.

Edit: even in je profiel gespiekt en op alle foto's behalve die waar je springt zit je omlaag te kijken. Kijk vooruit, vooruit kijken = voorwaarts denken, je hele lichaam profiteert daarvan. Je handen wíllen nu niet eens meer opzij Tong uitsteken Draag je handen wat meer... probleem opgelost Haha!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:55

Dankje.. Lachen Daar heb ik wel wat aan.. Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:11

Neem iemand me die je er constant aan herinnerd dat je je handen op de plek houd. Dan blijf je jezelf constant corrigeren tot het een gewoonte word. Ik zette altijd mijn binnenhand vast, en mijn nicht bleef maar brullen vanaf de kant. Ik kon haar wel wurgen na een tijdje, maar ik ben er mooi vanaf!
Het rijden op je zit oefenen is ook een hele goede tip. sinds ik mijn pony regelmatig met halsring rijd, is mijn hele houding en zit er enorm op vooruit gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:57

Ann_moi schreef:
Dankje.. Lachen Daar heb ik wel wat aan.. Lachen

Fijn om te horen... was overigens niet vervelend bedoeld over je houding, gewoon een tip Lachen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:10

Al was het vervelend bedoeld.. Tong uitsteken Ik snap helemaal wat je bedoeld, en mn houding kan idd nog een heel stuk verbeteren.. Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:14

Moeilijk he, paardrijden Tong uitsteken

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:25

haha heb hetzelfde probleeem, het lukt wel, eene hand beter als de andere, maar als ik er dan niet meer aan denk gaan ze weer dansen..hihi ...blijven oefenen maar..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:53

Als ik de eerste foto's in je profiel zie, is het duidelijk dat je geen evenwicht hebt, dan is het logisch dat je je handen niet stil kan houden. Je probeert met alles van je lichaam jezelf overeind te houden (denk maar eens aan als je op een evenwichtsbalk loopt, dan doe je je handen naar de zijkant om je evenwicht te houden, dat probeer je nu met rijden ook, maar dan met je ellebogen).
Ik zou dus eerst bezig gaan met goed steun op je beugels zoeken. Zorg dat je op ieder moment kan staan in je beugels, wat je ook maar aan het doen bent. Als je dat kan, dan heb je goed evenwicht op je beugels. Je handen zullen dan ook automatisch stiller staan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:03

[quote="_iDj_"]Als ik de eerste foto's in je profiel zie, is het duidelijk dat je geen evenwicht hebt, dan is het logisch dat je je handen niet stil kan houden.

Mee eens. Heb ook even naar de foto's gekeken. Ik zou eerst gaan werken aan een onafhankelijke zit. Laat iemand je paard longeren, leg een knoop in de teugels en zitten maar. Veel overgangen maken, draf, galop, stap.
Houd je benen lang. Zonder zadel is ook een goede oefening, of tenminste zonder beugels.
Als je zonder beugels en zonder teugels goed in balans kunt zitten (en kunt sturen en remmen en vooruit kunt komen) dan kun je je teugels weer erbij pakken en dan zul je zien dat je handen een stuk stiller zijn.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:09

Ok bedankt.. Lachen