Paard Verkopen door geen klik met rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Paard Verkopen door geen klik met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:12

hallo allemaal,

ik had een vraagje.. ik heb nu bijna 4 jaar een paardjjee en op stal is het echt m'n maatjee.. maar met rijden is de klik er gewoon niet.. Ik denk dat hij er niets aan vind in de bak.. daarom twijfel ik nu heel erg of ik hem moet verkopen of niet.. het is voor hem niet leuk als hij iets doet wat hij helemaal niet leuk vind en ik word er ook moedeloos van.. Want het rijden is wel leuk.. maar vaker niet leuk..
Het duurt ook altijd heel lang meestal een half uur voordat hij over z'n dooie punt is en ik denk gewoon dat hij het niet leuk vind in de bak..
heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen. Ik wil hem liever niet kwijt.. maar het is voor ons allebei zo niet leuk en ik gun hem dan een baasje waarmee hij bijvoorbeeld lekker recreatief door het bos kan wandele enzoo.. Ik doe dit met pijn in mijn hart!!
willen jullie zeggen wat jullie zouden doen?

ik heb m al op marktplaats gezet.. kan hem er altijd nog afhalen als ik het toch niet zou doen.. maar kans ik heel groot dat ik het gewoon doorzet..

Mi_Amore

Re: Paard Verkopen door geen klik met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:16

Hey, kun je niet met iemand zoeken die samen met jou kan zoeken naar wat jouw paardje wél leuk vind?

Ik heb met mijn grootste merrie al 2 jaar een half geen echte klik, niet onder het rijden, niet in de omgang. En haar doe ik ook niet weg omdat ze toch een supergoed paardje is.

Probeer uit te zoeken wat jouw paard graag doet en ga daarmee verder!

Mijn paard houd bvb niet van bakwerk, gaat veel liever buiten aan de slag!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:22

ja ikzelf wil toch wel in wedstrijd sport.. En zou het heel leuk vinden als ik bijvoorbeeld paardje erbij kon nemen en hem gewoon houden en dan met hem lekker naar buiten
alleen hij is zo'n neuroot, waardoor je niet naar buiten kan met hem..
ik sta ook in de polder en daar rijden de mensen als gekken in hun auto.. helaas anders was ik allang naar buiten met hem gegaan.. en een ander paardje voor de wedstrijden.. Huilen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:22

he hoi,

ik snap wat je bedoeld ik heb mijn vorige paard ook moeten verkopen wegens niet klikkende combinatie! (na 3jaar van ouwehoeren)
toch heb ik het doorgezet en heeft ze nu een goed plekje!
maar, denk er goed over na, je kan hem maar een keer verkopen!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:23

als je wedstrijden wil rijden en je merkt dat die klik er niet is met je paard,
heeft het geen zin om te blijven leuren, ik zou hem dan verkopen.
wordt hij gelukkiger van ( als hij goed terecht komt) en jij ook als je dan wedstrijden kan rijden..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:26

Alleen in de bak rijden vinden veel paarden ook vreselijk saai.

Hoe ziet zijn week er uit? Wissel je af met longeren, springen? Kun je met de trailer naar het strand/hei/bos?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:26

mijn vorige paard liep buiten altijd met dr oortjes naar voren en ontspannen en in de bak liep ze voor geen meter. Ik heb dus ook de beslissing gemaakt om ze te verkopen aan iemand die er mee naar buiten ging. Ik wilde zelf ook wedstrijden rijden en rijdt nu een ander paard. Mijn vorige paard gelukkig op dr nieuwe adres en ik ook..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:28

Waarom denk je dat hij het niet leuk vindt in de bak? Is hij sloom, of vervelend, of wat?
Wissel je het werk wel voldoende af? Motiveer jij je paard wel met je eigen houding en je rijstijl?
Ik kan je verzekeren dat mijn fjord dressuur wel zo ongeveer onderaan zijn lijstje heeft staan. Buitenrijden is zn passie, en ook springen vindt hij geweldig. Toch loopt ie 4 keer in de week dressuur onder het zadel en is Z1 met 3 winstpunten. Hij heeft me nog nooit laten zitten en is zo trouw als een hond.
Het is een kwestie van je paard motiveren, doorzetten en er naar mijn mening ook niet al te veel vraagtekens bij plaatsen. Je paard kan tenslotte de overige 23 uur van de dag helemaal lekker niks doen op de wei of op stal. Wees zelf enthousiast, dat straal je ook uit op je paard. En zorg voor voldoende afwisseling. Als je niet kan buitenrijden kun je ook gaan springen, longeren of aan de lange lijnen iets doen met je paard.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:31

als de klik er niet is kun je toch proberen of er iemand is die hem een goed plekje kan geven?!?!

Zonde als je niet met je paard kan doen wat je graag wil!

Denk er gewoon goed over na, zet alle pluspunten en minpunten naast elkaar!

Succes!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:31

@ Jacqueline ja ik weet het ik vind het echt super vreselijk en ben ook super verdrietig, want op stal is die klik er wel.. en ik ben echt gek op dat beestje.. Ik heb hem gekocht, omdat die klik er was, maar ik word er niet vrolijker op met rijden.. als ik elke keer boos en verdrietig van m'n paard afstap.

Hij is echt een neuroot en ik sta in de polder met hem dus durf niet echt met hem naar buiten (mensen rijden als gekken daar in de polder).. hij kan echt zoo overdreven reageren.. en hij wil het erf al niet eens af.. ik probeer 2 keer per week te longeren.
Springen durft hij ook niet.. heb het geprobeerd, maar krijg hem er niet over heen.. zelfs niet over een balkje stappen.. ik heb ook geen trailer..

Mijn instructrice zegt ook dat ik hem beter kan verkopen.. Zij heeft er ook op gereden en denkt dat hij gelukkiger ismet iemand die recreatief met hem rijd en af en toe eens een wedstrijd rijd..

hij is sloom en wil niet echt voor je werken.. hij staat liever in z'n stalletje.. hij loopt ook bij de fysio en osteopaat ( is ook dierenarts) en die kunnen ook niets vinden waardoor hij niet zou willen lopen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:36

Wat gebeurt er als je met anderen gaat rijden? Hoe ziet je dressuurtraining er uit?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:37

Niet elk paard is geschikt voor dressuur.
Mijn paard ik ook een neuroot, toen ik hem kocht 10 jaar geleden wist ik dat ik met hem niet aan wedstijden hoefde te denken. Toch heb ik altijd weer plezier met hem. We rijden veel buiten en dat is echt iets waar ik hem een groot plezier mee doe!

Succes met het nemen van deze moeilijke beslissing!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:44

meestal is hij 1 tot 2 dagen vrij in de week.. mag hij lekker beesten in de paddock en nog eventjes in de molen Knipoog
de eerste dag naa vrij dan houd ik het rustig en gaa ik meestal alleen maar draven met lange teugels.. zodat hij lekker over z'n rug kan lopen..
de 2e dag gaa ik in het begin hetzelffde doen als de 1e dag.. daarna pak ik hem op en een lekker voorwaarts galopje ook met langere teugel.. lekker over z'n rug... en als hij dit goed oppakt ook pasje wijken.. daarna weer afbouwen..
3e dag heb ik meestal les..
4e dag dan weer hetzelfde als dag 2 en lang afbouwen
5e dag weer afbouwen en dan 6e en 7e dag vrij..

als ik longeer is het meestal de 2e dag en 5e dag zo ongeveer.. schemaa verandert nog wel eens..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:51

Eerlijk gezegd klinkt dat nogal saai Nagelbijten / Gniffelen

Hoe oud is dat paard? Wat is het niveau waarop je rijdt?

Opbouwen/afbouwen na 1/2 dagen vrij is mi niet zo nodig. Dat je er rekening mee houdt is een ding, maar op deze manier ben je dus eigenlijk maar 1 dag in de week volledig aan de bak (als je les hebt namelijk).

Als ik dit schema met mijn paard zou doen dan zou hij binnen 2 weken niet meer vooruit te branden zijn en als tegenreactie buiten nerveus worden en schrikkerig. Klinkt bekend niet waar?

Kun je niet in de dressuur meer galopperen om hem voorwaarts te houden, veel schakelen in alle gangen. Daarnaast ook oefeningen doen die wellicht nog niet helemaal bij jullie niveau passen, maar het voor hem wel interessanter maken (pasje achterwaarts, wending om te voorhand, stukje travers, schouderbinnenwaarts, contragalop, misschien een wissel proberen te springen?)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:00

hij is nu 7 jaar bijna 8 in februari..
het duurt heel lang voordat hij warm is.. zeker 20 minuten stappen voordat ik kan gaan draven..
ik rij best veel oefeningen tijdens losrijden..
schouder voor, achterwaarts, wijken.. dat is het niet..
binnen is hij ook heel schrikkerig.. het heeft zeker een half jaar geduurt voordat we eindelijk langs het opslaghok konden rijden.. ik zou niet weten hoe ik het leuker kan maken met rijden.. zodra ik aan wil draven gaat hij gelijk al weer stilstaan als het aan hem ligt.. hij wil liever niet te veel doen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:04

Er is hier ook een topic over flegmatieke paarden, wellicht heb je daar ook iets aan Lachen.

Ik stap ook lang in, voor de vorm een paar rondjes draven en de rest van het losrijden gaat in galop. Veel schakelen in de galop. Daarna is hij vaak wel warm genoeg om meer te doen.

Wat je ook nog kunt proberen is Vit-E/Selenium bij te voeren voor zn spieren. Ik begrijp verder uit je andere berichten dat dit ook nogal een groot paard is? Hoe groot is zn stal? Heeft hij verder ruimte genoeg?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:12

okee ja ik geef al een jaar vit E en sinds 5 tot 6 weken ook een ander supplement en hier zitten veel bestandsdelen in die een paard vaak mist als hij op stal staat. het heet Equilinbasic.. weet niet of iemand dat kent Knipoog daar zit ook vit E in.
ja hij is inderdaad groot 1.85 m ongeveer..
hij heeft een grote stal waar hij lekker in kan bewegen en alles..
hij loopt ook bij de osteopaat en die kan eigenlijk niets bijzonders vinden waardoor hij niet zou willen lopen.. Hoe zit jou week eruit?

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:15

waarom zet je dit dan in je profiel als ik vragen mag

Ik heb een eigen KWPN paardjee van 1.85 en is 7 jaar..
We zitten nu in L2 en heb hem nu 3 jaartjes..
en het zou saai zijn als ik m niet meer zou hebben!
het is oOk een echte dondersteen!

Zou niet zo makkelijk opgeven als je iets kwijt bent ga je pas realiseren wat je hebt.
En dan ben je te laat

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:17

sarona25 schreef:
waarom zet je dit dan in je profiel als ik vragen mag

Ik heb een eigen KWPN paardjee van 1.85 en is 7 jaar..
We zitten nu in L2 en heb hem nu 3 jaartjes..
en het zou saai zijn als ik m niet meer zou hebben!
het is oOk een echte dondersteen!

Zou niet zo makkelijk opgeven als je iets kwijt bent ga je pas realiseren wat je hebt.
En dan ben je te laat

Er is toch niets mis met die profiel tekst... Waarom haal je deze aan in dit topic?

De TS kan de tips van Apple volgen...
Maar als er echt geen klik is kan je het dier beter verkopen aan een toekomstige baas waarbij het paard zich dan wel goed voelt... Misschien springt dat dier heel graag en vind hij dressuur maar niets... Je weet niet wat er in dat bolletje om gaat Lachen.
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-12-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:18

waar sta je in spijk woon daar namelijk ook

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:20

Aangezien je hier aangeeft al dat je toch eigelijk ook niet zonder hem/haar zou willen niet aanvallend bedoelt hoor

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:22

Mijn schema op het moment:

- 3 keer per week buitenrit (waarbij er 1 of 2 keer ook stevig wordt gegaloppeerd en de andere ritten alleen stap (actief stap tempo) en soms een klein beetje draf)
- 1 keer per week dressuurles
- 1 keer per week in de bak oefenen
- 1/2 keer per week longeren
- 1 keer in de 2 weken springles

Met alleen dressuur kan ik hem geen plezier doen. Op deze manier lijkt hij een soort van gemotiveerd tijdens mn dressuurles (maar dan ook zit ik een half uur voor mn les te paard om hem in elk geval soepel te hebben voordat de les begint).

Als je nu ook een extra supplement voert met VitE moet je eigenlijk weer in de gaten houden dat je de VitE niet overdoseerd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:23

ik denk dat je hem niet genoeg gevarieerd werk aanbied en dat hij dat gewoon niet leuk vind
mijn paard is ook zo en ik heb hem al 2 x op MP gehad om te verkopen

maar ach wat leven in brouwerij doet wonderen ik rij nauwelijk nog dressuur in de bak (2 a 3 x per week)
verder longeer ik hem 1 x in de 2 weken
ga ik regelmatig rustig naar buiten en geef hem voldoende rust

ik heb nu een werkwillig paard op stal staan Lachen

en ik ben blij dat ik hem niet verkocht heb hij is echt mijn maatje
volgend jaar na mijn zwangerschap wil ik hem gaan starten
op wedstrijden vind hij het namelijk harstikke leuk Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:25

Zou ik met mijn actieve en werklustige tinker dit schema aanhouden heb ik in 2 tot 3 weken een stakend paard. Het schema is erg saai kwa werk. Steeds maar weer in de bak hetzelfde rondje hobbelen. ga desnoods wandelen met hem als je rijdend niet naar buiten kan. Gooi hem los en ga met hem spelen, maak plezier.

In een ander topic schreef je trouwens dat hij snel last heeft van maandagziekte oid. Weet je heel zeker dat hij niet teveel krachtvoer krijgt waar hij schrikkerig maar ook erg sloom en stijf van kan worden?

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:33

paarden die snel lst krijgen van maandagziekte , snel spierbevangen raken sloom zijnen toch schrikkerig ??? klinkt als kuschens een thyrode probleem , valt hij snel af en komt hij snel aan?