Niet stilstaan tijdens opstijgen en rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Niet stilstaan tijdens opstijgen en rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:34

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje, ik heb sinds een tijdje een eigen paardje. Hij is super, het enige probleem waar we tegen aan lopen is het stilstaan.
Met opstijgen wil hij gewoon niet stilstaan. Hij wil gelijk lopen lopen lopen!
Ook als iemand hem vasthoud wilt ie niet stilstaan. Nu ben ik wel lenig en kom ik er wel op, maar het is niet echt de manier waarop ik het graag zou willen uiteraard. Ook als ik dan eindelijk zit en mijn vriendin moet er nog op wil hij niet wachten. En als ik doorrijd gaat haar paard er natuurlijk ook achteraan Vork
Verder als we in het bos even iets op een bordje willen lezen en dus stil moeten staan, nou.... daar komt niets van in. Dan gaat hij achteruit lopen als een gek. En af en toe moet ik toch echt stilstaan, bij het oversteken bijvoorbeeld. Dan lukt niet... dan moet ik gewoon rondjes rijden..
Heeft iemand aub tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik zou zo graag gewoon lekker relaxed opstappen en ook tijdens het rijden gewoon even stil staan.

Groetjes Angela

Alicia2u

Re: Niet stilstaan tijdens opstijgen en rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:07

Niet opstappen voor hij stilstaat. Niet iemand anders je paard vast laten houden en vooral niet te ver met je lichaam naar het hoofd toe gaan staan (dan gaan gevoelige paarden wel eens achteruit).

Wat je WEL moet doen:

Laat het zadel en bit nakijken. Heeft je paard nergens last van? Zijn er lichamelijke problemen (blokkades, haken etc.) Zo nee, dan kun je door met het onderstaande:

Probeer voorlopig op dezelfde plaats op te stappen, zodat je paard eraan went dat hij op een bepaalde plek stil moet staan. uiteindelijk kun je overal rustig opstappen, maar voor het aanleren en bevestigen is het makkelijker als je voorlopig op één plek oefent.
Zet je paard op de gekozen plek en hou de teugels losjes in je hand (zonder contact; kun je ook niet per ongeluk in z'n mond trekken ofzo), maar zorg wel dat je ze niet zo los hebt dat je niet meer in kan grijpen.
Zorg dat je achter de singel staat, dus niet ervoor (dan is de kans kleiner dat je paard achteruit stapt en kun je het eventueel sneller corrigeren als hij het wel doet). Kijk je paard altijd in het oog als je opstapt, zo kun je beter zien wat hij van plan is.
Als je daar staat, kijk of je je paard om kunt duwen. Breng hem uit evenwicht, zodat hij z'n benen spreid en niet omvalt als jij met je hele gewicht aan een kant van z'n lichaam hangt. Zo heeft hij geen excuus om toch een stap te zetten, want het wordt er alleen maar ongemakkelijker door.

Spring een paar keer op en neer naast het zadel. Gaat je paard lopen, herhaal dan de bovenstaande stappen tot hij niet meer loopt. Nu kun je hetzelfde doen met je voet in de stijgbeugel (niet opstappen).
Staat hij nog steeds stil na al dat gehop? Dan ben je klaar om helemaal op te staan in de beugel (nog niet je been erover). Gaat je paard lopen? Zorg dat hij weer stil staat en stijg af (blijf iig veilig: als je paard gaat rennen kun je beter snel afstijgen!). Herhaal weer tot hij niet meer loopt.

Als dat goed gaat, been erover volgens hetzelfde princiepe. Laat je paard stilstaan nadat je bent opgestegen (tel tot 20) en stap weer af. Loop aan de hand een rondje door de bak en doe opnieuw. Zo leert je paard dat 'opstappen' niet automatisch 'rijden' betekend. lekker even rustig stilstaan dus, ALTIJD!

Doe dit op deze manier voor 4-7 sessies (dus alle stappen doorlopen). Uiteindelijk zul je zo op kunnen stappen.

Als je voelt dat je gefrustreerd raakt, kun je beter even pauze nemen en je paard terug op stal zetten. Bedenk echter dat de tijd die je nu hiervoor neemt zich later dubbel en dwars terug betaald, omdat je dan een paard hebt wat mooi blijft staan met opstijgen en je niet meer achter je paard aan hoeft te hoppen op één been Knipoog

Succes!

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:13

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga hier zeker mee aan de slag! Denk je dat dit ook helpt dat hij stilstaat tijdens het rijden zegmaar. In het bos ofzo, of bij het oversteken?
Of heb je daar andere tips voor?

groetjes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:23

ik zou eerst hiermee aan de gang gaan en bevestigd hebben voor je naar het bos gaat en de weg op. Als je paard niet stil kan staan is het gewoon onveilig.

Kijk of je de stemhulp 'HO' kan installeren en probeer je teugels te ontspannen als je paard eenmaal stilstaat. Een veel gemaakte fout die ik zie bij paarden die niet willen stilstaan is een gewpannen ruiter: Adem uit tijdens de overgang, als je paard stilstaat ontspan je hand (als het veilig is, geef even helemaal lange teugel) en doe alsof je een boom bent: vanaf je middel naar beneden groeien je wortels diep in de grond en vanaf je middel naar boven groeit je stam hoog omhoog. Dit heet aarden (komt uit centered riding). Adem diep in en uit naar je middenrif en buik (naar je tenen als je dat kunt Knipoog ).

Je paard moet stil blijven staan totdat jij zegt dat hij weer mag lopen. Tel in het begin tot 5: verplaatst hij zijn gewicht of zet hij zelfs een hele stap (of meer), doe bovenstaande (Ho, uitademen, ophouding, teugels los, aarden) laat je paard stilstaan en begin opnieuw met tellen. Voor elke 4 keer die goed gaan doe je er 2 tellen bij.

succes!

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:29

Oke, dankjewel! ik ga ermee aan de slag. Ik heb even in je profiel gespiekt en je nog een pm gestuurd!

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:46

Hoi, op dit topic staan een heleboel tips om je paard stil te laten staan bij het opstijgen (gaat niet over stilstaan terwijl je erop zit). [RT-P] niet stilstaan bij opstijgen Hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Eveline_86 schreef:
Mijn bijrijd-paardje deed dit ook heel erg.
Steeds weglopen en op een gegeven moment ook achteruit lopen en slaan met t achterbeen, heel irritant, ik kwam er soms echt niet op.
Na een tijdje waren we het zat en hebben we haar een cursusje stilstaan gegeven.
Ten eerste moest ze gewoon naast me stil staan. Daarna ging ik ernaast staan, met 1 hand op t zadel, dan begon ze vaak al achteruit te lopen. Ze mocht ze niet slaan met dat achterbeen en niet achteruit lopen, dus kreeg ze een klap op dr kont als ze dat deed. Als ze vooruit weg wilde lopen of (wat ze ook vaak deed) opzij naar mij toe liep, tikte ik haar bij met m'n zweepje. Als ze dan rustig stond, deed k m'n voet in de beugel, en weer het zelfde verhaal, niet weg/achteruit lopen of andere fratsen, want dan kreeg ze op haar kop en begon k overnieuw. In het begin werd ze daar erg boos van en kwam ze af en toe om hoog. Ik gebruik het woord; staan! en ze weet heel goed wat dit betekend, (haar eigenaresse zegt dat ook tegen haar) k heb het wel een miljoen keer gebruikt :p Als ze stil stond terwijl k m'n voet in de beugel had, aaide ik haar over haar kont, en zei k braaf ofzo. Uiteindelijk bleef ze dan staan zodat k m'n been over het zadel kon zwaaien. Als ze gelijk wegliep, zette ik haar alsnog stil, gewoon staan, duidelijk en streng zijn! We hebben dit echt een week of twee elke dag herhaald, net zo lang tot ze normaal stil bleef staan. Af en toe doet ze t nog wel eens maar dan corrigeer ik haar en dan denkt ze; ow ja :p
Ze loopt soms wel een paar pasjes als k m'n been over t zadel sla, maar daarna zet ik haar meteen stil en voor haar doen, is dit echt hardstikke goed!