vangen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_S_

vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:15

Ik heb twee verzorg paarden. Een merrie en een ruin. Maar ik heb nu al een paar maanden niet meer kunnen rijden op de merrie of de kammen omdat ik ze maar niet krijg gevangen. Ze komt heel enthousiast naar mij toe maar in dat ze weet dat ik het halster aan doe is ze weg. De mensen van wie het paard is hebben daar ook moeite mee. Zij zeggen dat ik haar dan in de stal moeten zetten en dan het halster aandoen. Ik heb dat een paar keer gedaan maar ik heb haar dan een biet gegeven en haar terug gelaten zodat ze het halster associeerd met eten. Dat is 3 keer goed gegaan totdat ze door had dat als ze de stal in gaat ze een halster omkrijgt en nu wilt ze zelfs niet meer de stal in. Ik ben echt ten einde raad ik weet het echt niet meer. Ik heb al echt vanaf geprobeerd maar ze is zo slim he ongelooflijk. Het is echt raar ze komt echt enthousiast naar me toe gelopen maar ze weet het zo goed he als ik een halster achter mijn rug heb en dan is ze terug weg. Ze rent dan echt weg van me en draait haar kont naar mij. Zelfs lokken met eten lukt dan niet.

Wie heeft raad en kan mij helpen want ik weethet echt niet meer wat te doen en ik vind het echt erg.

StalNollie

Re: vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:17

probeer het halster voortaan om te laten. en ga geregeld met brok of iets anders de wei in, en geef haar dit zonder te vangen.

na paar keer dat gedaan te hebben neem je haar mee om te poetsen. na dat gedaan te hebben ga je weer meer met haar doen. maar blijf haar brokjes(of iets anders) geven.

en 1 goede tip mee het halster pakken als je haar wil pakken. niet eerst brok en dan willen pakken. Eerst pakken en dan voeren

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:50

De eigenaars hebben liever niet dat de paarden het halster altijd dragen

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:52

Kan me voorstellen, ik heb het ook liever niet.

Wij fluiten de paarden altijd naar het hek.. ze komen ook gewoon want ze weten dat ze dan hooi krijgen Knipoog
Willen ze dan nog niet komen, dan jagen we ze gewoon op in de wei. Ze mogen niet grazen, dan is de lol er vrij snel af Knipoog

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:55

Ik heb al vanal geprobeerd. Ze vangen in de wei, in de bak het geeft geen verschil. Ik heb ook al een biet in de bak en wei gegooid en terwijl ze ervan eet het halster proberen aan te doen maar daar krijg ik de kans niet voor. In dat ik mijn hand onder haar hoofd doe is ze weg en interesseerd de biet haar niet meer

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:57

zou toch overleggen om het halster aan te laten.
watn zo werkt het ook niet

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:00

zij hadden dan voorgesteld dat op de dag dat ik kom rijden ze de paarden op stal laat staan. Maar je moet weten dat deze paarden het gewoon zijn om altijd op wei te staan alleen in de winter 's nachts of als het gaat sneeuwen staan ze op stal. Dus als zij de paarden 's avonds in de stal zetten en laten staan dat ik de dag er na 's middags kom en dan ga rijden denk ik wel dat zij daar nie mee akkoord gaat en zich eerst even wil uitleven terwijl ik erop zit en dat is ook niet de bedoeling

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:01

Insluiten Ja
met een man of 3 a 4 de wei in gaan en in een rondje om haar heen gaan staan, dan 1 persoon erop toe lopen en haar heel rustig pakken...

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:03

Ik heb dit ook meegemaakt, en ja het is een echt vervelend probleem ja Ja...
Bij mij werkte het om gewoon een paar keer per dag (als dat kan dan) gewoon het land in te gaan en dan wat lekkers te voeren of gewoon effetjes te knuffelen ofzo.. en als je der dan op een gegeven moment toch met halster kan pakken, gewoon een paar keer een stukje gaan lopen of lekker poetsen en niet elke keer alleen maar gaan rijden.
Wat ook goed werkte was gewoon in de wei op de grond gaan zitten met je rug naar haar toe en net zo lang wachten tot ze naar je toekomt.. het duurt heeel lang ik weet het
Maar ik heb zo wel een soort van band met haar opgebouwd ofzoiets want ik heb nu helemaal geen problemen meer..

en wat je vooral NIET moet doen is er achter aan gaan rennen, dan word het een spelletje en word het nog moeilijker!

Succes!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:04

ja maar dat gaat moeilijk ik kan moeilijk iedere keer als ik wil rijden met 4 man gaan ik zou ook niet weten wie want de eigenaars zijn de hele dat dag tot laat weg en soms gaat mijn vriend wel mee. We hebben de laatste keer haar met heel veel geduld haar toch in de stal gekregen maar daar werd ze zo zenuwachtig dat we haar eruit hebben gelaten. En we hebben ook al geprobeerd om haar met twee in te sluiten maar dat helpt niet ze is zo slim ze weet altijd wel te ontstappen op een of andere manier.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:05

Dat doe ik. Ik ga regelmatig gewoon eens langs en dan krijgen ze wat lekkers. het is daarmee d

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:06

daarmee dat als ze mij zietop mij af komt gerent. Maar ja ze voeld dat precies. Als ik een halster bij heb op mijn rug en ik nog maar aanstalting doe om het aan te doen is ze weg en als ik geen halster vast heb gaat dat wel.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:06

_S_ schreef:
ja maar dat gaat moeilijk ik kan moeilijk iedere keer als ik wil rijden met 4 man gaan ik zou ook niet weten wie want de eigenaars zijn de hele dat dag tot laat weg en soms gaat mijn vriend wel mee. We hebben de laatste keer haar met heel veel geduld haar toch in de stal gekregen maar daar werd ze zo zenuwachtig dat we haar eruit hebben gelaten. En we hebben ook al geprobeerd om haar met twee in te sluiten maar dat helpt niet ze is zo slim ze weet altijd wel te ontstappen op een of andere manier.

Kijk en daar ga je dus de fout in.. Ze weet nu dat ze een paar keer gewonnen heeft en nu blijft ze het doen.. want het kan gewoon..
Niet laten gaan, ze moet gewoon mee, of ze nou zenuwachtig is of niet.. door haar terug te zetten of los te laten en weg te lopen wordt ze alleen maar banger, jou gedrag beloont namelijk onbewust verkeerd gedrag op die manier!
Als ze zenuwachtig is rustig tegen haar praten,en vooral bezig blijven, niet gaan staan twijfelen want daar kan een paard niets mee!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:09

ja dat deed ik maar dat hielp niet ik had een biet enzo in de stal gelegd maar het helpt niet. Maar ik heb haar niet meteen vrijgelaten hoor. ik heb haar pas eruit gelaten toen ze wat rustiger was. Maar ik krijg haar gewoon niet meer in die stal ik heb eens 3 uur geprobeerd en het ging niet.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:10

Ja maar met z'n 4en.. dan houd in dat jij je moet aanpassen aan je paard.. zo werkt dat niet.
Ik vind het niet écht verantwoord om te gaan insluiten..

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:10

maar ik heb ook zo iets van de eigenaars denk ik vinden het niet zo erg en laten het een beetje toe. Ik heb echt de indruk dathet een spel voor haar is. En als ik alleen eraan werk en zij niet ja dan lukt het niet

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:11

Ja en dat is ook niet haalbaar.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:12

gewoon rustig blijven, het paard doet dit echt niet om vervelend te zijn.. zo denken paarden nl niet.. Dit paard doet het omdat het jou niet begrijpt, je bent niet duidelijk genoeg wat je wilt.. Je moet zelf niet onzeker gaan wezen, maar gewoon doen, anders lukt het helemaal niet..

En als je pony de stal niet in wilt, dan help je haar toch even? Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:12

Ts, misschein even de edit knop gebruiken, dat houdt het overzichtelijker als al die zinnetjes onder elkaar Knipoog

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:15

ja ik had perongeluk op de verkeerde knop gedrukt :s ja maar het is niet alleen bij mij ze doet dat bij iedereen ook bij de eigenaars. We stappen daar zelfzeker op af. En helpen bij de stal ingaan? al geprobeerd. gaat niet ze vind altijd wel een uitweg ze is echt heel slim

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:17

Klinkt als een pony die het te vaak gewonnen heeft van mensen en eens flink op dr donder nodig heeft!
Zolang jij blijft zeggen jamaar ze vind het niet leuk, dan geberut er niets.. ze heeft het te vaak gewonnen, en heeft gewoon even een streng iemand nodig!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:19

maar hoe? ook de eigenaars doen door tot ze haar hebben gevangen. ik denk dat het een spel is voor is. Maar ja de eigenaars doen er ook niet echt iets aan om haar dat af te leren dan heb ik zo iets van maar ik zit wel met de gebakken peren en dan moeten ze ook niet verwachten dat ik in haar al mijn tijd ga steken. wat ze ook niet verwachten van mij hoor maar ik heb er een dubbel gevoel bij

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:21

Nope ik snap t helemaal..
Zoek iemand in de buurt die je kan helpen.. iemand met ervaring Lachen

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:23

ja ik heb raad gevraagd aan een soort "paardenfluisteraar" er twee zelfs. En zij zeggen beide dat het typisch is voor een merrie op zo slim te zijn. En dat ik dus ze in de stal het halster aan moet doen eten geven en dan het halster af doen. Maar ja ik moet ze wel in de stal krijgen en de vorige keer had ze totaal geen aandacht voor haar eten

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:25

Nee, ze heeft geen intresse meer in je eten omdat ze al weet dat ze er dan uitgehaald wordt..
Nog een tip die ik je wil meegeven, haal haar ook eens uit de wei voor iets anders ipv rijden.. Om iets leuks te doen, een beetje wandelen, alleen eens borstelen.. zo gaat ze mensen en gepakt worden associeren met leuke dingen ipv. alleen werken Ja