Hoe bespiering opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hoe bespiering opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:21

Ik ben sinds een week de verzorgster van een Tinkermerrie. Ik verzorg haar alleen in de weekenden en in de vakanties. Ik weet het; dat is lastig om bespiering om te bouwen, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Tinkermerrie is 7 a 8 jaar, netjes ingereden maar: de eigenaresse heeft dit paard sinds afgelopen februari en de eigenaresse heeft hiervoor eigenlijk nog nooit op een paard gezeten. Ze leert nu dus paardrijden op haar eigen paard. Ze krijgt een keer in de week les, voor de rest doet ze niets met het paard. Gelukkig staat het paard op een pensionstal, waardoor het paard hieronder niet te lijden heeft.

Maar goed, afgelopen zondag heb ik dus voor het eerst gereden. Stijf, scheef, geen conditie, voorwaarts moeten houden met een zweepje, geen nette overgangen, zeker niet van draf naar galop enzovoorts. Kortom: er is een hoop werk aan de winkel. Ik heb geen springmateriaal kunnen ontdekken op de stal. Wat kan ik het beste doen om de bespiering wat op te bouwen? Vanaf de grond werken doe ik ook graag, maar het paard kent geen longeren en ik ben daar zelf ook niet zo handig in.

midgie

Re: Hoe bespiering opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:41

Misschien is de site http://www.paardenbegrijpen.nl iets voor je om door te kijken.
Krijg je zelf ook les ?
Zou in elk geval beginnen met grondwerk om het paard wat te gymmen aan de hand,
Ook longeren aan dubbelen lijnen is een mooie basis om mee te beginnen.
Ik zou eerst aan het voorwaartse gaan werken dan komt het tempo echt wel, ik ben zelf ook bezig met een tinker die erg graag stil staat , maar nu het voorwaarste steeds beter word , gaat het tempo en de overgangen ook steeds beter en mooier,
Sucses en neem de tijd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:05

De website ken ik inderdaad al. Helaas geeft Marijke niet op locatie les, anders was het een mooie optie geweest. Ik heb zelf op het moment geen les, omdat ik dus pas sinds vorige week dit paard verzorg, maar ik ben al wel op zoek naar instructie in de klassieke dressuur. Grondwerk kan, maar longeren aan de dubbele lijnen heb ik zelf geen ervaring mee. Maar wat niet is kan nog komen uiteraard. Bedankt voor je reactie! Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:19

ik heb percies hetzelfde probleem alleen bij mij kijken de eigenaren niet eens naar de pony om Knipoog. ik heb 1x in de week prive les en voorderest ben ik alleen maar bezig met longeren, rechtrichten, wandelen en Parelli. het gaat nog wel een tijdje duren voordat ik erop spring omdat de pony helemaal niets gewent is... daarom begin ik eerst even op de grond en ik moet zeggen het is echt veel leuker dan het lijkt Lachen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:23

Haha, nou over het algemeen vind ik grondwerk interessanter dan het rijden zelf, dus wat dat betreft zit het bij mij wel goed. Knipoog Het is een beetje lastig alleen dat dit paard blijkbaar schijnt te freaken als je probeert te longeren, omdat ze dat niet kent. Maar misschien moet ik eerst wat parellien en haar aan de hand daarvan de circling game aanleren. Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:33

Ja dat is een erg goed idee, mijn tinker had het longeren heel snel door dus daar heb ik geen moeite mee gehad, wel vind ze oefeningen aan de hand wat moeilijker maar met wat Parelli er tussen door blijft het leuk voor der en dan begrijpt ze het op een of andere manier beter Lachen.

Ik ben ook meer van het grondwerk dan van het rijden hoor Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:38

dorientjuh schreef:
De website ken ik inderdaad al. Helaas geeft Marijke niet op locatie les, anders was het een mooie optie geweest. Ik heb zelf op het moment geen les, omdat ik dus pas sinds vorige week dit paard verzorg, maar ik ben al wel op zoek naar instructie in de klassieke dressuur. Grondwerk kan, maar longeren aan de dubbele lijnen heb ik zelf geen ervaring mee. Maar wat niet is kan nog komen uiteraard. Bedankt voor je reactie! Lachen

Waar staat de tinker,in Waalwijk of Dronten, want in de buurt van Roosendaal zijn er wel instructrice in de Klassieke rijkunst, ik geef zelf ook les in de basis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:47

Dorientjuh, ik zou bij zo'n paard beginnen met grondwerk en dan vooral het los werken in combinatie met het werken aan de lange lijn. Niet alleen vanwege de conditie, maar ook het 'gevoeliger' maken op de hulpen d.m.v. lichaamstaal. Daarnaast de conditie opbouwen met recht richten, die leuke oefeningen aan de hand die Marijke ook doet. Met instructie desnoods. Ik vind die oefeningen niet zo boeiend overigens, terwijl ik dol ben op grondwerk (maar dan meer het spelen en het werken met lichaamstaal). Maar ach, het is een noodzakelijk kwaad, he.... Knipoog
En vervolgens de lange lijnen gaan doen (ik krijg daar ook les in, hoor Knipoog ).

Van daaruit kun je er op gaan rijden en gaan werken aan de hulpen, het actiever en voorwaartser worden e.d.

Lekker afwisselen met zo'n paard, want hij moet het ook leuk gaan vinden om wat te gaan doen. Althans, dat is bij mij wel een vereiste...... Haha!

Heel veel succes, hoor!!! Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:22

Bedankt voor alle tips! Lachen

Midgie: de Tinker staat in Waspik, dat is gemeente Waalwijk. Maar ik kan het paard niet meenemen naar een andere locatie, ik weet niet of dat een probleem is?

Afgaande op de tips zal ik maar beginnen met Parellien.

joyceV1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:57

Ik ging met mijn paard veel in het bos en heide rijden heuveltje op en af om ze sterk te maken daarbij gaf ik selenium bij en reed haar lang en laag ik heb daar een mooi gespierd paard aan over gehouden ,nu loopt ze als een trein,groetjes

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:01

Longeren. Veel longeren. En op de cirkel 3 of 4 balkjes neerleggen. Hij zal dan wel zijn achterhand er onder moeten zetten.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:05

Hoe is ze buiten en welke gelegenheden heb je buiten?

Grondwerk is absoluut een goede voorbereiding, daar kun je haar een stuk attender op de hulpen mee maken ect.
Als je buiten de gelegenheid hebt om over (het liefst een rustige) verharde weg te rijden kun je ook buiten een flink stuk stappen. Buiten rechtrichten vind ik persoonlijk makkelijker dan in de bak, tenzij het paard echt extreem snel afgeleid is. Probeer haar goed door te laten stappen schakel wat in tempo, laaten verruimen als het lukt en mooi de achter hand er onder.

Op die manier bouwt ze ook spieren op, maar leert ze gelijk recht en gebalanceert lopen. Zodra het recht lopen goed gaat aan beide kanten iets laten in buigen, stelling vragen, lengte buiging beetje schouder binnen/ buiten ect.
Het zelfde in draf en galop herhalen, maar pas als de eerste fase goed gaat.

Longeren met een niet recht en stijf paard vind ik over het algemeen niet prettig. Zeker als het paard er moeite mee heeft worden ze sneller scheef.

Heuveltjes werken ook erg goed om spieren te kweken. Maar dan moet er echt vanuit de achterhand geklommen worden en niet vanuit de voorhand opgetrokken worden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:18

Kijk daar kan ik wat mee! Ja Helaas is er geen bos in de buurt. Ik ben nog niet met haar buiten geweest, maar het schijnt dat ze daar erg braaf is. Er ligt vlakbij wel een mooi recht geasfalteerd fietspad wat ik zou kunnen gebruiken. Balken heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Judith_ schreef:
Heuveltjes werken ook erg goed om spieren te kweken. Maar dan moet er echt vanuit de achterhand geklommen worden en niet vanuit de voorhand opgetrokken worden.

Hoe zorg je hiervoor dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:41

Kan ze achteruit? Okee elk paard kan achter uit, maar ik bedoel meer op welke manier? Rustig en gecontroleert? In dat geval kun je haar vlak voordat je heuvel op gaat een klein pasje achteruit vragen. Op de manier komt de achterhand er meer onder, vandaar uit rustig (!) de heuvel op laten lopen en boven aan even stil zetten. Vandaar uit weer rustig naar beneden. Denk er om dat ze niet naar boven of naar beneden stormt, sommige paarden willen dit graag. Maar hoe rustiger hoe gecontroleerder en op die manier kun jij beter zien of ze stuwdt met de achterhand ect.

Denk ook om je eigen houding, je wilt immers dat ze klimt en daalt vanuit de achterhand. Dan moet jouw gewicht ook op de achterhand komen. Dus niet extreem naar voren hangen om te klimmen, dan komt je extra gewicht op de voorhand. Maar het is ook weer niet de bedoeling om achter over te hangen. Het is even zoeken naar balans, misschien dat de crossruiters hier wat duidelijker over kunnen vertellen.

Ik weet niet hoe 'slechts' ze is, wat betreft de spieren, het scheef lopen en het stijf zijn, maar persoonlijk lijkt het mij het verstandigst om haar eerst gewoon recht te richten zodat ze uit zichzelf rechter, losser en dragender gaat lopen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:45

Oke, bedankt! Ze kan inderdaad wel rustig en beheerst achteruit. Maar ik zal zeker beginnen met het grondwerk en het fietspad.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:45

als je eventueel les zoekt (rechtrichten, Parelli, grondwerk enz)
kijk dan even op http://www.happyhorsemanship.nl Puchje hier op bokt. verder is heuveltjes lopen ook goed voor ze ik heb hier nogal veel dijken enz en daarom moeten ze wel eens een heuveltje op. heuveltjes zijn zwaar om te lopen vooral lange en stijlen. daar worden de spieren dus ook mee getraint, maar het is niet als je 2 weken heuveltjes loopt dat je pony dan barst van de spieren, dan zou ik toch eerder al het voorgenoemde gaan doen en af en toe wat heuveltjes lopen tussendoor. Ja

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:02

Rens_ke schreef:
Longeren. Veel longeren. En op de cirkel 3 of 4 balkjes neerleggen. Hij zal dan wel zijn achterhand er onder moeten zetten.

Succes

En dit uiteraard niet TE VAAK doen. Teveel longeren is slecht voor elk paard ivm de belasting op de pezen en de gewrichten.

Verder zijn er denk ik al veel goeie tips gegeven. Lekker veel (schijn)overgangen rijden, veel figuren rijden, over balkjes heendraven, balkjes wat verder uitelkaar leggen zodat het paard wat meer moet gaan strekken en meer de achterhand eronder moet gaan zetten. Veel afwisselen met naar buiten, in de bak rijden, een keer losgooien en ja af en toe Knipoog longeren.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:58

@ Maykie: Ik vind die opmerking een beetje overbodig. Is alles waar je 'te' voor zet, niet verkeerd?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:16

Bovendien kan ik het paard dus alleen in de weekenden en in de vakanties doen, dus te vaak lijkt me stug. Knipoog