Vriendin bang geworden voor eigen paard en het wordt erger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Vriendin bang geworden voor eigen paard en het wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:51

Hallo!

*Als het hier niet goedstaat, wil een modje hem misschien even verplaatsen?

Het gaat om mijn vriendin, ze heeft een eigen pony, NRPS van 152m hoog. En dat is écht een schatje. Nu is het probleem dat het een keer is mis gegaan met een hoek waar een deur dichtklapte door iemand. En ging de pony er vandoor. Ging recht op het hek van de B af en maakte een onverwachte bocht naar links. Mijn vriendin viel met haar rug bovenop de onderste plank. We hebben nu het probleem dat ze absoluut niet meer in de bak duft (Alleen tot de B - E). Als ik erbij loop door de hoek, doet hij niks omdat hij weet dat ik sneller ben, de zus van mijn vriendin en ik, rijden de pony zo door de hoek heen. Het probleem weten we al, namelijk: Zij denkt dat hij weg gaat springen bij die hoek, en dan dóet de pony dat ook. Het is natuurlijk doodzonde dat zo'n bloedmooie pony en eigenlijk goede ruiter geen steek verder kunnen omdat ze de gehele bak niet 'kunnen' gebruiken. We hebben al van alles geprobeerd, aan de longe, ernaast blijven, iemand anders erop, maar NIKS helpt. Ze durft ook niet in de bak te galopperen op deze pony. We gaan nu vaak buitenrijden met deze ruin en mijn vriendin, dan rijdt zij door de berm en heb ik de pony vast aan een lang halstertouw, ze galoppeerd dan wel, en het liefst zo hard mogelijk, dat vind ze heerlijk. Ook in de binnenbak (kunnen we ook maar 1x in de week terecht) gaat het super en is er niks aan de hand. Iemand enig idee hoe we dit op kunnen lossen / kunnen verhelpen?

Ze had gisteren clubles op haar verzorgpony omdat ze op haar eigen dus niet durft in de les. Deze pony is 25, en gaat ook grappen maken met haar, deze pony is ook echt heel lief en een meisje van 7 kan er mee wegrijden, het enige wat de pony gisteren deed was langzaam, ineens keihoog bokken, waardoor ze nu ook niet meer makkelijk op deze pony gaat.

Het liefst rijdt ze op mijn haflinger, dat is de enige pony waar ze nu denk ik niet meer bang van is. Ze wijkt ermee, crossed zo in galop door de bak, en noem het maar op. Maar ze mag er van mij niet te vaak op omdat wij vaak moeten oefenen voor onze wedstrijden. Meestal rijdt ze er 1 keer in de 2 maanden op.

HELP asjeblieft!!!

X Evelien
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Stravero

Re: Dringend hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:54

Niemand? Nagelbijten / Gniffelen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:57

Als een pony een bepaalde plaats ontwijkt in de bak moet je echt gewoon volhouden, het went vanzelf wel weer, het dier is waarschijnlijk ontzettend geschrokken. Mischien is het handig als een meer ervaren iemand tijdelijk met het die aan de gang gaat totdat ze beide weer vertouwen hebben....

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:07

Ik denk niet dat hier veel tips voor zijn. Als je vriendin niet meer wilt valt daar vrij weinig aan te veranderen. All een zij kan zichzelf helpen denk ik zo om het zo maar ff te zegge Scheve mond Gewoon blijven proberen en haar te overtuigen dat het echt niet eng is

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:02

je vriendin is gewoon bang geworden , het is mischien ook wel beter dat ze een tijdje op jou haflinger blijft rijden tot het vertrouwen er weer iets meer terug is , de meeste paarden ruiken de angst en werken daar op in. jou hafling heeft daar minder last van denk ik Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:33

Denk dat je vriendin zelf aan haar angst zal moeten werken, en aan het vertrouwen in haar pony. Mischien dat ze het rijden even een tijdje moet laten voor wat het is en gaan wandelen, longeren, spelen in de bak en dat soort dingen en pas wanneer ze weer wat vertrouwen heeft weer eens proberen te gaan rijden.

Ik zou niet haar telkens op jouw paard zetten als dat ten koste gaat van je eigen training, maar haar als het mogelijk is helpen weer vertrouwen te krijgen. En mischien dat ze een tijdje lessen kan nemen op een manege om over de ergste angst heen te komen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:37

zoals ook door mijn voorgangers gezegd: je vriendin is het probleem. zij moet aan haar angst werken. Dit kun jij niet oplossen. Je kunt haar hoogstends laten zien dat de pony het bij jou niet doet, en dat zou haar dan moeten kunnen overtuigen. maar dit zit tussen de oren en dat is er lastig uit te krijgen!

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:02

waarscheinlijk is zij en der pony samen te onzeker heb ik ook maar ik ben er bijna van af je kan een keer hem longeeren waar zij bij is zo dat ze kan zien dat die niet weel doet en zij moet eigelijk gewoon langzaam weer een beetje naar die hoek gaan
ik heb met mij pony zelf ook veel probleemen maar vaak is er iemand die me dan gaat helpen maar suces

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:51

Wat in elk geval niet gaat helpen is het probleem te vermijden. Dan groeit haar angst alleen maar. Maar ja dat zal ze echt zelf moeten doen, je kunt haar moeilijk op haar pony zetten en haar die bak door sleuren.. Ik ben bang dat je haar hierbij niet echt kan helpen behalve door erbij te zijn als ze het gaat proberen. Maar die stap uberhaupt zetten zal ze zelf moeten doen..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:48

Lieve bokkers,

Ten eerste: Bedankt voor alle reactie's! Maar lessen op de manege gaat niet helpen, aangezien ze zelfs in de clubles nog niet durft Knipoog En ze heeft een goede privé instructeur Lachen

Ik heb er aan zitten denken om er met mijn haflinger naast te gaan rijden en haar pony aan een halstertouw vast te houden, mijn pony vind zelf niets eng, dus zal niet meeracen als de andere er vandoor gaat. Het probleem is ook dat mijn vriendin er op het moment dat de pony ervandoor sjeest, niet aan denkt om eens een keer aan de teugels te 'trekken' . Ze moet hem ineens een keer voorzijn.

Ik houd jullie even op de hoogte! Lachen

Stravero

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:45

Stravero schreef:
Lieve bokkers,

Ten eerste: Bedankt voor alle reactie's! Maar lessen op de manege gaat niet helpen, aangezien ze zelfs in de clubles nog niet durft Knipoog En ze heeft een goede privé instructeur Lachen

Ik heb er aan zitten denken om er met mijn haflinger naast te gaan rijden en haar pony aan een halstertouw vast te houden, mijn pony vind zelf niets eng, dus zal niet meeracen als de andere er vandoor gaat. Het probleem is ook dat mijn vriendin er op het moment dat de pony ervandoor sjeest, niet aan denkt om eens een keer aan de teugels te 'trekken' . Ze moet hem ineens een keer voorzijn.

Stravero

mischien is deze pony wel niet geschikt voor dit meisje en heeft ze gewoon een rustigere pony nodig, niet iedereen is een held , en sommigen worden dit gewoon ook niet , en het resultaat is dan sneu voor het meisje maar ook voor de pony. ik zeg niet dat er geen oplossing is , en dat je het zomaar op moet geven maar het is natuurlijk wel iets om over na te denken, waarschijnlijk heeft ze veel liever een rustige haflinger zoals die van jou. ( niet dat alle haflingers dat zijn) Tong uitsteken

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:20

fuego3 schreef:
Stravero schreef:
Lieve bokkers,

Stravero

mischien is deze pony wel niet geschikt voor dit meisje en heeft ze gewoon een rustigere pony nodig, niet iedereen is een held , en sommigen worden dit gewoon ook niet , en het resultaat is dan sneu voor het meisje maar ook voor de pony. ik zeg niet dat er geen oplossing is , en dat je het zomaar op moet geven maar het is natuurlijk wel iets om over na te denken, waarschijnlijk heeft ze veel liever een rustige haflinger zoals die van jou. ( niet dat alle haflingers dat zijn) Tong uitsteken

De pony is echt een geschikte pony voor haar en hij geeft geen kik, maar als je bang bent, geef je dat door aan je pony, en wordt die gespannen en gaat ook zulke fratsen uithalen. Voor de rest is het echt de rustigste pony die we hebben gezien, is zelfs eigenlijk rustiger dan mijn haflinger.

En de pony die ze in de zomervakantie heeft gekregen van haar vader (waar we het nu dus over hebben), is echt een betrouwbaar dier en zal geen vlieg kwaad doen, het is een schat van een beest maar mijn vriendin is degene die bang is. Ze wil deze pony echt nooit meer kwijt Knipoog Het enige probleem is dat ze niet lekker door haar eigen bak kan rijden ...

Anoniem

Re: Vriendin bang geworden voor eigen paard en het wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:58

OPG --> RT-P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:05

Ik zou aan de longeerlijn laten rijden met jouw erbij en eerst veel in stap langs dat stukje. Draf tot een paar meter voor dat stukje en in stap er langs en dat alles aan de longeerlijn. Dat eerst gaan proberen zodat ze niet bang hoeft te zijn dat de pony aan de kletter gaat, als je er naast staat heel goed op de pony letten en bij de geringste inhouding of trilling op het lijf, met stem de pony waarschuwen.

Daarna moet ze een paar privelessen gaan nemen en alleen op dat stukje het accent nemen, goed aan het werk zetten zodat ze geconcentreerd is op haar pony en de pony op haar. Dan zal ze aan het eind van de les merken dat het "vanzelf" ging en durft ze weer, als de pony daarna gaat kwallen, aanpakken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:57

Ik heb het ook gehad na verschillende valpartijen en een heftige eigenwijze haf die steeds bokt.
Ik ben met een vriendin ernaast verstijfd van angst er weer op gestapt.
We zijn de eerste keer gewoon gaan stappen in de bak, zij er naast.
De keer daarna de longeerlijn wat langer gelaten en zij er gewoon nog steeds naast.
Dat hebben we uitgebouwd. Toen les gaan nemen en aangegeven dat we bang waren.. nouja IK was bang.. bang van zijn mega bokken en wegspurtakties...

Na 2 weken reed ik er weer gewoon op en heb ook het probleem leren oplossen door hem in de super enge wegspurthoek hem aan het werk te zetten en gewoon te rijden.

We hebben nu weer hetzelfde liedje... al een maand niets kunnen doen door de regen/vries/sneeuw en ik moet er straks weer op... maar nu kan ik er beter tegen dan een jaar geleden..

Succes en heb geduld met haar....

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:17

Als je vriendin aan het rijden is en bang is, luistert ze dan nog wel naar je??

Anders zou ik iemand zoeken waar ze wel echt naar luistert, zoals een ouder iemand met heel veel ervaring ofzo, waar ze echt respect voor heeft.
Dan moet ze gaan rijden en dan precies doen wat diegene zegt. Evt eerst aan de longeerlijn of aan een halstertouw vast houden als ze anders niet durft.
Diegene die dan les geeft moet precies vertellen wat ze moet doen. Ze moet zelf niet na hoeven denken. Daar kun je dus ook ademhalingsoefeningen tussendoor doen bijvoorbeeld voor de ontspanning. Dan ga je bijvoorbeeld overgangen oefenen en precies zeggen wat je zou doen als jij (of iemand anders die lesgeeft) op de pony zou zitten.
Dus als je de pony ziet twijfelen voor de enge hoek dan zeg je bijvoorbeeld been erbij en dan moet ze dat ook meteen doen. En als je ziet dat zij gespannen is zeg je dat ze moet ontspannen. Dat kun je mss vantevoren oefenen zonder pony. Het werkt vaak om bewust al je spieren even te spannen en dan alles bewust te ontspannen.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je er iets aan hebt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:28

Of liedjes zingen.. helpt heel goed...

je wil niet weten hoeveel teksten in heb geleerd in die tijd hahahahaha

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:22

Misschien kan jij haar juist wel helpen, omdat je haar vriending bent en haar goed kent.
Je zet haar op haar eigen pony, die waar ze het probleem mee heeft. Jij pakt hem aan het halstertouw, en je vriendin zit erop maar hoeft niks te doen, alleen maar te zitten. Je gaat een grote volte stappen aan de kant waar het wel goed gaat, en ze dus wel vertrouwen heeft. Die volte verleg jij langzaamaan naar de andere kant van de bak, dus steeds meer richting probleem-gebied. Maar het belangrijkste daarbij is dat je de concentratie van je vriendinnetje bij jouzelf houdt, en niet bij haar pony. Praat met haar over haar pony, over jou pony, over die van de buren. Over huiswerk, school, jongens, muziek....alles wat je maar kan bedenken. Zolang het maar niks te maken heeft met het 'probleem'. En hopelijk zal je dan merken dat ze door zo lekker te kletsen (laat haar vooral zelf ook praten tegen jou) zich ontspant en minder gefoccused is op wat er allemaal mis kan gaan.

Ik heb zelf op deze manier ook een bang meisje aan het rijden gekregen. Je hebt er alleen maar veel geduld en soms veel fantasie voor nodig Knipoog om iets te verzinnen om over te praten dan he.

Nog een andere mogelijkheid, maar dan moet je je wel goed bedenken of je vriendin daar een beetje het type voor is, kan het anders juist slechter maken:
Maak het heel simpel voor haar: Wat is het ergste dat kan gebeuren, tja dat ze valt natuurlijk. Maarja, eigenlijk kan je altijd van iedere pony afvallen.
Wat wil ze dan; op de pony gaan zitten met het risico om te vallen (dat er altijd is) of nooit vallen en er dus nooit meer op gaan zitten?
(nogmaals als je dit zegt moet je wel zeker weten dat ze toch echt wel supergraag wil blijven rijden ondanks haar angst, en zeg t overtuigend, alsof ze geen andere keus heeft dan er toch gewoon op te gaan zitten)

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:31

Ik denk dat deze pony idd niet geschikt voor jou vriendin is.
Een paard blijft een paard met een vlucht instinct. Het zal dus heus nog wel vaker voor komen dat hij ergens van schrikt.
Je vriendin is eraf gevallen omdat haar pony ergens van schrikt, dat kan gebeuren en ook dan kan je hard vallen maar het is niet iets wat de pony direct verkeerd doet. Het is geen verzet of gemeenigheid.
Ik snap dat ze geschrokken is maar wanneer ze al meteen 'bang' is wanneer haar pony schrikt is dit wellicht niet de juiste pony voor haar.

Voor de pony is dit ook niet fijn als je vriendin er al met zenuwen op zit zodra ze bij die ene plek bij de B komt.
Voor de pony zal keer op keer bevestigd worden dat het daar eng is omdat je vriendin al gespannen zit en der niet meer aan rijd.
Misschien dat je met een instructrice er beter aan kan werken.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:03

het is erg moeilijk als je bang bent , het is makkelijk gezegt als er maar gezegt word tegen je dat je vol moet houden maar zij is de enige die kan beslissen wat ze wil