Laatste stukje nageeflijkheid bij sterk paard - Tips welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ezter

Laatste stukje nageeflijkheid bij sterk paard - Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:10

Hallo,

Ik zit met een behoorlijk probleem met mijn paard, en omdat onze ideen langzaam maar zeker opraken hoop ik hier nog een goede tip op te doen. Zit er eerlijk gezegd behoorlijk mee in mijn maag....Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen, wat ik heel moeilijk vind zo via het toetsenbord dus als er vragen zijn hoor ik het graag.

De situatie is als volgt:
Het paard waar het om gaat is groot, sterk, weet vooral ook dat hij sterk is. Het is een ruin van 8 jaar. Paard komt dagelijks enkele uren buiten, wordt daarnaast bijna dagelijks gereden of gelongeerd. Tuigage is in orde, paard wordt zelf regelmatig gecheckt en is ok. Ziet er verder ook prima uit, zeer goede conditie en vriendelijk dier. Lekker wakker maar eerlijk.

Ikzelf heb toch wel aardig wat rij-ervaring, ben redelijk handig en zit hem (meestal) niet in de weg. Minpunt voor mij bij dit paard is dat ik niet heel groot ben. Dat geeft meteen een deel van het probleem weer, hij trekt mij namelijk uit het zadel, dus uit balans. Het paard weet dat hij dat kan en dat ik daar weinig tegenin kan brengen. Ik heb de keuze tussen loslaten, of vasthouden en naar voren worden getrokken, beide manieren hoeft hij niet veel meer te doen Knipoog

Waar ik op dit moment tegen aan loop is het volgende:
Het paard kan zeer goed lopen, we werken dan ook aan de zijgangen en zijn vooral bezig met schakelen, sterker maken en steeds meer richting de verzameling te rijden. Nou loopt hij over het algemeen wel op de loodlijn, en is wel stil in het hoofd en mooi gedragen, MAAR net het laatste stukje in de kaak wil hij niet loslaten. Het beeld blijft dan steeds een beetje 'gedwongen' uitzien en het gevoel is ook niet geweldig. Vaak probeert hij er weer onderuit te komen door met de neus naar voren te 'duwen' wat ik niet tegen kan houden.
Losrijden doen we altijd netjes over de rug, buiging naar beide kanten en hij krijgt rustig de tijd om op te warmen. In het oppakken maak ik veel overgangen, verder probeer ik telkens als hij sterk wordt stelling te vragen (een klein beetje) om hem net wat makkelijker los te laten.
Ondanks dat we hier echt al lang mee bezig zijn blijf ik telkens tegen dat laatste stukje aanlopen. Niet fijn voor mij en niet voor het paard.

Ik heb een goede instructrice die mij zeker wel verder helpt, iemand anders zoeken is dan ook geen optie, ik ben erg blij met haar. Evengoed hoop ik dat er iemand een goede tip heeft die ik kan proberen en misschien wel de sleutel naar de oplossing biedt Lachen

Nogmaals, vragen staat vrij, alles is welkom....ik weet t soms echt niet meer!

En bedankt voor t lezen van het lange verhaal!

WowAmigo

Re: Laatste stukje nageeflijkheid bij sterk paard - Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:31

Op welke manier rijd jij los? Voorwaarts-neerwaarts naar boeghoogte/kniehoogte en hoe rond stel je hem daarbij in?

Ikzelf heb (oeh, heeeel gevaarlijk Haha! ) heel goede ervaringen met LDR rijden (onder erg goede begeleiding), eerst voorwaarts neerwaarts helemaal losrijden en daarna toewerken naar een heel rond paard aan de voorkant (daarbij overigens niet door weerstand heen trekken!)

Idee erachter is dat je je paard overal in kunt stellen en daarbij geen weerstand meer tegenkomt. Wanneer je dan zover bent dat je je paard helemaal rond kunt maken (inderdaad, neus ver achter de loodlijn) en daarop kan laten loslaten als het ware (ik vind het moeilijk te omschrijven...) dan heb je ze ook los in het laatste stukje kaak/nek. Dat gaat net iets verder dan voorwaarts neerwaarts waar ik eerder tot beperkt bleef, maar ik heb gemerkt dat ik met deze methode nog meer lossigheid kreeg bij mijn paard. Kortgezegd moest ik dus inderdaad mijn paard opkrullen en door duidelijk reactie vragen op de hulpen (been = vooruit, begrenzende hand = ho) laten nageven. Wanneer dat voor elkaar was weer naar oprichting of welke andere hoofd-halshouding dan gewenst was toerijden.

Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe het bij jouw paard zit en een echt concrete tip is bovenstaande natuurlijk ook niet. Maar zelf merk ik dat bij paarden die zulk gedrag vertonen het gas en de rem er niet goed op zit. Wanneer je been geeft moet er echt van achteruit wat gebeuren en daarbij mag hij niet door je hand lopen. Als ie dat toch doet moet je hem dat duidelijk maken, boem = ho zal ik maar zeggen.

halthouden - stappen tot je weerstand krijgt - halthouden vind ik een goede oefening om dan duidelijk te krijgen waar het probleem ligt, je merkt meteen of je paard scherp aan je been blijft en of ie reageert op een ophouding.

Ik ben niet voor "trekken" laat ik dat voorop stellen, maar wel voor duidelijkheid. Mijn ervaring is dat je beter een paar keer duidelijk kunt maken wat de bedoeling is (begrenzen met de hand kan ook betekenen dat je er toch even aardig wat druk op moet zetten) dan de hele tijd maar lief blijven rijden en nergens uitkomen!

Dus zonder een goed idee te hebben van hoe jullie rijden gooi ik dan toch even een tip de lucht in: naar de hand toerijden (écht reactie vragen) en dan begrenzen, wat dus niet "aan de teugel trekken" betekent, maar zelf bepalen hoeveel ruimte je je paard aan de voorkant geeft. Neemt ie daar zelf veel druk dan mag jij best aangeven dat dat de grens is en dan ook zelf druk nemen. Daarop maak je een overgang terug en kan je weer druk loslaten, continue blijven druk opbouwen heeft ook geen zin. Maar daarop volgt dan wel weer het opnieuw naar de hand toerijden (reactie op je been) - begrenzen - druk opbouwen (grens aangeven) - en weer loslaten door een tandje terug te schakelen. Hierbij niet focussen op de aanleuning, maar op de reactie op je been en je hand. maakt dan dus niet uit of ie hoog of laag zit met zijn koppie, maar of ie luistert naar jouw "grens". Als dat verder in orde is kan je verder gaan met de hals laten zakken, hand laten volgen en eventueel dus nog ronder instellen waar ik het hierboven over heb.

Ik denk dat je gewoon op de goede weg bent, maar nog net even meer mag doorpakken zogezegd.

Maar goed, altijd moeilijk vanaf internet, maar "shoot"!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:45

Bedankt voor je meedenken!

Ik ben het met je eens dat het paard ronder mag komen, ook achter de loodlijn. Ik heb zelf ook het gevoel dat hij daarin losser zou worden, de hals meer laat vallen. Ik heb alleen het gevoel dat hij dat niet wil, of niet durft?? Ik weet alleen niet waarom. Bij het losrijden blijft hij ongeveer op boeghoogte, lager laten zakken is op het moment geen optie omdat hij de hals er dan uitdrukt en zich te lang maakt.
Wat ik eigenlijk wil is, uiteindelijk, precies kunnen bepalen hoe hoog/laag/kort/lang de halshouding is. En daar zijn we nu verre van...

Verder leuk dat je ook het stukje noemt van grenzen stellen, ho=ho. Dat is precies iets waar ik de laatste weken meer mee bezig ben. Duidelijkheid in mijn hulpen, zowel vooruit als terug. Heb dan ook het idee dat er een stukje respect mist voor mijn hand. Heb hem inderdaad al een paar keer wat minder subtiel op de rem gezet, dat werkt alleen helaas maar tijdelijk. Actief voor het been gaat vrij goed, maar wisselt erg met meneer zijn humeur...is het laatste jaar wel duidelijk verbeterd maar blijft een aandachtspunt.
Ben op het moment ook heel erg bezig om hem zelf te laten lopen, dus in de overgangen terug geen been meer bijgeven. (wat we voorheen wel vaak deden, om hem meer te laten sluiten). Naar mijn mening geeft dat op het moment teveel druk die ik dan aan voorkant niet meer kan verwerken.

Hoe zet jij je paard ronder zonder daarin weerstand te krijgen? En hoe houd je hem daar, zonder veel druk op te bouwen, tot hij ontspant?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:39

Ik heb ook geleerd om in de overgangen terug geen been meer te geven. Het idee is dat het paard zowiezo vooruit moet willen blijven gaan, zonder dat je hem steeds "aanschuift". Als ie in de overgang terug te weinig actief blijft, moet je hem dus zowiezo weer voorwaarts rijden om het voorwaarts denken te bevestigen. En je moet inderdaad niet meer druk krijgen dan je aankan!

Ik moest eerst dus voorwaarts neerwaarts losrijden, totdat ze met de neus over de grond liep bij wijze van spreken. Daar begint het al, als je daar nog weerstand hebt ben je nog niet klaar met losrijden Knipoog
Losgalopperen met de kont uit het zadel vond ik ook een hele leuke, en daarin ook weer het voorwaartse checken, dus gerust een keertje plat door de bocht als ze dan tegen mijn been kwam! Voorwaarts is dus het allereerste, altijd.

En dan dus linksom/rechtsom en overgangen maken tot ze helemaal haar hals liet vallen. Dat als eerste (daar ging eerst soms al wel een half uur of langer inzitten!), en dan ronder maken 9wat hoger isntellen, teugels korter). Ik moest steeds controleren of ze wel aan mijn hulpen was, dus bijvoorbeeld in galop wegrijden, stilzitten en dan hand eraan en daar moest ze op terug komen zonder zich eruit te drukken. Als je dat heel consequent doet, gaan ze zich steeds wat meer loslaten en kan je weer een stukje verder rondmaken. Het doel is dat ze zélf de hals een beetje opkrullen, de bovenlijn rondmaken, dat voel je meteen, dan worden ze heel licht in de hand, zonder te hangen of te drukken en de bovenste halsspier is er dan echt van schoft/schouder tot aan de oren uitgerold als het ware.

Dus het is niet zozeer streven naar dat krulletje en dat dát dan wat oplevert, als wel de weg er naartoe. Als ze dan rond zijn ingesteld en je paard probeert zich er naar boven uit te drukken dan moet je hem weer wat lager richting boeghoogte instellen (weer de hals laten vallen), als ie zich naar beneden toe uitdrukt wat hoger instellen, net zolang tot hij dus zelf zich rond maakt en van het bit "afkomt", zonder daarbij achter de teugel te komen overigens! Je moet hem zodanig hebben dat wanneer je je hand een fractie naar voren doet hij er meteen achteraan wil en als je je hand weer terughaalt dat ie dat dan ook netjes volgt.

Dus het is constant inspelen op wat je paard op dat moment doet, altijd controleren of hij naar voren wil en als ie naar voren wil of ie daar dus jou grens respecteert. Dus nogmaals, het is niet dat dat in de krul rijden op zich een oplossing is, maar wel het continue aan de hulpen maken en vooral het voorwaartse erin houden. Je paard moet ten allen tijde naar voren willen, dat kan je gewoon niet overslaan.

Je kan het gewoon in kleine stapjes doen, begin vanuit het vwnw in een niet al te hoog tempo, bijvoorbeeld een drafje, en maak een ophouding om te gaan stappen. Als ie zich daar uit wil drukken, begrens je hem kort maar duidelijk tot ie een tandje terug doet en je de druk kunt afvloeien. Meteen daarachteraan geef je beenhulp om te controleren of ie nog wel voorwaarts is (wat dan ws niet het geval is), dan geef je extra beenhulp om duidelijk te maken dat ie echt naar voren moet. Daarbij geef je dan geen hand, want hij moet naar voren. Istie voorwaarts, geef je weer een ophouding tot ie een tandje terug doet en begint het spelletje weer opnieuw! Wanneer je zo je hulpen duidelijk maakt zul je merken dat je hem op een gegeven moment vanzelf wat ronder kunt maken, dat ie wat lichter wordt.

Overigens zeg je dat je hem niet kunt laten zakken omdat ie zich dan te lang maakt. Je kunt hem met dezelfde teuggellengte lager instellen, dus niet helemaal laten stofzuigeren, maar gewoon vanaf het punt dat je "vastzit" even een ophouding geven en vragen te laten zakken door je hand wat mee te geven (dus geen langere teugel). Dan moet ie dus ook al ronder worden zonder dat ie al echt opgekruld wordt. Voor dat echte opkrullen is het wel een voorwaarde dat ie in dat lagere werk al los is. Als ie zich eruitdrukt geef je hem ws al teveel ruimte! Hou het tempo controleerbaar, zeker omdat hij zo groot is en jij niet Haha! en vraag steeds een paar pasjes naar voren en maak snelle overgangen. Als jij het maar kunt controleren!

Ook een goeie, als je paard zelf graag groot beweegt, juist heel klein laten draven, vinden ze vaak al niet gezellig Knipoog, voor jou beter controleerbaar en voor hem een goede wachtoefening (net als dat stap - halt - stap). Galop - halt - galop is ook een goeie trouwens.

Maar je moet wel consequent zijn, hij kan niet even wat minder op je been reageren omdat hij zijn dag niet heeft toevallig...
Richt je op haalbare dingen, begin gewoon met klein draven, tempocontrole, zodat jij bepaalt wat er gebeurt, als ie je uit het zadel trekt ga je te hard!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:57

Nee, als-ie je uit het zadel; trekt gaat HIJ te hard.
Ik heb een 4,5 jarige Tinker x Fries kruising, die hebben over het algemeen wel wat kracht. De grap is, dat-ie natuurlijk niet in de gaten moet krijgen dat hij dat tegen je kn gebruiken. Hij liep als een tierelier, en OPEENS begon hij "te hangen". Vreselijk. Ook bij ZZ instructeur.
Hoe is dat opgelost? Ik reed gewoon in de buitenbak dressuur, zo veel mogelijk met een westernteugeltje, dus bijna alleen op been en zit. Dat ging niet makkelijk natuurlijk, dat werd me eerst een gezwalk en geknijp en gepers. Met "westernteugeltje" bedoel ik niet dat ik een ander bit, hoofdstel of teugels had, ik "gooide het af en toe gewoon los". Dat paard wist totaal niet wat hij daar me anmoest, en omdat hij ook nog zo jong is, probeerde hij dan maar aan mijn zit/beenhulpen af te lezen wat dan de bedoeling was.
Ook ben ik veel buiten gaan rijden. Alleen. Dan deeed ik hetzelfde: hee pik hier zijn de teugels, en dan meteen in een andere gang zetten (meestal een tandje er BIJ), waardoor hij zo onzeker werd, dat hij enorm op mij begon te letten.
Nderhand kon ik hem gewoon weer zachtjes terug opnemen, en het laatste stukje reden we dan netjes, terwijl hij zelf de lichte steun (aanleuning) zocht op mijn handen, weer een stukje dressuur in de buitenbak.
Soms moet je ook niet te gefixeerd zijn op die aanleuning, want dan kan het zijn dat je paard denkt "op-leuning". Veel figuren rijden heeft bij mij in dit opzicht niet geholpen, juist tempowisselingen, en het paard op z'n eigen lopen, heeft veel geholpen.
Nu is-ie op een pink te rijden, soms merk ik zelfs, dat hij, als we buiten rijden, dat niet zo fijn vindt (hij is nog redelijk jong en soms wat onzeker), en dan merk ik dat hij zelf zoekt, als het ware "in mijn hand terug probeert te kruipen". In elk geval: druk geeft tegendruk (en pijn!) dus dat is niet het antwoord....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:42

terpentijn schreef:
Nee, als-ie je uit het zadel; trekt gaat HIJ te hard.

duhh...
Haha!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:16

ik heb het niet helemaal precies doorgelezen dus sorry als ik in herhaling val. Op welke hand is jouw paard het sterkst? ik train met verschillende oefeningen die te maken hebben met de links of rechtsgebogenheid van mijn paard. Dit kan soms een hele grote rol spelen in het ontspannen/nageefelijk rijden van een paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:44

Klinkt als een van mijn paardjes na het vijlen van het gebit door een goede electrisch vijlende tandarts is dit over gegaan. Wel ben ik hem toen eerst aan de hand gaan trainen op kaptoom en aan de longe zodat zijn mond eerst bij kon komen. Dat zal ook meegeholpen hebben.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:52

ik heb datzelfde probleem. de mijne blijft ook terugtrekken en vind het moeilijk om er helemaal doorheen te gaan. nu rijd ik haar ook iets achter de ll, en wacht tot ze ontspant. verder korte schakelingen in elke gang. op een langzaam tempo ritme houden.
en heel veel afwisselen.

ook wil ze bv als ik een 8 rij zelf alvast de buiging omgooien en dan vasthouden, dan maak ik er een volte van. Het is eigenlijk heel consequent volhouden, probeer niet een strijd aan te gaan maar probeer slimmer te zijn.
maar goed ik ben er ook nog lang niet, het is bij ons echt nog niet bevestigd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:20

Ik lees dat andere het ook al gezegd hebben maar ook iki zou richting LDR proberen te gaan met dit paard. Hij is kennelijk voorwaarts genoeg van zichzelf want hij zou niet trekken om trager te mogen gaan. Dan is LDR een prima oplossing. Wat je ook kan doen is zelf geen contact vragen, beginnen in stap, hem contact laten zoeken, kleine voltes maken in stap zodat hij goed moet buigen en zo naar beneden rijden naar een voorwaarts neerwaartse houding doet ie dat goed, draven, kleine volte smaken om hem goed los te maken in de rug/hals in draf. Veel paarden doen het nl helemaal super in stap, maar als ze in draf gaan spannen ze zich terug volledig op (doet mijn merrie dus ook zo nu en dan) je overgang correct maken, zorg dat hij de overgang van achteren uit maakt en niet dat hij een hupsje maakt om in draf te gaan. Voel dat hij zijn hele lijf gebruikt.. Ze hoeven niet perfect te zijn kwa grootte die voltes maar ze moeten wel correct gereden worden. (paard buigt om je been en valt niet over de schouder) daar wachten tot hij je hand op zoekt dan heeel rustig contact op nemen en met halve ophoudingen proberen hem in die LDR houding te krijgen, trek hem niet met zijn kin op zijn borst, maar neem hem iets dieper met lengte in de hals en zorg dat hij het hele lichaam gebruikt in het ronder lopen en niet enkel de hals "op krult".

Als dat werkt is hij goed los en kan je hem richting die oprichting rijden. Lachen

Zoals splinter inderdaad ook zegt, niet de strijd aan gaan, niet terugtrekken, laat hem maar trekken, maar maak het hem dan wel even moeilijker, even een kleine volte oid er tussen gooien en heel snel reactie vragen, doet ie het weer goed en laat ie los. Dan mag hij weer wat makkelijkers doen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:29

Zo....even bijgelezen weer. Allemaal dank voor het meedenken.

Ik blijf volgens mij toch vooral terugkomen op de overgangen en tempowisselingen.

terpentijn: Je idee vind ik goed klinken en zou in theorie ook moeten werken, ik vrees alleen in de praktijk bij mij niet. Het paard is hier namelijk niet meer groen in zoals die van jou, sterker er is volgens mij verschrikkelijk geklungeld met dit dier om hem erdoorheen te krijgen, en algemeen om hem aan t werk te krijgen. Dat is ook het vervelende, er zit volgens mij een stukje angst/behoudenheid in en daar is heel moeilijk vanaf te komen. Aan de ene kant MOET hij echt rond en over de rug blijven om correct te blijven bewegen, aan de andere kant kan ik niet teveel vragen want dan krijg ik spanning en gaat hij vechten.

Lianne: Het paard is in principe op beide kanten sterk, hij zal zich rechtsom iets makkelijker buigen en plaatst het linkerachterbeen gemakkelijker onder de massa. Hij is trouwens rechtuit vaak sterker, in de stelling en buigen kan ik hem aan beide kanten makkelijker los houden dan op de rechte lijn.

Tandarts is hij trouwens tijd geleden bij geweest. Zal eens over hebben om die nog eens terug te laten komen maar hij was er toen wel tevreden over (de tandarts)

Pharagirlke: Het stappen is vaak ook al moeilijk op het begin, stap dan ook best lang los. In het draven heeft hij echt tijd nodig om los te komen, krijgt hij ook en het losrijden is dan ook bijna alleen maar voltes links en rechtsom.
Wat jammer is, als ik geen contact zoek doet hij het ook niet. Het paard is volwassen en getraind genoeg om zonder goede verbinding lekker rond te blijven stappen. Hij zal uit zichzelf dan ook niet zakken, echt heel jammer maar ik vrees dat ik dat niet meer kan veranderen.

Ik heb in ieder geval weer wat om over na te denken Lachen
En verdere opties blijven uiteraard welkom Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:02

Dat zou dus wel moeten veranderen, aan een paard dat enkel in eigen houding loopt heb je niets aan, zo'n dier moet je hand volgen, als je denkt dat je dat niet kan veranderen, ben je helemaal niets met deze tips. Lachen Het is net omdat hij zo in zijn eigen houding blijft lopen dat hij zo sterk is. Heb ook zo'n heer, kop derop, mooie krul in de nek en dan ook nog ruggebruik, op zich allemaal leuk maar als die mijn hand niet volgt krijgt hij dus wel op zijn donder. Lachen Als hij uit zichzelf niet zal zakken, betekent dat meestal dat hij net nog niet sterk genoeg is. Lachen Een paard heeft kracht nodig om te zakken en de rug extra te gebruiken. Een goed getraind paard, zal dat dus ook zonder problemen doen. Ik vrees dus dat je de "goede training" van dit paard een beetje overschat. Lachen

Ik zou in dit geval inderdaad overgangen maken en zorgen dat hij zijn rug goed gebruikt, dat hij van achteren uit de overgangen maakt, veel tempowisselingen maar ook veel kleine voltes om hem los te maken en hem te leren buigen. Zorg dat hij zijn achterbeen goed onder de massa plaatst, zodat hij zijn bekken iets kantelt en zijn rugspieren extra zal ontwikkelen, dat kan weken duren, maar als die meer en meer ontwikkelt zijn, gaat hij meer kunnen ingaan op jouw vraag om lager te komen. Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:33

Oh...dan heb ik je wat verkeerd begrepen denk ik...
Paard volgt mijn hand wel naar beneden, kan vanuit een nette aanleuning heel fijn zakken hoor.
Maar ik bedoelde te zeggen dat als ik opstap, ik stap dan eerst lekker even aan een helemaal losse teugel, maar van daaruit zal hij nooit zelf het contact gaan opzoeken. Dan moet ik ook echt de teugels oppakken en zeggen van komaan jongen aan het werk nu. Dus het is niet zo dat als ik maar met een los teugeltje rond blijf rijden dat hij dan uiteindelijk wel zal gaan zakken. Want dat kan ik echt schudden.

Maar het halsstrekken bijvoorbeeld kan hij zeker heel goed en volgt dan ook de hand. Probleem daarin is dan weer dat hij bij het oppakken wat commentaar levert door bijv de neus naar voren te duwen en zich dan lang te maken.
Verder verschilt het nogal van dag tot dag, soms heb ik echt al een beetje het gevoel dat ik controle krijg, hem in kan stellen zoals ik dat wil en soms blijf ik dus echt hangen op het stuk dat ik hem wel rond krijg maar hij daarin te sterk en stug blijft, in zijn eigen houding dus zoals je zei, en dat hij dan dus ook niet echt aan het werk wil.

Verder blijven de tempowisselingen, controle en losheid uiteraard echt wel prioriteit. Maar alle extraatjes, die ik daarin mee kan nemen zijn prettig. Want eerlijk, soms weet ik echt niet meer wat ik ermee aanmoet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:47

Het is niet slecht bedoelt naar jou, maar neem je hem niet te snel op? Sommige paarden kunnen daar wat kriegelig op reageren, ik ben heel voorzichtig in mijn hand maar met mijn merrie bv moet ik nog extra opletten met haar op te nemen, anders reageert ze exact hetzelfde... Sommige paarden vinden contact in dat voorwaarts neerwaartse moeilijk en reageren dan wat beledigt als je te "snel" bent. (ook al ben je al heel voorzichtig)

Als hij het echt niet wil, kan je hem dan wel terug naar beneden rijden of blijft hij je dan gewoon negeren?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:57

Mmz...daar ga ik in ieder geval nog eens extra op letten.
Als hij niet wil kan ik eerlijk gezegd niet veel meer. Als hij namelijk druk zet kan ik of loslaten, dan ben ik hem echt helemaal kwijt, of proberen de voorkant te begrenzen en weer stelling te vragen, een overgang te maken oid...soms lukt dat. En als dat niet lukt komt het echte probleem kijken, namelijk dat hij mij uit t zadel probeert te trekken, gevolg mijn houding is om te huilen en dan heeft het helemaal weinig zin om nog hulpen te willen geven, want dan slaat het echt nergens meer op.
Meestal ga ik dan of eerst wat galopwerk doen (dat vind ie makkelijker dan draf) waarbij we weer terug gaan naar ontspannen, nageeflijk en dan buig ik wat extra, ronder door en van daaruit weer omhoog. Of ik probeer door steeds links en rechts buiging te vragen hem er toch opnieuw door te krijgen.

Maargoed het probleem is volgens mij niet hoe ik dat oplos, maar vooral hoe ik voorkom dat het gebeurt...Op de een of andere manier mis ik een stukje acceptatie van mijn hand en teugelhulp. (soms ook wel voor t been maar dat is vaak eenvoudiger opgelost)
Het komt erop neer dat hij soms gewoon doordendert. En niet in de zin van hard gaan, maar wel dat hij zich niet veel meer van mij aantrekt.

Nogmaals, ik vind het verschrikkelijk moeilijk uit te leggen zo, en ik vind het al heel moeilijk om de vinger te leggen op het precieze probleem. Maar alles wat gezegd wordt zet mij toch aan het denken en ik hoop toch uiteindelijk de oplossing te vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:43

Ik geloof dat ik het snap. Lachen Hij gaat er niet vandoor, maar hij negeert dus verder wel alles. Da's inderdaad behoorlijk irritant want vanaf dat punt kan je inderdaad niet meer bijzonder veel... En als je hem dan een keer verschrikkelijk op zijn donder geeft? Of gaat hij dan nog erger tegen je in? Het hoeft dan even niet meer ergens op te slaan, desnoods schop je hem even voorwaarts in galop dat hij effe zijn frustraties er uit kan rennen.

Voorkomen veel afwisseling, klinkt mij in de oren als een paard dat sowieso niet echt geneigd is om zich moe te maken, en al zeker niet als het hem "te saai" is... Misschien iets moeilijkere oefeningen er doorheen doen? Hem goed snel laten reageren, voor jouw vermoeiend, maar dan kan hij er niet aan denken om jou te gaan negeren. Overigens makkelijker gezegd dan gedaan hoor... Lachen het is maar een "tip" want ik snap best dat dit een vrij moeilijk probleem is, zowel om op te lossen als om uit te leggen.

Heb je een lesgever? Zoja, wat zegt die er van? Krijgt hij of zij het eventueel wel opgelost of kan die het wel voorkomen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:23

Ik denk dat wanneer hij jou uit het zadel trekt bij het weer oppakken, hij zich te lang maakt, dat zijn achterbeen te lang wordt en hij dus impuls verliest, hij rekt zich als het ware uit terwijl hij een rond bolletje moet blijven. Ik wil wedden dat je op dat moment niet meer voldoende verbinding hebt van achteruit naar je hand toe en dat ie dan niet meer scherp aan je been is.

Als je nou eens op het moment dat hij zich lang wil maken been geeft en écht reactie naar je hand toe vraagt? Je maakt een snelle korte ophouding om hem uit dat neerwaarts drukken te halen en dan reactie op je been vragen. Dan moet hij echt heel elektrisch op een lichte kuitdruk willen reageren, doet ie dat niet dan tik je hem even goed weg, desnoods even met zweep. Net wat Pharagirlke zegt, desnoods flink voorwaarts in galop. Ook in galop moet je dan echt het gevoel hebben dat ie met impuls galoppeert. De impuls moet echt van achteruit door zijn lijf naar je hand toe komen en soms moet je daar in het begin echt eihard voor galopperen.

Kijk maar eens hoe hij loopt aan de longe, dan kun je goed zien of hij bijvoorbeeld écht met impuls galoppeert of dat ie gewoon maar wat aanklooit. Kijk maar eens hoe hard hij wel moet gaan om echt met impuls van de grond te galopperen. Gesteld dat hij loopt zoals ik denk dat ie loopt he, een paard dat fijner in de africhting is hoeft namelijk niet hard te galopperen om met impuls te lopen, maar bij paarden die zo uit elkaar lopen doe ik dat wel eerst altijd. Anders krijg je geen verbinding naar de hand toe.

Verder is veel afwisselen inderdaad belangrijk, ook alleen maar voorwaarts neerwaarts is op een gegeven moment niet meer voldoende. En kritisch op jezelf blijven, stel jezelf voor welke reactie je wil en neem geen genoegen met minder!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:31

Wat mij niet helemaal duidelijk is: strekt hij gewoon die hals opeens naar voren, of "rukt" hij echt met neus keihard schuin naar beneden, in het laatste geval noem je zo'n paard een "puller".

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:20

Terpentijn: Nee hij 'duwt' meer. Hij maakt de hals langer, drukt de neus er aan de voorkant uit en omdat het paard zo groot en sterk is kan ik dat niet opvangen en trekt hij mij daarbij uit het zadel. En bij uit het zadel trekken moet je dan denken aan mijn knie komt te ver naar voor, mijn onderbeen gaat naar achter en mijn bovenlijf naar voren. Dus heel mijn balans is zoek, en tja dan valt er helemaal niet meer te rijden. Voel me echt een complete beginner op dit paard soms Huilen
Dat pullen deed hij alleen de eerste paar weken dat ik hem reed, dat heb ik heel ehm on-bokt-verantwoord opgelost door consequent dezelfde beweging mijn kant op te maken als je begrijpt wat ik bedoel. Dat was nl echt link omdat ik dan in een keer op zn hals hing en als ze dan terug omhoog komen..zere neus gegarandeerd. Dat zag ik dus niet zitten...

WowAmigo schreef:
Ik denk dat wanneer hij jou uit het zadel trekt bij het weer oppakken, hij zich te lang maakt, dat zijn achterbeen te lang wordt en hij dus impuls verliest, hij rekt zich als het ware uit terwijl hij een rond bolletje moet blijven. Ik wil wedden dat je op dat moment niet meer voldoende verbinding hebt van achteruit naar je hand toe en dat ie dan niet meer scherp aan je been is.

Het eerste stuk hier heb je helemaal gelijk in, hij wordt te lang en loopt van het achterbeen af. Het stomme is dat hem dan naar voor rijden wel lukt, zo hard ik wil, alleen blijft hij daarin lang en uit elkaar. Volgens mij vind ie dat eigenlijk zelfs wel leuk...ik krijg er mijn verbinding voor en vooral de controle niet mee terug helaas.

Mijn lesgever gelooft gelukkig net als ik zelf toch stiekem doe Tong uitsteken wel in het paard. Heeft verder onwijs veel geduld en blijft er ook constant op hameren dat ik zeer streng maar wel eerlijk moet zijn. En dat ik niet alles in een keer moet willen oplossen (ben maar een heel klein beetje perfectionist gelukkig haha)
Het fijne is dat zij begrijpt dat ik niet alles kan op dit paard. Dat het geen mogelijkheid is om hem een keer voor tegen te houden en met mijn been erbij te zetten en dat soort dingen. En dan verzint ze gewoon wat anders, en soms werkt dat en soms niet. En zo blijven we gewoon zoeken naar een oplossing die wel werkt, en gewoon verder trainen, ook op andere dingen hoor.

Edit: Ik heb trouwens ook al zitten denken over het bit. Heb nu een dubbelgebroken (al een hele tijd hoor) en dat lijkt hij prettiger te vinden dan enkelgebroken. Water- of bustrens lijkt geen verschil te maken...misschien nog ideen wat ik zou kunnen proberen? Let wel, ik zoek niet naar een scherper bit! Maar heb soms het idee dat hij niet helemaal los durft te laten, dus misschien moet ik zoeken naar iets waar hij wel op zou durven lopen...bij voorkeur wel toegestaan op wedstrijd dan. Heb zelf al eens zitten denken aan rubber, of die happy mouth? zeg ik dat goed...ben er alleen niet erg bekend mee, misschien weet iemand de voor- nadelen hiervan?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:42

ik heb zelf een myler, het ligt aan de ruimte in de mond van je paard.
Mijn tandarts heeft het laten zien, mijne heeft weinig ruimte en een dikke tong,
op een myler loopt ze het fijnst. Het stukje dat ze terug blijft trekken zit em in de nageeflijkheid en niet in het bit. Maar dan moet je bit natuurlijk wel fijn zitten en goed passen Knipoog

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:43

Haha, ja ik snap wel dat het daar niet mee is opgelost hoor. Maar ik weet ook dat het paardje zeeer waarschijnlijk voorheen niet zo'n goede ervaringen heeft gehad, dus de kans is aanwezig dat er ook een stukje gebrek aan vertrouwen in het bit/de ruiterhand meespeelt....Dat is gewoon lastig omdat aan de ene kant is het een hartstikke groot en sterk dier en moet hij gewoon luisteren natuurlijk. Maar aan de andere kant zou ik hem door een ander bitje daar wat mee kunnen helpen...dan is dat natuurlijk fijn.

Wat is er precies anders aan een myler bit?