Jonge pony volgt hand niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Jonge pony volgt hand niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:47

Goeie morgen Lachen goh het is weer zo ver hoor Knipoog Ik heb een nieuwe pony om te rijden, leuk dier, 5 jaar, half jaar stil gestaan, daarvoor net ingereden, beetje doorgereden, maar niet hoger dan B niveau gereden.
Ik rijd haar nu 3x in de week, wat ze super oppakt!

Maar het probleem... Ze kan super mooi rond lopen, zonder te veel te vragen, maar ze volgt mijn hand niet. Ik geef haar de ruimte om haar hals meer uit te schuiven, maar ze volgt mijn hand dus niet. Hals strekken kent ze ook niet, zelfs aan de longe loopt ze mooi in aanleuning.

De pony loopt van achteren mooi ruim, is makkelijk bij elkaar te rijden, maar minder uit te schuiven, (zeg ik het zo goed??)

Maar goed, om verhaal kort te maken:
Hoe zorg ik er voor dat de pony mooi mijn hand volgt?
*donderdag heb ik weer les Knipoog*

alvast bedankt!

Romyv

Re: Jonge pony volgt hand niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:48

Dan loopt je pony in de valse knik en heb je geen aanleuning..

Ga eens heel veel overgangen en figuren te rijden zonder hierbij je handen te gebruiken.. Rij hem actief, goed op tempo maar niet over zn tempo en schakel hier heel veel in. Je zal dan merken dat je pony je hand gaan zoeken en je dan wel aanleuning krijgt! Als je deze aanleuning hebt, volgt die zeker je hand netjes..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:51

Je geeft al aan dat ze jong is:
Waarom zou ze je hand volgen? Waarom zou ze pony op zoek gaan naar je hand? Geen enkele druk in mond is toch veel lekkerder?

Ik geef hiermee dus al aan: je pony moet eerst leren dat dat de bedoeling is. En hoe leer je dat.. Je pony zal eerst moeten leren dat het normaal is dat er de hele tijd een klein beetje druk (de zogenoemde verende druk, aanleuning) is. Dit kan ze leren door te zorgen dat jij die als ruiter altijd opzoekt.

Een pony/paard die geen aanleuning kent, zal al snel achter de teugel gaan lopen, als je probeert haar nagevelijk te laten lopen. Dit is eigenlijk ook heel logisch: zonder druk in de mond loopt toch veel lekkerder.. (wat heb jij liever: dat ik de hele tijd je kopje drinken net iets verder in je mond duw, of dat ik er vanaf blijf?)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:22

Je kan precies voelen wanneer een paard een correcte aanleuning heeft en wanneer ze gewoon in de valse knik loopt.
Jij geeft aan dat ze jou hand niet volgt, dan heb je dus geen aanleuning. Wat Romyv dus ook al zegt, ga haar actief rijden, veel overgangen, schakelen in tempo enz. Ga ook veel rechtrichten, zodat je dus de aanleuning correct op 2 teugels krijgt. Je moet ook leren voelen wanneer je dus kan gaan vragen en wanneer niet. Dit komt heel precies, zodra jou paard ontspant en je de juiste aanleuning hebt, dan moet jij dus ook niks doen. Zodra hij maar iets omhoog komt terwijl jij hem lager wilt hebben ga je weer vragen. Zoiets doe je niet in een paar weken, daar gaat veel tijd in zitten en verschilt per paard hoe die dit oppakt.
Lesje is misschien wel handig.