paard trekt aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_

paard trekt aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:52

Hallo,

Ik heb een probleempje. Ik heb sinds kort (paar weken) een verzorgpaard, ondertussen
heb ik al even niet meer gereden en het was dan ook wel even wennen.
Ik wil binnenkort ook les gaan nemen, maar op dit moment heb ik autorijdles (binnenkort als het goed is afgelopen)
en wil daarom nog even wachten..

Oke een hoop gezwam maar hier komt mijn vraag:

Het paard dat ik rijd trekt heel erg aan de teugels, ik rijd haar dan meer naar voren, maar ze
blijft trekken aan de teugels. Als we naar buiten gaan is het op de heenweg niet en op de terugweg erger
dan dat het in de bak is.

Wat is het beste wat ik kan gaan doen? Alvast bedankt Lachen

Groetjes,
Danielle
Laatst bijgewerkt door Danielle_ op 07-12-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: trekken aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:54

Wie trekt er? Jij of het paard? Knipoog

Danielle_

Re: paard trekt aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:55

Zij trekt, zie tekst Knipoog . Heb ook de titel even veranderd Lachen

Het is overigens ook als ik de teugel wat losser houdt, dan wil ze nog meer ruimte innemen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:45

Fout gedacht dus héééééé.
Als een paard vasthoud moet de mens loslaten.
Het tegen elkaar in gaan trekken om te zien wie er het langst gaat volhouden , das zeker geen optie want de winnaar is al van voor je ermee begint bekent, als mens ga je dat zeker en vast verliezen.
Er zijn andere manieren, dat wel, dus alleen les nemen, kan je helpen.
En persoonlijk denk ik ook dat het echt belangrijk is dat je dat eerst in orde brengt voor je ermee gaat buitenrijden.
ik stuur je nog een pb

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:53

Ik denk dat je op basis van deze info niet kan zeggen of het paard vast houdt. Ik ben wel benieuwd hoe het paard trekt? Naar voren voor meer ruimte (missschien houdt je de teugels te kort)
Naar beneden? naar voren?
Of hangt ze in je handen?
Wat doet ze als je terugtrekt/vasthoudt/loslaat/been geeft?
Reageert ze goed op je hulpen of ben je puur aan het meeliften als ze dat doet.
Doet ze het constant?
Etc.etc.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:00

oke, ik geloof ook best dat het aan mij ligt hoor, daarvoor stel ik ook mijn vraag Knipoog . Ik woon in Harderwijk en zoals ik al zei ben ik van plan binnenkort les te nemen.

Het is op dit moment niet verschrikkelijk erg of constant, maar ik wil niet de verkeerde dingen doen waardoor het erger wordt/ haar in de weg zit.

Wat er ongeveer gebeurt: We rijden een tijdje en dan gaat ze een beetje aan de teugels trekken. Niet hangen maar echt trekken naar beneden, de grond toe.
Als ik een terug ga trekken dan trekt zij ook terug, als ik vasthoudt blijft ze trekken, als ik loslaat (iets losser) vraagt ze nog meer ruimte.
Als ik been geef gaat het even goed en dan begint het weer opnieuw, behalve dan dat ze wat sneller gaat.
Soms doet ze het niet, maar voor mijn gevoel gebeurd dit wel steeds vaker.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:03

doet ze het in alle gangen?

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:05

Ja, in galop overigens wel veel minder.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:12

kan je nagaan hoe ze voor heen is gereden? misschien dat ze is gewent om met een losse teugel gereden te worden,die van mij doet het alleen met uitstappen,als ik haar niet de volle lengte geef gaat ze ook vragen om meer teugel,misschien is het een gewoonte van haar,en dan ben je nog wel even bezig om het af te leren denk ik.om het af te leren moet ze eerst goed op je been zijn,werk daar aan desnoods met losse teugel,ze moet op je kuit druk gaan reageren,als dat goed gaat neem je de teugels op,niet strak maar ook niet los,gewoon contackt houden,als ze gaat trekken geef je been,en dan zou ze daarop moet reageren,doet ze dit niet dan geef je NA je been hulp een klein ligt tikje met je zweep,zodat ze weet dat ze reactie moet geven,krijg je het zelf niet opgelost,dan zou ik wachten met rijden totdat je les kan gaan nemen,ben bang dat het anders erger zal gaan worden,en longeer of wandel tot die tijd alleen met haar,probeer het eerts zelf,zie of merk je geen verschil,dan zal je echt hulp nodig hebben.
heel veel succes.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:13

ik heb er ook zo 1 gereden lekker stappen lang teugeltje en dan uit t niets de teugels uit je hand sleuren (auw zere vingertjes) wat bij mij heel goed heeft geholpen op t zelfde moment gelijk n zweep erover zodat ie zich n ongeluk schrikt. Ok dan ga je wel even aan de kletter maar bij mij was t met 3 keer ook volledig opgelost.

Check voor de zekerheid wel eerst even z'n tanden dan ie daar geen last van heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:13

Iedereen heeft problemen met rijden, de een wat grotere dan de andere. Niemand rijdt perfect en je kunt het nog beter altijd vragen dan aan blijven modderen. Het vragen is in ieder geval een teken aan de wand dat je zelf begrijpt dat het niet de bedoeling is.

Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind om het zo even te beoordelen. Dat ligt niet aan je uitleg, want die snap ik op zich wel. Maar ik ben, denk ik, wat meer visueler ingesteld.

Eigenlijk geef jezelf het antwoord trouwens al. Ja Zoals altijd eigenlijk, voorwaarts oplossen! Niet gaan trekken, want dan trekt ze terug en dat verlies je. Ik zou ook geen lengte geven, want dat wilt ze juist. Gewoon zorgen dat je teugels op maat zijn en niet te kort/te lang. En gewoon het trekken negeren. Losjes in handen zijn. Hiermee bedoel ik dat je niet constant druk moet uitoefenen. En verder voorwaarts oplossen. Niet gaan jagen of over het tempo heen gaan. Tempowisselen. Achterbeen eronder, dan heeft ze geen tijd om te gaan trekken.
Verder heel verstandig (Dat is het altijd Haha!) om les te nemen, dit zijn situaties die je het beste irl kan oplossen en waarbij je snel geneigd bent om dat gene te doen wat je niet moet doen (terugtrekken/vasthouden/ruimte geven)

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:20

Bedankt voor de reacties.
Inderdaad Sammie, dat terugtrekken, vasthouden en ruimte geven heb ik al geprobeerd en wist dat wat ik ook deed zij sterker zou zijn. ook met ruimte geven, ze neemt gewoon meer.
Dat voorwaarts rijden ga ik eens goed opletten. Met de buitenrit merkte ik al dat ze veel beter voorwaarts kan dan ik van haar verwachtte.
Verder dacht ik eerst altijd les daar heb ik niets aan. Maar heb allang gemerkt dat voor zulk soort dingen les heel belangrijk is. Als het eenmaal fout gaat is het lastiger terug te draaien en het goed te doen dan voorheen.

Bedankt voor de reacties en ik ga er mee aan de slag Lachen !

xxCyntxx

Re: trekken aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:17

MysticTinker schreef:
Wie trekt er? Jij of het paard? Knipoog

omg ik dacht even heeel verkeerd Clown Clown

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:32

misschien teugels iets losser en als zij trekt teugels weer strakker als ze dan ff niet trekt weer teugels losser en als ze weer trekt teugels weer korter en zo de hele tijd door. als je de teugels losjes hebt en ze trekt NIET dan teugels weer wat losser. het is misschien een vervelend werkje maar zo leert ze t wel. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:40

Danielle_ schreef:
Hallo,

Ik heb een probleempje. Ik heb sinds kort (paar weken) een verzorgpaard, ondertussen
heb ik al even niet meer gereden en het was dan ook wel even wennen.
Ik wil binnenkort ook les gaan nemen, maar op dit moment heb ik autorijdles (binnenkort als het goed is afgelopen)
en wil daarom nog even wachten..

Ik wil hier toch even op in gaan...
Natuurlijk kan je je geld maar 1 x uitgeven Knipoog Toch wil ik wel even aangeven dat je door niet te lessen met je paard veel verkeerde dingen kunt aanleren. Aanleren is makkelijker dan afleren. Het zal aardig wat lessen kosten, dus ook geld, om je basis weer goed te krijgen en misschien daardoor ook het paard te corrigeren, wat nog weer langer duurt.

Wat betreft je probleem, is het moeilijk te zeggen aangezien je timing van de hulp erg belangrijk is.
Je kunt dus al vanalles geprobeerd hebben, maar doe je het net iets verkeerd of zet je niet door of juist een te grote hulp, dan geeft dat niet het goede resultaat.
succes!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:13

Dat is ook waar natuurlijk.
Ik ben nu ook al wel aan het rondkijken, omdat ik het gewoon erg belangrijk vind om les te nemen.

Over het trekken. Ik merkte dat ze me heel erg op mijn nummer zetten. Ze is namelijk gewend om met een erg losse teugel te rijden. Als je maar ietjes strakker hebt dan trekt ze terug. Begin je met losse teugel en ga je hierin door is het al veel beter. Soms is ze wel aan het trekken, maar al veel minder en soms helemaal niet meer.

Wat ze wel doet nu is stil staan en niet meer willen lopen.. Dit is denk ik zelf heel erg uitproberen. Maar als ik die dingentjes ook hier neerzet denk ik al bij mezelf dat het goed is les te gaan nemen. Omdat ik niet die band wil verpesten zeg maar.

Ik weet niet of ik allemaal dingen nu door elkaar zeg, maar hoop dat jullie het snappen.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:01

Ze zal wat moeite hebben met buigen etc en als jij met haar aan het werk gaat, zal dat voor haar een beete pijnlijk kunnen zijn. (Spieren oprekken) De kans dat ze daarop wat verzet toont is dan groot. Doorzetten omdat ze moet luisteren kan tegen werken omdat je teveel vraagt of niet goed vraagt. Te voorzichtig is ook niet slim, omdat je dan niet het leiderschap laat zien.
Zo lang je geen les heb, zou ik het rijden gewoon lekker simpel houden Knipoog

jollie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:58

Sammie schreef:
Iedereen heeft problemen met rijden, de een wat grotere dan de andere. Niemand rijdt perfect en je kunt het nog beter altijd vragen dan aan blijven modderen. Het vragen is in ieder geval een teken aan de wand dat je zelf begrijpt dat het niet de bedoeling is.

Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind om het zo even te beoordelen. Dat ligt niet aan je uitleg, want die snap ik op zich wel. Maar ik ben, denk ik, wat meer visueler ingesteld.

Eigenlijk geef jezelf het antwoord trouwens al. Ja Zoals altijd eigenlijk, voorwaarts oplossen! Niet gaan trekken, want dan trekt ze terug en dat verlies je. Ik zou ook geen lengte geven, want dat wilt ze juist. Gewoon zorgen dat je teugels op maat zijn en niet te kort/te lang. En gewoon het trekken negeren. Losjes in handen zijn. Hiermee bedoel ik dat je niet constant druk moet uitoefenen. En verder voorwaarts oplossen. Niet gaan jagen of over het tempo heen gaan. Tempowisselen. Achterbeen eronder, dan heeft ze geen tijd om te gaan trekken.
Verder heel verstandig (Dat is het altijd Haha!) om les te nemen, dit zijn situaties die je het beste irl kan oplossen en waarbij je snel geneigd bent om dat gene te doen wat je niet moet doen (terugtrekken/vasthouden/ruimte geven)

Hier ben ik het mee eens, goede argumenten!

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:15

Hou je je teugels zelf niet te kort? probeer je paard meer ruimte te geven. Lachen
veel succes .

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:43

Romy18 schreef:
ik heb er ook zo 1 gereden lekker stappen lang teugeltje en dan uit t niets de teugels uit je hand sleuren (auw zere vingertjes) wat bij mij heel goed heeft geholpen op t zelfde moment gelijk n zweep erover zodat ie zich n ongeluk schrikt. Ok dan ga je wel even aan de kletter maar bij mij was t met 3 keer ook volledig opgelost.

Check voor de zekerheid wel eerst even z'n tanden dan ie daar geen last van heeft.

jaja....
jij doet maar.. maar geef het niet als tip voor iemand anders aub.

leuk als je een sensibel paard hebt, even de zweep er over zodat ie schrikt... nou kun je je binnenkort nog niet eens meer bewegen op t paard

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:24

Dat je een paard rijdt dat aan de teugels trekt heeft iedere ruiter weleens.
Bij mij was het probleem dat ik mijn hand vaak te gesloten houdt, nu hamert mijn instructeur er op in dat ik meer moet ontspannen in mijn hand.
Dit werkt best wel goed.

Als jijzelf goed ontspannen bent, gaat het rijden beter en dan kun je van haar ook eerder verlangen dat ze het bis los laat of niet meer trekt.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:01

uhm, sja, misschien niet echt wat je wilt, maar als het paard trekt moet je het gewoon een schopje geven, en dat continu herhalen. dit als een soort straf. natuurlijk niet gaan zitten trappen, mr vaak helpt t wel.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:37

aeolusnr1 schreef:
Fout gedacht dus héééééé.
Als een paard vasthoud moet de mens loslaten.
Het tegen elkaar in gaan trekken om te zien wie er het langst gaat volhouden , das zeker geen optie want de winnaar is al van voor je ermee begint bekent, als mens ga je dat zeker en vast verliezen.

^^ ....

Les nemen dus .