Mijn paard is moeilijk in te houden, wie weet raad?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reindert

Mijn paard is moeilijk in te houden, wie weet raad?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:54

Ik heb een paard, merrie van ongeveer 12 jaar. Deze is doodbraaf en heeft van niets schrik. Maar ik heb één groot probleem. Als ik in groep ga rijden (soms ook alleen) is ze altijd zeer hevig. Ze wil altijd versnellen en kan haar daardoor moeilijk inhouden. Weet iemand een oplossing voor mijn probleem??

Als iemand tips weet, zeg ze mij zeker, je zou er mij een groot plezier mee doen !!

Alvast bedankt, Reindert

FriesWytske

Re: Mijn paard is moeilijk in te houden, wie weet raad?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:55

Waar rijd je dan in de groep? Misschien wil jou paard wel graag voorop rijden.

Reindert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:09

Als ik in groep rijd, rijd ik buiten. Het is niet echt dat hij op kop wil lopen, want als hij op kop is, blijft hij ook altijd maar versnellen en kan ik hem ng niet inhouden.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:51

staat hij fris? krijgt hij genoeg beweging? voordat je gaat rijden even longeren?

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:54

Op je zit gaan rijden en niet op de teugels. Probleem had ik ook ..

Reindert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:29

Vera_noes schreef:
Op je zit gaan rijden en niet op de teugels. Probleem had ik ook ..

En is het zo dan beter? Ik kan het mss ook proberen. Zal wel niet in een twee drie over zijn

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:10

Het is nooit in 1-2-3 over. Paarden kosten nu eenmaal tijd en veel geduld. Gewoon rustig zitten en weinig drijven als hij dit doet. Niet aan de teugels trekken want de meeste gaan da njuist harder. Als hij veelsteveel versnelt gewoon op de volte zetten en de volte verkleinen. Het is nog een jong paard die veel moet leren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:19

Ik doe altijd als ze heel snel wil een paar pasjes schouder voor/ travers of wijken om de aandacht weer op mij te vestigen. Net zolang totdat ze braaf luistert en niet meer alleen maar wil racen. Wel afwisselen links/ rechts! Als je de ruimte hebt kan je het afwisselen met voltes en andere figuren/ dressuuroefeningen.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:46

Probeer idd zo goed mogelijk op je zit te rijden.. En jezelf lekker zwaar maken......

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:05

ik had het ook, aangeraden om met een slofteugel te rijden.
als ze jong zijn, gekruist het handigste. dit, moet ik zeggen, heeft heel veel geholpen.
want toen hij eenmaal aan de teugel liep, ging hij ook van tempo veranderen.en veel op je zit rijden.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:11

Ik zou niet meteen op hulpmiddelen over gaan Lachen.
Zoiezo eerst proberen zonder, maar ben helemaal geen voorstander van hulmmiddelen eigelijk.
Probeer hem lekker bezig te houden, veel figuren rijden (voltes verkleinen is een goede inderdaad) en proberen veel overgangen, zodat alle aandacht bij jou zit. Het is een jong dier die nog veel moet leren zoals al eerder is gezegt.
Succes met 'm!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:15

Mijn paard is ook altijd erg voorwaarts. Ik los dit op door hem goed bezig te houden. Ik rijd veel overgangen, (op je zit!!!) Dus goed gaan zitten, knijpen met je knieen en niet direct aan de teugels gaat zitten. Ook veel figuren rijden, stelling vragen naar binnen en buiten, soms ineens wat wijken tussendoor.. Probeer om geen 1 lange zijde recht uit over de hoefslag te rijden. Hou haar goed bezig en hierdoor heeft ze weinig tijd om aan dat voorwaartse te gaan denken. Succes!

PS: 12 jaar is toch zo jong niet meer? (even op voorgaande berichten reageren)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:26

Mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) kruising van ruim 4 kan ook HEEl heftig zijn. Nou heb ik wel het geluk, dat je bij mij in de buurt, buiten, al gauw midden in de agrarische velden of zo zit, met brede bermen, schouwpaden en zo.
Inhouden met teugel/bit werkt meestal alleen maar het tegendel in de hand. Als ik merk dat hij weer zo heftig is (dat is hij niet altijd, trouwens), kan ik 2 dingen doen: ik rijd hem eerst dressuurmatig en beetje "moe" in de buitenbak (door niet een gewoon rondje te rijden, maar meteen achjes, slangenvoltetjes, of groter en kleiner wordende "spiraal"voltes), of ik rijd meteen in de bak stap-draf-een aantal voltes galop en meteen nar buiten doorrijden, waarbij ik meteen de teugel door laat glijden. Dan wil hij natuurlijk meteen harder, dan wel "gaan speren", maar dan neem ik eventjes terug, zodra hij in tempo terug komt laat ik weer vieren. Op het moment dat ik de teugels maximaal heb laten vieren, zet ik hem vanuit welke gang dan ook in de galop en rij meteen met 1 hand. Op m'n zit. Hij kan dan vrij hard gaan, maar als hij dan terug wil komen in tempo, zet ik hem juist aan tot doorgaan. Dn is de grap er snel af.
Nou is Jaopie natuurlijk een jong paard is en stuk ouder en ervarener, die trapt niet zo snel in dat soort trucjes misschien.
Toch is inhouden niet het juiste, denk ik, probeer een beetje aan te voelen, te zoeken naar een plek waar jullie beiden even "kunnen gaan".
Misschien doe je, als je buiten rijdt, ook niks aan dresuurmatig rijden? Dat doe ik juist wel! Jaopie moet niet gaan denken, dat als we buiten zijn, dat er dan ineens geen voltes, u-bochten, slangenvoltes of tempowisselingen bestaan. Bij mij heeft dat enorm goed geholpen, je moet net steeds iets onverwachts aanbieden, niet steeds buiten hetzelfde doen op dezelfde plek, dan conditoneer je soms die onzin er in zonder het zelf in de gaten te hebben.
Ik keer zelfs wel eens om midden op een traject, waarin we altijd precies "onderweg naar dat bos" waren. Afwisseling, bij de "les" houden. En als je kan, nogmaals, op verschillende plekken, af en toe es lekker laten gaan, voluit.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:25

Mijn verzorgpaardje is eigenlijk ook wel zo, toen ik nog in de bak kon heb ik dat opgelost door telkens als hij te snel ging en sterk werd, op de kleine volte rijden heel klein, en been blijven geven. Is zwaar voor een paard dan, en op een gegeven moment had ie door dat als hij snel gaat dat hij dan moet werken.

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:13

jezelf zwaarder maken,
en misschien als ze weer sneller gaat, even laten wijken ofzo? dat ze toch weer op jou let en niet doet
wat ze zelf wilt doen