Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 18:21

Goededag allemaal!

Ik plaats niet snel een probleem hier op bokt, maar ik weet het nu écht niet meer, mijn paard is medisch in orde, maar blijft vreselijk steigeren.

Het gaat in vlagen, hij is een hele tijd heel braaf geweest sinds ik naar mijn nieuwe stal ben verhuisd. Ik was helemaal blij want ik kon er weer alles mee. Tót ik een keer weer op mijn oude stal een proef heb gestart, daar was hij weer heel erg ondeugend en ik lag er zelfs in de proef naast! Op mijn vorige stal was hij ook eigenlijk altijd wel erg vervelend, maar daar had hij een kleinere stal en kwam minder buiten.

Hij loopt gewoon braaf rond, wel wat met spanning, en er hoeft maar het kleinste blaadje te bewegen of hij gooit zich stil en vliegt omhoog. Na een aantal steigeringen zet hij dan af met zijn achterbenen. (soort courbette alleen dan niet gewenst!!).

Veel dingen heb ik geprobeerd van veel longeren van te voren, afwisseling met buitenritten, springen (dat helpt alleen op de dag dat je springt) want dat vind hij erg leuk tot de minder aardige oplossingen. (tussen de oren slaan etc) Hij wordt alleen maar bozer!

Ik heb het een tijdje opgelost gehad door hem zijn nek dubbel te klappen (naar zijn schouder, dat hij dus geen kant meer op kon) en hem niet zo lief vertellen dat dát niet de bedoeling was. Toen is het een tijdje gestopt, ik heb het weer geprobeerd maar hij trekt zich eruit, hij is me nu voor...

Nu weet ik het niet meer, hij gaat zó hoog omhoog..
Het is niet dat hij het koud heeft; met 30 graden doet hij het ook.
Het is niet dat hij ergens pijn heeft; nagekeken door dierenarts, 2 zadelmakers en tandarts, zelfs met een tijdje pijnstillers voeren bleef het doorgaan (om uit te sluiten dat hij echt nergens pijn had).
Hij komt ook genoeg buiten, van 's ochtends 10 tot aan het einde van de middag loopt hij met een ander paard buiten.
Ik krijg ook les en er is op de stal waar ik nu sta voldoende deskundig toezicht.

Ik heb hem nu bijna 4 jaar, heb al meerdere keren op het punt gestaan om hem op marktplaats te zetten, en nu ook weer. Het is steeds met vlagen. Maar toch geef ik heel veel om dat beestje, ik wil hem graag houden.

Heeft iemand nog ideeën? Ik wil er echt alles wel aan doen...

Jester_

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:24

Als je echt zeker weet dat ie geen pijn heeft;

Aanpakken.

Hij mag dit niet doen. Als je voelt dat ie gaat, kin op de borst en geef hem maar een harde schop, of een klap met de zweep.

Dit klinkt heel erg zielig, maar als ie doorgaat, kunnen er gevaarlijke dingen gebeuren.

Op deze manier zijn er bij ons 2 steigeraars gestopt.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:34

Naar voren rijden, als je al voelt dat ie omhoog komt of wil komen, flink in zijn flikker schoppen.. liefst nog voordat ie omhoog gaat, inplaats als ie al aan het opstijgen is Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:38

Precies op het moment dat hij steigerd een ei op zijn hoofd kapot slaan of een emmer water erop gooien.
Alleen om het op het juiste moment te doen is lastig.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:48

ja het spijt me maar volgens mij heb je er alles aan gedaan.
Ik zou 'm toch weg doen denk ik. Zou ook geen oplossing meer voor je kunnen verzinnen.

succes

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:52

Ik zou hem toch op marktplaatst zetten.. Je hebt zo te zien alles geprobeerd binnen jou bereik en om je nu constant met een paard zitten te vechten is ook niet leuk.. Kun je de energie beter een in anders, braaf paard stoppen..

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:05

Misschien niet helemaal fijn om te horen, maar 9 van de 10 paarden zijn "stout" omdat ze ergens last van hebben.
Ik weet natuurlijk niet wat je rijstijl is, maar heb je al eens geprobeerd om gewoon je handen naar voren te doen en alleen maar voorwaarts te rijden?? Doet ie het dan ook nog?
Of als je bv. lekker een eind naar buiten gaat? Steigert ie dan ook om de haverklap, of is het dan ineens voorwaartse braverik?

Ga eens kijken naar oorzaken (behalve die je al hebt nagegaan) wat uit zijn gezichtspunt zo'n verzet zou kunnen opleveren? Misschien is ie wel heel erg gevoelig en kan je hand 10 seconden te lang vasthouden al ervoor zorgen dat ie omhoog komt....

Persoonlijk denk ik dat het jammer is om een paard met een probleem te verkopen, wie weet waar die terecht, en voor hetzelfde geld is het met iets heel simpels toch op te lossen, en zou je een fijn paard weg hebben gedaan daarvoor.

succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:27

Bedankt voor de reacties allemaal!

@Jester_: Vaak wordt hij dan alleen maar boos als je hem schopt óf slaat. Ik kan nog wel proberen het tegelijk te doen en dan ook de slof erbij aan..

@MaaikeMo: Hij is zo ontzettend snel! Het is heel erg moeilijk om hem voor te zijn. Ik rij hem in zulke buien ook altijd heel erg naar voren, maar ik kan dan niet met té veel been komen. Als ik te veel druk zet met mn been gooit hij zich ook weer stil. Gaat hij dus in verzet.

@meissielief: Waar bewaar jij dat dan?? Een emmer lijkt me al helemaal moeilijk, maar een ei ook. Als je hem in je hand houdt is dat zo moeilijk met de teugels en in je zak heb je hem er niet snel genoeg uit en gaat hij kapot denk ik...

@pipo123+Raggel: Ik wil het graag nog even proberen, ik weet dat hij zich ook gewoon kan gedragen en dan is het een superbeest. Maar het is inderdaad niet leuk meer als je voor de zoveelste keer overstuur van je paard komt...

@lin2bertens: Ik sta overal voor open hoor! Ik heb niet het idee dat ik te streng ben met mijn handen of te veel vasthou, mijn instructrice zegt ook vaak dat ik veel te lief voor hem ben en dat ik best wat strenger mag optreden met mijn hand. Maar het zou toch kunnen dat ik onbewust wat spanning heb.. Al vraag ik mij dan wel af hoe dat kan dat hij dan zo zijn periodes heeft waarin ik de ene dag echt niet anders erop ga zitten dan de andere.
Als ik een buitenrit maak wil hij niet weg bij stal. Daar gaat hij altijd steigeren en sprongen maken, maar als ik hem daar eenmaal doorheen heb, doet hij onderweg braaf, behalve als hij ergens niet verder wil/langs wil. Dit is overigens ook zo wanneer ik met een of meerdere andere paarden naar buiten ga.

Het enige verzet wat ik uit zijn gezichtspunt kan verzinnen is dat het misschien af en toe saai is, k kan niet iedere dag met hem gaan springen en naar buiten gaan wil hij ook niet, dus vaak draait het uit op dressuur en longeren.

Als ik hem zou verkopen zou ik ook zeker het hele verhaal erbij vertellen en een verkoopcontract opstellen. Ik wil niet dat hij zomaar ergens terecht komt.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:36

En continue bezig houden? Dus niet hem te tijd geven om na te denken of te schrikken, maar continue bezig blijven met tempo wisselingen en figuren, misschien dat dat kan helpen, dat hij zo met jou bezig is, dat hij niet eens tijd heeft om te steigeren.
En verder een open hand houden, goed voorwaarts rijden.

Succes, is een moeilijk (en gevaarlijk) probleem!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:40

Heb jij dit dier zelf ingereden? of heb je hem gekocht?

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de vorige eigenaar, of weet ik wat.. wanneer er een vervelende (enge of pijnlijke) situatie was, dat bijv de vorige eigenaar scheef ging zitten.. en dat jij dan misschien scheef gaat zitten, en dan het weer associeert met het enge of pijnlijke van vroeger, en daardoor overeind gaat staan.
Is maar voorbeeld hoor Knipoog
misschien is het dan ook verstandig om een aantal keer te filmen, en kijken of je dingen herkent, die jij, of hij doet, voor hij overeind komt..

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:45

Ik kan er niet tegen als ik lees dat mensen dit soort problemen oplossen dmv geweld. Er zullen vast wel steigeraars gestopt zijn door deze methode, maar ze zullen enkel niet meer steigeren uit angst voor de straf die anders volgt.
Ik ben ervan overtuigd dat je dit probleem kunt oplossen door Natural Horsemanship. Zoek een goede instructeur in de buurt die zich hiermee bezig houdt en ga op zoek naar de oorzaak van het probleem. Van daaruit kun je beginnen met grondwerk en later zul je ook bij het rijden dit probleem kunnen afleren. Weet wel dat NH altijd veel tijd en geduld vraagt, dit probleem zal niet na enkele weekjes opgelost zijn Knipoog
Nog veel succes ermee!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:48

Als hij het doet een keer heel heel hard NEE roepen goed voorwaarts rijden.
veel tegen hem praten.
vanalles heb je een goede band met het paard..???
Anders ook een keer leuk gaan wandelen poetsen enz een goede band opbouwen.
Veel succes!!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:50

Doet hij dat alleen bij jou, of ook bij anderen?

Anders zou ik hem naar iemand toe brengen voor te corrigeren, ik denk dat je anders bij verkoop erg weinig voor hem krijgt, je zal dan iemand moeten zoeken die er mee kan omgaan en die zijn erg moeilijk te vinden of komt verkeerd terecht, zou het niet op mijn geweten willen hebben mocht er iets gebeuren.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:57

femmiel schreef:
Als hij het doet een keer heel heel hard NEE roepen goed voorwaarts rijden.
veel tegen hem praten.
vanalles heb je een goede band met het paard..???
Anders ook een keer leuk gaan wandelen poetsen enz een goede band opbouwen.
Veel succes!!

hm... veel tegen je paard praten, zou ik dan niet doen, daarmee kan je onbewust fout gedrag belonen ..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:31

@creusli; Ik probeer hem ook zo goed mogelijk bezig te houden, de hele tijd snel wenden en goed voorwaarts houden, maar je hebt soms toch van die dingen dat wanneer er een hond langsloopt of iets anders gebeurd hij afgeleid is en hij omhoog komt. Ook wanneer ik een andere gang vraag, als hij al aan het klooien is in de draf en ik wil aangalopperen om hem een beetje te laten uitlopen, ik verleg mn been en BAM hij staat weer stil. Terwijl als hij dan klaar is met zn sprongen, kan ik zo weer even verder rijden en is er even niks meer aan de hand (en dus ook aangalopperen).

@MaaikeMo; ik heb hem zelf ingereden. Misschien dat ik daardoor ook in het begin soms wat te lief voor hem ben geweest. Filmen is ook een zeer goed plan! Ga ik regelen!

@Joke_x_Remy: Natural horsemanship ben ik bekend mee, ik heb hem zadelmak gemaakt en ingereden met behulp van de methode van monty roberts en ben ook veel bezich met lichaamstaal. Alleen denk ik niet dat ik het op dit moment daar nog mee kan oplossen. Hij is namelijk in de omgang zo'n schat! Je kunt er alles mee, ik ga ook wel eens met hem 'spelen' in de paddock (waarbij hij wel voor míj aan de kant blijft gaan. Maar op dit moment is het op het punt gekomen; hij niet lief voor mij; ik niet lief voor hem.

@femmiel: Ik schreeuw wel eens tegen hem als hij omhoog komt, maar ik heb niet het idee dat het helpt. Verder heb ik in de omgang een hele goede band met hem, das ook de rede dat ik hem eigenlijk niet weg wil doen.

@monique4: Hij doet dit vaak niet de eerste keer als iemand op hem rijdt, maar wanneer die persoon meerdere dagen met hem rijdt wil hij het wel eens proberen. Hij is een tijd geleden al een keer bij mijn instructrice geweest daar probeerde hij het een keer een klein beetje en ze heeft hem toen flink op zn flikker gegeven. Toen hij terugkwam was hij een tijd braaf maar dan na een tijdje is het ineens weer om... Ik heb ook nog 2 mensen in mijn gedachten die ik nog wil vragen hem een keer te rijden, maar ik weet niet of ik daar dan bij wil zijn/verantwoordelijk voor wil zijn.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:08

Hmmmz, klinkt bekend in de oren.
Vandaag toevallig ook een steigeraar in de lessen gehad en helemaal geen pretje! levert hele gevaarlijke situatie's op!
Je paard verkopen? Tja, ok, maar dan zadel je een ander met dit probleem op hé...
Je wil nog iets proberen? Ik leid vanuit een stukje af dat je met slof rijdt? Laat die eens even af. Misschien vindt ie de druk in zen mond niet prattig en wil hij hiervan af?
Rijdt hem zoveel mogelijk door, tempowisselingen, overgangen, figuren rijden.
Allemaal dingen waardoor hij niet de kans heeft van te steigeren!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:23

Tja, de mijne heeft het ook een jaar gedaan ... die kondigde het wel een beetje aan, begon het kontje wat te zwiepen en hoppa omhoog. En dan was ik eigenlijk nog niet eens met echt rijden begonnen, meestal na 2/3 rondjes draven. En ook goed recht omhoog ... ik heb het eigenlijk opgelost door voorwaarts, voorwaarts en voorwaarts ... maakt niet uit hoe, al is het in een vliegende galop als ze maar voorwaarts ging. Daarbij ging ze dus ook bokken en zich nog meer omhoog gooien omdat ze het er niet mee eens was. Dacht je dat je erdoorheen was omdat ze erg vlot aan het rondcrossen was stond ze ineens weer stil en weer omhoog ... je moest echt om de hals gaan hangen anders gleed je er achteraf af, weer een schop en klap daar kwam weer een reactie met een bok op ... lekker handig als je al voorop hing (meestal bokte ze al voordat ze uberhaupt helemaal van voren geland was). Gelukkig volgde daarop vrijwel altijd weer de gang omhoog, waardoor je weer wat rechter in het zadel kwam. Maar goed steeds maar consequent volgehouden met voorwaarts als ik het voelde aankomen, alhoewel het lang niet altijd werkte om al als je het voelde aan komen haar voorwaarts te sturen, ging ze juist nog eerder omhoog ipv er wat omheen te 'dansen'. En maar steeds kwader worden, op een gegeven ogenblik begon ze met haar stijger-bok serie ook nog wat in de rondte te draaien ... dat was iets minder fijn, je werd er praktisch bijna vanaf geslingerd! Wonder boven wonder ben ik er nooit afgevallen .. alleen een keertje toen ze het na een jaar al een tijd niet meer gedaan had en ik er zonder zadel op zat ... toen schoof ik over d'r kont eraf Tong uitsteken

Ze heeft het echt elke dag wel voor enkele maanden zo vol gehouden, maar ik ook met m'n voorwaarts proberen te houden. Het is niet leuk rijden die tijd, maar ik wilde haar ook niet kwijt. Ze was verder in de omgang een geweldig lief paard ... en ze was medisch ook ok (is eerst nagekeken op de kliniek voordat ik met 'de aanpak' begon).
Na een paar maanden (volgens mij half jaar ofzo) probeerde ze het zo nu en dan weer eens ... ging tijden goed of ze dreigde alleen maar wat en zomaar ineens zaten er weer een paar mindere weken tussen, maar lang niet meer zo extreem als in de 1e fase. Nu probeert ze het elk jaar wel eens een paar keer, vooral in de winter.

Ze had trouwens op een gegeven moment het spelletje ook wel door hoor ... in het begin steeds kwaaier worden omdat ze voorwaarts moest, waardoor ze nog extremer ging steigeren en bokken. Maar op een gegeven moment sloeg dat om in: zij dreigde en voordat ik ook maar de hulp voorwaarts kon geven spoot ze ervan door ... naja, dat was nou ook weer niet de bedoeling. Dus dat was sinds lange tijd weer eens terug nemen ipv naar voren sturen. Was ze het ook niet zo mee eens natuurlijk, dus wat werd weer wat morren ... maar het was wel het omslagpunt. Want haar omhoogreactie was veel minder explosief dan daarvoor ... het zat er nog wel soms tussen, maar het was wel al anders. En na een half jaar waren er dus periodes dat er niets meer aan de hand was ... en zo maar ineens probeerde ze het weer. Eerste paar keer wel weer naar voren sturen, maar al vrij gauw spoot ze er dus zelf alweer vandoor en dan was het na een weekje ook weer klaar.

Lang verhaal, maar mss heb je d'r iets aan.
Ik weet niet hoe lang jij bent doorgegaan in het voorwaarts sturen ... maar je moet echt echt goed vol houden, als je daar nog zin in hebt. Het kost nl. wel gruwelijk veel tijd voordat het knopje eventueel weer om gaat en leuk rijden is anders, tis maar net of je het er voor over hebt.

edit: oh ja, tussen het voorwaarts houden wel proberen met gewoon figuren rijden ed. Lachen
edit2: ik heb haar nooit echt met een zweep in elkaar hoeven trimmen, om het zo maar te noemen, omdat ze uit zichzelf juist enorm voorwaarts was ... met 1 of 2 goede klappen en een schop snapte ze het ook wel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:49

Ik zou zelf naar een goede instructeur gaan omdat ik steigeraars levensgevaarlijk vind maar aangezien je toch al heel lang zelf aan het proberen bent kan je misschien deze techniek ook nog wel proberen. Maar alsjeblieft in een gecontroleerde omgeving en niet buiten. Nogmaals, ik zou zelf niet verder klooien maar puur ter informatie van een andere invalshoek.

http://nl.youtube.com/watch?v=VKkl8jbe0Ks

Ben wel benieuwd of dit nou zou werken...

Succes in elk geval.
Laatst bijgewerkt door Waves op 07-12-08 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:56

Ik denk dat je veel te gek op je paardje bent om hem weg te doen. Vooral omdat je zelf ook weet dat zo als ie nu is het niet prettig voor hem gaat worden. Hij zal uiteindelijk wel bij een handelaar terecht komen. IK heb geen idee hoe je het kan oplossen maar ik zou iemand zoeken waar je hem naartoe kunt brengen om het probleem aan te pakken aangezien hij het niet de eerste keer doet. Op deze manier verder gaan lijkt me ook niet verstandig. Stel dat jullie achterover slaan in 1 van die steigerpartijen. Dat is op de manege waar mijn paard staat wel eens gebeurd. De eigenaar was er net op tijd af toen het paard achterover sloeg op het asfalt. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan aangezien hij op slag dood was Verdrietig Deze steigerde trouwens uit paniek omdat hij voor het eerst begrensd werd met een martingaal. Ik wens je in ieder geval veel succes en hoop dat het goed komt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 00:29

@deagonna: Ik rij niet met slof Lachen Knipoog het leek mij alleen verstandig die om te doen als ik hem een mep of schop zou verkopen. Tsja, ik vind het moeilijk nóg voorwaartser te rijden en nóg meer tempowisselingen, aan de ene kant omdat ik al zo veel mogelijk doe, en aan de andere kant; hoe meer ik eraan kom, hoe meer hij daaraan een aanleiding neemt.

@Lappie_Lap: owowow, jij had er dus ook flink je handen vol aan.. Vond je het niet eng dan? Haar nóg meer naar voren rijden terwijl ze omhoog komt/wil komen? Omdat ze bij jou juist ook meer in verzet kwam daardoor. Als ik dat ook wel doen mag ik mn kont wel aan het zadel vastlijmen Nagelbijten / Gniffelen haha.
En aan alle verhalen/tips heb ik wel iets Knipoog dus bedankt voor je verhaal, geeft hoop Haha!
Ik ben wel bereid hem naar voren te schoppen desnoods met een mep, maar dan moet ik er wel op blijven zitten. (hij springt dan omhoog, dan vlieg je boven je paard en moet je maar even hopen dat je op dezelfde plek landt en hij niet snel wegdraait.. wat hij ook wel eens doet...)

@lautje76: Ik heb daar laatst ook filmpjes van gezien, maar heb er zo mijn twijfels bij. Ik wil mijn paard daar wel aan wagen, maar ik ga dat zelf niet uitvoeren.
Ik heb overigens wel les van een hele fijne instructrice, zij kan alleen niet alle trainingen aan de kant staan om te helpen..

@manueeltje82: Ik ben ook heel gek met hem! Anders zat hij al wel in de frikandellen Knipoog haha. Ik heb op zich wel 2 personen die professioneel in de paarden werken en zeer goed zijn met zulke paarden. Al weet ik niet of ik dat op mijn geweten wil hebben wat zij met hem gaan doen, vandaar dat ik het zelf nog wil proberen op te lossen, het is me immers eerder ook voor een tijdje gelukt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:38

Ik heb een voormalige steigeraar die feilloos aanvoelde dat ik dat eng vond. Ik heb haar erdoor gereden doordat ik uiteindelijk heb doorgepakt. Ze heeft het nooit meer gedaan, of ze voelde dat het nu genoeg was.

Mijn tweede paard was een bokker, ontplofte uit het niets. Ik was toen al wat ouder en fysiek niet meer 100%. Ik heb dus iemand ingehuurd om hem erdoor te rijden. En dat heeft geholpen. Dat laatste kan ik je aanraden. Haal er professionele hulp bij. Breng je paard naar iemand die dit aan kan pakken. Want zoals jij het beschrijft ga je daar niet zelf zomaar uitkomen. En dan staat veiligheid voorop.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:41

Dat extreme steigeren heb ik een aantal keren gezien bij paarden met hartproblemen. Is daar goed naar geluisterd? Ik verwacht niet dat hij gelijk problemen met z'n hart heeft, maar je kunt het maar beter uitsluiten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:12

Ik heb ook een steigeraar getraint. Ook wij hadden alles geprobeerd en zaten een beetje met onze handen in het haar.

Uiteindelijk heb ik diegene erop gezet die er normaal op reed samen met een ei. Op het moment dat hij omhoog kwam heeft hij het ei hard op zijn hoofd kapot geslagen. Hierdoor denkt het paard dat hij zijn hoofd gestoten heeft en er bloed stroomt. Let op, het paard kan even in paniek raken. Daarna nog even een paar minuten door gereden, schoongemaakt en op stal gezet (zodat hij na gaat denken). De volgende dag hebben we dit herhaalt. Nu steigert hij niet meer op een enkele keer na.

Dit was wel een 3 jarige dominante, verwende, ingereden door een bange jongen die vrij weinig wist, hengst....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:25

Casca schreef:
Goededag allemaal!

Ik plaats niet snel een probleem hier op bokt, maar ik weet het nu écht niet meer, mijn paard is medisch in orde Nu weet ik het niet meer, hij gaat zó hoog omhoog..
Het is niet dat hij het koud heeft; met 30 graden doet hij het ook.
Het is niet dat hij ergens pijn heeft; nagekeken door dierenarts, 2 zadelmakers en tandarts, zelfs met een tijdje pijnstillers voeren bleef het doorgaan (om uit te sluiten dat hij echt nergens pijn had).
Hij komt ook genoeg buiten, van 's ochtends 10 tot aan het einde van de middag loopt hij met een ander paard buiten.
Ik krijg ook les en er is op de stal waar ik nu sta voldoende deskundig toezicht.

Ik heb hem nu bijna 4 jaar, heb al meerdere keren op het punt gestaan om hem op marktplaats te zetten, en nu ook weer. Het is steeds met vlagen. Maar toch geef ik heel veel om dat beestje, ik wil hem graag houden.

Heeft iemand nog ideeën? Ik wil er echt alles wel aan doen...

Dit zijn mensen die niet echt naar spieren kijken
Is dit paard wel eens gemasseerd door iemand van http://www.happy-athlete.nl ?
Spierpijn doet ontzettend pijn
zo ik het kan bekijken op het filmpje heeft dit paard last van oa de linker schouder (gaat op de linkerhand zelfs onregelmatig lopen
heeft problemen met de rug en achterhand) en daardoor moeite met de galop
paard kijkt ook niet echt blij vind ik
lijkt ook wel last van het zadel te hebben (kan de schouder niet liften)
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk zadel je hebt ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 08:59

Vind het ook jammer dat er oplossingen gegeven worden, zoals aanpakken en slaan tussen de oren enz.
MP vind ik ook geen oplossing, tenzij heel de klik weg is , maar als je gek ben op dit paard zou ik er voor gaan, ik heb ooit de fout gemaakt om deze rede een pony te verkopen, ik weet dat ze het goe dheeft , maat heb er toch altijd spijt en een schuld gevoel aan over gehouden.

Waarom ga je niet een seen heel ander padje in, niet het gevecht aan gaan, maar proberen de leiding te geven, dir paard heeft leiding nodig , steigeren is bij een paard vaak ook angst om het niet weten wat je bedoelt, soms is een paard zo onzeker en komt over als een monster , maar juist is het dier dan zo gevoelig en onzeker en ja een paard gaat dan op de vlucht of steigeren, ik heb er een die gaat als hij het echt eng vind gewoon liggen.
Wat heb je aan grondwerk gedaan , aan het paard leiding geven vanaf de grond en vanuit het zadel?
Wat doet hij zonder zadel en wat doet hij met een andere ruiter?
Sorry dat ik het zeg, maar als dit paard gezond in zijn lichaam is en zijn zadel ens passen allemaal perfect, dan zou ik toch de fout bij jezelf zoeken en daar ook hulp in zoeken en niet iemand die zeg trap hem vooruit enz, hulp teugels heeft ook geen zin, zijn allemaal dingen om de ruieter te helpen, maar denk dat jij iemadn moet hebben die op een heel andere manier naar jou en het paard gaat kijken.