Paard gooit hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Paard gooit hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:21

Hallo,

Mijn moeder en ik hebben kenissen waar wij de paarden wel eens van rijden. 1 van die paarden gooit zijn hoofd omhoog, niet alleen bij het opzadelen, ook bij het rijden.

Kan het stiek dit probleem onder het rijden oplossen, of kan ik beter een martingaal/thiedeman gebruiken?

En hoe kan ik dit bij het opzadelen oplossen??

Alvast bedankt Lachen

Groetjes, Marjoow.

cheyentic

Re: Paard gooit hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:23

ik zou gewoon een goede instructie erbij laten komen, het zadel goed na kijken of het wel past etc. Ik ben geen voorstander van elastieken en thiedeman als je niet weet waarom hij het doet.. martingaal zou kunnen als hij het zo erg doet dat je bijna een kopstoot krijgt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:25

GEEN hulpteugels! Les nemen, rijtechnisch oplossen! En het paard medisch na laten kijken, succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:26

het is een oud manegepaard, en helaas kunnen we er geen instructrice ofzo bij laten komen, want die eigenaren willen geen rare mensen op hun terrein. Maar het zadel past goed en hij heeft geen last van zijn rug, want daar merken we niets van Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:27

Marjoow schreef:
het is een oud manegepaard, en helaas kunnen we er geen instructrice ofzo bij laten komen, want die eigenaren willen geen rare mensen op hun terrein. Maar het zadel past goed en hij heeft geen last van zijn rug, want daar merken we niets van Knipoog

ik neem aan dat je vreemden bedoelt Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:27

Dan is het een kwestie van overgangen rijden en schakelen, zodra hij zijn hoofd omhoog doet geef jij been en hou je je hand stil!

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:29

een elastiek rekt mee dus lijkt mij geen goede oplossing om dat zomaar rond het paard te doen.
Inderdaad aan instructie vragen of er een reden is dat het paard dit doet. Wij hebben er eentje op demanege die dit doet om aan de druk te ontsnappen op zijn mond. Hij doet niet gek ofzo maar wil gewoon even geen druk. Rij je hem met praktisch losse teugel dan doet hij dit niet....
Misschien eens het proberen waard?
Een martingaal kan inderdaad uitkomst geven. Maar verwacht geen wonderen hiervan. Als hij echt zijn hoofd helemaal opgooit kan je dat eens proberen. Hou het paard bezig, laat het werken, dat hij geen tijd heeft van te denken om zijn hoofd omhoog te doen.
Bij opzadelen denk ik dat dit een automatische is. Doet hij het alleen bij aansingelen? of echt bij heel de procedure van het opzadelen? Kan hier niet echt een antwoord op geven. Omdat ik niet genoeg info heb.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:30

ik denk trouwens niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat hij geen last heeft van zijn rug of het zadel..
misschien denk jij het niet te merken maar ik zou het toch graag zeker willen weten voor je hem ergens voor gaat straffen wat hij doet uit angst of pijn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:31

Bij het opzadelen als je het hoofdstel in wilt doen, gooit hij zijn hoofd omhoog.

Ik rijd alleen buitenritten met hem, en dat doen we meestal met losse teugel, maar ik zal het eens proberen Lachen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:31

cheyentic schreef:
ik denk trouwens niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat hij geen last heeft van zijn rug of het zadel..
misschien denk jij het niet te merken maar ik zou het toch graag zeker willen weten voor je hem ergens voor gaat straffen wat hij doet uit angst of pijn

Hij en zijn tuig komen van een manege

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:32

Als de mensen het beste met hun paarden voor hebben, dan staan ze een goede instructie toe.

Hoe weet je zo zeker dat ie geen last heeft van zijn rug?
Feit dat ie het met opzadelen al doet, zegt mij genoeg.

Overleg eens goed met die mensen en leg uit dat jullie jezelf niet kundig genoeg vinden om dit probleem op te lossen, en dat een instructie geen overbodige luxe is.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:32

Idd. rijtechnisch opleveren of hulp zoeken bij iemand die er veel van af weet, overleg anders eerst met die kennisen of je er iemand bij mag halen omdat het dus een probleem is..

Met opzadelen tijdens het hoofdstel indoen, wachten tot ie zn hoofd naar beneden doet en dan rustig proberen in te doen

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:35

dat ie zen hoofd omhoog doet voor zen hoofdstel zegt mij ook heel veel...
Niet willen werken --> pijn hebben ergens? ik zou toch even goed laten kijken naar het paardje. Het is niet omdat hij van een manege komt dat zijn tuig daarom ook goed past. Vaak is dat niet zo bij manegepaarden.De zadels worden maar al te vaak gewisseld...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:32

Marjoow schreef:
Hij en zijn tuig komen van een manege

dus Verward
waar wij van de opleiding de paarden behandelen, gingen we ook eens zadles kijken van de manegepaarden. de leraar had net vertelt dat ze er vorig jaar achter waren gekomen dat bij 1 van de zadles de boom gebroken is en er een stuk metaal uitstak aan de onderzijde (in de schoft vd pony) wat denk je... wij kijken de zadels na, datzelfde zadel met uitstekend stuk metaal lag nog steeds op die pony..
dus nee als het van een manege komt wil niet zeggen dat het past, juist dan is het ook goed mogelijk dat hij rug en/of nekklachten heeft

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:37

Maar ja als je het paard van een kennis rijdt is het natuurlijk wel heel lastig. Ik zou gaan overleggen met die mensen en proberen uit te leggen dat het zou kunnen komen doordat hij zich niet goed voelt en dat jullie dat zeker willen weten. Als ze om hun paardje geven zullen ze dat vast begrijpen. En dan idd het tuig laten nakijken en voor 1 keer een instructrice laten komen (op jullie kosten) om te kijken of die er een oplossing op weet. Ik zou echt nog even wachten met hulpteugels. Het is toch hartstikke sneu als je er later achter zou komen dat het wel komt doordat hij pijn heeft en je hebt hem door hulpteugels gedwongen in een positie waardoor hij nog meer pijn heeft.. Het is even gedoe natuurlijk maar voor de gezondheid van het dier!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:49

Als de eigenaar geen vreemden op het erf wil kan je ook een keer naar een manege in de buurt rijden en een priveles nemen met het paard.

Vraag dan wel of er een instructrice is die wil kijken hoe je dit rijtechnisch op kan lossen. Er zijn er helaas instructrices die ook maar gelijk een hulpteugel eraan hangen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:24

Ja ik zou ook zeggen het zadel en rug na laten kijken, de meeste manege paarden hebben slecht passende zadels.

Ook geen hulpteugels gebruiken, je zal het zelf toch rijtechnisch moeten oplossen,
Ga lekker aan de gang met rechtrichten , kijk eens op
www.paardenbegrijpen.nl

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:24

Zijn de tanden van het paard al eens nagekeken? Misschien heeft die last van een wolfstandje of andere gebreken aan zijn gebit.